تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 1 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در انسان پاره گوشتى است كه اگر آن سالم و درست باشد، ديگر اعضاى بدنش هم با آن سا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801553460




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجليل از پژوهشگران برتر استان فارس در هفته پژوهش و فناوري


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۹ آذر ۱۳۹۳ (۹:۳۰ق.ظ)
تجليل از پژوهشگران برتر استان فارس در هفته پژوهش و فناوري آيين تجليل از 47 پژوهشگر برتر استان فارس، با حضور استاندار و معاونان، روساي دانشگاه هاي استان، مديران كل دستگاه هاي اجرايي و دانشگاهيان فارس در تالار شهيد دستغيب دانشگاه شيراز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، در اين مراسم دكتر مجيد ارشاد، رئيس دانشگاه شيراز با ارائه آماري از سهم پژوهش در بودجه ناخالص ملي در کشورهاي پيشرفته، سهم کشورمان را در اين زمينه بسيار کم برشمرد و تصريح کرد: هم اکنون بخش پژوهش سهم 3 دهم تا 4دهم درصدي از توليد ناخالص ملي کشورمان را به خود اختصاص داده است و حال آن که بر اساس اسناد بالادستي و افق 1404، سهم 4 درصدي توليد ناخالص ملي براي اين بخش پيش بيني شده است.
دکتر ارشاد گفت: دستيابي به اين شاخص کار بسيار دشوار و سختي است و از اين رو، انتظار مي رود که دستگاه هاي اجرايي، امسال اقدام هاي شايسته اي براي نزديک شدن به شاخص تعيين شده داشته باشند.
رئيس دانشگاه شيراز ارتقاي بودجه پژوهشي و تامين نيازهاي زيرساختي دانشگاه ها را از مهم ترين مطالبات جامعه علمي کشور عنوان و خاطر نشان کرد: با تجهيزات فرسوده و قديمي نمي توان انتظار تحول گسترده علمي داشت.
وي ادامه داد: چنانچه تجهيزات آزمايشگاهي در دانشگاه ها نوسازي شود، دانشجويان باکيفيت وکارآفرين تحويل جامعه مي شود.
رئيس دانشگاه شيراز تصريح کرد: تربيت نيروي متخصص با تجهيزات و ابزارهاي کهنه، فرسوده و قديمي از سوي دانشگاه توقع درستي نيست و بايد ارتباط دانشگاه با صنعت منسجم و منطقي باشد تا با ارائه فعاليت‌هاي علمي، توليدي و اقتصادي مشکل بيکاري و اشتغال کشور برطرف شود.
دکتر ارشاد بيان داشت: از 650 عضو هيئت علمي دانشگاه شيراز که بسياري از آنان در سطح بين‌المللي مطرح هستند، 26 درصد درگير قرار داد پژوهشي با دستگاه‌هاي اجرايي مي باشند که اميدواريم با تعامل دستگاه ها، اين رقم افزايش يابد.
وي اضافه کرد: تحقق اقتصاد مقاومتي در گروي همکاري تمام دستگاه‌هاي اجرايي، دولتي، دانشگاهي، صنعتي و بخش خصوصي در قالب توجه به حوزه پژوهش و فناوري مي باشد.
معاون پژوهش و فناوري دانشگاه شيراز نيز در اين مراسم گفت: عقب ماندن چرخه علم از صنعت، ناشي از بي توجهي به نيازهاي علمي و منطقه‌اي در برنامه پنج‌ساله توسعه اقتصادي است.
دکتر احمد عريان اظهار داشت: يکي از دلايل عدم تبديل دانش به ثروت و توليد ؛ محقق نشدن سهم 4 درصدي اعتبارات بخش‌ پژوهش و تحقيقات از توليد ناخالص ملي است.
وي خاطر نشان کرد: بي‌اعتمادي به بخش خصوصي، چند متولي شدن پروژه‌ها، محدوديت دسترسي دانشمندان به پايگاه‌ها و داده‌ها، کاهش ارتباطات بين المللي، نداشتن فرصت مطالعاتي محققان، پژوهشگران، اساتيد و دانشجويان، بي توجهي به معيشت دانشجويان و پرداختن به موارد بي‌اهميت آموزشي از ديگر موارد عقب ماندگي چرخه علم از صنعت است.
معاون پژوهش و فناوري دانشگاه شيراز تصريح کرد: براي ارتقاي فناوري، ضروري است که ايده را به توليد تبديل کرد تا بسياري از مشکلات واحدهاي صنعتي کشور حل شود.
دکتر عريان بيان داشت: دانشگاه شيراز با 10 هزار دانشجوي دوره تکميلي - شامل 7 هزار دانشجوي کارشناسي ارشد و 3 هزار دانشجوي دکتري- زمينه مناسبي را براي فراهم کردن بستر توسعه و پيشرفت و رسيدن به چرخه اقتصادي، پژوهشي و عمراني داراست.
وي افزود: برپايي همايش‌هاي علمي و فناوري و نشست‌هاي علمي و پژوهشي با حضور محققان، پژوهشگران و اساتيد دانشگاه زمينه‌اي مناسب براي دستيابي به اهداف و چشم‌انداز‌هاي توسعه است.
معاون پژوهش و برنامه ريزي بنياد ملي نخبگان کشور ديگر سخنران آئين تجليل از پژوهشگران برتر دانشگاه ها و دستگاه هاي اجرايي استان فارس بود.
وي با تاکيد بر ضرورت کمک به فرايند تجاري سازي اختراعات و ابداعات گفت: قوانين موجود کشور حافظ منافع علم نيست، همچنانکه قوانين مالياتي نيز حامي فعالان اين عرصه نمي باشد.
دکترغلامرضا منتظر افزود: استانداردهاي کشور بايد به سمت و سويي حرکت کند که نيازمندي ها را از منابع داخلي تامين کنيم و به فناوري هاي کليدي مورد نياز کنوني يا آينده کشور توجه کنيم.
وي با بيان اينکه بنياد ملي نخبگان در حوزه هايي از توليد فناوري ورود خواهد کرد که کشور در آينده به اين فناوري ها نيازمند باشد ، اظهار داشت : حرکت به سوي فناوري هاي همگرا و چهارگانه نانو، بايو، اينفو و کاگنو (NANO, BIO, INFO, COGNO) براي کشور ما يک نياز ضروري و راهبردي است و از آنها حمايت مي شود.
معاون بنياد ملي نخبگان در ادامه کمک به تامين منابع انساني برگزيده کشور به منظور عهده دار شدن مديريت کشور در 25 تا 30 سال آينده را از رسالت هاي اين بنياد دانست و اظهار کرد: با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري، تدبير امور کشور بايد در دست نخبگان قرار گيرد و از اين رو، بايد از امروز برنامه ريزي کنيم و طبقه برگزيده و راهبر را پشتيباني کنيم.
دکتر منتظر بيان کرد: رده بعدي مديران جمهوري اسلامي از کساني خواهند بود که اکنون در دانشگاه ها و حوزه ها هستند و ضروري است برگزيدگان اين بخش ها پشتيباني شوند تا پاسخگوي نيازهاي مديريتي کشور در سال هاي آتي باشند.
وي در انتهاي سخنانش با اشاره به ظرفيت هاي فراوان استان فارس اظهار داشت: اين استان مي تواند يکي از قطب هاي توسعه کشور در عرصه هاي مختلف باشد و دانشگاه شيراز و ساير دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي استان در اين عرصه نقش مهمي ايفا کنند.
در ادامه اين مراسم، لوح تقدير توسط دکتر احمدي، استاندار فارس به پژوهشگران برگزيده استان از دانشگاه شيراز، دانشگاه علوم پزشکي شيراز ، دانشگاه صنعتي شيراز، حوزه هاي علميه فارس، دانشگاه پيام نور فارس، دانشگاه آزاد اسلامي منطقه يک، دانشگاه جامع علمي کاربردي فارس، اداره کل آموزش و پرورش فارس، مرکز تحقيقات کشاورزي و منابع طبيعي استان، استانداري فارس، پايگاه استنادي علوم جهان اسلام، شرکت برق منطقه اي فارس، اداره کل ورزش و جوانان استان، شهرداري شيراز، اداره کل امور عشاير، جهاد دانشگاهي استان، مرکز زمين شناسي و اکتشافات معدني جنوب کشور، شرکت گاز استان و همچنين شرکت هاي دانش بنيان رادمان صنعت، امواج آبي، تمدن الکترونيک و شرکت پژوهشي صنعتي آبريزان اهدا شد.
گفتني است در پايان اين مراسم استاندار فارس و ديگر مسوولان از نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي دانشگاه ها و دستگاه هاي اجرايي استان فارس بازديد کردند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن