محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826037505
پای درس اخلاق محمد شجاعی «سجاده» برای انسان بیدار حجله عاشقی با الله است
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پای درس اخلاق محمد شجاعی
«سجاده» برای انسان بیدار حجله عاشقی با الله است
محمد شجاعی از اساتید اخلاق میگوید: اگر قبل از نماز فکر کنیم که قرار است چند لحظه دیگر در مقابل چه کسی ایستاده و چه معبودی را در آغوش بکشیم، قطعاً نمازهایمان حال دیگری مییابد. سجاده برای یک انسان بیدار، حجله عاشقی با الله است.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، محمد شجاعی از اساتید اخلاق و مدیر عامل مؤسسه فرهنگی هنری منتظران منجی در تازهترین سخنرانیهای خود به موضوع «خودشناسی» پرداخت که مشروح آن در ادامه میآید: قال علی «علیهالسلام»: «الدنیا أصغر و أحقر و أنذر من أن تُطاعَ فیها الاحقاد؛ دنیا کوچکتر، خوارتر و اندکتر از آن است که در آن از کینهها پیروی شود.» این روایت، آب خنک و خاموش کنندهای است برای قلبی که قرار است با کینه آتش گرفته و بسوزد. انسان درست در زمانی که عظمت آخرت و جاودانگی و بزرگیِ نفس خود را باور میکند به حقارت و ناچیزی دنیا یقین پیدا کرده و حقیقتاً نفس خود را رها شده و آرام مییابد. توجه کنید! منظومه شمسی با تمام وسعت خود، در مقایسه با فضا، به اندازه یک دانه ارزن و یا حتی کوچکتر از آن است. حال با چنین تصویری میتوانیم کوچکی زمین را در مقایسه با منظومه شمسی و سپس در مقایسه با عالم تصور کنیم. بنابراین دریافتیم که ما در دنیایی بسیار کوچک و ناچیز زندگی میکنیم، اما هر کدام از ما، میتوانیم به مقام خلیفه اللهی رسیده و جانشین خداوند در روی زمین باشیم. عظمت هر انسان، به «وسعت روح» و ساختار نفسش بستگی دارد. اساساً تنها مخلوقِ ارزشمند در عالم، همین روح جاودانه انسانهاست. دنیا در مقایسه با آخرت، حقیقتاً به اندازه رحم مادر است و این مقایسه، یک قیاس کاملاً حقیقی است. اما در همین رحمِ کوچک، انسانهایی وجود دارند که به اندازه بینهایت بزرگ و ارزشمندند. حال همین انسانها، گاه به علت عدم شناخت صحیح خود و یا گاه به علت فراموش نمودن عظمت نفسشان، خود را برای مسائلِ ناچیز و بیارزشی که مختصِ شرایط رحمیِ آنهاست، به انواع غصهها، هیجانات، دغدغهها و احساس حقارتهای بیارزش مبتلا میسازند. کاش انسانها هرگز فراموش نمیکردند که عظمتشان بینهایت بالاتر از آن است که امور حسی، خیالی، وهمی و عقلی بخواهند، قلب او را گرفتار نمایند. هم دنیا و هم آخرت، ساخته دست یک خالقاند و همین خالقِ مشترک، دنیا را «ناچیز» و آخرت را «عظیم» معرفی مینماید. حقیقتاً اگر کسی خود حقیقیاش را نشناسد و یا آن را گم کرده و فراموش کند، سطحِ انسانی خود را به قدری نازل میبیند که امورات مربوط به دنیا میتوانند او را تحقیر و خوار نمایند. چنین انسانی آنقدر سقوط میکند که تمام آرزوهایش در دریچه بسیار کوچک زنانگی و یا مردانگی تعریف میشود. او روح با عظمت انسانیاش را به اسارت کشانده و از همین رو با جیفههای دنیا غمگین و یا شاد میگردند. با چنین دریافتی، به راحتی مفهوم این حدیث نبی اکرم «صلی الله علیه و آله و سلم» را در مییابیم: «من بَکاء علی الدنیا، دَخل النار» گریه بر امورات دنیا، علامتی روشن از روحی است که کوچک مانده و راهی به بهشت پیدا نکرده است، لذا دنیا تمام آرزوی او شده است. اما انسانی که قیمتِ حقیقی خود را میشناسد، آنقدر در عواطفی که از الله و خانواده آسمانیاش جذب میکند، غرق و سرشار است که محتاج عاطفه هیچ انسان دیگری نمیباشد. او میتواند همه انسانها را از عشق و محبت خود لبریز کند بیآنکه از کسی توقعِ مهرورزی و عاطفه داشته باشد. او الهی را در آغوش دارد که بدون منت و بینیاز از او، به بلندای ابدیت عاشقش بوده و او را از محبت خود سرشار میکند. اگر تک تکِ ما، چند لحظه قبل از نماز فکر کنیم که قرار است چند لحظه دیگر در مقابل چه کسی ایستاده و چه معبودی را در آغوش بکشیم، قطعاً نمازهایمان حال دیگری مییابد. سجاده برای یک انسان بیدار، حجله عاشقی با الله است که معشوقش به او اجازه ورود به این حجله را داده است. و هزاران افسوس که ما زمانی قدر آن را درک میکنیم که به برزخ متولد شدهایم و دیگر فرصت عاشقی به پایان رسیده است. انسانی که خود را شناخته است، میداند که قلبش، ابزاری برای عشق بازیِ او و ارتباطش با غیب است. بنابراین با نهایت مراقبه و وسواس آن را خالی نگه داشته و با امورات تحقیرکننده، مشغولش نمیدارد. والحمدلله رب العالمین خانواده آسمانی 324 6/9/93 باور جاودانگی = بیداری قبل از مرگ هر گاه غمی به سراغ ما آمد، باید در ابتدا کمی بیندیشیم که آیا این غم از مقوله دنیا (چهار قوه پایینی) است یا از مقوله ابدی (فوق عقلانی)؟ اگر این غم، غمی انسانی بود که یقیناً شادیآور و انبساط آفرین است. اما اگر از جنس دنیا بود باید هشیار باشیم که این غم از جنس ما نیست. جنس حقیقی ما، همان جنس الله است و تنها غمهایی با حقیقت ما سازگارند که از جنس بخش فوق عقلانی (بینهایت طلبی) باشند. ما بعد از خداوند نفر دوم خلقت هستیم و تمام آنچه که به دست خداوند خلق شده است، تنها به خاطر ما بوده است. بنابراین برای ما معشوقی جز آنچه که بالاتر از خودمان است وجود ندارد. و جز الله در این عالم، مخلوقی بالاتر از حقیقتِ انسانیِ ما آفریده نشده است. بنابراین پذیرش هر غمی که هر جنس حقیقت ما نیست، فقط برای ما تحقیرکننده میباشد. باور جاودانگی، انسان را به جایی میرساند که فقط قیمت خود را الله میداند. به چنین لحظهای که انسان بیدار شده و به این باور میرسد، در اصطلاحِ علم اخلاق و عرفان یقضه اطلاق میشود. کسی که به یقضه رسیده است میتواند حرکت انسانی خود را آغاز نموده و با تلاش آن را ادامه دهد. چنین کسی، دیگر جز غمهای همجنس خود، غمی را به قلب خویش راه نخواهد داد. در اخلاق، اولین قدم باور خود انسانی و یا رسیدن به لحظه بیداری است. انسانی که بیدار شده، با باطن انسانی اعمال عبادیاش را به جا میآورد. اما کسی که هنوز در خواب است، با باطن حیوانی دینداری نموده و عبادت میکند. برای کسی که بیداری او با لحظه تولدش به برزخ همراه باشد، کار از کار گذشته است، زیرا بیدار شدن بعد از تولد با باطن حیوانی، دیگر بیفایده خواهد بود. اما همه انسانها قادرند قبل از مرگ (تولد به برزخ)، بیدار شده و به باطن انسانی برسند. ممانعت از طغیان بخشهای پایینی سبب موتِ آنها شده و انسان را به یقضه میرساند. انسانها تا به این قدرت نرسند که بتوانند از الله لذت ببرند، اساساً هنوز بیدار نشده و به بلوغ انسانی نرسیدهاند. و تمام عباداتشان در خواب و توهم صورت میگیرد. انسانها درست در همان لحظهای بیدار میشوند که حس میکنند میتوانند نماز را سر بکشند، میتوانند به تنهایی به حجله عشق رفته و الله را در آغوش بکشند. میتوانند با غیب رفاقت کنند و تنها به وجود آنان دلگرم و شاد باشند... . و درست در لحظهای که انسان بیدار میگردد، بیماریهای اخلاقی (غیبت، تهمت، تجسس، کینه، خشم و ...) یکی پس از دیگری به سرعت از بین میروند، زیرا چنین کسی که قیمت حقیقی خود را شناخته است، با هر کدام از این آلودگیها، احساس بیشرمی و بیآبرویی عظیمی در خود نموده و چونان حیوان خطرناکی از آنها میگریزد. خودشناسی، اساساً بهترین روش برای ترک یک خُلق است تا بدون درگیر شدن با آن رذیله، بتوانیم آن را از نفس خویش بزداییم. زیرا درگیر شدن با یک صفت، انرژی زیادی را از انسان سلب میکند. خودشناسی، افق پرواز انسان را بلند و بلندتر میکند، به گونهای که بسیاری از جهنمها توان سوزاندنِ بالهای او را ندارند. 5 راه غلبه بر بیماریهای اخلاقی قال امیرالمؤمنین «علیهالسلام»: «احترسوا من صوره الجم و الحقد و الغضب و الحسد و أعدّوا لکل شیءٍ من ذلک عُدّهً تجاهدونَهُ بها، من الفکر فی العاقبه، و منع الرّذیله، و طلب الفضیله، و صلاح الآخره، و لزوم الحلم.» خودتان را نگه دارید از تندیِ بخل و کینهتوزی و خشم و حسد. و برای مبارزه با هر کدام از آنها از جنگ افزارهای زیر کمک بگیرید: 1- اندیشیدن در عاقبت این خُلق، 2- مبارزه با رذیله، 3- طلب نمودن فضیلت، 4- اصلاح کار آخرت، 5- لزوم بردباری ریشه تمام این 5 اسلحه، تفکر است. باید برای داشتن یک «فکر سالم»، خوب و با تمرکز، آن را تغذیه نمود. شنیدن مباحث معرفتی و مطالعاتِ الهی با کیفیت و تمرکز خوب، نفس را به دارایی و تفکرِ سالم میرساند. شنیدنها و خواندنهای بیتمرکز، هرگز رشدی به دنبال نخواهد داشت. انتهای پیام/ک
93/09/26 - 08:49
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]
صفحات پیشنهادی
پای درس اخلاق محمد شجاعی ویژگیهای یک عزادار حقیقی چیست
پای درس اخلاق محمد شجاعیویژگیهای یک عزادار حقیقی چیستعزاداری که برای امام حسین میگرید اما به فکر یاری حسین زمان خود نیست عزادار حقیقی نیست امروز همه ما حسینی داریم که تنها و آواره فریاد هل من ناصر سر میدهد امروز همان کربلاست و عصر ما همان عاشورا کل یوم عاشورا و کل ارض کربپای درس اخلاق محمد شجاعی چگونه از چشم خدا میافتیم
پای درس اخلاق محمد شجاعیچگونه از چشم خدا میافتیمیکی از عوامل تولیدکننده غمهایی که به دنبال بروز کینه نفس را تحت فشار قرار میدهند غیبتها تهمتها بدگوییها و یا حتی انتقاداتی است که دیگران نسبت به ما روا میدارند اما به راستی در چنین مواقعی باید چگونه برخورد کرد به گزارشآیتالله موحدی کرمانی در نشست «ستارگان محراب»: «انسانسازی» مهمترین دغدغه آیتالله مهدوی ک
آیتالله موحدی کرمانی در نشست ستارگان محراب انسانسازی مهمترین دغدغه آیتالله مهدوی کنی بودامام جمعه موقت تهران گفت مرحوم مهدوی کنی بر این عقیده بود که انسانهایی را بسازد و در دانشگاه امام صادق ع به طور واقع انسانهایی را ساخت که اکنون در مراکز مختلف مشغول خدمت هستند به گزاپايگاه اطلاعاتي شهيد آيت الله مدرس (ره) رونمايي شد.
پايگاه اطلاعاتي شهيد آيت الله مدرس ره رونمايي شد صبح امروز از پايگاه اطلاعاتي شهيد آيت الله مدرس ره با حضور حجت الاسلام والمسلمين ابوترابي نايب رييس مجلس شوراي اسلامي رونمايي شد به گزارش خبرنگار جوان دبيرخانه شوراي عالي فرهنگي با همكاري سازمان كتابخانه ها موزه ها و مركزآیتالله تسخیری در همایش هفته پژوهش در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی امیدهای زیادی برای پیروزی بیداری اسلامی
آیتالله تسخیری در همایش هفته پژوهش در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامیامیدهای زیادی برای پیروزی بیداری اسلامی داریم حوادث مصر کودتا بود کوتاهی در ارائه چهره انسانی از انقلابآیتالله تسخیری در همایش هفته پژوهش در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه امیدهای زیادی برای پیروزبازپخش مستند «یک واحد انقلاب، پای درس استاد»
بازپخش مستند یک واحد انقلاب پای درس استادشبکه سه سیما مستند یک واحد انقلاب پای درس استاد را امشب دوباره پخش میکند به گزارش خبرگزاری فارس در پی درخواستهای مکرر بینندگان این شبکه برای باز پخش مستند یک واحد انقلاب پای درس استاد این برنامه ساعت 20 امشب دوشنبه 17 9 93 باز پخیک واحد انقلاب؛ پای درس حضرت آیتالله خامنهای
امشب روی آنتن شبکه سه سیما میرود یک واحد انقلاب پای درس حضرت آیتالله خامنهای مستند یک واحد انقلاب پای درس استاد با موضوع ارتباط صمیمانه و صریح حضرت آیتالله خامنهای با دانشجویان امشب از شبکه سه سیما پخش خواهد شد به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران مستند یک وادیدار محمدرضا عارف با آیت الله صافی گلپایگانی
سهشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۸ محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در شهر قم با آیتالله صافی گلپایگانی دیدار و گفتوگو کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید ضمن خوشامدگویی به عارف و هیات همراه بر لزوم تلاش در راه خدمت صادقانه وتمجید محمدرضا سنگری از «طرحی نو در دانشنامه شعرهای عاشورایی»: طلیعهای برای مطالعات عرصه شعر عاشورا
تمجید محمدرضا سنگری از طرحی نو در دانشنامه شعرهای عاشورایی طلیعهای برای مطالعات عرصه شعر عاشورامحمدرضا سنگری در مقدمهای بر این کتاب مینویسد این طرح طلیعهای برای پژوهشها و مطالعات شعر عاشورایی خواهد بود پژوهشگران میتوانند با تامل در هر دوره پژوهشهایی گرانسنگ در قلمرودر گفتوگو با فارس عنوان شد صداگذاری «بهمن» به پایان رسید/ حضور علیرضا علویان با پنج فیلم در فجر سی
در گفتوگو با فارس عنوان شدصداگذاری بهمن به پایان رسید حضور علیرضا علویان با پنج فیلم در فجر سیوسومعلیرضا علویان از پایان صداگذاری فیلم سینمایی بهمن ساخته مرتضی فرشباف و همچنین ادامه صداگذاری فیلمهای سینمایی چهارشنبه 19 آبان یحیی سکوت نکرد خبر داد علیرضا علویان صداگذار سینماحجتالله غلامعلی: طرح پایتخت کتاب ایران فرصتی برای مدیریت شهری است
حجتالله غلامعلی طرح پایتخت کتاب ایران فرصتی برای مدیریت شهری استمعاون اجتماعی فرهنگی مرکز مطالعات و برنامهریزی سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران را با توجه به سند چشمانداز 1404 و تاکیدات مقام معظم رهبری فرصتی برای مدیریت شهری دربحث ارتقاغلامعلی کویتیپور در نشست خبری کنسرت «نوای عاشقی» 30 سال است صدای دیگران را به نام من پخش میکنند/
غلامعلی کویتیپور در نشست خبری کنسرت نوای عاشقی30 سال است صدای دیگران را به نام من پخش میکنند غریبانه 2 برایم بسیار سنگین تمام شدغلامعلی کویتیپور گفت 30 سال است که در محافل مختلف صدای دیگران را به نام من پخش میکنند دیگر نمیخواهم به این موضوع فکر کنم و ترجیح میدهم به آینده«سیدمحمد موسوی» از پیرغلامان حسینی تجلیل شد
سیدمحمد موسوی از پیرغلامان حسینی تجلیل شدمجلس تجلیل از سیدمحمد موسوی سجاسی شاعر و مداح اهل بیت ع روز گذشته شنبه 15 آذر با حضور جمع کثیری از مداحان و مرثیهسرایان اباعبدالله الحسین ع و روحانیون در سالن شفق برگزار شد به گزارش فارس در این مراسم مهدی آصفی مداح اهل بیت ع در سخناعلیمحمد مودب در گفتوگو با فارس: جشنواره «رسول آفتاب» میتواند خطشکن فعالیتهای هنری در رابطه با م
علیمحمد مودب در گفتوگو با فارس جشنواره رسول آفتاب میتواند خطشکن فعالیتهای هنری در رابطه با مفهوم اسلام امریکایی باشدمودب با تاکید بر اینکه اسلام آمریکایی مهمترین فتنه روزگار ماست گفت هنر در این زمینه میتواند عَلَمداری و خط شکنی کند جشنواره رسول آفتاب را باید خطشکن عرصآیتالله مکارم پاسخ میدهد «أحد» در آیه «قل هو اللّه احد» به چه معناست؟
آیتالله مکارم پاسخ میدهدأحد در آیه قل هو اللّه احد به چه معناست خداوند احد و واحد است و یگانه و یکتاست نه به معنى واحد عددى یا نوعى و جنسى بلکه به معنى وحدت ذاتى به عبارت روشنتر وحدانیّت او به معنى عدم وجود مثل و مانند و شبیه و نظیر براى او است خبرگزاری فارس-گروه فعالیتفارس گزارش میدهد از کار درست «درستکار» تا وقف قرآن کریم به حرم اباعبدالله(ع)
فارس گزارش میدهداز کار درست درستکار تا وقف قرآن کریم به حرم اباعبدالله ع چهارمین همایش وقف و رسانه در همدان دارای حواشی جالب توجهی بود به گزارش خبرگزاری فارس از همدان چهارمین همایش وقف و رسانه در همدان امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد که دارای حواشی جالب توجهی بود علی درسمحمدعلی گودینی در گفتوگو با فارس: خروجی «جشنواره رسول آفتاب» خوشایند بعضیها نیست
محمدعلی گودینی در گفتوگو با فارس خروجی جشنواره رسول آفتاب خوشایند بعضیها نیستنویسنده تالار پذیرایی پایتخت گفت رحیم مخدومی با امکانات کم و دست خالی این جشنواره را برگزار میکند در حالی که بسیاری از نهادهای فرهنگی و وزارتخانهها خود را کنار کشیدهاند خبرگزاری فارس – گروه ادبیات-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها