محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843856610
پای درس اخلاق محمد شجاعی چگونه از چشم خدا میافتیم
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پای درس اخلاق محمد شجاعی
چگونه از چشم خدا میافتیم
یکی از عوامل تولیدکننده غمهایی که به دنبال بروز کینه، نفس را تحت فشار قرار میدهند، غیبتها، تهمتها، بدگوییها و یا حتی انتقاداتی است که دیگران، نسبت به ما روا میدارند. اما به راستی در چنین مواقعی باید چگونه برخورد کرد؟
به گزارش خبرنگار ایین و اندیشه خبرگزاری فارس، حمد شجاعی از اساتید اخلاق و مدیر عامل مؤسسه فرهنگی هنری منتظران منجی در تازهترین سخنرانی خود پیرامون غم وشادی با موضوع «درمانهای علمیِ غم» به سخنرانی پرداخته است که مشروح آن را در ادامه میخوانید: غمِ حاصل از آزارهای دیگران تمام انسانها همواره در معرض آزارهایی هستند که از طریق گوناگون بر آنان وارد میشود، که البته غالبِ این آزارها، راهی برای ارتقاء درجاتِ آخرتی آنها و کفارهای برای گناهانشان است. یکی از انواع این آزارها، آزارهایی است که از انسانهای دیگر در لابهلای ارتباطاتی که با آنان داریم، به ما رسیده و موجب رنجش و ناراحتیمان میشود. نکته جالب و کلیدی اینجاست که اگر ما نحوه برخورد با این آزارها را بدانیم، میتوانیم از آنها به عنوان بهترین فرصت برای رشد انسانی و کسب منفعتهای آخرتی استفاده کنیم. در غیر اینصورت یکی از بیماریهای فوقالعاده خطرناک که مادرِ بسیاری از بیماریهای روحی است و میتواند تمام دنیا و آخرت ما را به تباهی بکشاند، بر ما چیره خواهد گشت. زودرنجیها و حساسیتها و از همه خطرناکتر بیماری کینه، به باطنِ انسانها، هیبتی هولناک بخشیده و نه تنها در دنیا نفس آنان را تحت فشارهای شدیدی قرار میدهد، بلکه عذابی بینهایت عظیمتر را در آخرت برایشان ذخیره مینماید. عواطف و احساسات از ملزوماتِ روحی تمام انسانها هستند، بنابراین ناراحت شدن و رنجیدن از آزارهای دیگران امری طبیعی است. اما آنچه که برای نفس، تهدید به شمار میآید، نگه داشتنِ دل چرکینی از کسی در قلب است. یک مؤمن حقیقی به محض آزار دیدن از دیگران و احساس دلچرکینی از آنها، به سرعت آن را در نفس خود ذوب کرده و از بین میبرد. به طوری که در ملاقات بعدی با او، به گونهای رفتار میکند که گویی اساساً اتفاقی میان آنها رخ نداده است. یکی از عوامل تولید کننده کینه و غمهایی که به دنبال بروز کینه، نفس را تحت فشار قرار میدهند، غیبتها، تهمتها، بدگوییها و یا حتی انتقاداتی است که دیگران، نسبت به ما روا میدارند. اما به راستی در چنین مواقعی باید چگونه برخورد کرد؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال بهتر است به سراغ معصومین که مربیّان حقیقی ما هستند رفته و از آنان مدد بگیریم. امام باقر (ع)، راهکارهایی بسیار کلیدی و گشاینده در اختیار ما قرار میدهند. راهکارهای دفع غم در مواجهه با آزارهای دیگران قال الباقر (ع): «إن مُدِحتَ فلا تفرح. و إن ضُمَمتَ فلا تجزع. و فَکِّر فیما قیلَ فیک، فإن عرَفت من نفسک ما قیل فیک؛ فَسُقوطُکَ من عین الله عزّوجلّ عند غضبک من الحق، أعظم علیک مصیبهً ممّا خِفت من سقوطکَ من أعین النّاس. و إن کنتَ علی خلافٍ ما قبل فیک، فثوابٌ إکتسبتَهُ من غیر أن یَتعَبُ بدنک. و اعلَم بانّکَ لا تکونَ لنا ولیّاً حتی لَوِاجتمعک علیک اهلُ مصرک و قال انّک رجلٌ سوء، لم یحزنک ذلک. و لو قالوا إنک رجلٌ صالح، لم یَسُرُّک ذلک». اگر از تو تعریف کردند، ذوق زدگی مکن. و اگر از تو بدگویی نمودند، بیتابی نکن. و خوب در مورد آنچه پیرامونت گفتهاند فکر کن. اگر دیدی آنرا حق یافتی و خشمگین شدی، از چشم خداوند خواهی افتاد و مصیبتِ افتادنِ تو از چشم خداوند بسیار بزرگتر از ترسِ از افتادن از چشم مردم است. و اگر آنچه را که به تو نسبت دادهاند دروغ است، غم مخور، چرا که بدون به زحمت انداختنِ بدنت به ثواب دست یافتهای. و بدان! که تو هرگز به دوستیِ ما نخواهی رسید، مگر آنگه اگر تمام هم شهریانت جمع شوند و بگویند تو آدم بدی هستی، از آن ناراحت نشوی. و اگر تمام آنها بگویند تو انسان خوبی هستی خوشحال نگردی!!! انواع واکنشها در برابر انتقاد دیگران از نگاهِ امام باقر (ع) بهترین نوع برخورد در زمانیکه انتقادی بر ما وارد میشود، آن است که اولاً پیرامونِ آن خوب فکر کنیم، و اگر آن را در مورد خود صادق دیدیم، با شیرینی و آغوش باز پذیرفته و از شخص انتقادکننده به خاطر این تذکّر تشکر نماییم. و اما بدترین و کودکانهترین واکنش آن است که بلافاصله از روی تکبّر و خودشیفتگی، ناراحت شده، در مقام دفاع برآمده و برای رد کردن انتقاد او، توجیهاتِ گوناگونی بیاوریم. این واکنش (دلیلتراشی) نه تنها چیزی از شرایطِ نفس ما را تغییر نمیدهد، بلکه عیبِ مورد نظر را بیشتر در نفس تثبیت کرده و در هنگام تولدمان به برزخ، دردسرهای عظیمی را برایمان رقم میزند. علاوه بر این از نگاه امام باقر (ع)، این واکنش، انسان را از چشم خداوند خواهد انداخت. و اگر کسی از چشم خدا بیفتد، دیگر شفاعت معصومین نیز به او تعلق نخواهد گرفت، زیرا رحمت معصومین هرگز از رحمت خداوند بالاتر ناست. فراموش نکنیم که وظیفه هر کدام از ما در دنیا، ساختن باطنی ثروتمند، قدرتمند و آماده برای استفاده از شرایط بهشت است؛ و اگر برای این مهم، در دنیا جدیّت نداشته و خوب حرکت نکنیم، قطعاً جایگاهِ برزخیِ آرام و شادی نخواهیم داشت. اینکه ما در چشم دیگران، انسان خوب و مقدسی باشیم، تفاوتی در نوع کمالاتِ مورد نیاز ما برای ورود به بهشت ندارد. آنچه که ما را به سعادتِ دنیا و آخرت میرساند، کمالاتی است که ما را در نگاه خداوند محبوب میگرداند. توجیه تراشی، پنهانکاری و یا نپذیرفتن عیوب، راهی برای فرار از سلامت نفس بوده و چنین کسی هرگز، شرایط لازم را برای ورود به بهشت کسب نخواهد کرد. عیوبی را که دیگران به انسان متذکر میشوند، دقیقاً از نیازهای اصلی انسان در مسیر حرکت به سوی الله در باشگاهِ دنیا است. یک انسان عاقل کسی است که به محض اطلاع از عیوبش، آنها را پذیرفته و برای رفعشان اقدام میکند، چرا که او اصلاً از زمان تولدش به برزخ آگاه نبوده و نمیداند که چقدر برای رسیدن به سلامتِ باطن زمان دارد. او همواره خود را در معرض انتقادات دیگران قرار داده و دائماً در حال تربیت نفس خود و حذف عیوب گوناگون از نفسش است. یک انسان عاقل تا زمانی که در رحم دنیاست از لحظهلحظههای عمرش برای پاکسازی نفس از عیوب و نواقص مختلف استفاده میکند، زیرا یقین دارد که بعد از تولد دیگر فرصتی برای این منظور نخواهد داشت. او هرگز از پذیرفتن عیوب خود، عزت خویش را در خطر نمیبیند، زیرا منشأ عزت (خداوند) را به خوبی میشناسد و تنها عزیز بودن در چشم خداوند برای او ارزشمند است. چگونه از چشم خداوند میافتیم؟ اساساً معنای عبارت «غضبک من الحق» در این روایت، تنها عصبانیت در هنگام انتقادات دیگران نیست بلکه عصبانیت و اعتراض به احکام واجب و یا آنچه که خداوند از دریچه ربوبیت خویش بر ما روا میدارد، نیز مشمول این عبارتاند. خشم و اعتراض انسان حتی در برابر یک حکم از احکام الهی، انسان را از چشم خداوند میاندازد. خداوند ما را خلق کرده و بالاترین هدف (تشبه و قرب به خود) را برای ما برگزیده است. او بر تمامِ جزئیات این مسیر و فراز و نشیبهایش آگاه است. اساساً اعتراض به احکام و یا نحوه ربوبیت او، در حقیقت نادیده گرفتن حکمتِ الله و قد علم کردن در برابر خداوند است که نتیجه آن، افتادن از چشم الله است. برای یک مؤمن حقیقی مصیبت افتادن از چشم خداوند بسیار عظیمتر از افتادن از چشم مردم است. زیرا او اهمیت به نگاه مردم را شرک دانسته و از آن میگریزد. مؤمن آنقدر از محبت خداوند و محبوبیت در نگاه او سرشار است که اساساً به نگاه دیگران توجهی ندارد. بدگوییهای دیگران؛ میادینِ کسب اسماءالله غیبت دیگران و یا بدگوییهای آنها، صد در صد به نفع ماست، زیرا حجمی از گناهان ما را به نامه اعمال آنان منتقل میکند. اگر گناه آنان را بخشیده و از آن درگذریم، باز هم در کسب اسم «عفوّ» و «غفور» خداوند شتاب کرده و پیش رفتهایم و از سوی خداوند به ثواب بالاتری نائل خواهیم شد. اساساً خداوند محیط پرتضاد دنیا را تنها برای کسب اسماءالله از لابهلای تعاملات و تضادها آفریده است. دریافت یک اسم از اسماء خداوند یعنی دریافت داراییهایی حقیقی و همیشگی که هیچ چیز نمیتواند آنها را از انسان سلب کند. این جمله را از خاطر نبریم که جهنم، هرگز نمیتواند اسم الله را بسوزاند. کسی که صفات الله در او فعال شده است محال است در جهنم آتش بگیرد. غایت نهایی ما، رسیدن به رفاقت با اهلبیت (ع) و مقام آنان است. اما امام باقر(ع) اهمیت دادن به نگاه دیگران و قضاوت آنان را مانعی در مسیر رفاقتِ با اهلبیت (ع) میداند. انتهای پیام/
93/09/11 - 09:45
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]
صفحات پیشنهادی
پای درس اخلاق محمد شجاعی چگونه قلب آلوده به کینه را درمان کنیم
پای درس اخلاق محمد شجاعیچگونه قلب آلوده به کینه را درمان کنیممحمد شجاعی از اساتید اخلاق گفت وجود کینه در روح مانند وجود عفونت در جسم است همانگونه که تنها راه درمان جسم خروج عفونت از آن است تنها راه درمانِ قلب آلوده به کینه نیز ترکِ آن است به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگپای درس اخلاق محمد شجاعی «کینه» آتشی پیشرونده و مسری است/ عوامل ایجاد کینه کدامند
پای درس اخلاق محمد شجاعیکینه آتشی پیشرونده و مسری است عوامل ایجاد کینه کدامندحضرت علی ع کینه را عامل برانگیختنِ خشم میداند لذا اگر انسانها بیاموزند که چگونه کینه را در درون خویش ذوب نموده و آن را از قلب خویش پاک کنند به یقین یکی از شاهراههای غضب را در نفس خویش خواهند بستپای درس اخلاق محمد شجاعی لبههای تیز نفس انسان کجاست/ دو عامل بخشیدهنشدن انسان در کلام امام رضا(ع)
پای درس اخلاق محمد شجاعیلبههای تیز نفس انسان کجاست دو عامل بخشیدهنشدن انسان در کلام امام رضا ع کمی بیندیشیم کجا دیگران از ما رنجیدهاند کجا از دست ما کلافه شده و به گریه افتادهاند عصبانی شدهاند غصه خوردهاند کجا تحملمان کردهاند پاسخ این سؤالات و سؤالاتی از این قبیلپای درس اخلاق محمد شجاعی تفاوت اسلام ناب با اسلام آمریکایی
پای درس اخلاق محمد شجاعیتفاوت اسلام ناب با اسلام آمریکاییمحمد شجاعی از اساتید اخلاق تفاوت اسلام ناب با اسلامی ترویجی دشمنانِ اسلام را در نحوه تنظیم سبک زندگی انسانها دانست و گفت در اسلام آمریکایی انسان الله و خانواده آسمانی را دوست دارد اما حاضر نیست سبک زندگی خود را برایبیست و دومین دوره تکریم مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی/۳ محمدی گلپایگانی: وزیر ارشاد، راه درمان مشکل ک
بیست و دومین دوره تکریم مقام کتابداران و ترویج فرهنگ کتابخوانی ۳محمدی گلپایگانی وزیر ارشاد راه درمان مشکل کتابداران را میداند صالحیامیری دفاع از کتابدار دفاع از فضلیتها استرئیس دفتر مقام معظم رهبری بعد از سخنان وزیر ارشاد در ارتباط با مشکلات کتابداران گفت حالا که آقاپایه گذاری جایزه اخلاق علمی به یاد استاد معتمدنژاد
رییس دانشکده علوم اجتماعی پایه گذاری جایزه اخلاق علمی به یاد استاد معتمدنژاد تهران - ایرنا - رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ویژگی های برجسته استاد معتمدنژاد پیشنهاد کرد جایزه ای با عنوان اخلاق علمی در دانشگاه علامه طباطبایی بنیانگذاری شود به گزاراختتامیه هفتمین جایزه جلال آلاحمد مهدویراد: جلال به درستی چشمهایش را شست
اختتامیه هفتمین جایزه جلال آلاحمدمهدویراد جلال به درستی چشمهایش را شستدبیر علمی هفتمین جایزه ادبی جلال آلاحمد گفت به داوران گفتهام که نتیجه داوری شما را میستایم و حرفی بالای آن نخواهم زد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس آیین پایانی هفتمین دوره جایزه ادبی جلالگفتوگوی مشروح فارس با محمدرضا وصفی/2وپایانی تاثیر تحریمها بر ورود کتاب خارجی/ افغانستان بهترین سفر خارجیام
گفتوگوی مشروح فارس با محمدرضا وصفی 2وپایانیتاثیر تحریمها بر ورود کتاب خارجی افغانستان بهترین سفر خارجیام بود اداره مجامع قائل به مدیرش نبودبخش دوم گفتوگوی فارس با یکی از با سابقهترین مدیران ارشاد پیرامون جایزه جهانی کتاب سال و نکاتی دیگر بود که وصفی درباره داوری یک کتاب خا«خداحافظی طولانی» صداگذاری میشود/ پایان راه ساخت موسیقی -
فرزاد موتمن به مهر خبر داد خداحافظی طولانی صداگذاری میشود پایان راه ساخت موسیقی فرزاد موتمن از پایان تدوین فیلم سینمایی خداحافظی طولانی توسط ژیلا ایپکچی و صداگذاری این اثر خبر داد فرزاد موتمن کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب که تدوین فیلم سینمایی خمعارفه پورمحمدی، خداحافظی دارابی/ کار معاون جدید سیما آغاز شد
معارفه پورمحمدی خداحافظی دارابی کار معاون جدید سیما آغاز شد فرهنگ > تلویزیون - آیین معارفه معاون جدید رئیس رسانه ملی در امور سیما و قدرشناسی از معاون سابق سیما با حضور قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما برگزار شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در این مراسم علی اصدورنمای چشماندازهای پاییزی در «لاله»
یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۹ مرتضی اسدی تازهترین نقاشیهای خود را در نمایشگاهی با عنوان من و پاییز بهنمایش گذاشته است این هنرمند در گفتوگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا دربارهی تازهترین نمایشگاه آثار خود اظهار کرد 35 تابلوی نقاشی در ابعاد 40 40 50 50 و 60 60 سانتیمیک خیر: امر مدرسه سازی در پایتخت کشور ضروری است
یک خیر امر مدرسه سازی در پایتخت کشور ضروری است تهران- ایرنا- یک خیر مدرسه ساز کشور گفت تهران یکی از مهاجر پذیرترین شهرهای کشور است و به همین دلیل امر مدرسه سازی در پایتخت کشور ضروری است به گزارش خبرنگار ایرنا سعید منوچهری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از فعالیت 11 ساله خود د600 مدرسه تا پایان سال با کمک بنیاد برکت به بهره برداری می رسد
معاون آموزش و پرورش 600 مدرسه تا پایان سال با کمک بنیاد برکت به بهره برداری می رسد تهران- ایرنا- معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش و رییس نوسازی و تجهیز مدارس کشور اعلام کرد 600 مدرسه تا پایان امسال با کمک بنیاد برکت به بهره برداری می رسد به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا مرتضی رصبور باشید! خداوند فقدانها را با لطف بیپایان خود جبران میکند -
یادداشت علیرضا نادری به خانواده دو هنرمند فقید صبور باشید خداوند فقدانها را با لطف بیپایان خود جبران میکند علیرضا نادری نمایشنامه نویس کارگردان و مدرس تئاتر در پی درگذشت دو هنرمند جوان بر اثر بیماری سرطان طی دو روز گذشته متن پیامی خطاب به خانوادههای پاشایی و بهرامی منتشر کیک عمل غیر اخلاقی/ فیلم لحظه فوت پاشایی چگونه منتشر شد!
یک عمل غیر اخلاقی فیلم لحظه فوت پاشایی چگونه منتشر شد انتشار فیلم لحظات دردکشیدن و حتی لحظه فوت خواننده پاپ و محبوب جامعه ایرانی متاسفانه از اولین لحظات مورد انتقاد خانواده و طرفداران این هنرمند قرار گرفت موضوعی که نمادی از به گزارش شبکه خبر وزیر بهداشت نیز از همان ابتدادعوت از محمدعلی کشاورز برای بازی در برادوی/ «عمرمختار» به «پدرسالار» پیشنهاد داد -
در گفتگو با مهر مطرح شد دعوت از محمدعلی کشاورز برای بازی در برادوی عمرمختار به پدرسالار پیشنهاد داد محمدعلی کشاورز که این روزها در انتظار سومین عمل جراحی طی سه سال اخیر برای بهبود شرایط جسمانی خود است درباره عشق آنتونی کویین به فرهنگ ایران و تئاتر یاد کرد و گفت کویین آرزوچگونه یک مدرسه به روستای صعبالعبور منتقل میشود؟
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶ ۵۳ در هشتمین جشنواره بینالمللی سینما حقیقت محمدرضا حافظی با مستند لیر انتقال مدرسهای به روستای صعب العبور کومیه را به تصویر میکشد به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا محمدرضا حافظی کارگردان مستند لیر درباره چگونگی ساخت این فیلم گفت برای تهیه گزارش-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها