محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846511308
یادداشت مهمان/حجتالاسلام حسنلو شواهد حضور قطعی اهل بیت(ع) اربعین در کربلا
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت مهمان/حجتالاسلام حسنلو
شواهد حضور قطعی اهل بیت(ع) اربعین در کربلا
مرحوم قاضی تمام دلایل محدث نوری را جواب داده و ادعای خود را که حضور قطعی اهل بیت در اربعین اول بر سر قبور شهداست، ثابت میکند، همچنین برای رفع تردید درباره امکان سیر این مسیر در این مدت، خود شخصاً با شتر این مسیر را رفته است.
خبرگزاری فارس، حجتالاسلام امیرعلی حسنلو(مدیرگروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات): درباره زیارت کاروان اسرای اهل بیت(ع) از مرقد شهیدان کربلا در اولین اربعین سخنان بسیاری گفته شده، برخی از محققان معتقدند که کاروان اسیران در راه بازگشت به مدینه از کربلا عبور کرده و به زیارت شهیدان رفتند، ولی برخی معتقدند چنین چیزی امکان ندارد، بلکه اسرای اهل بیت(ع) در اولین اربعین به زیارت نرسیدند و ملاقات با جابر صحت ندارد. این مسأله نیز یکی از مسائل مورد اختلاف بین محققان است. مرحوم محدث نوری صاحب مستدرک در کتاب لؤلؤ و مرجان این قضیه را با دلایل و شواهدی بعید دانسته و رد کرده است و شهید مطهری هم که در نوشتن کتاب حماسه حسینی و برخی از آثارش مقداری از مرحوم محدث و کتابش تأثیر پذیر بوده است، موافقاً با مرحوم محدث نوری آن را رد کرده است.(این سخنرانی ایشان در روز اربعین بوده است) شهید مطهری میفرماید: «یک جریان ساختگی که در هیچ کتاب معتبری وجود ندارد و تنها در یک کتاب وجود دارد که آن کتاب به اتفاق تمام ارباب مقاتل معتبر نیست ... ولی هیچکدام از مورخین و محدثین و مقتل نویسان اسلام این را ننوشتهاند، بلکه تکذیب کردهاند و عقل هم (آن را تکذیب میکند) این دو محقق در وقوع این اتفاق تاریخی ایجاد تردید کردهاند. اما به نظر میرسد که دلایل استوار و تحقیق کافی پشتوانه این دیدگاه نیست. 1- اولاً هیچ یک از این دو بزرگوار در این باره تحقیق و استقصای کامل نداشتهاند و همه رویدادهای تاریخی را ندیدهاند، ضمن اینکه تخصص تاریخی هم نداشته، بلکه رشته تخصصی آنها در علوم فلسفی و فقهی بیشتر بوده است تا تاریخی، بنابراین جهت سخنرانی در مراسم شهید متأثر از کتاب لؤلؤ مرجان به این نظر رسیده است. 2- مرحوم استاد مطهری افزون بر این گفته است: «عقل هم تکذیب میکند»، در حالی که همه میدانند عقل در حیطه علوم نقلی به ویژه تاریخ که علم پیچیده و اسنادی است، بدون تحقیق کامل نمیتواند نظر صائب و پذیرفته داشته باشد و قضایای تاریخی را بدون تحقیق کامل نمیتوان تنها با استناد به عقل اثبات یا رد کرد، تاریخ علمی است با سند سخن میگوید و عقل میتواند در تحلیل سند و گزارش و در فهم آثار تاریخی به مورخ کمک کند، بنابراین با دید فلسفی صرف نمیتوان رویدادها را مردود یا پذیرفت، می توان گفت نه تنها عقل ناممکن نمیداند، بلکه عقل تأیید و تحسین میکند که اهل بیت امام حسین(ع) از کنار این حادثه به این سادگی نگذرند، بلکه همه عقلا چنین حکم میکنند که امام سجاد(ع) و کاروان باید برگردند و از سرنوشت این کشتگان به هامون و غرق خون سراغی بگیرند. 3- عاطفه انسانی واحساسات پاک به ویژه این عواطف در خاندان رسالت از همه فزونتر است، امام سرچشمه عواطف است، حضرت زینب(س) که جدایی از برادر برای او بسیار سخت است، چگونه میتواند تاب بیاورد وبه زیارت عزیزان نرود، دختران امام حسین(ع)، حضرت سکینه، فاطمه و دیگر بانوان و همسران امام و صحابه امام همه دل در گرو این عزیزان داشتند، نمیتوانستند بدون زیارت قبور مطهر به مدینه برگردند؛ لذا از نظر عاطفی و عقلی بسیار بعید است که انسان بعد از از دست دادن عزیزانش به هر نحوی که ممکن باشد، برای تسلی خاطر و تسکین آلام روحی بر سر مزار او برود و در آنجا عزاداری کند! عقل چگونه با چنین چیزی مخالف بوده و آن را تکذیب میکند که بانویی مثل زینب(ع) که محبوبترین فرد خاندانش(برادرش حسین) و سایر برادران و فرزندان و برادرزادگان را از دست بدهد و خودش به اسارت برده شود و در راه بازگشت به مزار آنها نرود. امام زینالعابدین(ع) امام معصوم که از هر لحاظ در کمال و در اوج عواطف انسانی و عظمت معنوی از مزار عزیزانش زیارت نکند و فرزندان و خاندان پدرش را برای وداع به کربلا نبرد! اتفاقاً اگر نرفته باشد و جای بسی تعجب است و از نظر عقلی وعاطفی ترجیح با رفتن اسراء به کربلاست و نرفتن مورد مذمت عقل و عواطف است! چون مسیری را که اسراء را از کربلا به سوی شام آوردند، از همان مسیر ممکن است اسراء از شام به کربلا برگردند، در هر صورت شهر مدینه بعد از سرزمین کربلاست و کربلا در بین راه سوریه کنونی(شام) کشور عراق واقع است و از نظر عقلی هیچ استبعاد و مانعی وجود ندارد و از محالات نیست که خاندان امام حسین(ع) در راه بازگشت به مدینه در اولین فرصت به زیارت قبور مطهر شهیدان رفته باشند. 4- مرحوم نوری و شهید مطهری یکی از دلایل ردشان آوردهاند که چون ابن طاوس صاحب لهوف در جوانی این کتاب را نوشته حرف او غیر معتبر است، در حالی که جوان بودن ابن طاوس هیچ دلیلی بر رد این مطلب نمیتواند باشد، اتفاقاً نیرویی که در جوانی برای پژوهش و تحقیق وجود دارد، در کهنسالی نیست، این دلیل آنها نیز دلیل قابل قبولی نیست؛ از این نظر ضعف تحقیق بر آنها که درسنین بالا تر بودند، غالب بود، به ویژه که شهید مطهری متأثر از نوری این سخنان را گفته است و خودش ظاهراً با توجه به مشغلههای علمی و تدریسی مجال تحقیق کامل را نداشت، بنابراین دیدگاه آن دو بزرگوار در نهایت و شدت ضعف است. 5- در حالی که شهید قاضی در این باره نه تنها تحقیق کامل کرده و این کتاب را در تبعید و با فرصت کافی و مدتها زمان برای نوشتن آن مصروف داشته و تتبع کامل کرده، نوشته و نظر داده است، افزون بر آن برای رفع تردید درباره امکان سیر این مسیر در این مدت، خود شخصاً با شتر این مسیر را رفته و در مدت زمان مشخص از شام به کربلا رفته است. 6- یکی از دلیلهای شهید مطهری این است که نوشتن هیچ یک از مقتلنویسان و مورخان اسلامی این واقعه را ذکر نکردهاند. در جواب آنها باید گفت که: اولاً چه کسی مدعی است که مورخین تمام حوادث را دقیقاً ضبط کردهاند و مسیر کاروان اهل بیت از شام به مدینه را گزارش دادهاند. ثانیاً: مرحوم سید بن طاوس خودش یکی از محققان صاحبنظر و مقتلنویسان متقدم، معتبر و زبده است که دارای کتابخانه بزرگی بوده، بنابر گواهی مستشرقین که اکنون بسیاری از این منابع از بین رفته است، علاوه بر ابن طاوس، ابن نما نیز در مثیرالاحزان نقل این حضور را تأیید کرده است. ثالثاً: مرحوم مطهری و نوری فقط در حد سخن مدعی شدهاند که هیچ یک از مورخین اسلامی و مقتلنویسان این واقعه را منعکس نکردهاند، چون آنها به تمام مقاتل دسترسی نداشتهاند و تمام منابع تاریخی را مراجعه نکردهاند که بدون تحقیق و استفصاء اثبات چنین ادعایی مشکل است. چون هم سید بن طاوس نقل کرده و هم بنابر نقل خود محدث نوری ابن نما در کتاب مثیرالاحزان آن را نقل کرده است. احتمالاً مرحوم نوری اولین کسی است که این گونه در این مسأله با آوردن دلایلی نه چندان استوار تردید کرده، او از شیخ مفید نقل کرده است که فرموده است: روز بیستم صفر که مصادف با اربعین است، اهل بیت امام حسین(ع) از شام حرکت کردند نه اینکه اربعین به کربلا رسیدند، شیخ مفید صریحاً انکار نکرده، چنان که در اثباتش هم احتمالاً چیزی نگفته است. 7- ابوریحان بیرونی نیز در آثار الباقیه از الحاق سرهای مبارک یا سر مبارک امام به بدن در این روز سخن گفته است که قرینهای است بر اثبات نظر ابن طاوس(ره) و قاضی طباطبایی(ره) 8- علامه مجلسی نیز از سید نقل کرده است، نقل او نیز انصراف به تأیید دارد، چون در رد سخنی نگفته است. 9- افزون بر همه آنها نباید از تحقیق و پژوهش مفصل مرحوم قاضی طباطبایی که در این باره به سادگی گذشت که گفته است: روایت جابر تا آخر نقل نشده است، بلکه بخش پایانی آن قطع شده و گرنه حضور اهل بیت در کربلا و دیدارشان با جابر در زیارت امام حسین(ع) منعکس میشد، آن مرحوم گفته است که علم الهدی و شیخ طوسی گفتهاند که سر مبارک امام حسین در روز اربعین به پیکر پاک امام حسین ملحق شد. 10- یکی از آفتهای بزرگ و آسیبهای جدی در علم تاریخ این است که نظرهای غیر کارشناسی در این رشته زیاد شده که مخاطره آمیز است، افرادی با مطالعات ساده و عمومی خیال میکنند که میتوانند در این رشته صاحب نظر شده و نظر بدهند، لذا زود نظریهپردازی میکنند، در حالی که در هیچ علمی به این آسانی نمیتوان نظر داد. 11-رویدادهای تاریخی ضمن اینکه شواهد و اسناد دارند، تاریخ شفاهی و نقل سینه به سینه و عمل اهل جامعه و مردم و یا گروهی از مردم (شیعه) نیز به سنتی، شاهدی است که رویدادی چون اربعین با حضور اهل بیت با شکوه خاصی در کربلا برگزار شد. مرحوم قاضی تمام دلایل محدث نوری را جواب داده و مردود شمرده است و ادعای خود را که حضور قطعی اهل بیت در اربعین اول بر سر قبور شهداست، ثابت میکند، با توجه به اینکه تحقیق آن مرحوم مفصل است و کاملاً مخالف با گفتار نوری و شهید مطهری، لذا نمیتوان با احتمالاتی سستی که مرحوم نوری اقامه کرده و شهید مطهری و دیگران پیروی میکنند، حضور اهل بیت را منکر شد، بلکه عواطف شدید اهل بیت و بیقراری آنها از عراق امام شهیدان و عزیزان حکم میکند که در اولین فرصت به زیارت شتافته باشند. انتهای پیام/
93/09/22 - 15:10
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]
صفحات پیشنهادی
آیا واقعا اهل بیت در سال 61 هجری به کربلا آمده اند؟/عبور اهل بیت از کدام مسیر بوده است؟
پاسخ به شبهات تاریخی اربعین آیا واقعا اهل بیت در سال 61 هجری به کربلا آمده اند عبور اهل بیت از کدام مسیر بوده است برخی اربعین را قبول دارند برخی در زمان آن اختلاف دارند و برخی دیگر اصل آن را انکار می کنند به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران چرا در مورد اربعین حسینی اختلاثبت نام پنج هزار یزدی برای حضور در مراسم اربعین کربلا
ثبت نام پنج هزار یزدی برای حضور در مراسم اربعین کربلا یزد - ایرنا - مدیر سازمان حج و زیارت استان یزد گفت امسال بیش از پنج هزار و 500 نفر در سامانه های سما و عتبات از این استان برای حضور در مراسم اربعین امسال در کربلا ثبت کرده اند علی اصغر شریفی روز پنج شنبه در گفت وگوی اختصاصاربعین و بررسی اختلاف اقوال/ آیا اهل بیت(ع) اربعین به کربلا رسیدند -
اربعین و بررسی اختلاف اقوال آیا اهل بیت ع اربعین به کربلا رسیدند شناسهٔ خبر 2442208 شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۰۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی یا جداه من خبر مرگ برادرم حسین را آورده ام و اشک زینب هرگز نمی ایستاد و گریه و ناله او کاستی نمی گرفت و هر گاه نگاه به علی باز اربعین حسینی و ورود اهلبیت سیدالشهداء به کربلا تا مهاجرت علمای تهران به ری
امروز در تاریخ از اربعین حسینی و ورود اهلبیت سیدالشهداء به کربلا تا مهاجرت علمای تهران به ری اربعین حسینی ورود اهلبیت سیدالشهداء به کربلای حسینی مهاجرت علمای تهران به ری تصویب قانون استخدام کشوری کشته شدن بیش از پنج هزار نفر در اثر سقوط بَهمن و از مهمترین رخدادهای تارشعر آیینی، احیاگر فرهنگ مودت و ارادت به اهل بیت(ع) است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شعر آیینی احیاگر فرهنگ مودت و ارادت به اهل بیت ع است گرگان - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با قدردانی از تلاش شاعران آیینی در کشور گفت این نوع شعر احیاگر فرهنگ مودت و ارادت به اهل بیت ع در تاریخ اسلام است به گزارش خبرنگار ایرنا علی جنتی روز دحاج یدالله بهتاش: آبرویم از اهل بیت(ع) است /حجت الاسلام شهاب مرادی: مباهات می کنم روضه خوان امام حسین (ع) هستم
تجلیل از نیم قرن نوکری در آستان اهل بیت ع در پرده عشاق حاج یدالله بهتاش آبرویم از اهل بیت ع است حجت الاسلام شهاب مرادی مباهات می کنم روضه خوان امام حسین ع هستم آئین گرامی داشت تجلیل از حاج یدالله بهتاش پیرغلام حسینی و ذاکر اهل بیت ع در فرهنگسرای هنگام برگزار شد به گزجاماندگان از قافله اربعین در کربلا رو به «قبله تهران» آوردند پیاده روی صدها هزار عزادار تهرانی به سم
جاماندگان از قافله اربعین در کربلا رو به قبله تهران آوردندپیاده روی صدها هزار عزادار تهرانی به سمت شهرری تداوم حرکت در مسیر 19 کیلومتری آستان عبدالعظیم س مملو از جمعیت استصدها هزارتن از عزاداران تهرانی سالار شهیدان حسین بن علی ع صبح امروز در اربعین شهادت آن امام عظیم الشان و خاحال و هوای اربعین حسینی در کربلای معلی + فیلم
حال و هوای اربعین حسینی در کربلای معلی فیلم بدنبال فراخوان اولین سوگواره فیلم و عکس پیادهروی اربعین 1436 در ادامه فیلمی ارسالی از علی عبدی را میبینید به گزارش دبیرخانه اولین سوگواره فیلم وعکس پیاده روی اربعین 1436 بدنبال فراخوان اولین سوگواره فیلم و عکس پیادهروی اربعین 143حجتالاسلام فرحزاد: ثواب پیادهروی اربعین به مشتاقان جامانده از کربلا داده خواهد شد
حجتالاسلام فرحزاد ثواب پیادهروی اربعین به مشتاقان جامانده از کربلا داده خواهد شدکارشناس مذهبی سیما گفت ثواب پیادهروی اربعین به مشتاقان جامانده از کربلا داده خواهد شد به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجتالاسلام حبیبالله فرحزاد امشب در جمع عزاداران امام حسین ع در حرم حضرت معصبرگزاری آئین عزاداری اربعین حسینی در حضور رهبری، شنبه
برگزاری آئین عزاداری اربعین حسینی در حضور رهبری شنبه مسئول هیئتهای دانشجویی و کانونهای فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت هیئتهای دانشجویی سراسر کشور در روز اربعین حسینی ع در محضر رهبر معظم انقلاب اقامه عزا میکنند به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر بحاج یدالله بهتاش: این آبرو را اهل بیت(ع) داده اند/حجت الاسلام شهاب مرادی: مباهات می کنم روضه خوان امام حسین (ع
تجلیل از نیم قرن نوکری در آستان اهل بیت ع در ششمین روز پرده عشاق حاج یدالله بهتاش این آبرو را اهل بیت ع داده اند حجت الاسلام شهاب مرادی مباهات می کنم روضه خوان امام حسین ع هستم آئین گرامی داشت تجلیل از حاج یدالله بهتاش پیرغلام حسینی و ذاکر اهل بیت ع در فرهنگسرای هنگامهمگام با راهیان کربلا /در آستانه اربعین حسینی
همگام با راهیان کربلا در آستانه اربعین حسینی اهواز- ایرنا- عشق به ابا عبدالله الحسین ع عشقی است خدایی که هر فرد را با هر آیین و مرامی به خود جذب می کند و هنوز برای این کشش معنوی منطقی غیر از الهی بودن آن یافت نشده است رفتن به کربلا و نجف برای پا بوسی و عرض ارادت به ائمه ای کهپیادهروی اربعین/7 سفر به کربلا با هر وسیله ممکن+تصاویر
پیادهروی اربعین 7سفر به کربلا با هر وسیله ممکن تصاویراین روزها در مسیر 80 کیلومتری نجف تا کربلا غوغایی برپاست آنهایی که می توانند با پای پیاده به زیارت می روند و آنهایی که نمی توانند با موتور سه چرخ و تریلر خود را به کربلا می رسانند به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارسمستی در اربعین کربلا
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۶ در حالی که گاهی صدایی شبیه انفجار از فاصلهی دور در شهر کربلا به گوش میرسد شیفتگان امام حسین ع بیاعتنا به آنچه در اطرافشان رخ میدهد با شوری وصفناپذیر در بینالحرمین به سوگواری چهلمین روز شهادت کسی میپردازند که به ستیز با ظلم برخاست به گزارش خبامکان حضور مجازی در پیادهروی اربعین/ چهارده قدم به نیابت از کسانی که در کربلا حضور ندارند
امکان حضور مجازی در پیادهروی اربعین چهارده قدم به نیابت از کسانی که در کربلا حضور ندارند فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت سایت اربعین arbaeen ir در طرحی با عنوان «طرح نیابت ۱۴ قدم» برای کسانی که موفق به پیادهروی اربعین نشدهاند ایزائران ايراني در اربعين نظافت كربلا را بر عهده دارند
۱۳ آذر ۱۳۹۳ ۱۲ ۲۳ب ظ معاون شهردار تهران زائران ايراني در اربعين نظافت كربلا را بر عهده دارند معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت شهرداري تهران با مشاركت زائران ايراني در روز اربعين نظافت كربلا را به نحو احسن انجام ميدهند به گزارش خبرگزاري موج مجتبي عبداللهي معاون خدمات شهاجتماع عظیم اربعین، تجلی اوج عشق و دلدادگی شیعیان نسبت به اهل بیت است
پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۳ استاندار قم با اشاره به شکوه و عظمت جمعیت حاضر در مراسم اربعین حسینی کربلای معلی گفت این اجتماع عظیم و میلیونی تجلی اوج عشق محبت و دلدادگی شیعیان و مسلمانان نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت ع است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجت-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها