تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):علم ما به شما احاطه دارد و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802734856




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از اربعین حسینی و ورود اهل‌بیت سیدالشهداء به کربلا تا مهاجرت علمای تهران به ری


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: امروز در تاریخ؛
از اربعین حسینی و ورود اهل‌بیت سیدالشهداء به کربلا تا مهاجرت علمای تهران به ری
اربعین حسینی، ورود اهل‌بیت سیدالشهداء به کربلای حسینی، مهاجرت علمای تهران به ری، تصویب قانون استخدام کشوری، کشته شدن بیش از پنج هزار نفر در اثر سقوط بَهمن و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 22 آذر 1393 خورشیدی برابر با 20 صفر 1436 هجری و 13 دسامبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:



اربعین حسینی "روز زیارتی مخصوص حضرت سیدالشهدا"
اربـعین در لغت، به معنای چهل، چهار دهه (لغت نامه دهخدا، 5/164) و در اصطلاح، سپری شدن چهل روز از مرگ کسی و بر پای داشتن مراسمی برای بزرگداشت اوست. این واژه در اصطلاح شیعه، به طـور خـاص بـر روز بـیـسـتـم مـاه صـفـر یـعـنـی چـهـل روز پـس از واقـعـه عـاشـورا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش اطلاق می گردد (همان) و به اربعین حسینی نامبردار است.

ورود اهل‌بیت سیدالشهداء به کربلای حسینی (61 ق)
بنا بر روایتی مقارن چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) کاروان اهل بیت پیامبر (ص)، پس از افشای ماهیت ضد اسلامی یزید و حقانیت امام حسین (ع)، به سرزمین کربلا بازگشتند.




بنابر همین روایت، خاندان امام حسین (ع) در آنجا با صحابی بزرگ پیامبر، جابر بن عبداللَّه انصاری و عده‌ای دیگر از یاران امام (ع) مواجه شدند که برای زیارت قبر امام حسین (ع) آمده بودند. آنان با سوگواری و سوز و گدازی حسرت بار، یاد آن امام شهید و مظلوم را گرامی داشتند و پس از مدتی راهی مدینه شدند.

رحلت مرجع بزرگ و فقیه کبیر "میرزا حبیب اللَّه رشتی" (1273 ش)
مرجع عالیقدر تشیع، میرزا حبیب اللَّه رشتی در سال 1198 ش (1234 ق) در املش گیلان به دنیا آمد. وی پس از یک درگیری که با خان منطقه پیدا کرد، راهی قزوین شد و نزد شیخ عبدالکریم ایروانی شاگردی نمود تا این که در 25 سالگی به اجتهاد دست یافت. ایشان سپس برای استفاده از معارف دینی، راهی نجف اشرف شده و از محضر فقیه بزرگ، شیخ محمدحسن نجفی، صاحب جواهر و شیخ مرتضی انصاری فیض برد. میرزا حبیب‌اللَّه رشتی پس از ارتحال شیخ انصاری از جمله ارکان مرجعیت بود ولی هیچ گاه خود را برای ریاست حوزه معرفی نکرد و وجوه شرعی را قبول ننمود. در حلقه درس میرزای رشتی شاگردان فاضل بسیاری شرکت می‌کردند که حضرات آیات عظام: علامه سیدمحمدکاظم یزدی، آقا ضیاءالدین عراقی، میرزا حسین نایینی، شیخ عبداللَّه مازندرانی، شیخ فضل اللَّه نوری و سیدابوالحسن اصفهانی و... از آن جمله‌اند. همچنین آثار متعددی از این فقیه وارسته و مرجع جلیل بر جای مانده که بدایعُ الافکار، الالتقاط، الامامه و الاجتماعُ الامرِ و النهی و... از کتب ارزشمند ایشان می‌باشد. سرانجام میرزا حبیب‌اللَّه رشتی در 22 آذر 1273 ش برابر با 14 جمادی‌الثانی 1312 ق در 75 سالگی در نجف اشرف رخ در نقاب خاک کشید و در یکی از حجره‌های صحن مطهر علوی به خاک سپرده شد.

مهاجرت علمای تهران به ری معروف به "مهاجرت صغری" (1283 ش)
در اثر فراگیر شدن ظلم و فساد و فقر و قحطی، در اواخر سلطنت مظفرالدین شاه قاجار، علما که از وضع موجود به شدت رنج می‌بردند، جهت اصلاح اوضاع و فشار به دولت، تصمیم به مهاجرت از تهران به حرم حضرت عبدالعظیم در شهر ری گرفتند. این سفر که در 22 آذر ماه 1284 ش برابر با 16 شوال 1323 صورت گرفت به مهاجرت صغری شهرت یافت و در ابتدا شامل دو هزار نفر بود. پس از چند روز، به تعداد متحصّنین افزوده گشت و از ده هزار تن فراتر رفت. وعاظ و خطبا دائماً بر منبر رفته و از استبداد حکومت عین الدوله، صدر اعظمِ وقت، سخن می‌گفتند و خواستار تشکیل عدالت خانه می‌شدند. مظفرالدین شاه با مشاهده وخامت اوضاع، درصدد حل قضیه برآمد و سرانجام با خواسته آنان که تاسیس عدالتخانه در کلیه شهرهای ایران، اجرای قوانین اسلام در سراسر کشور، عزل موسیونوژ رییس بلژیکی گمرک ایران و نیز عزل علاءالدوله حاکم ظالم تهران، موافقت نمود. این تحصن سرانجام در 22 دی 1284 ش به پایان رسید و با ادامه مبارزه توسط علما و مردم، مظفرالدین شاه مجبور شد فرمان مشروطه را در چهاردهم مرداد ماه 1285 ش امضا کند.

تصویب قانون استخدام کشوری (1301 ش)
تا سال 1301 شمسی مقررات و روش خاصی که حاکم بر امور استخدامی سازمان های دولتی باشد وجود نداشت. انتخاب و انتصابات بدون ضابطه انجام میشد. نخستین بار در سال 1301 شمسی قانون استخدام کشوری در مجلس تصویب شد که قانون مذکور مشتمل بر 5 فصل و 74 ماده بوده اولین سازمانی که طرح طبقه بندی مشاغل را پیاده کرد نفت کشور بود. این قانون به تدریج دچار تغییرات زیادی شد. تحولات قانون استخدام کشوری تحول در قانون سال 1301 در دو دوره صورت گرفت. اول از سال 1301 تا 1320 و دیگری از سال 1320 تا 1340 که در هر دوره تغییرات اساسی روی میزان حقوق و مقرری ها و حقوق بازنشستگی انجام شده و باعث افزایش آن ها شد. تشکیل سازمان امور اداری و استخدامی و تصویب قانون استخدام کشوری در سال 1345، اولین مرحله در اعمال مدیریت صحیح منابع انسانی دربخش دولتی است ادغام سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه و تولد سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سال 1379، یکی از مهمترین تحولات در این راستا ارزیابی می شود.

تغییر متمم قانون اساسی و تفویض و انتقال مقام سلطنت ایران به "رضاخان سوادکوهی" (1304 ش)
پس از مدت‌ها تلاش برای قدرت‌طلبی و تغییر حکومت توسط رضاخان، سرانجام در نهم آبان 1304 ش مجلس مؤسسان که برای انتقال سلطنت از سلسله قاجار به خاندان پهلوی تشکیل شده بود، مأموریت خود را با تغییر اصولی از قانون اساسی انجام داد. 22 آذر 1304 مجلس موسسان با تغییر 4 اصل از متمم قانون اساسی، سلطنت را به رضاشاه و اعقاب وی تفویض کرد؛ تصمیمی که سرآغاز تغییر و تحولات زیادی در عرصه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه ایرانی شد. به این ترتیب 153 سال حاکمیت شاهان قاجار بر ایران خاتمه یافت و حکومت 53 ساله رژیم پهلوی به طور رسمی از این روز آغاز شد. ویژگی‌های مشترک سلاطین قاجار به ویژه در سال‌های آخر آن و نیز پهلوی، استبداد داخلی، بی‌کفایتی و فرمان‌برداری آنان از دولت‌های بیگانه بود. رضاخان میرپنج که یک درجه‌دار ارتش بوده و با توطئه و کمک انگلیس، در سال 1299 ش دست به کودتا زده بود، زمام امور را به دست گرفته و در این روز، رسماً شاه ایران شد. او در 15 اردیبهشت سال بعد، پس از مراسم تاج گذاری، تاسیس سلسله پهلوی را اعلام کرد. رژیم دیکتاتوری پهلوی نیز به دلیل وابستگی به قدرت‌های بیگانه و نیز روا داشتن ظلم و ستم فراوان بر مردم ایران، در بهمن 1357 در پی پیروزی انقلاب اسلامی، سرنگون گردید.

عملیات امیرالمؤمنین در سرپل ذهاب توسط سپاه (1360 ش)
این عملیات در درمنطقه عمومی کرمانشاه، در سرپل ذهاب -ارتفاعات گاومیشان رخ داد.

درگذشت استاد "سید غلامرضا سعیدی" نویسنده و مترجم (1367 ش)
استاد سید غلامرضا سعیدی، نویسنده، مترجم و محقق متعهد ایرانی، در سال 1274 ش در یکی از روستاهای توابع شهرستان بیرجند در استان خراسان به دنیا آمد و در زادگاه خود و سپس در بیرجند به آموختن دانش پرداخت. وی در 21 سالگی پس از فراگیری علوم طبیعی، ریاضی و نجوم و زبان‌های عربی، فرانسوی و انگلیسی، به تدریس مشغول شد و سال‌ها بعد در تهران مجله فروغ علم را با همکاری دوستان منتشر کرد. استاد سعیدی طی سفرهای بسیاری که به پاکستان و هندوستان نمود تحت تأثیر افکار و اندیشه‌های علامه اقبال لاهوری قرار گرفت و همین موضوع موجب شد تا پس از فراگیری زبان اردو، تعدادی از آثار این اندیشمند اسلامی را به فارسی ترجمه کند. از استاد سعیدی در حدود شصت اثر در زمینه‌های تالیف و ترجمه به جای مانده که زندگانی عماریاسر، فرد و اجتماع، برنامه‌های انقلاب اسلامی و ترجمه اقبال‌شناسی از آن جمله‌اند. این محقق فرزانه سرانجام در آذرماه سال 1367 ش در 91 سالگی دار فانی را وداع گفت و در تهران به خاک سپرده شد.

ورود "جابربن عبداللَّه انصاری" به سرزمین کربلا و زیارت قبر مبارک امام حسین (ع) (61 ق)

درگذشت شیخ "جعفر شوشتری" محقق و عالم بزرگ مسلمان (1303 ق)
شیخ جعفر بن حسین بن علی شوشتری ازمحققین و علمای بزرگ اسلام و فقیهان عالی مقام و مجتهدین امامیه بود. اوقات او در امور دینی و ارشاد مردم و موعظه سپری گردید. وی از شاگردان محمدحسن نجفی، صاحب جواهر، شیخ مرتضی انصاری و شریف العلمای مازندرانی و دیگر بزرگان بود. وی اولین کسی است که درمسجد سپهسالار تهران اقامه‌ی جماعت نمود. وی در حوالی کرمانشاه بدرود حیات گفت و جنازه‌اش به نجف منتقل و مدفون شد. از شیخ جعفر شوشتری تالیفات ارزشمند و متعددی به جای مانده که هر یک از آن‌ها، نشان دهنده‌ی وسعت فکر و دقت نظر اوست. اصول الدین، الخصائص الحسینیه و مجالسُ البُکا از آن جمله‌اند.

تولد آیت اللَّه العظمی "مرعشی نجفی" (1315 ق)
سیدمحمود مرعشی و همسرش در نجف در خانه‌ای ساده اما در کمال صفا و محبت روزگار می‌گذرانیدند. آنان در بین‌الطلوعین روز پنجشنبه 20 صفر 1315 ه. ق (1276 ه. ش)، در موجی از شادی و شعف قرار گرفتند زیرا چشم‌شان به روی نوزادی خجسته روشن شد. درخت امیدشان در باغ آرزو به بار نشست؛ بهار زندگی آن زوج جوان رونقی شکوهمند یافت و آن آشیانه محقر زینتی دیگر به خود گرفت.

مرگ "ساموئل جانسون" منتقد و نویسنده مشهور انگلیسی (1784 م)
ساموئل جانسون (به انگلیسی: Samuel Johnson) شاعر، نویسنده، منتقد و فرهنگ‌نویس برجسته انگلیسی قرن هجدهم میلادی است. از مهم‌ترین آثار او می‌توان به «فرهنگ زبان انگلیسی»، «زندگی شاعران» و «راسلاس» اشاره کرد.

کشته شدن بیش از پنج هزار نفر در اثر سقوط بَهمن در کشور "پِرو" (1941 م)
یکی از حوادث طبیعی که معمولاً خسارات مالی و جانی همراه دارد، سقوط بهمن می‌باشد. بهمن، اصطلاحاً به توده‌ای وسیع از برف و یخ اطلاق می‌شود که به دلیل وزن زیاد، از ارتفاعات بلند سرازیر شده و دامنه کوه را در بر می‌گیرد. در این گونه حوادث، معمولاً علاوه بر جاده‌ها و جنگل‌های سرراه، دهکده‌ها نیز در معرض ویرانی و تخریب قرار می‌گیرند و افرادی نیز جان می‌بازند. یکی از بهمن‌هایی که تلفات زیادی به بار آورد، ریزش بهمن در کشور پرو در امریکای جنوبی بود. در این حادثه که در 13 دسامبر 1941 در ناحیه هواراس پرو رخ داد، حدود 5 هزار نفر از مردم این منطقه کشته شدند و تعداد زخمی‌ها به حدود 14 هزار نفر رسید. منطقه هواراس در دامنه کوه‌های آند قرار دارد.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید






تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن