تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814658030




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحليلي بر ايجاد نوآوري تا استفاده در روابط بين الملل


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ آذر ۱۳۹۳ (۱۰:۳۶ق.ظ)
ايده تا ديپلماسي؛ تحليلي بر ايجاد نوآوري تا استفاده در روابط بين الملل گروه آموزش
به گزارش خبرگزاري موج، امروزه اهميت فناوري به منظور افزايش سرعت و دقت فعاليت‌هاي مختلف سازمان‌ها و ارتباط اجزاي مختلف آن با يکديگر و در نتيجه بالا بردن بهره‌وري آن‌ها به روشني مشخص شده است. با اين اوصاف شايسته است که کشور ما نيز با سرعت هرچه بيشتر فعاليت خود را در حوزه فناوري تعميق بخشد تا بتواند در دنياي رقابتي عصر فناوري حرفي براي گفتن داشته باشد.
در عصري که ماهيت کارها، ماهيت‌ مشاغل و ماهيت‌ مهارت‌هاي لازم تغيير يافته است، اين کارآفريني است که به چالش طلبيده مي‌شود. در اين گزارش، ابتدا به بررسي ويژگي خلق ايده و فناوري مي پردازيم، در ادامه به نقش فناوري در روابط بين الملل و ديپلماسي خواهيم رسيد.
در عصر معاصر رقابت و برنامه هاي گوناگوني در بازار فناوري (ايده تا پديده) وجود دارد؛ با توجه به اين امر حياتي در اين دوره به واژه هاي عميق و پرمفهومي برخورد مي کنيم نظير: «دانش بنيان، دانش محور، تجاري سازي، فن بازار، بازار ايده و ديپلماسي فناوري.» همان‌گونه که مي توان احساس کرد، مفاهيم و برنامه ها بايد هدفمند باشند تا در مسير رقابت و توليد ثروت در داخل و بين الملل براي رسيدن و دستيابي به نظام ملي فناوري گام برداريم.

*اقتصاد با اصول علمي (دانش محور)
اگر بخواهيم از ديد سازمان همکاري اقتصادي و توسعه به مقوله دانش بنيان نگاه کنيم، بايد گفت، اقتصاد دانش بنيان اقتصادي بر اساس توزيع و مصرف دانش است (صنايع دانش پايه، صنايعي هستند که در آن‌ها سطح بالايي از سرمايه گذاري به ابداع و نوآوري اختصاص يافته است). در اين اقتصاد دليل رشد اشتغال و ثروت«علم و دانش» است. بر اساس اين تعريف به اين مفهوم خواهيم رسيد که اين نوع اقتصاد وابسته به صنايع محدود با فناوري برتر نيست؛ بلکه تمام فعاليت هاي اقتصادي بر پايه دانش است. در اقتصاد دانش بنيان اهميت تحقيق و توسع بسيار بالا است؛ زيرا با تحول در دانش و فناوري، ساختار اقتصادي نيز تغيير مي‌کند. اين در حالي است که بخش هاي توزيع و مصرف، ارزش بالاي خود را در کوتاه مدت از دست مي دهند. در اقتصاد دانش بنيان علم و دانش موجب بهبود توليد مي شود و ارزش گذاري شرکت ها منوط به سرمايه هاي نامملوس از جمله علم و دانش، مجوزها و امتيازات علمي آن‌ها است.

*اساس دانش بنيان ( 4 محور)
اکنون اگر نگاهي به سازماندهي بزرگ ترين سازمان هاي علمي جهان بياندازيم، در مي‌يابيم که اقتصاد دانش بنيان 4 محور اساسي را در برمي‌گيرد که هرکدام از اين محورها علت به وجود آمدن ديگري است.
محور اول که مي‌توان گفت پايه و اساس اصلي است، شامل آموزش و فناوري اطلاعات و ارتباطات همراه با هزينه هاي تحقيق و توسعه است؛ محور دوم شامل خود محققان و تکنسين‌ها است که هزينه‌هاي لازم آموزشي براي آن‌ها لحاظ شده است؛ اين محققان و تکنسين ها هزينه هاي صرف شده را براي انجام تحقيقات لازم به کار مي برند؛ محور سوم که ماحصل و نتيجه محور دوم است، تحقيقاتي را شامل مي شوند که منتشر نشده اند و در حوزه تحقيقات و اختراعات نهايي جاي مي‌گيرند؛ در آخر و نتيجه کار نيز صنايع و خدمات مبتني بر دانش هستند که متبلور خواهند شد.

*عرضه در بازار (تجاري سازي)
به طور حتم زماني مي توان گفت يک ايده به تجاري سازي رسيده است که فناوري بعد از گذر فرايندهاي فني، تجاري، مالي به يک محصول موفق تجاري تبديل شده باشد. در واقع «تجاري سازي» از ارکان اصلي و مهم در فرايند نوآوري است؛ مي توان گفت بازاريابي و تجاري سازي اختراع، لازمه موفقيت در اين مسير است. حال نگاهي به نگرش يک مخترع مي اندازيم که نوآوري را داراي 4 مرحله مي داند؛ مرحله اول ايجاد ايده که شروع کار وي است، مرحله دوم طراحي و توسع است که همراه با الگوي پيش از توليد است، مرحله سوم توليد آن ايده است که بايد طبق دستورات خاص او انجام شود و مرحله پاياني راز موفقيت او همان بازاريابي و تجاري‌سازي است.

*بازار فن آوري ( فن بازار)
اين‌جا محل تبادل ايده و تکنولوژي است. همان طور که در هر معامله نياز به واسطه براي تسريع و سهولت کار امري ضروري است، فن بازار نيز واسطه اي براي اطلاع رساني تکنولوژي و فناوري به کارآفرينان، عرضه کنندگان و سرمايه گذاران است که با مشاوره تخصصي به اين انتقال مي پردازند.
تاريخ فن بازارها به دهه 90 ميلادي باز مي گردد؛ جايي که کشورهاي آسياي شرقي توليد کننده نبودند و همواره از استراتژي انتقال تکنولوژي بهره مي بردند، که با سازماندهي مراکز آن‌ها بعدها به نام تکنومارکت ها معروف شدند. بنام ترين فن بازار Yet2 در آمريکا وجود دارد. نحوه پاسخ‌گويي اين فن بازار به مشتريان به 2 روش خاص است، که اين روش ها عبارتند از:
1-جست و جو ميان فناوري ها (با ارزش بيش از 10 ميليارد دلار)، در اين روش خلاصه اي از فناوري ها قابل مشاهده هستند که مي توان با استفاده از کليد واژه ها به جست و جو ميان آن‌ها پرداخت.
2-با ايجاد يک Techneed راه حل‌هاي مناسب خود را پيشنهاد مي کند، که با اين روش دسترسي به جامعه جهاني که ميزبان بيش از 500 ميليارد دانش فني در زمينه تحقيق و توسعه است، ممکن مي‌شود.

*بازار دارايي هاي فکري (بورس ايده)
بازار دارايي فکري فرابورس که از آن با عنوان «بورس ايده» نيز ياد مي‌شود، اهداف منحصر به‌فردي دارد که مهم‌ترين آنها حمايت از دارندگان دانش فني و امتياز ثبت اختراعات به‌منظور ارزش‌گذاري دارايي معنوي، همچنين تخفيف ريسك‌‌هاي قيمتي مرتبط با اوراق بهادار مبتني بر مالکيت معنوي است. در كشور ما، در صورتي كه پشتيباني و سرمايه‌گذاري مناسب صورت پذيرد، ايده‌هاي نو مي‌توانند مبناي ايجاد يك كسب و كار جديد شوند و با مديريت سرمايه و هدايت اختراعات و ايده‌ها در راستاي تجاري سازي آنها، مي‌توان شاهد پربارتر شدن هرچه بيشتر فضاي كسب و كار بود. در اين راستا بازار دارايي فکري مي‌تواند بستر مناسبي براي تعامل و همكاري صاحبان ايده و بازار سرمايه را فراهم آورد. در بازار دارايي فکري، طراحان، مخترعان و ايده‌پردازان با ارائه طرح‌هاي خود مي‌توانند از کمک سرمايه‌گذاران و مشاركت‌كنندگان منتفع شوند و از سوي ديگر سرمايه‌گذاران نيز مي‌توانند نيازهاي خود را از اين طريق برآورده سازند. شركت‌كنندگان در بورس ايده شامل شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي هستند كه در زمينه‌هاي مختلفي همچون فناوري اطلاعات، صنعت خودرو، پزشكي، بيوتكنولوژي، نانو تكنولوژي و... فعاليت دارند و بازار دارايي فکري براي آنان مزاياي متعددي در حيطه‌هاي اقتصادي، علمي و اجتماعي در بر خواهد داشت.

*رابطه بين المللي همراه با دانش (ديپلماسي فناوري)
بي ترديد ديپلماسي به دنبال گسترش روابط با کشورهاي ديگر است. ديپلماسي ارکان مختفلي دارد که مي توان ديپلماسي فناوري را در اين دوره از مهم‌ترين رکن هاي حاضر دانست. طول عمر اين ديپلماسي به جنگ هاي جهاني بازمي گردد جايي که کشورها برآن شدند که علم و فناوري قابليت فراواني براي تامين منافع ملي در مذاکرات ديپلماتيک دارد. حال مي توان ديد که علم نيز به وجود آورنده نوعي از ديپلماسي است که نيازمند همکاري‌هاي نزديکي ميان ملت‌ها، نخبگان، بخش‌ها و سازمان‌هاي غيردولتي در کشورهاي مختلف است. از طريق تبادلات علمي مي‌توان به ايجاد و شکل‌گيري ائتلاف‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي در اثر ايجاد منافع مشترک خوش‌بين بود و همچنين درحل تعارضات ميان کشورها و ملت‌ها نقش موثري داشت. همکاري‌ها در ابعاد علمي و تکنولوژيکي در مسائل حساسي چون سوخت‌هاي هسته‌اي و فسيلي و تحقيقات فضايي و…، گاهي مي‌تواند به ارائه يک مسير موثر براي ايجاد و برقراري گفت‌وگوهاي سياسي ميان کشورهاي داراي اختلافات منجر شود.
در حال حاضر شاهد بزرگ‌ترين ديپلماسي فناوري در مذاکرات هسته اي هستيم؛ جايي که يک ديپلمات مي تواند با آگاهي از علم و کسب دانش وارد مذاکرات شود تا در راستاي منافع کشورش بهتر و قوي‌تر کار کند.
اين همان علت به وجود آمدن ديپلماسي فناوري است، ديپلماسي که ديپلمات هاي کشورمان به خوبي به کار گرفته اند تا با موفقيت به اين مذاکرات خاتمه دهند.

منابع:
1 - روابط عمومي دانشگاه جامع علمي -کاربردي.
2 - دومين كنفرانس بين المللي مديريت فناوري.
3- www.irfarabourse.com
4- OECD (1996). The knowledge based economy
5- www.techdiplomacy.ir
6- وحيدي، پ، 1380، اقتصاد دانش محور و نقش تحقيق و توسعه در آن، همايش چالش ها و چشم اندازهاي توسعه ايران، تهران.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن