محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803953826
![نمایش مجدد: آسیبهای تکاندهنده شعر آیینی و عاشورایی refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
آسیبهای تکاندهنده شعر آیینی و عاشورایی
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۴
![رضا اسماعيلي 22-392.jpg](http://media.isna.ir/content/22-392.jpg/2)
رضا اسماعیلی به تشریح آسیبهای شعر آیینی و عاشورایی پرداخت و راه دوری شاعران از این مسائل را شناخت بیشتر تاریخ، فرهنگ و معارف اسلامی دانست. این شاعر آیینی در گفتوگو با خبرنگار ادبیات ایسنا، در آسیبشناسی شعر آیینی و شعر عاشورایی اظهار کرد: تعریفی که از شعر آیینی شده شامل شعرهایی است که موضوع آن بزرگان دین هستند و این شعر به معارف و آموزههای دینی میپردازد و خوشبختانه بعد از انقلاب شاعران زیادی به این عرصه ورود پیدا کردند و آثار ارزشمندی را خلق کردند. اما در سالهای اخیر شعر آیینی از آفتهایی رنج برده است. یکی از بزرگترین آسیبهای این حوزه بحث غالیگری و غلو کردن است که این موضوع در سه محور قابل اشاره است. گاهی این غلو کردن دادن صفت الوهیت به بزرگان است. شاعر به پیامبر (ص)، امام حسین (ع)، حضرت زینب (ع) و سایر ائمه (ع) صفت خدایی میدهد، در حالیکه این معصومپرستی است و مخالف موازین دینی ماست و پیامبر اسلام (ص) برای توحید آمده است. او در ادامه اظهار کرد: گاهی هم این غلو به صورت تنزل شان پیامبر (ص) در مقابل ائمه (ع) نمود پیدا میکند. گاهی مقام حضرت اباعبدالله (ع) از پیامبر (ص) بالاتر برده میشود که این موضوع هم غلو است و با آموزههای دینی ما سازگار نیست. وقتی ما مقام امامان (ع) را از پیامبر (ص) بالاتر ببریم این غلو کردن است. همچنین گاهی در غالیگری برای اینکه عظمت خاندان پیامبر بالا برده شود، سایر پیامبران توحیدی تحقیر میشوند. مثلا میگویند حضرت عیسی (ع) و موسی (ع) غلام پیامبرند. یا حضرت مریم (س) کنیز حضرت زهرا (س) است. این موارد باطل هستند و به اختلافات مذهبی منجر میشوند. با این شیوه ما نه تنها به پیامبر اسلام (ص) ارج ننهادهایم بلکه به توهین علیه سایر پیامبران (ع) دست زدهایم. او افزود: آفت دیگر شعر آیینی، سخن گفتن از زبان اهل بیت (ع) است. در واقع شاعر مطالبی را از زبان اهل بیت (ع) بیان میکند اما حرف او متناسب با مقام بزرگان دین نیست. از زبان حضرت زینب (س) حرف میزنند، اما با عجز و لابه؛ در حالیکه این شکل حرف زدن با حضرت زینب (س) هیچ نسبتی ندارد. همه شعارها و رجزهای کربلا بر مبنای عزت است نه عجز و لابه و شاعر باید متناسب با جایگاه بزرگان سیمای آنها را ترسیم کند. اسماعیلی اظهار کرد: گاهی هم شاعر برای اثبات خلوص و علاقه خود به خاندان پیامبر سطح خود را چنان پایین میآورد که برای یک مسلمان و یک انسان اخلاقی و انسانی نیست. استفاده از تعابیری چون سگ اهل بیت (ع) یا سگ آستان اهل بیت (ع) برخلاف آموزههای دینی ماست و نباید حرفی زد که عزت نفس مسلمان و مومن زیر سوال برود. این شاعر یکی دیگر از آسیبهای شعر عاشورایی و آیینی را توصیف سیمای اهل بیت (ع) مانند معشوقه زمینی خواند و گفت: در بسیاری از شعرهای آیینی و عاشورایی سیمای اهل بیت (ع) با مشخصههای معشوقههای زمینی توصیف میشود و به جای پرداختن به کرامات و جایگاه معنوی آنها با اندام زیبا و چشم و ابرو توصیف میشوند، در حالی که باید از اینگونه توصیفها پرهیز کرد. او آسیب دیگر شعر آیینی را تشویق به گناه دانست و گفت: گاهی شاعر به بهانه اینکه ائمه شفیع مسلمانان و مومنین هستند، میگوید ما میتوانیم گناه کنیم چون محب امام حسین (ع) هستیم و او قلم عفو برگناهان ما میکشد. در حالیکه این درست نیست. حاجب کاشانی یکی از شاعران قدیم است که در این زمینه شعری دارد که میگوید: «حاجب اگر معامله حشر با علیست/ من ضامنم تو هرچه که خواهی گناه کن» حاجب بعد از سرودن این شعر حضرت امیر را در خواب میبیند که حضرت امیر (ع) به او میگوید تو شاعر خوبی هستی اما این شعر تو برخلاف دین است و در خواب این بیت به او الهام میشود که: «حاجب اگر معامله حشر با علیست /شرم از رخ علی کن و کمتر گناه کن». این شاعر تاکید کرد: شاعر نباید در شعر خود کسی را به گناه دعوت کند، چون بزرگان دین ما همیشه نهی از معاصی میکنند و تشویق به گناه با روح شفاعت در تقابل است. او در ادامه گفت: استفاده از شیوههای غلط برای گریاندن هم روش دیگری است که در شعر آیینی متاسفانه مورد استفاده قرار میگیرد. گاهی شاعر با استناد به شنیدهها به جای مراجعه به مستندات اصیل شعر میگوید و در این شعر بزرگنمایی و دروغگویی میکند که نتیجه کارش گریاندن مردم باشد. شعری که براساس مستندات تاریخی نباشد گفتنش درست نیست و شاعر باید همواره از مستندات و مقاتل اصیل استفاده کند. برای مثال عروسی حضرت قاسم را هیچ یک از علما تایید نکردهاند یا سر به محمل کوبیدن حضرت زینب (س) تکذیب شده است. ماجرای به غارت بردن انگشتر امام حسین (ع) هم صحت ندارد و حتی روایت شده که امام صادق (ع) این موضوع را رد کرده و فرمودهاند این انگشتری در دست ماست. اسماعیلی همچنین گفت: راه حل دوری شاعران از چنین مواردی شناخت بیشتر تاریخ، فرهنگ و معارف اسلامی است. شاعران باید به جای خواندن تحاریف مقاتلی را بخوانند که قابل استناد هستند. او افزود: البته مواردی از این دست در شعر آیینی کمتعداد هستند و ما شاعران فاخر بسیاری داریم که شعرشان با اسلام ناب محمدی تطابق دارد و براساس شناخت عمیق است. این نوع شعر حرکتزاست و در ذهن و زبان مردم جا پیدا میکند، اما شعر خرافی باعث درجا زدن و خرافهگرایی میشود و ما باید در کنار محبت به ائمه به معرفت هم توجه کنیم و همانقدر که به شور و سوگ توجه میکنیم، به شعور و معرفت و زیبایی عاشورا و حماسهآفرینی امام حسین (ع) توجه کنیم، زیرا حضرت زینب (س) در توصیف کربلا میگوید ما رایت الا جمیلا. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]
صفحات پیشنهادی
یکی از مشهورترین کتابهای شعر آیینی و مقاتل فارسی منتشر شد
یکی از مشهورترین کتابهای شعر آیینی و مقاتل فارسی منتشر شد کتاب حضرت رقیه علیها السلام در آینه شعر فارسی برای نخستین بار در ۳۵۲ صفحه توسط محمد خرمفر تالیف و گردآوری شد به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران در ایام شهادت حضرت رقیه بنت الحسین علیهما السلام انتشارات طوبای محشب شعر عاشورایی چلچراغ برگزار شد
شب شعر عاشورایی چلچراغ برگزار شدشب شعر عاشورایی چلچراغ با حضور شاعران پیشکسوت و جوان در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس در این مراسم که دانش آموزان شاعر مدارس کشور در آن حضور داشتند شاعران برگزیده جوان و همچنین شاعران شناخته شده کشورمان به شعرخوانی پردامولف «طرحی نو در دانشنامه شعرهای عاشورایی» در گفتوگو با فارس: عاشورا در شعر عصر انقلاب با همه ابعاد
مولف طرحی نو در دانشنامه شعرهای عاشورایی در گفتوگو با فارس عاشورا در شعر عصر انقلاب با همه ابعادش ظاهر شده استدکتر مرضیه محمدزاده ضمن اعلام این مطلب گفت در دوران صفوی بیشتر سوگ جریان دارد بین پهلوی و قاجار عرفان پررنگ میشود در دوره مشروطه بیشتر شعرها حماسی است اما در عصر اتوصیف شفیعی کدکنی از «طرحی نو در دانشنامه شعرهای عاشورایی»: سفیهای از شعر عربی و فارسی با موضوع عاش
توصیف شفیعی کدکنی از طرحی نو در دانشنامه شعرهای عاشورایی سفیهای از شعر عربی و فارسی با موضوع عاشوراکتاب دو جلدی طرحی نو در دانشنامه شعرهای عاشورایی به قلم دکتر محمدزاده از جمله آثار فاخر ادبی است که اخیرا راهی بازار نشر شده است دکتر شفیعی کدکنی از افرادی است که بر این کتاب مقدمحضور شعرای عربستانی و مصری در کنگره «ادبیات عاشورایی ملل مسلمان»
حضور شعرای عربستانی و مصری در کنگره ادبیات عاشورایی ملل مسلمانکنگره یک روزه ادبیات عاشورایی ملل مسلمان به همت پژوهشکده ادبیات پژهشگاه علوم انسانی ۲۳ آذر با حضور محققان و شعرای کشورهای مسلمان برگزار خواهد شد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس کنگره یک روزه ادبیات عاشوکمتوجهی به بخش حماسی شعر عاشورایی
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۸ ساسان ناطق گفت بخش حماسی شعر عاشورایی امروز با کمتوجهی روبهرو شده و بزرگان و استادان این حوزه باید به این مقوله توجه ویژهای داشته باشند به گزارش خبرنگار ایسنا در اردبیل در مراسم رونمایی از کتاب هفتاد و دو بیت شعر زیبا که با حضور جمعی از شاعراننوآوری در شعر عاشورایی/10 بیابانکی: نگاه استعاری به عاشورا در شعرهای امروز کم است
نوآوری در شعر عاشورایی 10بیابانکی نگاه استعاری به عاشورا در شعرهای امروز کم استسعید بیابانکی گفت من در شعرهای عاشورایی خودم سعی کردهام نگاه استعاری و بیان غیر مستقیم داشته باشم چون بیان مستقیم در مخاطب اثر مقطعی دارد و اثر ماندگار ندارد سعید بیابانکی از شاعران کشورمان در گفتنفرات برتر کنگره شعر عاشورایی خوشه های خشم در یزد معرفی شدند
نفرات برتر کنگره شعر عاشورایی خوشه های خشم در یزد معرفی شدند یزد - ایرنا - نفرات برتر کنگره شعر عاشورایی خوشه های خشم استان یزد معرفی و از آنان قدردانی شد به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان یزدکه روز یکشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفته دبیر علمی این کنگره بزیبایی شعر آیینی را در کتاب«از سنگ ناله خیزد» می توان دید
رییس سازمان تبلیغات اسلامی زیبایی شعر آیینی را در کتاباز سنگ ناله خیزد می توان دید تهران- ایرنا- رییس سازمان تبلیغات اسلامی درباره کتاب از سنگ ناله خیزد گفت هر چه در این کتاب مطالعه کردم زیبایی شعری و هنر را از شاعران مختلف در این کتاب دیدم به گزارش خبرنگار معارف ایرنا حجت ال417 اثر به دبیرخانه هفتمین کنگره شعر عاشورایی قروه ارسال شد
417 اثر به دبیرخانه هفتمین کنگره شعر عاشورایی قروه ارسال شد قروه - سنندج - ایرنا - رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قروه گفت 417 اثر از 210 شاعر به دبیرخانه هفتمین کنگره شعر عاشورایی قروه ارسال شده است به گزارش ایرنا محمد آزادی روز سه شنبه در نشست هماهنگی برگزاری هفتمینبرگزاری شب شعر عاشورایی عشایر
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۷ رییس ستاد برگزاری چهارمین شب شعر عاشورایی عشایر کشور از برگزاری این شب شعر در 17 اذرماه جاری با حضور بیش از 185 شاعر در شیراز خبر داد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه فارس امینالله قربانی کشکولی در اینباره بیان کرد از سه سال گذبرگزاری سوگواره منطقه ای شعر عاشورایی در یزد/ فردا
برگزاری سوگواره منطقه ای شعر عاشورایی در یزد فردا یزد - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت سومین سوگواره منطقه ای شعر عاشورایی حدیث نینوا فردا 19 آذرماه در یزد برگزار می شود به گزارش روابط عومی این اداره کل که روز سه شنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت علی غیاثی ندوشتمجید محمدرضا سنگری از «طرحی نو در دانشنامه شعرهای عاشورایی»: طلیعهای برای مطالعات عرصه شعر عاشورا
تمجید محمدرضا سنگری از طرحی نو در دانشنامه شعرهای عاشورایی طلیعهای برای مطالعات عرصه شعر عاشورامحمدرضا سنگری در مقدمهای بر این کتاب مینویسد این طرح طلیعهای برای پژوهشها و مطالعات شعر عاشورایی خواهد بود پژوهشگران میتوانند با تامل در هر دوره پژوهشهایی گرانسنگ در قلمروشعر آیینی، احیاگر فرهنگ مودت و ارادت به اهل بیت(ع) است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شعر آیینی احیاگر فرهنگ مودت و ارادت به اهل بیت ع است گرگان - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با قدردانی از تلاش شاعران آیینی در کشور گفت این نوع شعر احیاگر فرهنگ مودت و ارادت به اهل بیت ع در تاریخ اسلام است به گزارش خبرنگار ایرنا علی جنتی روز دنوآوری در شعر عاشورایی/13 حسینجانی: حتی به 14بند محتشم هم نقد وارد است/ برخی با اشعار سطحی به امام ظلم میکنند
نوآوری در شعر عاشورایی 13حسینجانی حتی به 14بند محتشم هم نقد وارد است برخی با اشعار سطحی به امام ظلم میکنندابوالقاسم حسینجانی گفت بالاترین نوآوری در شعر عاشورایی بازگشت به حقیقت عاشورا است آن چیزی که فعلا میشنویم و تولید میشود غالبا تکراری و خیلی جاها هم بی محتوا یا تحریفهفتاد و دومین مجله تخصصی شعر منتشر شد از اشعار عاشورایی زندهیاد حسین منزوی تا گفتگو با علی معلم و میرشکاک
هفتاد و دومین مجله تخصصی شعر منتشر شداز اشعار عاشورایی زندهیاد حسین منزوی تا گفتگو با علی معلم و میرشکاکشماره جدید مجله تخصصی شعر با سردبیری علیرضا قزوه منتشر شد به گزارش خبرگزاری فارس در این شماره از مجله علاوه بر اشعاری عاشورایی از زندهیاد حسین منزوی و مرتضی امیرشعر آیینی به مکتب و مذهب خاصی تعلق ندارد
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۲ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت شعر آیینی احیاگر فرهنگ مودت و ارادت به اهل بیت ع در تاریخ اسلام است به گزارش خبرنگار ایسنا در استان گلستان علی جنتی روز دوشنبه 17 آذرماه در دومین کنگره شعر اهل بیت ع در گرگان با بیان این مطلب که شعر آیینی متعلق به م-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها