تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804682342




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسوول پایگاه شهر تاریخی بلقیس: 10 درصد کاوش انجام شده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مسوول پایگاه شهر تاریخی بلقیس: 10 درصد کاوش انجام شده است بجنورد - ایرنا - مسوول پایگاه شهر تاریخی بلقیس اسفراین گفت: تاکنون 10 درصد از کاوش باستان شناختی در شهر تاریخی بلقیس اسفراین انجام شده است.


"علیرضا نجفی" روز سه شنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: بتازگی در کاوش های باستان شناختی انجام شده بر روی این اثر، آثار با ارزش تاریخی از جمله آثاری از دو باب مسجد کشف شده است.
وی با بیان این که زیربنای مساجد کشف شده در جریان باستان شناختی اخیر را به خاطر کامل نبودن کاوش نمی توان به طور دقیق اعلام کرد، گفت: اما احتمال داده می شود در کاوش های بعدی بر روی این اثر، مسجدی با زیربنای بزرگ (مسجد جامع) کشف شود.
وی زمان ادامه انجام کاوش باستان شناختی روی این اثر ارزشمند تاریخی را در سال آینده اعلام کرد و افزود: در فرصت باقی مانده تا پایان سال به علت که قرار گرفتن در فصل زمستان تداوم کاوش بر روی این اثر امکان پذیر نیست.
وی در خصوص ساختار بخشی از دو مسجد کشف شده نیز گفت: ستون های به کار رفته در شبستان مسجد مربوط به قرون سوم و چهارم از نوع آجر با طول و عرض یک متر می باشد.
وی افزود: ابعاد و تعداد ستون ها به کار رفته دراین بنا نشان می دهد در قرون سوم و چهارم هجری قمری شهر تاریخی اسفراین دارای مسجد عظیمی بوده است.
وی گفت: برای روشن شدن تعداد ستون های به کاررفته و دیگر ساختار این مسجد نیاز به کاوش های باستان شناختی است.
مسوول پایگاه شهر تاریخی بلقیس در رابطه با مسجد دوره ایلخانیان و سربداران نیز بیان داشت: بقایای این مسجد برروی ساختار مسجد قرون سوم و چهارم هجری قمری قرارگرفته است که بخش های از آن در ضلع شمال شرقی تپه منار طی کاوش های باستان شناسی از زیر خاک بیرون آورده شده که از این مسجد بقایای پایه ایوان ورودی مزین به آجرفرش، بخشی از صحن حیاط با حوضچه، بخشی از فضای معماری رواق های بخش شمال غربی که در اطراف صحن حیاط قرار داشته اند، کشف شده است.
نجفی اظهار داشت: ایوان بنا دارای کف آجرفرش از نوع خفته - راسته و دارای تزئینات گچبری خاص دوره ایلخانی و در حاشیه بام دارای تزئینات دندان موشی بوده است و بنا نیز در دو دوره مورد نظر بازسازی و مرمت قرار گرفته است.
وی مصالح به کار رفته در بنا را آجر، ملات گچ و از لاشه و قلوه سنگ برای مقاوم سازی بستر برشمرد و گفت: این بنا به احتمال زیاد با حمله تیمور تخریب شده و آخرین مسجدی که در متون تاریخی به آن اشاره شده و سفرنامه نویسان ذکری از آن برده اند همان مسجد دوره صفویه است.
به گفته وی بخش هایی از این مسجد را امروز می توان در لایه های بالای منار تپه مشاهده کرد که داخل آوار مدفون شده و نیاز به ادامه کاوش های باستان شناختی دارد.
کاوش های باستان شناختی در این شهر برای نخستین بار در سال 1352 توسط گروهی از باستان شناسان به سرپرستی مشیری، توسط دفتر فنی سازمان ملی حفاظت آثار باستانی خراسان در این محوطه باستانی صورت گرفت که گزارش مختصری از آن در بایگانی مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی کشور در دست است.
مدت ها بعد، زمانی که حفر کانال های آبرسانی به منظور تامین آب کشاورزی اراضی قصبه اسفراین آغاز شد.
در مسیر حفر کانال مسیر لوله های آب که برخی از آنها از میانه قسمت غربی اراضی قصبه و از وسط این شهر تاریخی عبور می کرد باعث تخریب گسترده آثار تاریخی شد و این فعالیت باعث شد تا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در صدد تعیین حریم شهر تاریخی بلقیس برآید.
به همین منظور در بهار 1386 گروهی از باستان شناسان به سرپرستی علی اکبر وحدتی به مدت دو ماه در این محوطه شروع به گمانه زنی برای تعیین حریم این شهر باستانی شد.
از مهم ترین نتایج این کاوش می توان به مواردی از قبیل مشخص کردن وسعت مجموعه بنا، کشف بقایایی از گورستان و گاهنگاری شارستان اشاره کرد.
در سال 1388 مجموعه شهر بلقیس به عنوان پایگاه میراث فرهنگی مصوب و فصل دوم کاوش و گمانه زنی های باستانی نیز در همین سال عمدتا در چهارچوب ارگ و اطراف آن انجام شد.
فصل سوم این کاوش ها در تابستان سال 1389 با هدف شناخت فضاها و کارکرد بناها در محدوده تپه منار و بخش هایی که فعالیت های ژئومغناطیس صورت گرفته بود، به انجام رسید.
فصل چهارم این کاوش ها در تابستان سال 1390و به همت پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین با دو هدف عمده پی کاوی دیوار شارستان و شناخت فضاها در محدوده ارگ بلقیس و شارستان با تاکید بر تپه منار صورت گرفت.
فصل پنجم کاوش شهر تاریخی بلقیس اسفراین در بهار و تابستان سال 1391 و به همت پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین به سرپرستی احمد نیک گفتار با دو هدف عمده پی کاوی دیوار شارستان و شناخت فضاها در محدوده شارستان با تاکید بر تپه منار صورت گرفته است.
*سابقه شهر تاریخی بلقیس اسفراین
شهر تاریخی اسفراین مشهور به "شهر بلقیس" که در سه کیلومتری جنوب غرب شهر کنونی اسفراین قرار گرفته است بیش از 180 هکتار وسعت دارد.
این اثر تاریخی از یک مجموعه آثار شامل بقایای ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان شامل برج و بارو، مقبره شیخ آذر ، ویرانه های معروف به منار تپه (مسجد جامع ، کوره سفالگر ، آب انبار، بازار، کاروانسر، بنای معروف به یخدان ها و یک گورستان وسیع در نزدیک دروازه شرقی تشکیل شده است.
از لحاظ قدمت نیز استناد به متون تاریخی، در قبل از اسلام آباد و شکوفا بوده و در سال 31 هجری از سوی مسلمانان فتح می شود و طبق یافته های باستان شناختی قدیمی ترین استقرار در این شهر تاریخی که تاکنون شناسایی شده مربوط به اواخردوره ساسانی – صدر اسلام است و زندگی در آن تا پایان دوره صفوی به طور مداوم جریان داشته است.
این شهر در اواخر دوران طهماسب دوم و ابتدای حکومت نادر یعنی در سال 1131 هـ.ق توسط افاغنه به طور کامل ویران و در هم کوبیده شد.به نحوی که جایگاه پیشین خود را از دست داد و از این زمان کم کم اسم افسانه ای بلقیس بر روی خرابه های شهر قدیمی اسفراین گذاشته شد.
شهر تاریخی بلقیس از زمان سفر رهبر معظم انقلاب به این شهرستان و استان خراسان شمالی از مهر سال 91 و معرفی ویژگی این اثر تاریخی از زیان ایشان، شهرت یافته است به طوری که هر سال به آمار بازدید کنندگان این اثر افزوده می شود.ک/3
623/330


18/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن