تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سلام را رواج ده تا خير و بركت خانه ‏ات زياد شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804749194




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رسانه های آرامش آفرین اسلامی؛ زمینه ساز صلح جهانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کارشناسان رسانه ای جهان اسلام مطرح کردند؛ رسانه های آرامش آفرین اسلامی؛ زمینه ساز صلح جهانی تهران- ایرنا- برقراری صلح و آرامش در جهان اسلام و دستیابی به بخشی از آرمان «جهان عاری از خشونت و افراط گرایی» در سایه همگرایی رسانه های اسلامی برای آگاه سازی ملت ها و هماهنگ سازی سیاست دولت ها در دسترس تر خواهد بود.


جمهوری اسلامی ایران این روزها میزبانی شماری از سیاستگذاران و صاحبنظران رسانه ای از 57 کشور اسلامی جهان را بر عهده دارد.
این هیات ها که برای شرکت در دهمین نشست وزیران اطلاع رسانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تا سیزدهم آذرماه در تهران هستند، درباره موضوع های گوناگون به رایزنی می پردازند.
"حسن روحانی" رییس جمهوری ایران پارسال در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد طرح «جهان عاری از خشونت و افراط گرایی» را ارایه کرد. جمهوری اسلامی ایران شعار این دوره را چنین برگزیده است: همگرایی رسانه ای برای صلح و آرامش در جهان اسلام.
صاحبنظران و کارشناسان رسانه ای جهان اسلام که برای شرکت در دهمین نشست وزرای اطلاع رسانی کشورهای اسلامی در تهران به سر می برند، به برخی از بایسته های این امر اشاره کرده اند.
** وفاق گرد مسائل راهبردی
«علی بن خلفان سالم الجبری» قایم مقام وزیر اطلاع رسانی عمان، می گوید: این امکان راهبردی میان کشورهای اسلامی و رسانه های جهان اسلام وجود دارد که راهی برای وفاق گرد مسائل راهبردی جهان اسلام و همچنین اقدام های ضد اسلامی بیابند.
وی با اشاره به توانمندی های موجود در این عرصه یادآور شد: وسایل ارتباطی در دنیای اسلام بسیار زیاد است و در سطوح گوناگون فعالیت می کنند.
قایم مقام وزیر اطلاع رسانی عمان تاکید کرد «بسیاری از آنها به ویژه رسانه های اینترنتی می توانند اسلام میانه رو را تبلیغ کنند. آنها می توانند به همه افراد مسلمان و غیرمسلمان در سراسر جهان این پیام را بدهند زیرا هدف یکسان است و همه امکانات می توانند بر انتشار آن تاثیر زیادی داشته باشند».
به گفته او، مسلمانان باید تفاوت های مذهبی گوناگون یکدیگر را بپذیرند و همزیستی کنار هم را برگزینند زیرا عضو یک جامعه بزرگ هستند.
وی همچنین بر همکاری علمای جهان اسلام برای معرفی یک رویه دینی معقول تاکید می کند.
** همگرایی بر تولید محتوا بر پایه صلح آفرینی
«احمد مصطفی» مشاور وزیر اطلاع رسانی موریتانی، بر این باور است یکی از راه های افزایش همگرایی میان رسانه ها برای دستیابی به آرامش تمرکز بر اشتراکات است.
احمد مصطفی می گوید: به جای اینکه رسانه های جهان اسلام اختلاف های جزیی موجود را بزرگ کنند می توانند زمینه های مشترک را بیابند و در زمینه های گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... همکاری کنند.
به گفته او، اسلام دین همراهی و نزدیک سازی و همکاری است بنابراین باید با توجه به همین ویژگی ها پیش رفت.
مشاور وزیر اطلاع رسانی موریتانی تاکید می کند «حقیقت اسلام ضد تندروی و تروریسم است. این دین، کشتار انسان ها را گناه می شمارد و آرامش و صلح را می خواهد».
به گفته او، رسانه های جهان اسلام در تهیه محتوای خود باید به این بنگرند که این محصول به افزایش صلح می انجامد یا به تنش ها دامن می زند. این توجه سبب می شود همگرایی بیشتر شود و دستیابی به اهداف مشترک، راحت تر.
وی بر این باور است که اقدام جمهوری اسلامی ایران در فراهم سازی زمینه های همفکری درباره تندروی ها در جهان اسلام و رویارویی با تهدید گروه های تکفیری بسیار موثر خواهد بود و دیگر کشورها نیز باید رویه های مشابهی برگزینند.
مشاور وزیر اطلاع رسانی موریتانی، می گوید: نقش رسانه ها در پاسداشت فرهنگ اسلامی بسیار مهم است. از این رو، مبارزه با تندروی و خشونت در جهان اسلام باید جدی گرفته شود.
احمد مصطفی وظیفه کلیدی رسانه ها را آگاهی بخشی به جوامع و بازتاب واقعیت ها می داند و از این رو تاکید می کند رسانه های اسلامی باید برای معرفی دین اسلام و مبانی ارزشمند آن بیش از پیش تلاش کنند و برای جلوگیری از ریشه دواندن خشونت نیز برای انتقال مشکلات مسلمانان به سران کشورها و ارایه راه های تخصصی برای گشایش گره ها بکوشند.
** وظیفه رسانه ها؛ یکپارچگی در معرفی اسلام
«اسماعیل گنامالنگونگو» نماینده دایم گابن در سازمان همکاری اسلامی و سفیر این کشور در عربستان، بر تاثیر منفی فعالیت های تروریستی گروه های تندرو در کشورهای اسلامی تاکید می کند.
گابن در غرب قاره آفریقا قرار دارد و با کشور کامرون همسایه است؛ کشوری که با پیامدهای ناشی از فعالیت برخی تندروهای گروه بوکوحرام دست به گریبان است.
از این رو، اسماعیل گنامالنگونگو به شرایط منطقه اشاره می کند و می گوید: گروه هایی مانند بوکوحرام در نیجریه و دیگر کشورهای منطقه اقدام های تروریستی می کنند و حتی دیدیم جمعه هفته گذشته در مسجدی در شرق نیجریه بمبگذاری کردند و بسیاری از مسلمانان را کشتند.
به باور او، «این گروه ها فقط نام اسلام را بر خود می نهند اما مسلمان نیستند. زیرا اسلام دین میانه روی و صلح است».
وی با تاکید بر اینکه «گابن مواضع ضد تروریسم و تندروی دارد»، می افزاید: در شرایطی که فعالیت این گروه ها سبب می شود رسانه های غربی چهره ای دروغین از اسلام را تبلیغ کنند بنابراین رسانه های جهان اسلام باید یکپارچه شوند و در موضعی یکسان و همگرا چهره ای واقعی از اسلام را نشان دهند.
نماینده دایم گابن در سازمان همکاری اسلامی همچنین بر نقش اندیشمندان اسلامی برای بیان روشن اسلام حقیقی تاکید می کند.
وی با اشاره به بایسته های استفاده از رسانه های نوین در این عرصه می گوید: این رسانه ها همکاری و همکلامی میان دولت های اسلامی را آسان می کنند و زمینه درک مسائل گوناگون را فراهم می آورند.
** فرجام سخن
برای رسانه ها کارکردهای گوناگونی را ذکر کرده اند که از جمله آنها کارکرد نظارتی، آموزش و انتقال فرهنگ، همگن سازی، نوگرایی و توسعه، پر کردن اوقات فراغت، راهنمایی و رهبری، مدیریت بحران، اعطای پایگاه اجتماعی و... است.
همانگونه که رسانه ها ممکن است با انتشار اطلاعات نادرست و شایعه ها فضای عمومی را به سوی تنش و ناآرامی ببرند، این توانایی را نیز دارند که همچون آب، آتش خشونت را بخوابانند و با تعمیق آگاهی ها و طرح اندیشه های والا از نهادینه سازی و ریشه دوانی خشونت میان ملل گوناگون جلوگیری کنند.
این روزها افراط گری یکی از دردهایی است که به جان برخی کشورهای جهان اسلام افتاده و گروه های تندرو و تروریستی نیز به خشونت در این مناطق دامن زده اند.
رسانه ها با بر عهده گرفتن نقش های متضاد تنش زایی و تنش زدایی، در شکلگیری زمینه های مناسب برای بروز خشونت یا از میان برداشتن دلایل بحران آفرین تاثیر دارند.
بنابراین در کشاکش ناآرامی های ناشی از افراط گرایی که طی سال های گذشته جهان اسلام را آزرده است، رسانه ها می توانند یکی از 2 کارکرد یاد شده را برگزینند و بر پایه آن به تولید محتوا و چینش پیام ها بپردازند.
از این رو، وسایل ارتباط جمعی در دنیای اسلام می توانند با پیشبرد کارکردهای مثبت و آرامش آفرین خود، به همگرایی و استقرار ثبات کمک کنند.
صاحبنظران و کارشناسان رسانه ای جهان اسلام بر این باورند که در پیوند با آموزه های اعتدالگرایانه این دین آسمانی، چنانچه رسانه ها رویه های دینی مشترک را در پیش گرفته و با تکیه بر مبانی اسلامی- انسانی برای فراگیری آرامش و صلح همگرایی های لازم را داشته باشند، می توان به تحقق شعار «جهان عاری از خشونت و افراط گرایی» دستکم در فضای جهان اسلام امید داشت.
از مریم مسعود- گروه تحقیق و تفسیر خبر
پژوهشم**1961**1358


12/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن