تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن نیک را از هر کسی ، هر چند به آن عمل نکند ، فرا گیرید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818890314




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

۶۰ سال بحران مشروعيت


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: ۶۰ سال بحران مشروعيت


جهان- ۶۰ سال پيش در چنين روزهايي مجمع عمومي سازمان ملل متحد، در حالي كه نمايندگان تمامي كشورهاي عربي از حضور در آن نشست خودداري كردند، راي به تشكيل دولت اسرائيل داد؛ دولتي كه هنوز نتوانسته مشروعيتش را اثبات كند.

معمولاً يك دولت، ۶ دهه بعد از تاسيس، نبايد هنوز موجوديتش زيرسؤال باشد.

اسرائيل تنها حكومتي است كه ۶۰ سال است بعد از جنگ‌هاي سال ۱۹۴۸، ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳و ساير درگيري‌ها از جمله دو شورش اواخر دهه ۸۰ و ۲۰۰۰ هنوز تثبت نشده است.

اين روزها در شصتمين سال تولد اسرائيل، اين رژيم هنوز مانند ماه‌هاي اول كه شوراي امنيت ‏سازمان ملل بر تقسيم فلسطين صحه گذاشت و كشورهاي عرب به آن رژيم نوپا حمله كردند، بحران ‏موجوديت دارد. ‏

خطر فعلي براي موجوديت اسرائيل به‌مراتب بزرگتر از روزهاي اول است. اسرائيل بالاخره ناچاربه درگير شدن دربزرگترين ‏نبرد موجوديت در تاريخ نه چندان طولاني خود شده است.

آيين‌هاي شصتمين سالروز استقلال رژيم صهيونيستي، روز پنجشنبه ۱۹ ارديبهشت با اجراي مراسم سالانه اعطاي جوائز علمي، فرهنگي، هنري و اجتماعي پايان گرفت.

ولي جشن‌هاي شصتمين سال استقلال اين رژيم در طول هفته‌ها و ماه‌هاي آينده ادامه خواهد يافت و درچارچوب آن قرار است رؤساي جمهوري و نخست وزيران و رهبران كشورهاي بسياري از اسرائيل ديدن كنند. جشن نشانه‌اي از شادماني است.

اما در مورد اسرائيل چنين نيست. در حالي كه رژيم صهيونيستي شصتمين سالگرد تاسيس خود را جشن مي‌گيرد، فلسطيني‌ها عزادار از دست رفتن موطن خود هستند.

در رابطه با شصتمين سال اشغال فلسطين، تعدادي از نمايندگان مجلس و شخصيت‌هاي سياسي كشورمان درگفت‌وگو با خبرگزاري‌هاي داخلي به اظهار نظر درمورد شرايط كنوني اين رژيم پرداخته و رفراندوم را تنها راه حل اين مشكل ۶۰ ساله خوانده‌اند.

حق وتو حامي اسرائيل

محمدحسين فرهنگي عضو كميسيون حقوقي و قضائي مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به شصتمين سال تاسيس رژيم غيرقانوني اسرائيل تصريح كرد: از ابتدا نيز رويكرد كشورهاي اسلامي در قبال شكل‌گيري رژيم غيرقانوني صهيونيستي به‌عنوان عامل شرارت در منطقه رويكرد منسجم و مناسبي نبوده است.

وي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌كه در مقاطع مختلف تاريخي و به اشكال مختلف در بين كشورهاي اسلامي جريان برخورد با رژيم غيرقانوني اسرائيل وجود داشته است، تصريح كرد: ابتدا مقاومت‌هاي قابل توجهي شكل گرفته، اما عدم‌استقرار و پافشاري بر آن سبب شد كه اميدهاي جديدي براي رژيم غيرقانوني و جعلي اسرائيل به وجود آيد.

گمشده اصلي رژيم صهيونيستي

كاظم جلالي، مخبركميسيون امنيت ملي نيزبا بيان اينكه رژيم غاصب صهيونيستي با وجود تمام تبليغاتي كه در ۶۰ سال گذشته داشته هنوز نتوانسته به يك مشروعيت و پذيرش درجهان دست پيدا كند، تصريح كرد: گمشده اصلي رژيم صهيونيستي كه به‌دنبال آن حركت مي‌كند به نوعي مشروعيت بخشيدن به اساس نامشروع خودش است.

مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در گفت‌وگو با ايسنا مجلس برگزاري جشن‌ شصتمين سال تاسيس رژيم غيرقانوني اسرائيل را حكايت از ابزار تبليغاتي اين رژيم براي جبران خلأ مشروعيتي خود عنوان كرد و گفت: هيچ‌يك از كشورهاي اسلامي نبايد در چنين برنامه‌اي شركت كنند، زيرا شركت كردن احدي از سران كشورهاي اسلامي در اينگونه جشن‌ها و همايش‌ها در اصل خيانت به آرمان‌هاي امت اسلامي است و تبعا خائن بايد با واكنش بسيار شديد افكار عمومي امت اسلامي مواجه شود.

قطعنامه‌ها ي سازمان ملل اجرايي شوند

الهام امين‌زاده، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگو با فارس با بيان اين‌كه رژيم صهيونيستي از جمله رژيم‌هايي است كه در عرصه بين‌المللي بيشترين قطعنامه عليه آن صادر شده است، تصريح كرد: ۶۰ سال حضور نامشروع رژيم صهيونيستي، نسل كشي، اشغال و ناديده گرفتن حقوق مسلم مردم فلسطين را در پي داشته است.

الهام امين‌زاده با طرح اين سؤال كه چرا اين رژيم نامشروع با اين همه اقدامات غيرقانوني تا اين حد در بين يك سري از كشورهاي اسلامي تقويت شده است، افزود: برخي از حكومت‌ها و دولت‌هاي اسلامي در مقابل اقدامات رژيم نامشروع اسرائيل سكوت كرده‌ و در قلب جهان اسلام هيچ اقدام مؤثري انجام نمي‌دهند.

امين‌زاده خاطرنشان كرد: سازمان‌هاي بين‌المللي و كشورهاي اسلامي بايد تلاش كرده و رژيم غاصب اسرائيل را مجبور كنند تا يك رفراندوم در سرزمين فلسطين براي تشكيل نوع و شكل حكومتي كه مردم اين كشور مي‌خواهند، برگزار شود.

سرزمين بي‌ملت براي ملت بي‌وطن

عباسعلي اختري، رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: مستكبران از طريق استقرار رژيم صهيونيستي‌ قصد داشتند به دولت‌هاي كوچك و ترسوي منطقه كه پشتوانه مردمي ندارند فشار بياورند تا آنگونه كه آنها پيشنهاد كرده‌اند اين كشورها موضع‌گيري‌هاي سياسي، بين‌المللي و اقتصادي داشته باشند.

وي در گفت‌وگو با مهر با تاكيد بر اين‌كه ملت فلسطين بايد بداند در نظام آفرينش هر جانداري اگر اهل مقاومت و ايستادگي نباشد نمي‌تواند از مزاياي حيات و زندگي برخوردار شود، گفت: اين دفاع، استقامت و مبارزه است كه به يك جاندار حق حيات مي‌بخشد به‌طوري كه حماس و انتفاضه‌ فلسطين اين موضوع را درك كرده و انقلاب اسلامي هم به همه جهانيان نشان داده كه هر كه اهل دفاع باشد حق حيات خواهد داشت.

ضرورت برگزاري رفراندوم

محمدرضا ميرتاج‌الديني، عضو كميسيون فرهنگي مجلس در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اين‌كه در ۶۰ سال حضور نامشروع و غيرقانوني رژيم غاصب صهيونيستي در سرزمين‌هاي فلسطين شاهد تلخ كامي‌ها و جنايت‌هاي بسيار وحشتناك از سوي اين رژيم بوديم، گفت: سازش كشورهاي عربي و برخي از كشورهاي اسلامي و عقب نشيني در مقابل اين رژيم از يك طرف و زياده طلبي و نفوذ و تسلط رژيم غيرقانوني اسرائيل به‌عنوان يك رژيم اشغالگر كه مستقيما مورد حمايت آمريكا و كشورهاي سلطه‌گر بوده است از طرف ديگر از عوامل اصلي زياده‌خواهي‌ها و جنايت‌هاي اين رژيم بوده است.

سقوط دهشتناك اسرائيل نزديك است

معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح گفت‌: آمريكا به‌دليل مشكلات عديده داخلي و خارجي ديگر قادر نيست همچون گذشته رژيم صهيونيستي را مورد حمايت قرار دهد و به‌زودي جهانيان شاهد سقوط دهشتناك اين امپراتوري پوشالي خواهند بود.

به گزارش مهر، سيد مسعود جزايري، معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح گفت‌: براساس يافته‌هاي يك گروه مطالعاتي كه در زمينه عملكرد دولت‌ها تحقيق وتفحص مي‌كند، اسرائيل در رتبه نخست توليد جرم و جنايت درميان ساير كشورها قرار دارد.

وي با اظهار اين مطلب كه صرف‌نظر از نامشروع و غيرقانوني بودن اصل اين رژيم، جنايت‌هاي اسرائيل خود سبب از مشروعيت افتادن آن مي‌شود، افزود: در طول ۶۰ سال گذشته بيشترين آمار ترورهاي فيزيكي كه دقيقا توسط سيستم‌هاي دولتي و وابسته به دولت، مديريت و هدايت شده است، توسط حاكمان رژيم اسرائيل به وقوع پيوسته است‌.

جزايري گفت: در يك بررسي تطبيقي در مورد اديان، نتايج حاصله گوياي آن است كه بر مسلمانان بيشترين ضربات از طرف تروريست‌هاي صهيونيست وارد شده است، به‌طوري كه درصد آمار جرم وجنايت و ترورهاي هدايت شده دولتي عليه مسلمانان در سراسر جهان با هيچ‌يك از ديگر اديان و مذاهب و فرق، قابل مقايسه نيست‌.

جزايري در پايان، تشكيل مجمع صلح اسلامي را فرصت مغتنمي براي رفع مظلوميت جهاني از اسلام و مسلمانان و معرفي تروريست‌هاي واقعي كه سر در لاك آمريكا و اسرائيل دارند، دانست.

سناريوهاي جديد حفظ اسرائيل

رضا طلايي‌نيك، نماينده مردم بهار و كبودرآهنگ با بيان اينكه تولد نامشروع رژيم صهيونيستي در ۶۰ سال قبل با غصب بيت المقدس و سرزمين فلسطين موجب درگيري‌هاي 60 ساله درون و برون اين منطقه شده است، گفت: اشغال فلسطين در اين مدت تاكنون ريشه بحران‌ها در خاورميانه بوده و رژيم‌صهيونيستي با ناكامي در تامين امنيت تثبيت اشغالگري در ۶۰ سال گذشته به تجاوز و خشونت عليه فلسطينيان ادامه مي‌دهد.

طلايي نيك خاطرنشان كرد: ‌ناامني و جنگ در بين مسلمانان و كشورهاي منطقه راهبرد مشترك صهيونيسم و استكبار در منطقه است.

طلايي نيك در عين حال يادآور شد: با وجود رشد بيداري و انتفاضه عليه رژيم صهيونيستي، سناريوهاي جديد براي حفظ رژيم‌صهيونيستي با بحران‌سازي داخلي در لبنان و تشديد فشارها عليه فلسطيني‌ها و منفعل كردن سوريه همزمان با جشن تولد نامشروع رژيم صهيونيستي قابل ارزيابي است.

تاريخ درج: 22 ارديبهشت 1387 ساعت 18:46 تاريخ تاييد: 22 ارديبهشت 1387 ساعت 19:29 تاريخ به روز رساني: 22 ارديبهشت 1387 ساعت 19:26
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 170]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن