تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هيچ باطلى نيست كه در برابر حق بايستد مگر آن كه حق بر باطل چيره مى شود و اين سخن خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820244611




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صنایع تبدیلی، حلقه مفقوده در رونق کشاورزی همدان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: صنایع تبدیلی، حلقه مفقوده در رونق کشاورزی همدان همدان- ایرنا- جای خالی صنایع تبدیلی به عنوان تکمیل کننده روند صادرات تولیدات در بخش کشاورزی همدان خودنمایی می کند.


به گزارش ایرنا تولید و فرآوری محصولات کشاورزی مهمترین روش برای ایجاد اشتغال پایدار و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و عاملی مهم در توسعه پایدار در امنیت غذایی است.
صنایع تبدیلی علاوه بر ایجاد اشتغال موجب ارتقا سطح درآمدهای ارزی و ارزش افزوده می شود که با کاهش هدر رفت محصولات کشاورزی بهره وری و ایجاد ارزش افزوده از منابع را تا حد ممکن فراهم می کند.
استان همدان با 712 هزار هکتار اراضی زیرکشت با داشتن تنوع اقلیمی، مستعد تولید بسیاری از محصولات زراعی و باغی از جمله سیب زمینی، انگور، سیر، گردو، گندم، کشمش، انواع صیفی جات و غلات به ویژه گندم و یونجه است و سالانه بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را تولید و به بازار عرضه می کند.
با وجود زمینه تولید بسیاری از محصولات کشاورزی، استان همدان جایگاه خود را آنگونه که باید در کشور پیدا نکرده است و فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی استان قدرت رقابت با بازار داخلی را نداشته و تاکنون نتوانسته جایی در بین محصولات صادراتی کشور پیدا کند.
همدان یکی از قطب های کشاورزی کشور است اما فقدان صنایع تبدیلی تاکنون مانع جدی برای بازار محصولات استان بوده است.
امروز خام فروشی در محصولات استان بوِیژه در زمینه سیب زمینی، سیر و گردو از چالش های بزرگ در نگهداری و فروش این محصولات با ارزش است.
مدیر صنایع کشاوزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در این باره گفت: 340 واحد صنایع تبدیلی با ظرفیت فرآوری چهار میلیون تن محصول، پروانه بهره برداری از سازمان صنعت معدن تجارت و سازمان جهاد کشاورزی برای محصولات فساد پذیر دارند.
"محمدرضا شهسواری" اظهار کرد: تمرکز واحد های تبدیلی کشاورزی استان در صنایع لبنی، واحد تولید خوراک دام، واحدهای تولید شوری و ترشی جات و محصولات گوشتی و کشمش است.
وی گفت: برخی از واحدها نیز در تولید رب گوجه فرنگی، فرآوری سیر و بسته بندی گردو فعالیت دارند که با توجه به سطح بالای تولید، بسته بندی و فرآوری این محصولات در حد مطلوب و قابل ملاحظه ای نیست.
وی با بیان اینکه کشمش یکی از مهمترین محصولات استان همدان است گفت: سالانه 344 هزار تن انگور در استان همدان تولید می شود که دو سوم از تولیدات انگور مربوط به شهرستان ملایر است و هم اکنون 63 واحد فرآوری و بسته بندی کشمش با بسته بندی مطلوب کشمش همدان را به یک برند در کشور و خارج از کشور تبدیل کرده است.
وی درباره تولید شیره انگور نیز گفت: شیره انگور امروز به صورت سنتی تولید می شود که با توجه به ارزش بالای این ماده غذایی احداث کارخانه های تولید شیره انگور در شهرستان ملایر در دست اقدام است.
شهسواری درباره فرآوری محصول سیب زمینی نیز گفت: با توجه به اینکه تولید سیب زمینی در استان همدان همتراز با نیاز واحدهای صنایع تبدلی نیست و تولید سیب زمینی شاخص های فرآوری را ندارند تا کنون صنایع تبدیلی سیب زمینی نتواسته اند در استان همدان پا بگیرند.
مدیر صنایع کشاوزی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نبود برند ویژه برای محصولات، تشکیلاتی عمل کردن واحد های تولیدی، کمبود سرمایه در گردش سرمایه گذاران واحدهای صنایع تبدیلی و نبود بسته بندی محصولات به صورت واحد را از عمده ترین چالش های صنایع تبدیلی این استان عنوان کرد.
شهسواری با بیان اینکه دولت نمی تواند به صورت مستقیم وارد بازار تولید شود گفت: طرح دولت برای حمایت از تولید در قالب حمایت های بانکی از بخش خصوصی است و تسهیلات و منابع را به صورت یارانه به صورت وام بانکی در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد داد.
وی تاکید کرد: امروز در راستای جلوگیری از هدر رفت محصولات فساد پذیر از جمله سیب زمینی واحد های سردخانه ای با قابلیت 340 هزار تن ظرفیت احداث شده که توانسته میزان هدر رفت محصولات به ویژه سیب زمینی را از 25 درصد به چهار درصد کاهش دهد.
مدیر صنایع کشاوزی سازمان جهادکشاورزی استان همدان ایجاد آگاهی و بینش لازم به تولید کنندگان درباره تولید محصولات با کیفیت که قابلیت فرآوری داشته باشند را مهمترین زیر بنای ایجاد صنایع تبدیلی در استان همدان عنوان کرد.
شهسواری گفت: بینش و آگاهی اقتصادی و فنی در بخش متقاضیان ایجاد صنایع تبدیلی ضعیف است و آگاهی نداشتن از نیاز بازار هدف و به روز نبودن تجهیزات برخی از واحد های صنایع تبدیلی عمدترین مشکلات در عقب ماندگی این بخش از تولید در استان همدان است.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این باره گفت: صنایع تولیدی و تبدیلی در مقایسه با سایر بخش های خدماتی و مسکن از درآمد کمتری برخوردار است و سرمایه گذاران به دلیل نبود امنیت در بازگشت سرمایه و درآمد، سرمایه های خود را در بخش های دیگر هزینه می کنند.
"منصور رضوانی جلال " با بیان اینکه در 10 سال گذشته سرمایه گذاری بخش مسکن 1500 درصد و برق سه هزار درصد رشد داشته است گفت: بخش کشاورزی و تولید تنها 560 درصد رشد داشته که نشان از اقبال سرمایه گذاران در بخش های مسکن و دیگر بخش ها است.
وی با بیان اینکه عومل بسیاری در تولید تاثیر گذار است تصریح کرد: صدور مجوز ،تسهیلات، نیروهای متخصص، مدیریت، بازار فروش و صادرات و تنظیبم بازار از جمله مواردی است که بر بازار تولید و نبود اقبال سرمایه گذاران در این بخش تاثیر گذار است.
وی همچنین گفت: برخی از محصولاتی که در استان تولید می شوند بر طبق استاندارد ها نیست که این خود بزرگترین مانع برای تبدیل و فرآوری محصولات صادراتی است.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان همدان همچمین سرمایه در گردش و نوسانات بازار را از دیگر عوامل تاثیر گذار بر با بازار تولید استان همدان عنوان کرد.
وی افزود: تامین مواد اولیه کارخانه های صنایع تبدیلی به دلیل نوسان قیمت ها همواره با مشکل مواجه ساخته و نبود سرمایه درگردش موجب رسوب و ماندگاری محصول می شود که در این زمینه کشاورزان نیز همواره دچار ضرور و زیان می شوند.
وی با بیان اینکه صنایع تبدیلی استان همدان نیازمند تزریق منابع برای ادامه حیات هستند گفت: این واحد ها نیازمند 500 میلیارد ریال اعتبار برای تامین سرمایه در گردش خود هستند.
رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان همدان نیز در این باره گفت: سود پایین حاصل از درآمد صنایع تبدلی مهمترین عامل برای استقبال نکردن سرمایه گذاران در این بخش است.
"حمید رضا متین" اظهار کرد: ایجاد صنایع تبدیلی نیازمند سرمایه در گردش فرآوانی است و به دلیل اینکه تامین مواد اولیه محدودیت زمانی برای فرآوری دارد اقبال عمومی برای سرمایه گذاری در این بخش در استان همدان وجود ندارد و سرمایه گذاران، سرمایه های خود را در بخش های دیگر بکار می گیرند.
وی گفت: هم اکنون یازده واحد صنایع تبدیلی از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مجوز فعالیت دارند که هشت واحد آن نیمه فعال است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه اولویت این سازمان جذب سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی است، اظهار کرد: این سازمان با صدور مجوز یک روزه شرایط سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی در استان را تسهیل کرده است.
متین افزود: این سازمان با پرداخت تسهیلات از صندوق توسعه ملی آماده اختصاص و پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران است تا با توجه به تولید محصولات کشاورزی مازاد بر نیاز استان بتوان چرخه اقتصادی استان را توسعه داد.
گزارش:مرضیه کولانی
7529/2624/576


10/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن