تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مرگ آرى امّا پستى و خوارى هرگز، به اندك ساختن آرى امّا دست سوى اين و آن دراز كردن هرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816145541




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تنهایی دردی کشنده تر از بیماری /بیایید فاصله ها را کم کنید


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تنهایی دردی کشنده تر از بیماری /بیایید فاصله ها را کم کنید سمنان - ایرنا - سمنان - ایرنا - ایدز بیماریی است مانند بسیاری از بیماریهای دیگر اما با نامی ترسناک که هر کس با شنیدن اسم آن، بجای همدردی و کمک به بیمار از او دوری می کند؛ چرا که انسانها همیشه از ناشناخته ها در هراس هستند و این دردی کشنده برای افراد مبتلا به این بیماری است .


آنچه می دانیم این است که 29 هزار نفر نام خود را به عنوان بیمار مبتلا به ایدز در ایران ثبت کرده اند، اما آنچه نمی دانیم این است که چطور از بیمار مبتلا به ایدز نترسیم و با او زندگی کنیم.
هشتم تا چهاردهم آذر در ایران به عنوان هفته مقابله با ایدز نامیده شده است، شعار امسال روز جهانی ایدز (دهم آذر) این است که "فاصله را کم کنید".
مخاطب این شعار بیش از 78 میلیون نفر مبتلا به ایدز در جهان نیستند، روی صحبت 75 هزار نفری که در ایران تخمین زده می شود به ایدز مبتلا باشند هم نیست. مخاطب همه افرادی هستند که با شنیدن این موضوع که "فلانی ایدز گرفته"، قبل از اینکه بیماری وی را به کام خود فرو برد، او را از فهرست زنده ها و جمع زندگی حذف می کنند.
ترس از برخورد دیگران، مساله ای است که بسیاری از افرادی که احتمال می دهند مبتلا به ایدز شده باشند را از آزمایش دادن، اطمینان از بیمار یا سالم بودن و حتی اعلام بیماری می ترساند.
"سینا رئیسی" مددکار اجتماعی با بیان اینکه انگ زنی به بیمار ایدزی در تعامل اجتماعی این افراد تاثیر منفی دارد گفت: انگ، باعث رفتارهای تبعیض آمیز افراد نسبت به بیماران مبتلا به ایدز می شود و آثار آن طرد اجتماعی، انزوا، از دست دادن شغل و مشکلات دسترسی به خدمات سلامت است.
وی تاکید کرد: در بسیاری از موارد مبتلایان به HIV پس از افشای بیماری، شغل خود را از دست داده اند و یا شانسی برای ادامه تحصیل نداشتند.
وی یکی از دلایل نگرش منفی مردم نسبت به این بیماران را آگاهی کم و درک نادرست آنها در خصوص عفونت ایدز عنوان کرد و گفت: بسیاری از افرادی که بیماری خود را اعلام کرده اند از این موضوع پشیمان شدند زیرا بخاطر طرد شدن از خانواده، محل کار، تحصیل و حتی بخاطر برخورد نادرست برخی پزشکان دچار افسردگی شده اند.
"ابوالقاصم صمیمی" آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه پسوندهایی که به دنبال بیماری ایدز می آید بسیار آزاردهنده است افزود: بیماری وحشتناک، بیماری بدون درمان، بیماری با رنج و مشقت، بیماری پرخطر، بیماری که سال های خوش زندگی را از افراد می گیرد از نمونه توصیف هایی است که درباره ایدز می شود و انگیزه های بیمار برای ادامه زندگی را از بین می برد.
وی با بیان اینکه طرد کردن بیمار ایدزی تمایل وی برای خودکشی و مرگ زودهنگام را افزایش می دهد افزود: بیماران مبتلا به ایدز در صورت حمایت نشدن، احساس بی ثمری برای جامعه پیدا می کنند، حسی روانی که در کنار ترس از آینده خود و خانواده آنها را به فکر مرگ می اندازد.
این کارشناس با بیان اینکه باید با بالا بردن آگاهی عمومی از طرد اجتماعی، انگ و تبعیض مبتلایان به ایدز و خانواده های آنها پیشگیری کرد تصریح کرد: آثار روانی ایجاد شده در بیماران و خانواده های آنها بخاطر لاعلاج بودن بیماری نیست بلکه تا حدزیادی به قبح بیماری ایدز مربوط می شود.
وی دلیل این امر را نگرش منفی مردم به ایدز به عنوان یک بیماری آمیزشی عنوان کرد و افزود: با ارتقای آگاهی عامه مردم و بهبود ارائه خدمات می توان ضمن رفع پیامدهای روانی بیماران، باعث بهبود کیفیت زندگی مبتلایان شد.
دکتر "مائده بشیری" پزشک متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه ویروس ایدز فقط در مایعات خاص بدن بیمار مثل خون و شیر وجود دارد گفت: تماس جنسی نامصون و بدون پیشگیری با فرد آلوده به ایدز، استفاده از سوزن یا سرنگ مشترک با یک فرد آلوده به ویروس ایدز، انتقال ویروس از مادر به فرزند در حین بارداری، زایمان، یا شیردهی راههای محدود انتقال ویروس ایدز است و هیچ راه دیگری برای ابتلای شخص سالم به این بیماری وجود ندارد.
وی با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی بیشتر در خصوص راههای ابتلا به ایدز گفت: این اطلاع رسانی ها باعث می شود فرد بیمار زندگی عادی خود را در کنار افراد سالم ادامه دهد و روال درمانی خود را با اطمینان خاطر بیشتری طی کند.
این پزشک متخصص با بیان اینکه اطلاع رسانی راه های ابتلا به ایدز، راهی پیشگیرانه برای کاهش مبتلایان به این بیماری است گفت: با شناسایی معتادان و دسترسی به آمار ابتلا به HIV از طریق اعتیاد تزریقی یافته است.
وی تاکید کرد: اکثر زنانی که ایدز دارند، شوهران معتاد دارای اعتیاد تزریقی داشتند ولی باید دانست شیوع مخدرهایی نظیر شیشه که مواد شبه آمفتامینی هستند، میل جنسی کاذب را افزایش می دهد و ممکن است فرد به رفتارهای پر خطر جنسی روی بیاورد که نتیجه آن افزایش آمار مبتلایان به ایدز ار راه تماس جنسی است.
دکتر "آزاده علیفر" متخصص اطفال هم با بیان اینکه کودکان بیگناه ترین افراد مبتلا به ایدز هستند گفت: انتقال ویروس ایدز از مادر به جنین مساله ای تاسف برانگیز است که خوشبختانه با تلاش هایی که در ایران صورت گرفته توانسته ایم نوزادان سالمی را از مادران مبتلا به دنیا بیاوریم.
وی با بیان اینکه این موضوع مستلزم این است که فرد مبتلا بیماری خود را اعلام و تحت درمانهای خاص برای نجات جنینش قرار بگیرد گفت: به عنوان مثال در اصفهان، با تلاش متخصصان 15 نوزاد سالم از مادران مبتلا به ایدز به دنیا آمدند و تنها دلیل آن هم این بود که مادران مبتلا به ایدز به موقع شناسایی شدند و تحت کنترل و مراقبت قرار گرفتند.
"طاهره نیازی" مددکار اجتماعی هم با بیان اینکه حدود 11 درصد از مبتلایان به ایدز در ایران زنان هستند گفت: علاوه بر اینکه اعتیاد خود شخص و یا داشتن همسر معتاد تزریقی ضریب ابتلای زنان به ایدز را افزایش می دهد، استفاده از ابزارهای خاص در آرایشگاه های زنانه زنگ خطری برای ابتلا به این بیماری است.
وی افزود: در صورت رعایت نشدن بهداشت در این مکان ها، خدماتی مانند پدیکور، مانیکور و انواع تاتو مستعد انتقال بیماری هایی مانند ایدز است.
ویروس ایدز عضو گروهی از ویروس ها به نام رترویروس ها است که سبب اختلال در نظام ایمنی بدن می شود به صورتی که بدن دیگر قادر به مبارزه با برخی عفونت ها نیست.
سازمان جهانی بهداشت از سال 1988 اول دسامبر مصادف با دهم آذر ماه را به عنوان روزجهانی ایدز نامگذاری کرده است.ک/4
7340/599


10/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن