تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820860064




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رقابت برج‌هاي خالي با خانه‌هاي خالي در پايتخت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: رقابت برج‌هاي خالي با خانه‌هاي خالي در پايتخت
پديده خانه‌هاي خالي كم نبود، حالا برج‌هاي خالي نيز به آن افزوده شده است، اين در حالي است كه طي سال‌هايي كه با تشديد تحريم‌ها مواجه بوديم سرمايه‌گذاري‌هاي قابل ملاحظه‌اي براي ساخت برج در مناطق بالاي شهرهاي بزرگ و به خصوص تهران انجام گرفته است.
نویسنده : هادي غلامحسيني 


پديده خانه‌هاي خالي كم نبود، حالا برج‌هاي خالي نيز به آن افزوده شده است، اين در حالي است كه طي سال‌هايي كه با تشديد تحريم‌ها مواجه بوديم سرمايه‌گذاري‌هاي قابل ملاحظه‌اي براي ساخت برج در مناطق بالاي  شهرهاي بزرگ و به خصوص تهران انجام گرفته است.
به رغم كاهش صدور پروانه‌هاي ساختماني براي ساخت واحدهاي مسكوني طي سه سال اخير حجم صدور پروانه‌هاي ساختماني براي احداث برج‌هاي بزرگ در پايتخت با رشد دوبرابري همراه شده است، حال اين سؤال مطرح مي‌شود كه چرا به رغم كمبود واحد‌هاي مسكوني در تهران، سرمايه‌ها به ساخت و ساز برج‌هاي تجاري ترغيب شده است.
اگر گذرتان به مناطق شمال شهر تهران بيفتد متوجه مي‌شويد كه برج‌هاي سر به فلك كشيده بيش از پيش در حال رويش هستند، اين در حالي است كه در سال‌هاي تشديد تحريم‌ها يعني بين سال‌هاي 89تا 92 حجم پروانه‌هاي صادر شده توسط شهرداري براي ساخت چنين مراكزي كه عمدتاً تجاري هستند با رشد دو برابري مواجه شده است.  در فاصله كوتاه سه سال گذشته، تعداد برج‌هاي تجاري چندمنظوره تهران بيش ‌از دو برابر افزايش پيدا كرده طوري كه حجم صدور پروانه ‌ساختماني براي احداث در پايتخت از 5درصد كل ساخت‌وسازها به 10درصد رسيده است. اين در حالي است كه ساخت‌وسازهاي مسكوني در حال‌حاضر 50 درصد افت كرده است.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه در مناطق يك تا 5 تهران كه بيشترين برج‌ها و ساختمان‌هاي تجاري جديد در حال ‌ساخت يا تازه‌ساز در آنها وجود دارد، چالش «مغازه‌خالي» در عمده برج‌هاي آماده فروش بروز كرده است كه برخي از مطلعان فروش نرفتن مغازه چنين برج‌هايي را بدون وارد آمدن هيچ گونه آسيبي به صاحبان اين برج‌ها عنوان مي‌كنند زيرا بر اين باورند كه سرمايه‌گذاران بزرگ براي اداره كسب و كار خود اين برج و بارو‌ها را راه‌اندازي كرده‌اند.
درباره شيوع پديده‌ خانه‌خالي به بازار واحدهاي تجاري، دو ديدگاه از طرف كارشناسان مطرح است. ديدگاه اول، قيمت‌هاي نجومي متري بالاي 40 تا 50 ميليون تومان را در فروش‌ نرفتن اين واحدها مؤثر مي‌داند اما ديدگاه دوم، عرضه مغازه اضافه ‌بر ظرفيت است. فروش كالا و خدمات را به عنوان علت سرريز شدن واحدهاي تجاري معرفي مي‌كند.
كارشناسان پنج دليل در افزايش برج‌هاي تجاري چند منظوره در حال ساخت در تهران عنوان مي‌كنندكه تجميع مراكز مديريتي كسب و كار صاحبان سرمايه در اين ساختمان‌ها، رشد بيش از 300درصدي قيمت زمين اين برج‌ها در طول ساخت ساختمان، سود حداقل صددرصدي در فروش واحدهاي تجاري با توجه به قيمت تمام‌شده و قيمت در زمان فروش، نقش شهرداري در هدايت سرمايه‌گذاران ساختماني به اين سمت و در نهايت تصور «تبديل شدن اين سازه‌ها به بورس فروش يك كالاي خاص» مجموعه عوامل تحريك‌كننده ساخت‌وسازهاي برج‌هاي تجاري به حساب مي‌آيند.
درآمد مديريت شهري تهران از محل صدور پروانه تجاري با توجه به چند برابر بودن نرخ عوارض و تراكم اين پروانه‌ها در مقايسه با پروانه‌هاي مسكوني، باعث شده راهنمايي‌ها و مشاوره‌هايي كه شهرداري بعضا مي‌تواند نسبت به توجيه اقتصادي اين نوع ساخت وسازها ارائه كند، چندان ارائه نشود.
در اين بين سال گذشته نيز حسين عبده‌تبريزي مشاور مالي وزير راه‌وشهرسازي با انتقاد از سياست شهرداري‌ها جهت ارائه مجوز براي ساخت برج‌ها به رغم كمبود واحد مسكوني در كشور اظهار داشت: شهرداري تهران با در اختيار داشتن قوي‌ترين بانك اطلاعاتي از وضعيت املاك و مستغلات در شهر، علي‌القاعده بايد هنگام صدور پروانه ساختماني مسكوني يا تجاري، متناسب با كمبود يا فزوني كاربري‌‌ها، از صدور پروانه براي برخي كاربري‌ها كه در منطقه اشباع شده‌اند جلوگيري و سرمايه‌گذاران را به سمت كاربري‌هاي ديگر موردنياز تشويق كند. اما هم‌اكنون اين نقش مديريت‌شهري در انحراف سرمايه‌گذاري‌هاي ساختماني و غفلت از هدايت درست سرمايه‌گذاران به وضوح قابل رؤيت است.
عبده تبريزي با بيان اينكه تهران و برخي ديگر از شهرها از اين برج‌ها و ساختمان‌هاي تجاري اشباع شده و قيمت واحد تجاري در آينده نزديك به سطح قيمت مسكوني خواهد رسيد، مي‌گويد: در برخي نقاط به ازاي هر پنج نفر، يك نفر صاحب مغازه و مالك تجاري وجود دارد و مي‌توان گفت سود تجاري‌سازي رو به كاهش است.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن