تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830171005




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سینمای مستند توجیه اقتصادی ندارد/ این سینما تبدیل به حرفه نشده است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: یک مستند ساز در رادیو گفت‌وگو:
سینمای مستند توجیه اقتصادی ندارد/ این سینما تبدیل به حرفه نشده است
"نگاه نقره ای" رادیو گفت‌وگو شنبه شب با حضور معین کرم الدینی و هوشنگ میرزایی دو مستند ساز کشورمان، به ییان مشکلات سینمای مستند و راهکارهای خروج از این مشکلات اختصاص داشت.


به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از معین کرم الدینی مستند ساز با اشاره به جایزه جشنواره شهید آوینی، اظهار داشت: سال های گذشته فیلم های این جشنواره مقداری عمومی تر بود و فیلم هایی که جزو سینمای انقلاب هم نبودند می توانستند در این رقابت شرکت کنند. اما امسال این جشنواره تخصصی تر می شود و فیلم هایی با هم رقابت می کنند که موضوع شان مشخص است. 

کارگردان فیلم وقتی ابرها پایین می آیند، در خصوص این فیلم گفت: در یکی از روستاهای هندوستان به نام محمود آباد فرد بسیار متولی بنام راجا زندگی می کند. این فرد در دهه نخست محرم، آیین های بسیار ویژه ای تاکید می کنم - آیین- به مناسبت شهادت امام حسین، برگزار می کند.

وی ادامه داد: این آیین ها با آیین های قدیمی هندوییزم تلفیق شده است و این تلفیق فرهنگی باعث شده که هندوها، سنی ها و شیعه ها که در اقلیت هستند، با هم آیین باشکوهی را برای امام حسین برگزار کنند.

وی افزود: این فیلم که سه سال پیش در جشنواره سینما حقیقت جایزه بهترین کارگردانی را گرفته بود، در محرم از شبکه دو سیما پخش شد چون این مستند از آن تلویزیون است.

شهاب شهرزاد به حضور سه فیلم مستند ایرانی در میان پنجاه فیلم مستند اشاره کرد و گفت: در این لیست که توسط چندین کارشناس حوزه فیلم تهیه شده است، خانه سیاه است و کلوزآپ کیارستمی و یک فیلم هم محصول مشترک ایران و فرانسه بود، بنام ت مثل تقلبی که به دزدی آثار هنری می پرداخت، وجود دارد.

کرم الدینی در ادامه به شرح شرایط سینمای مستند ایران در داخل و جشنواره های خارجی پرداخت و گفت: هنوز بسیاری از منتقدین و کارشناسان، سینمای مستند ایران را با فیلم "اون شب که بارون اومد" ساخته کامران شیردل می شناسند.

این فیلم ساز مستند به بیان مشکلات سینمای ایران پرداخت و گفت: مشکل سینمای ایران از چرخه اقتصادی آغاز می شود. این نوع سینما در ایران تبدیل با حرفه نشده است، یعنی شغلی که برای تهیه کننده و عوامل چرخه اقتصادی ایجاد کند.

شهاب شهرزاد اظهار داشت: هفته پیش با یک مستند ساز صحبت می کردم که می گفت از او برای ساخت یک برنامه در تلویزیون درخواست شده است ولی خیلی راضی نیست زیرا توجیه اقتصادی ندارد، ولی اگر مستند بسازد می تواند آن را به قیمت 100 میلیون بفروشد.

معین کرم الدینی با بیان اینکه از شنیدن چنین چیزی تعجب می کنم، گفت: من هم برنامه سازی کرده ام و هم مستند ساخته ام و در چرخه اقتصادی، برنامه سازی خیلی بهتر است.

وی افزود: مشکل سینمای مستند ایران این است که برای نمایش آنها بلبط فروشی انجام نمی شود و این بحث من نیست، یعنی من فیلمساز نمی توانم برای آن سیاست گذاری کنم.

وی اظهار داشت: سالهاست سیاست گذاران و حتی فیلمسازان می گویند، سینمای مستند جایگاهی برای فروش ندارد، چون گیشه ندارد و مخاطب آن را نمی بیند که البته در گروه هنر و تجربه این موضوع تا حدودی برطرف شده است.

این فیلم ساز اکران گروه هنر و تجربه را دروازه ای برای رسیدن به شرایط بهتر دانست و اظهار داشت: آخرین فیلمی که سالها پیش برای آن بلیط فروخته شد، فیلم تهران انار ندارد بود که فروش خیلی خوبی هم داشت. بنابراین این پتانسیل وجود دارد و مردم ما سینمای مستند و مستندسازی را دوست دارند. این موضوع را نظر سنجی های صدا و سیما تایید می کند.

کرم الدینی گفت: هزینه یک فیلم سینمایی داستانی به طور متوسط یک میلیارد است. اگر من بخواهم یک فیلم مستند بسازم، دستمزد فیلم بردار و صدابردار و تدوین گر یک دهم دستمزدی است که در سینمای داستانی می گیرد؛ به چه دلیل آنها باید بیایند با من کار کنند؟ و این باعث می شود که عوامل حرفه ای وارد سینما نشوند.

وی اظهار داشت: در چرخه تولید یک فیلم مستند، بودجه اش بالاتر از هفتاد میلیون تومان نمی شود.

شهاب شهرزاد مجری برنامه با بیان اینکه فیلم برداری بسیاری از آثار مستند قابل مقایسه با سینمای حرفه ای نیست، اظهار داشت: ما باید کادر خودمان را در سینمای جوان یا مرکز گسترش سینمای تجربی پرورش دهیم.

کرم الدینی اظهار داشت: حرف شما درست است اما در مرحله تولید. این موضوع پست پروداکشن را شامل نمی شود. اصلا داستان آنها با هم فرق می کند؛ صدا گذاری در سینمای مستند با حرفه ای از زمین تا آسمان فرق می کنند ولی بحث من این است که اگر می خواهید نیرو بسازید باید شرایط اقتصادی را برای آنها فراهم کنید.

در ادامه هوشنگ میرزایی مستند ساز مستقل، با اشاره به فیلم تفتان، اظهار داشت: این فیلم درباره پیرمردی است که از سنگ ریزه ها استفاده مى کند و در بیابانی دورافتاده مسجدی می سازد. این فیلم خوشبختانه بسیار موفق بود و در جشنواره مستند تهران موفق به دریافت جایزه شد.

وی به بیان مشکلات سینمای مستتد ایران اشاره کرد و اظهار داشت: مشکل اصلی اینجاست که اصلا نگاه جدی به سینمای مستند در ایران وجود ندارد. البته خوشبختانه از وقتی که مدیریت مرکز سینمای گسترش تغییر کرده است و آقای طباطبایی نژاد آمده است، تحولات خوبی را می بینیم.

وی افزود: امسال هم در جشنواره سینما حقیقت، چه در کارگاه های آموزشی و چه در بحث تولید شاهد تغییر بزرگ هستیم.

میرزایی اظهار داشت: واقعیت این است که در کارهای مستند به ویژه کسلنی که می خواهند نگاه مستقل داشته باشند، مشکل بودجه داریم. در ایران تهیه کننده خصوصی به مفهومی که در خارج وجود دارد، نداریم.

وی وجود علاقه را برای ساخت مستند کافی ندانست و گفت: درست است که مستند سازی با عشق و علاقه است اما این شیوه اش نیست. یعنی ما نمی توانیم پخش کننده ها را مجاب کنیم که خارج از کشور فیلم های ما را به لحاظ کیفیت تصویر بپذیرند. 

وی در عین حال افزود: البته همیشه وجود تجهیزات به معنی فیلم بهتر نیست، بلکه این نگاه کارگردان است که می تواند فیلم را زیبا کند.

معین کرم الدینی با تاکید بر اینکه باید برای یک فیلم چرخه اقتصادی تعریف شود، اظهار داشت: اگر یک فیلم از ایران بخواهد برود اسکار، باید پخش کننده داشته باشد و قبل از آن پخش کننده باید مجاب شود که این فیلم را بخرد و لازمه اش این است که کیفیت داشته باشد.

وی با بیان اینکه نگاه دولتی به سینما داشتن، سینما را نابود می کند، تصریح کرد: در این صورت سینما از پس خودش بر نمی آید. دولت قرار است بیاید به من کمک کند نه اینکه وابسته دولت شوم. دولت باید این چرخ را بچرخواند و سیاست گذاری کند.


انتهای پیام/ اس








تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن