تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بى نيازى و عزّت به هر طرف مى گردند و چون به جايگاه توكل دست يافتند در آنجا قرار مى گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819196058




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موفقیت درکاهش تب کنگو در منطقه سیستان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: موفقیت درکاهش تب کنگو در منطقه سیستان روزنامه سیستان و بلوچستان روزیکشنبه به نقل از دکتر جواد اکبری زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل از موفقیت استان در کاهش تب کنگو در منطق سیستان خبر داد.


در ادامه این گفت و گو آمده است: تب کنگو؛ بیماری است که در طول سال های اخیر تقریباً همه نام آن را شنیده اند و در مواردی خبرهایی از شیوع آن در ایران به خصوص سیستان و بلوچستان شنیده می شود.
این بیماری که نام کامل آن "تب خونریزی دهنده کریمه کنگو" است، یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات لاشه دام و انسان آلوده منتقل می شود.
منطقه سیستان در سیستان و بلوچستان بیش از دیگر مناطق در سال های اخیر موارد ابتلا به این بیماری را تجربه کرده و نیاز است تا دلایل و زمینه هایی که باعث مستعد شدن این منطقه به ابتلا به تب کنگو و شیوع آن می شود مورد بررسی قرار گیرد.
به همین دلیل روزنامه سیستان و بلوچستان با معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل در این باره به گفت و گو پرداخته است.
دکتر جواد اکبری زاده، درباره پیدایش این بیماری در منطقه سیستان می گوید: تب کریمه کنگو از سال 1379 در سیستان شیوع پیدا کرد که در آن زمان، با توجه به اینکه اطلاعات دقیقی از نوع این بیماری و چگونگی مقابله با آن وجود نداشت آمار ابتلا بسیار بالا بود و در نتیجه آن، مرگ و میر موارد مبتلا شده، هم بسیار بالا بود.
وی ادامه می دهد: اما با مطالعات انجام شده در این زمینه و آشنایی با راه های مقابله با تب کنگو، میزان ابتلا و همچنین موارد مرگ و میر ناشی از آن بسیار کاهش یافته است به طوری که از سال 1387 تا به حال هرسال شاهد کاهش موارد هستیم.
وی در این زمینه تصریح می کند: تعداد موارد قطعی ابتلا به تب کنگو در سال های 87، 88 و 89 به ترتیب 45، 22 و 28 مورد بوده است.
وی ادامه می دهد: با تلاش های انجام شده از سال 90، تاکنون موارد مرگ و میر این بیماری به صفر رسیده و هیچگونه مورد مرگ مشاهده نشده است و تعداد موارد ابتلا در سال 90 هفت مورد، در سال 91 سه مورد و در سال 92 نیز 7 مورد گزارش شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل در باره موارد ابتلا به تب کنگو از ابتدای سال 93 تاکنون اظهار می کند: از ابتدای امسال 5 مورد مشکوک به بیمارستان ها و مراکز بهداشتی مراجعه کرده اند که براساس معاینات به عمل آمده، فقط یک مورد ابتلای قطعی به تب کنگو وجود داشته است.
وی درباره چگونگی مهار این بیماری در منطقه سیستان به ذکر دلایل و زمینه های شیوع تب کنگو در این منطقه اشاره می کند و توضیح می دهد: مجاورت با کشور افغانستان، مهم ترین و مؤثرترین علت بروز شیوع این بیماری و بسیاری از دیگر بیماری های واگیردار در استان به ویژه در منطقه سیستان است و در خصوص بیماری تب کنگو قاچاق دام از این کشور مهم ترین علت شیوع است که در حال حاضر جلوی قاچاق دام با همکاری ادارات و نهادهای مربوطه گرفته شده است.
وی ادامه می دهد: یکی دیگر از دلایل مهم شیوع این بیماری در منطقه سیستان در سال های گذشته، نبود پست های قرنطینه مرزی در این منطقه بود که به تازگی این پست ها با همکاری و نظارت دامپزشکی در مناطق مرزی مستقر شده است.
وی تأکید می کند: وجود این پست های قرنطینه در جلوگیری و پیشگیری از شیوع تب کنگو، بسیار مفید و کارساز است؛ زیرا دام هایی که از آن سوی مرز وارد منطقه سیستان می شود در این پست ها قرنطینه می شود و توسط دامپزشکان مورد معاینه قرار می گیرد تا دام مبتلا به این بیماری وارد منطقه نشود و همچنین کلیه دام ها سم پاشی می شود تا در صورتی که کنه ناقل این بیماری در آنها وجود داشته باشد از بین برود.
وی تصریح می کند: شیوع زیاد این بیماری در سال های گذشته تا حد زیادی به نبود این پست های قرنطینه مرزی مربوط می شود که استقرار آنها در حال حاضر از عوامل مهم کاهش و مهار این بیماری است.
اکبری زاده به نقش فرهنگ حاکم در منطقه سیستان در باره قربانی کردن و ذبح دام ها اشاره می کند و می گوید: در منطقه سیستان مردم عادت دارند خودشان به شخصه دام های خود را قربانی کنند که اغلب از تجهیزات مورد نیاز برای ذبح استفاده نمی کنند به همین دلیل احتمال افزایش موارد ابتلا به دلیل تماس مستقیم مردم با ترشحات خون حیوان آلوده بالا می رود که مرکز بهداشت زابل سعی کرده است با استفاده از تبلیغات آموزشی و دادن پیام های آموزشی از طریق رسانه های جمعی، آموزش ها و آگاهی های لازم در این زمینه را به مردم بدهد.
وی می افزاید: یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود مردم خود به ذبح دام ها اقدام کنند کمبود کشتارگاه های صنعتی در این منطقه است که تاکنون تنها یک کشتارگاه صنعتی در محمدآباد وجود دارد که مردم دسترسی چندانی به آن ندارند.
وی تأکید می کند: با وجود این، در این کشتارگاه صنعتی ذبح دام ها با نظارت مرکز بهداشت و به طریقه اصولی و بهداشتی انجام می شود و مراجعه همگان به این کشتارگاه ها تأثیر بسیار زیادی بر کاهش آمار ابتلا داشته است.
وی خاطرنشان می کند: ویروس CCHF از طریق کنه هایی که در تماس با دام ها هستند منتقل می شود که راه انتقال این ویروس به انسان تماس مستقیم با خون یا ترشحات دام یا انسان بیمار است که در صورت رعایت نکردن جوانب لازم، باعث همه گیری ناگهانی می شود.
وی ادامه می دهد: علائم این بیماری در چهار مرحله بروز می کند، مرحله اول دوره کمون بستگی به راه ورود ویروس دارد، در صورتی که گزش کنه راه ورود بیماری باشد دوره کمون معمولاً یک تا سه روز است و حداکثر به 9 روز می رسد، اما در صورتی که راه انتقال ویروس تماس با بافت ها یا خون آلوده باشد، معمولاً 5 تا 6 روز فرد در دوره کمون اولیه است و حداکثر تا 13 روز طول می کشد.
وی اضافه می کند: مرحله دوم این بیماری، مرحله قبل از خونریزی است که علائم ناگهانی مثل سردرد شدید، تب، لرز، درد عضلانی به خصوص در پشت پاها، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم، ترس از نور یا حساسیت به نور در طول یک تا هفت روز بروز می کند در این مرحله معمولاً بین 3 تا 16 روز فرد بیمار دچار تب می شود و تورم و قرمزی صورت، گردن و قفسه سینه از دیگر نشانه های شایع در این مرحله است.
وی ادامه می دهد: مرحله بعدی، مرحله خونریزی است که به سرعت بروز می کند و معمولاً در روز 3 تا 5 بیماری شروع می شود و یک تا 10 روز طول می کشد که شامل خونریزی در مخاط ها و خونریزی های زیرپوستی یا زیرجلدی با قطر حدود 1 تا 2 میلیمتر، خونریزی اندام های داخلی مثل دستگاه گوارش و یا خونریزی از بینی و ... می شود.
وی تأکید می کند: برای اینکه درمان افراد مبتلا به تب کنگو به نتیجه برسد و درمان آنها کامل شود ضروری است تا با مشاهده اولین علائم، فرد به بیمارستان یا نزدیک ترین مراکز بهداشتی مراجعه کند زیرا درمان در مرحله پیشرفت این بیماری نتیجه کمتری خواهد داشت.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل خاطرنشان می کند: درمان این بیماری و داروهای مورد نیاز برای آن تحت پوشش و حمایت سازمان های بیمه است و افراد می توانند با مراجعه سریع و به موقع به پزشک در مرحله چهارم از این بیماری یعنی مرحله نقاهت، آن را سریع تر طی کنند.
2047/


09/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن