تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802417134




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارخانه قند شیروان، محیط زیست منطقه را آلوده می کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کارخانه قند شیروان، محیط زیست منطقه را آلوده می کند شیروان - ایرنا - حتی رهگذرانی که از فاصله نه چندان نزدیک کارخانه قند شیروان عبور می کنند، برای در امان ماندن از بوی نامطبوع آن ناگزیر می شوند به نحوی بینی خود را بپوشانند.


به گزارش ایرنا، آلودگی های زیست محیطی کارخانه قند شیروان، علاوه بر روستاییان منطقه و ساکنان محل، مسافران و گردشگران عبوری از مسیر مشهد - شمال را آزار می دهد.
این واحد صنعتی به جز آلودگی هوا و بوی نامطبوع، زمین های کشاورزی پیرامون خود را نیز بی نصیب نگذاشته و آلودگی فاضلاب آن بسیاری از محدوده های زراعی منطقه را نیز دربرگرفته است.
اجرای طرح تصفیه خانه کارخانه قند شیروان که اواخر بهمن سال 91 با حضور معاون وقت رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعتبار 15 میلیارد ریال کلنگ زنی شد، همچنان ناتمام مانده است.
اکنون با گذشت چند سال از آغاز اجرای این طرح، مردم منطقه و روستاهای اطراف از بوی نامطبوع فاضلاب گلایه مندند و می گویند که با ادامه این روند، سلامت آنان تهدید می شود.
یکی از اهالی منطقه می گوید: فاضلاب استخراجی از کارخانه قند، بدون تصفیه به خارج از مخزن هدایت می شود و همین امر موجب انتشار بوی نامطبوع و آلودگی منطقه شده است.
غلامرضا حیدری می افزاید: این امر از چندین سال قبل ادامه داشته و با وجود تماس های تلفنی و پیگیری های فراوان از طریق مسوولان شهرستان، هیچ نتیجه ای نداشته است.
یکی دیگر از روستاییان منطقه با بیان اینکه مسوولان باید برای اصلاح فاضلاب کارخانه قند شیروان به صورت جدی پیگیر شوند، گفت: خروجی فاضلاب بدون تصفیه از کارخانه خارج می شود.
محمود قربان نژاد می گوید: پس از هر اعتراض به مسوولان کارخانه قند در این خصوص، آنان بوی چغندر را علت این امر را بیان کرده و می گویند که این موضوع بزودی رفع خواهد شد.
وی اظهار کرد: وجود این آلودگی ها موجب جمع شدن حشرات موذی و سگ های ولگرد در زمین های اطراف و پرسه زدن آنان در منطقه و از این طریق انتقال آلودگی ها به محیط زیست و روستاها می شود.
عضو شورای اسلامی روستای اسلام آباد، که در مجاورت این کارخانه واقع است، گفت: پساب فاضلاب کارخانه قند بوی نامطبوعی را ایجاد کرده و آب فاضلاب آن بدون تصفیه به زمین های اطراف و روستاهای اطراف سرازیر می شود.
"جهانبخش سعیدی" در گفت و گو با ایرنا ضمن انتقاد از آلودگی های زیست محیطی این کارخانه اظهار کرد: این امر موجب گلایه اهالی منطقه شده که با وجود پیگیری و نامه نگاری هایی که به اداره محیط زیست شیروان شده، هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
وی افزود: بوی زننده فاضلاب کارخانه از محدوده دانشکده کشاورزی شیروان به بعد، نفس کشیدن را دچار مشکل می کند که این وضعیت در تابستان بسیار بدتر است.
سعیدی گفت: علاوه بر این موارد، رهاسازی آهک از سوی این واحد صنعتی در اطراف کارخانه، موجب انتشار آن به صورت گرد و غبار شده و مشکلات تنفسی و ریوی برای ساکنان منطقه ایجاد می کند.
وی خواستار پیگیری مسوولانه این موضوع از سوی مسوولان مربوط شد و افزود: مسوولان باید جلو تخلفات زیست محیطی را بگیرند تا سلامت مردم و زن و بچه آنان به خطر نیفتد.
کارشناس مسوول واحد بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت شیروان، آلودگی های کارخانه قند را در زمره مشکلات زیست محیطی عنوان کرد و گفت: در این خصوص مکاتباتی با محیط زیست شهرستان صورت گرفته و پرونده در دست رسیدگی است.
"محمدعلی وارنگ" در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در بازدیدی که اخیرا انجام شد آبی که از کارخانه قند پمپاژ می شود به روستاهای منصوران و زمین های کشاورزی آن وارد می شود.
وی با اشاره به آلودگی های این کارخانه گفت: با توجه به بوی نامطبوع ایجاد شده و نیز آلودگی اراضی کشاورزی منطقه، شکایات فراوانی از سوی کشاورزان صورت گرفته است که ما اقدام به ممنوعیت آبیاری مزارع پیرامون از طریق فاضلاب کارخانه شدیم.
وارنگ افزود: با توجه به معضلات مربوط، اداره محیط زیست به کارخانه قند اخطارهای لازم را داده و پرونده آن در دست رسیدگی است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شیروان در این خصوص گفت: در سال 91 کلنگ زنی طرح تصفیه خانه این واحد صورت گرفت و کار ساختمانی اولیه آن آغاز شد اما تاکنون کار دیگری انجام نشده است.
"محمد خالقی" در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه قند شیروان تصفیه خانه ندارد، اظهار کرد: هم اکنون این کارخانه برای اجرای این طرح به دنبال پیمانکار است تا از این طریق به مشکلات زیست محیطی آن پایان دهد.
وی با اشاره به فرسودگی کارخانه قند گفت: فاضلاب کارخانه ته نشین و بخشی از آن به زمین های کشاورزی منصوران وارد می شود که یقینا در آینده بار آلودگی بسیار زیادی خواهد داشت و باید جلو جاری شدن پساب کارخانه گرفته شود.
خالقی با تاکید بر ضرورت خرید دستگاه های مدرن برای تصفیه فاضلاب کارخانه قند شیروان گفت: در خصوص تخلفات این کارخانه پیگیری های لازم صورت گرفته و بحث کیفری و شکایت انجام شده و پیگیر بحث قضایی آن هستیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز گفت: متاسفانه کارخانه قند شیروان مسائل زیست محیطی را رعایت نمی کند.
"سیداصغر مطهری" در گفت و گو با ایرنا با اشاره به مشکل تصفیه خانه این کارخانه اظهار کرد: باید تصفیه خانه آن اصلاح و مجهز به سامانه های روزآمد شود ولی ظاهرا مدیران این واحد در این امر حیاتی سهل انگاری و کوتاهی کرده اند.
وی با بیان اینکه با سهل انگاری و کوتاهی آنان در این امر، این مورد به مراجع قضایی اعلام خواهد شد، گفت: تجهیزات کارخانه قند شیروان بسیار فرسوده است که تاکنون به دلیل عدم وجود مدیریت مطلوب، نوسازی نشده است.
مطهری با اشاره به آلودگی های صورت گرفته از ناحیه این واحد قدیمی صنعتی، افزود: البته تاکنون تذکرات و هشدارهای مکرری برای رفع این آلودگی های زیست محیطی به کارخانه قند شیروان داده شده اما مورد بی توجهی قرار گرفته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با اشاره به مشکلات سامانه تصفیه فاضلاب کارخانه قند، گفت: فاضلاب این واحد باید منطبق بر استاندارد و در مزارع اطراف قابل استفاده باشد و حال آنکه چنین نیست و مدیریت سابق به این بخش بی اعتنا بوده است.
مطهری با اشاره به بوی نامطبوع این واحد در فصل فعالیت، افزود: تاکنون شکایات زیادی از سوی روستاییان همجوار در خصوص آلودگی این واحد صنعتی به این اداره صورت گرفته که می تواند مستند و در مراجع قضایی مطرح شود.
با وجود تلاش خبرنگار ایرنا برای دریافت نظرات مدیران کارخانه قند شیروان، آنان از هرگونه اظهار نظر خودداری کردند.
کارخانه قند شیروان یکی از قدیم ترین واحدهای تبدیلی در خطه شمال شرق کشور است که ظرفیت اسمی تبدیل این واحد مصرف چهار هزار تن چغندر قند در شبانه روز است اما اکنون با نیمی از این ظرفیت کار می کند.
چغندر قند مورد نیاز کارخانه قند شیروان علاوه بر خراسان شمالی، از استان های خراسان رضوی و جنوبی و سمنان به این کارخانه حمل می شود.
کارخانه قند شیروان در 10 کیلومتری غرب شیروان قرار دارد. ک/3
7186/626


04/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن