تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى بهشت درى است‏بنام (ريان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818972437




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازی «لیست سیاه اکران» تمام شد |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: بازی «لیست سیاه اکران» تمام شد
این تغییرات می‌تواند گام تکمیلی برای صدور «امن» پروانه ساخت برای فیلم‌های کارگردان‌هایی باشد که در چندسال اخیر، دشواری‌های فراوانی برای تولید و نمایش آثارشان پشت سر گذاشته‌اند و در واقع بدین طریق یکپارچگی در صدور پروانه نمایش به طور نسبی شکل گرفت
کد خبر: ۴۵۳۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۳ - 29 November 2014












با انتصاب رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به یکی از بزرگ‌ترین اختلافات در حوزه اکران پایان داده شد؛ اختلافی که در دوره پیشین منجر به شکل گیری یک لیست سیاه برای اکران شده بود و حواشی فراوانی در پی داشت و پیش بینی تکرار این حوادث نیز می‌رفت اما حالا با این اتفاق، بازی که می‌توانست از سر گرفته شود و در نهایت سینمای کشور آسیب ببینید، به پایان رسید.

به گزارش «تابناک»؛ از نهم 1392 که ترکیب جدید شورای بازبینی فیلم‌های سینمایی (شورای پروانه نمایش) معرفی شد تا امروز که پانزده ماه از آن انتصاب‌ها می‌گذرد، ترکیب این شورا که متشکل از حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خامنه‌ای، محمدحسین لطیفی، مجید رضابالا، ضیاء‌الدین دری، سیداحمدرضا دستغیب، محمدباقر قهرمانی، حسین کرمی و دو عضو دیگر بود، تصمیماتی را اخذ کرده که برخی از آنها جنبه اجرایی نیافته است.

بازبینی و صدور پروانه نمایش فیلم به آثار سینمایی که برخی از آنها در گذشته مجوز اکران نیافته بودند یکی از رویکردهای اصلی این شورا بود اما این پروانه ضمانت اجرایی نیافت و هیچ کدام از این فیلم‌ها به نمایش در نیامد. یکی از چالش‌ها در این زمینه که مانع از اکران آثار بود، نقش حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان صاحب بزرگ‌ترین مجموعه سالن‌ها کشور بود که می‌توانست همچون دوره پیشین باشد و در واقع باز هم یک لیست سیاه دیگر شکل بگیرد که حوزه هنری اکران‌شان نمی‌نماید.

در همین راستا برای پایان دادن به اختلافاتی که از دوره گذشته برجای مانده و حکم آتش زیرخاکستر را داشت، ساعتی پیش رسماً اعلام شد، سیدمهدی خاموشی بنابر پیشنهاد ایوبی و با حکم علی جنتی به عضویت شورای بازبینی فیلم‌های سینمایی منصوب شد تا بدین شکل در جریان صدور پروانه نمایش فیلم‌ها، ارشدترین مقام سازمان تبلیغات که حوزه هنری نیز زیرمجموعه این نهاد است، نقش مستقیم داشته باشد.


بازی «لیست سیاه اکران» تمام شد



در حکم جنتی برای خاموشی آمده بود: «نظر به مراتب علمی و تجربیات ارزنده و شایستگی جنابعالی در حوزه مسایل فرهنگی و هنری و به استناد تبصره ماده 6 آیین نامه نظارت بر نمایش فیلم، اسلاید و ویدیو و صدور پروانه نمایش آنها ،مصوب جلسه 19 مرداد ماه 82 هیإت وزیران و بنا به پیشنهاد رییس سازمان سینمایی، به موجب این حکم به عنوان "عضو شورای بازبینی فیلم‌های سینمایی" منصوب می‌شوید؛ توفیق روز افزون جنابعالی را از خداوند متعال مسإلت دارم.»

این تغییرات می‌تواند گام تکمیلی برای صدور «امن» پروانه ساخت برای فیلم‌های کارگردان‌هایی باشد که در چندسال اخیر، دشواری‌های فراوانی برای تولید و نمایش آثارشان پشت سر گذاشته‌اند و در واقع بدین طریق یکپارچگی در صدور پروانه نمایش به طور نسبی شکل گرفت و دغدغه سازمان تبلیغات اسلامی نیز با حضور و تاثیر مستقیم خاموشی در صدور یا عدم صدور پروانه نمایش یک فیلم مورد توجه قرار گرفته و می‌توان خروجی صدور پروانه نمایش را اجماع نظرات نهادهای دخیل اکران تلقی کرد.

شعار ایستادن مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پای مجوز اکرانی که صادر می‌کنند و همچنین رفع توقیف فیلم‌های بی‌جهت توقیف مانده جزو شعارهای مدیران کنونی این نهاد بود که تاکنون تحقق نیافته و با این رویکرد، حداقل اگر تصمیمی از این پس در این شورا درباره اکران یک یا چند فیلم گرفته شود و اجماع در این زمینه وجود داشته باشد، همراهی حوزه هنری سازمان تبلیغات نیز با این تصمیم تحقق یافته و اختلافات و دوگانگی دوره‌های پیشین تکرار نخواهد شد.

البته حقیقت امر آن است که علاوه بر حوزه هنری، نهادهای دیگری نیز در این زمینه نقش آفرین هستند که هرچند در حوزه اکران نقش مستقیمی ندارد اما در روی پرده ماندن یا نماندن یک فیلم به شدت تاثیرگذار هستند و به همین دلیل تصور می‌شود به این شورا می‌توان این طیف تصمیم گیران در دیگر نهادها را نیز افزود تا بدنه تصمیم گیر در سینما، یکپارچه شود.





مطالب مرتبط
تجمع دیگری مقابل وزارت فرهنگ و ارشاد در راه است؟!









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن