تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 16 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799649878




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شواهد و قراین در وجود حضرت رقیه(س) / آنچه در لهوف، کامل بهایی و ابن شهرآشوب در این باره آمده


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: رجبی دوانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد
شواهد و قراین در وجود حضرت رقیه(س) / آنچه در لهوف، کامل بهایی و ابن شهرآشوب در این باره آمده
در کامل بهایی داستان خرابه شام مطلبی داریم که برای نقل خود سند ارایه نموده است و شواهد و قراین در وجود حضرت رقیه بیشتر بر دلالت بر عدم وجود مبارک حضرت است و این قضیه بنابر دلالت مکرر قابل انکار نیست.


به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران پنجم صفر سالروز شهادت حضرت رقیه بنت الحسین است که علما و مورخان بحث های گوناگونی را در رابطه با عدم یا وجود این بزرگوار مطرح نموده اند.


دکتر رجبی دوانی مورخ و پژوهش‌گر تاریخ اسلام در گفتگو با خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران در این باره گفت: یک روایت شیخ مفید مطرح نموده که آن حضرت فاطمه و سکینه را همواره میخوانده و با استناد به این موضوع حضرت رقیه را لحاظ نکرده اند اما فراخواندن نام  دلیل موجهی محسوب نمی شود.

وی با بیان اینکه ما برخی اسناد ازابوجعفر، محمد بن علی بن شهرآشوب بن ابونصر بن ابوالجیش ساروی مازندرانی موسوم به "شهرآشوب" مازندرانی که  محدث،مفسر و ادیب بزرگ شیعه در کتب معتبر مناقب آورده که امام حسین (ع) سه دختر داشته خاطرنشان کرد: اما نام دختر سوم را نیاورده اند.

وی یادآور شد: در کتاب دیگر منابع اهل تسنن مطالب  السةول از ابن طلحه شافعی گفته امام حسین 4 دختر داشته که  نقل دقیق بدین شرح است: فاطمه، سکینه، عنایت و نفرچهارمی که نامش یافت نشده است.

دوانی گفت: در كتاب «كامل بهائى» نوشته حسن بن على بن محمد بن على بن حسن طبرى، معروف به عماد الدين طبرى، در ص 179، ج دوم، چاپ اول، قم، مؤسسه طبع و نشر قم، 1376 شمسى می گويد:


در كتاب «حاوية در مثالب معاوية» آمده است كه زنان خاندان نبوت در حالت اسيرى، حال مردانى را كه در كربلا شهيد شده بودند، مخفى می ‏داشتند و به پسران و دختران آنان می ‏گفتند: پدرتان به سفر رفته و برمیگردد.


این مورخ و پژوهش‌گر تاریخ اسلام ادامه داد: پس از آنكه به دستور يزيد زنان و كودكان اسير را در جوار خانه يزيد جاى دادند، در ميان آنان دختركى چهار ساله شبى خواب ديد. از خواب بيدار شد و گفت: بابام حسين كجاست؟ همين الآن او را در خواب ديدم و خيلى هم پريشان بود. زنان و كودكان، همه به گريه افتادند. سر و صداى گريه آنها، يزيد را از خواب بيدار كرد. يزيد گفت: چه خبر است؟ گفتند: بچه‏ اى پدرش را مى‏ خواهد و براى همين زنان و كودكان گريه مى‏ كنند. يزيد دستور داد: سر پدرش را ببريد و در كنار او بگذاريد. مأموران يزيد سر امام حسين را آوردند و در برابر چشمان آن بچه قرار دادند. دختر چهار ساله وقتى نگاهش به آن سر افتاد ترسيد و فريادى برآورد و پس از آن بيمار شد و وفات كرد. 


وی با بیان اینکه جناب شيخ عباس قمى در منتهى الامال، ج اول، ص 807، فصل هشتم، ورود اهل بيت (ع) به مجلس يزيد، انتشارات هجرت، عين عبارات كامل بهائى را نقل كرده است و اشعارى را هم كه در كامل است، آورده است اضافه کرد: آنچه در «كامل بهائى» آمده، نشان مى ‏دهد دخترى از امام حسين (ع) در شام وفات كرده است و در مآخذ تاريخى ديگر آمده است كه امام حسين (ع) دخترى به نام رقيه دارد. بر اين اساس مى‏ توان گفت: آن دختر كه در شام وفات كرد، همين رقيه است.


دوانی خاطرنشان کرد:در این که امام حسین بیش از دو دختر داشته نقل متعدد داریم پس امکان نفی نداریم  همچنین طبق نقل برخی از مقاتل امام حسین (ع) روز وداع رقیه را مورد خطاب قرار داده  در خرابه شام در علمای بزرگ شیعه که مولف لهوف تبری :در کامل بهایی داستان خرابه شام مطلبی داریم که برای نقل خود سند ارایه نموده است و شواهد و قراین در وجود حضرت رقیه بیشتر بر دلالت بر  عدم وجود مبارک حضرت است و این قضیه بنابر دلالت مکرر قابل انکار نیست./س

انتهای پیام/








تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن