تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804057331




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«ملزومات صلح مثبت» از منظر عماد افروغ


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
«ملزومات صلح مثبت» از منظر عماد افروغ
عماد افروغ از جامعه‌شناسان کشور گفت: بخشی از تنازعات انسان‌ها معلول بی‌توجهی به عوامل فرهنگی و اخلاقی است اما نباید عوامل بروز خشونت سازمان یافته را محدود به این عوامل دانست.

خبرگزاری فارس: «ملزومات صلح مثبت» از منظر عماد افروغ



به گزارش خبرگزاری فارس، عماد افروغ در پنل تخصصی نهمین دور گفت‌وگوهای دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کلیسای واتیکان درباره واقعیات هستی‌شناسی خشونت سازمان یافته و جنگ سخن گفت. وی در این سخنرانی عنوان کرد: برخی به مقوله‌ صلح و همزیستی ‌مسالمت‌آمیز به صورتی ایستا و منفعل و اتوپیایی نگریسته و بدون توجه به واقعیات موجود و ذات‌شناسی انسانی و اجتماعی، نگرشی توصیه‌ای و صرفاً اخلاقی به آن دارند. این دسته از افراد بدون توجه به وجوه ساختاری و نابرابر در سطوح مختلف حقوقی و عینی بر راه‌حل‌های فرهنگی، گفت‌وگویی و اخلاقی و از طریق اصلاح ارزش‌ها و رفتارها و فرهنگ‌ها مشارکت‌پذیری و دیگرپذیری و امثال آن اصرار می‌ورزند. پنداری که ریشه‌ تمام مشکلات ذهنی و روانی بوده و تنها با تحول روحی و فرهنگی، مشکلات فوق قابل رفع خواهند بود. نماینده‌ اسبق مجلس در ادامه تأکید کرد: بدون تردید بخشی از تنازعات انسان‌ها و کشورها، معلول بی‌توجهی به عوامل فرهنگی و اخلاقی است و در این مسأله هیچ تردیدی نیست؛ اما نباید عوامل بروز خشونت سازمان‌یافته را محدود به این عوامل دانست. وی ادامه داد: قطع نظر از عوامل اجتماعی، واقعیت و سرشت انسانی به گونه‌ای است که اختلاف و تنازع را اجتناب‌ناپذیر می‌کند و طبعاً بخشی از لایه‌های عینی و اجتماعی بروز اختلافات و تنازعات نیز معلول همین لایه‌های طبیعی و انسانی است. به عبارت دیگر، بعد مادی و جسمانی انسان و وجه صیرورت و مبتنی بر حرکت و تکاپوی این عالم، اقتضای تضاد و درگیری دارد. بی‌توجهی به این مقوله‌ بااهمیت، نادیده انگاشتن بخش عمده‌ اختلافات و برخورد خیالی و پنداری با مقوله‌ی مورد پرسش است. این محقق و پژوهش‌گر همچنین در خصوص ملزومات و مفروضات همزیستی مسالمت‌آمیز و صلح، گفت: این بحث، بستگی به تعریف و رویکرد ما از صلح دارد. صلح منفی و صلح مثبت، هر کدام ملزومات خاص خود را دارند. صلح منفی تنها نیازمند شرایط آمادگی برای جنگ و یا دفاع و در حالتی از ترس و دلهره و آماده‌باش نظامی است. اگر بر حسب انسان‌شناسی هابز، انسان‌ها را گرگ یکدیگر بدانیم، همواره باید مراقب باشیم تا گرگی به ما حمله نکند و معمولاً برای جلوگیری از حمله‌ی دیگری و حسب نظریه‌ی عقلانیت حسابگرانه، خود مبادرت به حمله می‌کنیم. وی افزود: این نگرش که از پشتوانه‌ نظریه‌ رئالیست‌ها نیز بهره‌مند است، چندان توجهی به اخلاق بازدارندگی از حالت ناامنی و جنگ ندارد. طبعاً دغدغه‌ رئالیست‌ها، بیش از آنکه صلح مثبت باشد، جلوگیری از جنگ با اقدامات و رفتارهای بازدارنده است. این جامعه‌شناس و استاد دانشگاه درباره‌ صلح مثبت هم گفت: ملزومات و مفروضات صلح مثبت، بسیار پیچیده‌تر و نیازمند تلاش‌های مضاعف و اخلاقی است. صلح کامل و عاری از هر گونه تنازع بالقوه و بالفعل، نیازمند سکون و ثبات و وحدت کامل در عالم است. همچنین با فرض اینکه صلح محض و مستمر را بتوان در فضایی یک‌دست و مبتنی بر انسجام یکپارچه مستقر کرد، باید توجه داشت که این فرض نیز خیالی و واهی است و اینکه با توجه به نقش نابرابری‌های اجتماعی در بروز اختلافات و تعارض‌ها، یکی از پیش شرط‌های استقرار صلح، برابرسازی فرصت‌ها و امکانات و منابع در زمینه‌های سه‌گانه‌ منزلت، قدرت و ثروت است.  عماد افروغ در ادامه‌ سخنان خود اظهار کرد که برای استقرار یک صلح پایدار و مثبت، به سیزده عامل مرتبط نیاز است. وی اظهار داشت: این عوامل از نگاه وی عبارت‌اند از: ذات مشترک و حق یکسان و برابر انسان‌ها؛ اعتدال؛ توجه به جهت حرکت و غایت آفرینش؛ دیگرگرایی فرهنگی، عشق و محبت؛ روحیه‌ شکیبایی و گذشت و ایثار؛ توجه به تفاوت‌ها و کثرت‌ها؛ همکاری متقابل، مسئولیت‌پذیری و وحدت در عین کثرت؛ منطق احتجاج و فرهنگ گفت‌وگو؛ عدالت اجتماعی و رفع نیازمندی‌ها؛ دولت وحدت‌گرا؛ جهان‌نگری و عام‌گرایی؛ شناخت دقیق وضعیت کنونی عالم و ضرورت گفت‌وگوی ادیان و مراقبت نهادهای بین‌المللی. انتهای پیام/ک

93/09/06 - 14:28





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن