تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820464365




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سازه آبی قرون میانه اسلامی درفارس شناسایی و ثبت ملی شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سازه آبی قرون میانه اسلامی درفارس شناسایی و ثبت ملی شد شیراز- ایرنا- مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: اثر فرهنگی تاریخی "قنات عنوه" متعلق به دوره قرون میانه اسلامی در بخش اوز لارستان در استان فارس شناسایی و در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.


به گزارش ایرنا "مصیب امیری" چهارشنبه در جمع خبرنگاران در شیراز بیان کرد: این قنات که از دامنه شمالی کوه شهراوزدر منطقه لارستان فارس سرچشمه می گیرد در دوره یاد شده از مهمترین منابع آبی این شهر بوده و آب این قنات به برکه هایی در شهر منتقل می شد و مردم از آن برای آب آشامیدنی استفاده می کردند.
وی با بیان اینکه در مورد حفاری این قنات اطلاعات کافی در دست نیست ، افزود: بر اساس نظر کارشناسان و مردم محلی، در دوره قرون میانه اسلامی عده ای در دامنه های کوه مشرف به سد تنگ عنوه(کوه کلاته)ساکن بودند، قنات هایی در دل کوه حفر کردند.
امیری اظهارداشت: از چندین حلقه چاه که کنار هم به نظم و ترتیب خاصی در دل کوه حفاری شده بوده ،آب به برکه بند می رسیده و مردم از آب موجود برای راه اندازی آسیاب آبی و مصارف کشاورزی استفاده می کردند.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس اضافه کرد: در مسیر این قنات ، چاه هایی حفر شده که مادرچاه این قنات در ارتفاع هزار و 55 متری از سطح دشت، در بالای سد تنگ عنوه قرار دارد که 38 متر عمق داشته و پایین ترین حلقه چاه مربوط به این قنات حدود 36 متر عمق دارد.
وی ادامه داد:شمارحلقه چاه های موجود در تنگ عنوه در حال حاضر 22 حلقه است که در صخره طبیعی کوه کنده شده و به وسیله کانال هایی به هم مرتبط هستند و در برخی از آنها اتاقک هایی نیز تعبیه شده است.
امیری ، دلیل نام گذاری این اثر به تنگ "عنوه" را قرار گرفتن آن در تنگه ای به همین نام بیان کرد و افزود: عنوه واژه ای بیگانه به معنی تسلط، چیرگی، غلبه و پیروزی است.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: قنات عنوه در بخش اوز شهرستان لارستان در استان فارس واقع شده که باتوجه به ارزش های تاریخی و فرهنگی پس از سپری شدن مراحل قانونی 26 شهریور 93 به شماره 31119 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
قنات عنوه مجموعه ای است از چند میله و یک یا چند کانال زیر زمینی که با شیبی کمتر از شیب سطح زمین، آب موجود در لایه آبدار مناطق مرتفع زمین مثل رودخانه ها، مرداب ها و برکه ها را به کمک نیروی ثقل زمین و بدون کاربرد نیروی کشش و یا انرژی الکتریکی یا حرارتی و صرفا با جریان طبیعی جمع آوری و به سطح زمین می آورد و به مصرف آبیاری یا آشامیدنی می رسید.
برای حفر یک قنات ابتدا مقنی به شناسایی یک سفره آب عمیق می پرداخت که شرایط لازم برای حفر قنات را داشته باشد.
خاک منطقه لارستان از بعد کیفی چندان مناسب نیست، وجود چند گنبد نمکی در مناطق مختلف موجب شده که اکثر مناطق با مشکل شوری مواجه باشند و در شهر اوز با توجه به اقلیم خشک و کویری در گذشته و حال منبع اصلی آب آشامیدنی مردم آب انبارهای فراوانی است که در این منطقه وجود دارد و طبق آخرین آمار حدود 750 آب انبار برزگ و کوچک در بخش اوز موجود است.
در سال 1386 آب شیرین از سد سلمان فارسی در شبکه لوله کشی این شهر جاری شد.
بخش اوز در 40 کیلومتری شمال غرب لار و 355 کیومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.ک/2
7382 /679 /1596


05/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن