تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804065534




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سایه سنگین اختلافات هند و پاکستان براجلاس سارک


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سایه سنگین اختلافات هند و پاکستان براجلاس سارک دهلی نو- ایرنا- هجدهمین اجلاس سران اتحادیه همکاری های منطقه ای جنوب آسیا موسوم به "سارک " ، امروز در حالی در کاتماندو پایتخت نپال آغاز شد که اختلافات هند و پاکستان همچون گذشته براین اجلاس سایه افکنده است .


به گزارش ایرنا،اجلاس سران سارک از نشست های مهم منطقه ای است که همه ساله دریکی از کشورهای عضو این سازمان منطقه جنوب آسیا برگزار می شود.
سران کشورهای هشت کشور افغانستان ،بنگلادش ،بوتان ،هند ،مالدیو ،نپال ،پاکستان و بنگلادش، به همراه هشت عضو ناظر دراین نشست درباره موضوعاتی از قبیل تروریسم ، صلح و امنیت درمنطقه ،توسعه کشاورزی و روستایی، فقر زدایی و امنیت غذایی گفت وگو می کنند.
سارک درسال 1986 میلادی با هدف ارتقای سطح همکاری ها برای رفاه جنوب آسیا تاسیس شد، هرچند نشست های این سازمان همواره تحت الشعاع اختلاف میان هند و پاکستان قرار داشته است .
با روی کارآمدن "نارندرا مودی" و دعوت از "نواز شریف" برای شرکت درمراسم تحلیف وی ،انتظار می رفت که اختلافات این دو کشور رو به بهبودی بگذارد ولی دعوت سفیر پاکستان از جدایی طلبان کشمیر دردهلی نو همه آرزوها را تبدیل به یاس کرد.
این اقدام باعث شد که مذاکرات صلح بین هند و پاکستان که قرار بود در دهلی نو برگزار شود از سوی هند لغو شود.
ازسوی دیگر کارشناسان با توجه به افزایش تنش بین دهلی نو و اسلام آباد در کشمیر امیدی زیادی به کاهش تنش بین دو کشور ندارند.
"مودی"، نخست وزیر هند تلاش کرد که با افزایش همکاری دربین کشورهای عضو سارک بویژه نپال، بنگلادش و بوتان کم کاری چند ساله هند را جبران و از افزایش نفوذ چین دراین کشورها جلوگیری کند.
هرچند که اختلافات شدید این کشور با پاکستان امید دستیابی به این آرزو را کمرنگ کرده است .
نخست وزیر هند روز گذشته در سفر به نپال چندین قرارداد همکاری با این کشور که به طور سنتی روابط گسترده ای با هند دارد امضا کرد.
* تدابیر نپال برای نشست سارک
نارندا مودی عصر روز سه شنبه در حالی وارد کاتماندو پایتخت کشور نپال شد که این شهر با خیابان های تمیز و مرتب آماده استقبال از سران کشورهای سارک شده است.
بر اساس گفته های مقامات دولت نپال این کشور برای استقبال از رهبران کشورهای سارک ، بیش از 1.4 میلیارد روپیه هندی هزینه کرده است و در سرتاسر پایتخت این کشور ، بیش از 28هزار نیروی امنیتی وظیفه تامین امنیت را بر عهده گرفته اند.
همچنین مراقبت و بررسی وضعیت مرزهای نپال افزایش یافته و در تمام مسیر های رفت و آمد شهر دوربین های مداربسته نصب شده است.
نپال که در سال های گذشته به دلیل فعالیت گروه های تندرو و شبه نظامی درگیر جنگ داخلی بود، اکنون در صلح به سر می برد و از آخرین نشست کشور های سارک در سال 2002 پیشرفت های فراوانی کرده است اما بحران سیاسی این کشور همچنان ادامه دارد .
هجدهمین نشست رهبران کشور های سارک در حالی در کاتماندو آغازشد که رسانه های هندی امروز به طور گسترده به اهمیت دیدار احتمالی نارندا مودی نخست وزیر هند و نواز شریف ، همتای پاکستانی خود پرداختند.
روزنامه هندوستان تایمز امروز با پرداختن به سفر نارندا مودی به کاتماندو نوشت: نخست وزیر هند در حالی هند را به مقصد کاتماندو ترک کرد،که دیدار احتمالی وی با نواز شریف پس از تیره شدن روابط دو جانبه دو کشور می تواند از اهمیت خاصی برخوردار شود.
نارندا مودی پیش از سفر خود به کاتماندو در توییتر خود نوشت:من امیدوارم که در این نشست به خصوص در جنبه های مختلف گسترش روابط به نتایج قانع کننده ای دست پیدا کنم. همچنین من قصد دارم در حاشیه این دیدار با سایر رهبران کشور های جنوب آسیا مذاکرات دو جانبه برگزار کنم.
روزنامه هندوستان تایمز با بیان اینکه احتمال اینکه نارندا مودی و نواز شریف با یکدیگر دیدار کنند نوشت ، مشخص نیست این دیدار تا چه حد می تواند اختلافات دو کشور را حل کند.
روزنامه هندو نیز با پرداختن به سفر نارندا مودی نخست وزیر هند به کاتماندو نوشت، نخست وزیر هند در مدت حضور خود در کاتماندو و در حاشیه نشست سارک با رهبران کشور های جنوب آسیا دیدار خواهد کرد.
این روزنامه با پرداختن به اهمیت سفر نارندا مودی به نپال نوشت ،انتظار می رود که هند و نپال در زمینه های مختلف از جمله انرژی و نقل و انتقال توافق نامه امضا کنند.
دیدار احتمالی هند و پاکستان می تواند نقطه عطفی در روابط شکسته دو جانبه دو کشور باشد.
روزنامه بیزینس استاندارد با انتشار متن سخنرانی سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند در نشست وزرای امور خارجه کشور های سارک نوشت ، هند با در نظر گرفتن تروریسم به عنوان بزرگترین خطر در منطقه خواهان همکاری مشترک کشورهای جنوب آسیا برای مبارزه با این چالش بین المللی شد.
سوشما سواراج با اشاره به بمب گذاری در افغانستان که سبب کشته شدن 50 نفر شد؛ گفت:اقدام بزدلانه کشتن افراد بی گناهی که در حال تماشای بازی والیبال بودند،بار دیگر نشانه ای از تروریسم به عنوان بزرگترین خطر منطقه ای بود.
نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو سارک روز گذشته برای گفت وگو درخصوص مسائل منطقه ای برگزار شد.
نارندا مودی در مراسم تحلیف نخست وزیری خود با هدف گسترش روابط دوستانه از همه رهبران عضو کشور های سارک دعوت به عمل آورده بود.
مودی همچنین برای گسترش روابط هند با کشورهای همسایه از سازمان تحقیقات فضایی این کشور خواسته است که یک ماهواره را برای استفاده کشورهای عضو به فضا پرتاب کند.
کشور های سارک با وجود روابط فرهنگی و اجتماعی نزدیک تاکنون نتوانسته اند یک گروه مستقل و متحد منطقه ای ایجاد کنند.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان که روز گذشته وارد دهلی نو شد و با وزرای حمل و نقل جاده ای و بازرگانی هند دیدار کرد امروز برای شرکت دراجلاس سارک دهلی را به مقصد کاتماندو ترک کرد.
آیا سارک درهجدهمین اجلاس خود با دیدار مودی و شریف می تواند از سایه سنگین اختلافات هند و پاکستان رهایی یابد و به مسائل اصلی خود که همکاری های منطقه ای ، بهداشت ، امنیت غذایی و تروریسم بپردازد؟
آساق*1 *267*1600*1579


05/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن