تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى‏افزايد و گناهان را پا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819531322




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عملکرد بانک ها در ایلام زیر ذره بین


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عملکرد بانک ها در ایلام زیر ذره بین ایلام - ایرنا - استان ایلام در غرب کشور اکنون با بیش از 14 هزار دانش آموخته بیکار دانشگاهی و دهها هزار جوان جویای کار یکی از استانهای کمتر توسعه یافته و به قولی واژه نا مبارک "محروم" بشمار می رود.


به گزارش ایرنا، این در حالی است که ایلام از منابع عظیم نفتی و گاز، مرز بین المللی مهران، معادن غنی کانی های غیر فلزی، جنگل های بلوط و کشاورزی مناسب برخوردار است اما هنوز صنعتی که منجر به تولید مولد و سپس اشتغال پایدار شود در این استان وجود ندارد.
هرچند که از آغاز دولت یازدهم موتور تحرک و پویایی مسوولان استان با راه اندازی ستاد تسهیل در راستای جذب سرمایه گذاران در بخش های مختلف به راه افتاد اما اکنون این استان با حلقه مفقوده ای از ظرفیت های بالقوه تا بالفعل مواجه است.
با توجه به وضعیت اقتصادی استان و وابستگی شدید آن به منابع بانکی در دولت قبل و نقش منابع بانکی برای بحث اشتغال و اجرای بنگاه های زودبازده بدون توجه به تامین منابع آن اکنون بانک های دولتی ایلام با اختلاف فاحش منابع و مصارف مواجه اند.
از سال 91 به بعد به دلیل کمبود منابع بانکی در استان و فقر منابع دولتی در این راستا سرمایه گذاری بانک ها در طرح های کلان اقتصادی استان متوقف شد.
به گونه ای که به ادعای سرپرستی بانک ملی ایلام اعتبارات ناچیز بانکهای دولتی استان تنها صرف مایحتاج ضروری مردم و طرح های خرد شد.
با وجود آنکه اکنون 34 بانک در استان وجود دارد که به ترتیب 9 بانک دولتی، چهار بانک نیمه دولتی، 15 بانک خصوصی و شش موسسه مالی و اعتباری با بیش از 700 شعبه در شهرها و روستاهای مختلف استان فعالیت می کنند اما این بانکها در عمل نمود عینی در اشتغال و سرمایه گذاری های کلان که منجر به تولید شود در چند سال اخیر نداشته اند.
به ادعای سرپرستی بانک ملی ایلام اکنون این بانک ها دو هزار و 800 میلیارد ریال منابع در اختیار دارند.
این بانک ادعا کرد: از سال 88 بر اساس حرف بدون اینکه دولت اعتباری به بانکها بدهد از آنها خواست که تسهیلات بنگاه های زودبازده را پرداخت کنند و همین مساله موجب شد که مصارف بانکها از منابع آنها پیشی بگیرد و اکنون بانکها به دلیل توجیه نشدن اقتصادی بسیاری از همین طرح ها، اکنون با انبوهی از مطالبه بدهی تسهیلاتی مواجه اند.
بر اساس گزارش سرپرستی بانک ملی ایلام کل منابع موثر بانک های استان 28 هزار و 858 میلیارد ریال است که سهم بانک های دولتی و نیمه دولتی 56 درصد و بانکهای خصوص 44 درصد است.
این در حالی است که 22 شعبه بانک خصوصی در استان توانسته اند بیش از 11 درصد منابع بانکی استان را در اختیار بگیرند.
تجهیز منابع بانکی استان یکی از شاخصه های چیدمان پولی آنها است و در استان ایلام نحوه تجهیز منابع به گونه ای است که قیمت تمام شده پول بیشتر از سایر نقاط کشور است.
اکنون 33 درصد کل منابع بانک ها بلند مدت با سود 22 درصد است و سپرده کوتاه مدت نیز حدود 40 درصد و سپرده قرض الحسنه و جاری به ترتیب 16 و 11 درصد منابع را تشکیل می دهد.
این در حالی است که حجم سرمایه گذاری بانکها با توجه به اجرای طرح مسکن مهر در بخش صنعت ساختمان از سایر بخشها بیشتر است و سهم بازرگانی و کشاورزی بسیار ناچیز است.
بر اساس گزارش سرپرستی بانک ملی ایلام، بیشترین میزان تسهیلات بانک های خصوصی به بخش بازرگانی و خدمات انحراف پیدا کرده که منجر به تورم و افزایش قیمت در استان شده است.
این در حالی است که بانک های دولتی 168 درصد منابع خود را مصرف کرده اند و در بانک های خصوصی استان تنها 33 درصد صرف شد و 70 درصد منابع آنها به خارج از استان منتقل می شود.
در حالی که موسسات 11 درصد منابع را در ایلام نگهداری می کنند و بیش از 80 درصد آن را در تهران و کلان شهرها برای خود سرمایه گذاری می کنند.
اکنون به ادعای سرپرستی بانک ملی استان، 45 درصد کل منابع مالی بانکها در اختیار بانک های خصوصی و موسسات است که تنها 5 درصد آن در استان نگهداری می شود و بقیه از استان خارج و به مرکز انتقال می یابد، یعنی 90 درصد منابع موجود بانکهای خصوصی در خارج از این صرف سرمایه گذاری و خرید و فروش مسکن و ملک می شود.
این در حالی است که اگر تنها 30 درصد این منابع توسط بانک های خصوصی دوباره وارد استان شود و در بخش صنعت و تولید اختصاص یابد سرمایه گذاری در ایلام از رونق بیشتری بهره مند می شود.
به ادعای یکی از کارشناسان بانک ها به منظور تقویت منابع بانکی در استان راهکارهای مختلفی وجود دارد که می تواند استان را از این وضعیت نجات دهد.
"علی اصغر رحمتی" اظهار کرد: بانک های خصوصی باید برای سرمایه گذاری در بخش صنعت و کشاورزی مشارکت کنند زیرا اکنون مشارکت این بانک ها در استان در حد صفر است.
وی ادامه داد: نبود شرکت ها و صنایع بزرگ در استان یکی از مشکلاتی است که بانکها با آن مواجه اند زیرا نمی توانند از سرمایه این شرکت ها در راستای تجهیز منابع خود استفاده کنند.
رحمتی افزود: اکنون افراد فعال و تجار در مرز مهران حسابهای خود را در بانکهای تهران و خراسان رضوی پس انداز می کنند که این امر تنها ارایه خدمات توسط بانکهای دولتی را عاید استان می کند و هیچ منفعتی از آن سرمایه ها به بانکهای استان نمی رسد.
وی اضافه کرد: نباید اجازه داد که منابع دولتی در سپرده های بلند مدت و کوتاه مدت سپرده گذاری شوند.
رحمتی همچنین خواستار برقراری نظارت مستمر بانک مرکزی بر بانک های خصوصی و موسسات مالی در استانها شد و گفت: نباید اجازه داد که این بانک ها سیاست ها و قوانین و مقررات مالی و پولی را دور بزنند.
بر اساس آمار ارایه شده منابع بانک های استان در سال گذشته 12 هزار میلیارد ریال و مصارف آنها 14 هزار میلیارد ریال بوده که امسال منابع آنها در شش ماهه اول سال 22 هزار میلیارد ریال و مصارف آنها 28 هزار میلیارد ریال بوده است.
این در حالی است که "حشمت الله عسگری" معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار ایلام در نشست اخیر کارگروه اقتصادی خواستار حسابرسی نهادهای نظارتی از بانک های خصوصی و پیگیری رسانه ها نسبت به عملکرد آنها شد.
گزارش: ناهید ابراهیمی
591/7177/564


05/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن