تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که از چیزی طرفداری مصرّانه و نابجا کند یا اینکه از جانب دیگران به نفع او طرفداری ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802947839




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اوپك ميدان نبرد نفتي 3 در برابر 3


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اوپك ميدان نبرد نفتي 3 در برابر 3
آنطور كه منابع آگاه مي‌گويند و شواهد نيز اين موضوع را تأييد مي‌كند بالاگرفتن جدال نفتي ميان دو جبهه اوپك بر سر تثبيت يا كاهش توليد نفت در اين سازمان، نتيجه روشني را از جلسه روز پنج‌شنبه اوپك بيرون نمي‌دهد.
نویسنده : وحيد حاجي‌پور 


آنطور كه منابع آگاه مي‌گويند و شواهد نيز اين موضوع را تأييد مي‌كند بالاگرفتن جدال نفتي ميان دو جبهه اوپك بر سر تثبيت يا كاهش توليد نفت در اين سازمان، نتيجه روشني را از جلسه روز پنج‌شنبه اوپك بيرون نمي‌دهد.
وزراي نفت كشورهاي عضو اوپك در حال رفتن به وين هستند؛ علي النعيمي نخستين وزيري بود كه وارد وين شد و در فرودگاه به خبرنگاران گفت: من بسيار خوش‌بين هستم. اين اولين باري نيست كه بازار مازاد عرضه را شاهد است.
وزير عربستاني در پاسخ به اينكه آيا نشست اوپك سخت خواهد بود گفت: «‌نه، چرا بايد سخت باشد؟» خونسردي وزير نفت عربستان در‌باره نتايج جلسه آتي اوپك در حالي است كه ونزوئلا، وزير خارجه‌اش را نيز رهسپار وين كرده و شركت روسنفت نيز به نمايندگي از روسيه قصد حضور در اين جلسه را دارد.
بلومبرگ نيز گزارش داد اوپك در حال بررسي معاف كردن سه كشور عضو از كاهش احتمالي توليد نفت خود است.
وزير نفت عربستان گفت، تصور نمي‌كند نشست 27 نوامبر براي تصميم‌گيري در خصوص واكنش اوپك به كاهش قيمت نفت، نشست دشواري باشد.
به گفته اين منابع آگاه كه نخواستند نامشان فاش شود، در صورتي كه اعضاي اوپك در نشست وين بر سر كاهش توليد به توافق برسند، كشورهاي ايران، عراق و ليبي مجبور نخواهند بود ميزان توليد خود را كاهش دهند. علي النعيمي، وزير نفت عربستان ديروز در پايتخت اتريش به خبرنگاران گفت، اين اولين باري نيست كه بازار نفت با فراواني عرضه مواجه شده است.
قيمت نفت خام امسال به دليل افزايش توليد نفت شيل امريكا و نگراني از عدم موافقت عربستان با كاهش توليد نفت اوپك به شدت كاهش يافته است. تحليلگران بازار نفت در مورد اينكه آيا اوپك تصميم به كاهش توليد خود خواهد گرفت يا نه، با يكديگر اختلاف نظر دارند.  از آن سو، عربستان، كويت و امارات متحده عربي كشورهايي هستند كه با خروج نفت هر كدام از كشورهاي عضو اوپك به دلايلي چون تحريم، جنگ‌هاي داخلي و...، توليد خود را افزايش داده‌اند. اين سه كشور كه هم‌اكنون بيش از سهميه مصوب خود در اوپك توليد مي‌كنند، با بازگشت نفت اعضاي اوپك به بازار حاضر به خارج كردن نفت خود از بازار نيستند؛ چراكه معتقدند كاهش توليد نفت موجب از دست رفتن سهم آنها از بازار مي‌شود.
در حال حاضر تقاضا براي نفت خام اوپك حدود 5/29 ميليون بشكه در روز است اما اين سازمان روزانه با يك ميليون بشكه بيش از نياز بازار، حدود 5/30 ميليون بشكه در روز نفت خام توليد مي‌كند.
سهميه تعيين شده اوپك براي عربستان حدود هفت ميليون بشكه در روز است اما اين كشور هم اكنون نزديك به ۱۰ ميليون بشكه در روز توليد مي‌كند. كويت نيز با سهميه توليد دو ميليون و ۸۵۰ هزار بشكه نفت خام در روز است، اكنون حدود ۲۵۰ هزار بشكه بيشتر از سهميه خود توليد مي‌كند. سهميه توليد امارات هم روزانه حدود دو ميليون و ۲۰۰ هزار بشكه است اما اين شيخ‌نشين هم روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشكه بيش از رقم تعيين شده توليد مي‌كند.
در حال حاضر به‌رغم اينكه سهميه توليد روزانه ايران حدود سه ميليون و ۷۵۰ هزار بشكه است اما به دليل تحريم‌هاي اعمال شده، توليد كشور به حدود دو ميليون و ۸۰۰ هزار بشكه در روز كاهش يافته است. علاوه بر ايران كشورهايي مانند ليبي، نيجريه و آنگولا نيز كمتر از سهميه خود توليد مي‌كنند. پيش‌بيني مي‌شود كه با برگشت نفت خام اين كشورها به بازار نفت حجم مازاد نفت در سال ۲۰۱۵ به دو تا سه ميليون بشكه افزايش يابد.
اين كشورها به دنبال بازگردانده شدن سهميه‌شان از سوي مثلث عربستان، كويت و امارات هستند كه همين خواسته كمي كار را سخت كرده است زيرا نگاه «ناموسي» اين كشورها به سهميه‌ها كمي كار را سخت مي‌كند. روسيه نيز كه قصد مجاب كردن اعضاي اوپك براي كاهش سطح توليد به منظور افزايش قيمت نفت را دارد رسماً اعلام كرده است كه توليد خود را كاهش نمي‌دهد!
در واقع روس‌ها مشكل اصلي بازار نفت را اوپك دانسته و اهرم اين سازمان براي سر و سامان دادن به عرضه و تقاضا را به سود خود طلب مي‌كنند كه قطعاً با مخالفت كشورهاي همسو با امريكا همراه خواهد بود.  آسمان اوپك «ابري» است و هيچ تحليلگري نمي‌تواند در باره برونداد جلسه اوپك اظهار نظر قطعي كند؛ آيا اوپك مي‌تواند توليد نفت را از 29 ميليون و 500 هزار بشكه به 28 ميليون كاهش دهد و با بازگرداندن سهميه‌ها به كشورهاي ديگر، سه كشور پرتخلف را راضي به سهميه‌پذيري كنند بزرگ‌ترين سؤالي است كه اين روزها اذهان فعالان بازار نفت را به خود جلب كرده است.




منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن