تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسد نمى ورزد، و منافق حسد مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820095668




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ناداوری و پارتی بازی؛ بیماری خاموش فصلنامه های علمی- پژوهشی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ناداوری و پارتی بازی؛ بیماری خاموش فصلنامه های علمی- پژوهشی تهران- ایرنا- انتشار مقالات علمی در ایران موضوعی است که گاه در راه آن اخلاق و انصاف علمی به کنار می رود و میدان برای کمرنگ شدن عدالت پژوهشی و زیان های اقتصادی و اجتماعی بعدی باز می شود.


پژوهش یکی از نیازهای بنیادی هر جامعه به شمار می رود که پیشرفت و توسعه دانش و فناوری، اقتصاد، صنعت و... بر پایه آن استوار است و نمی توان هیچ برنامه و سیاستی را بدون انجام پژوهش و دستیابی به یافته های درست علمی طراحی و پیاده کرد.
دستاوردهای پژوهشی در عرصه های گوناگون نظری و کاربردی نیز جز در سایه شناخت و روش های علمی و با تلاش و واکاوی پژوهشگران و اندیشمندان حاصل نمی شود.
پژوهش از شاخص های پیشرفت و تعالی هر جامعه به ویژه در عرصه دانش و فن به شمار می رود. بنابراین کمیت و کیفیت آن بسیار با اهمیت است و معیار قضاوت و همسنجی پیشرفت و توسعه جوامع قرار می گیرد.
اما هر پژوهش علمی در فرجام کار نیازمند انتشار است تا دیگران بتوانند از دستاوردها و یافته های آن استفاده کنند. در این پیوند، تارنماها، کتاب ها و نشریات با درجات گوناگونی از اعتبار علمی به کار می روند.
در کشور ما، فصلنامه های علمی و پژوهشی بسیاری برای چاپ و انتشار مقالات و یافته های پژوهشی وجود دارد و سال به سال نیز بر شمار و اعتبار آنها در رتبه بندی سازمان ها و دستگاه های متولی افزوده می شود.
نکته با اهمیت این است که در دانشگاه های ایران، بخشی از نمره رساله دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی به انتشار مقاله در نشریات علمی- پژوهشی اختصاص دارد و دانشجو باید بتواند در مهلت تعیین شده از نشریه علمی- پژوهشی برای انتشار مقاله ای برگرفته از رساله خود پذیرش بگیرد؛ امری که گاه همچون گذر از هفت خوان و چه بسا سخت تر است و در صورت بی نتیجه ماندن، جز کسر نمره و سرخوردگی دانشجو پیامد دیگری ندارد.
گاه در راه انتشار مقالات علمی، انصاف علمی به کناری می رود و میدان برای کمرنگ شدن اخلاق و عدالت پژوهشی و علمی باز می شود.
انتشار دستاوردهای علمی دیگران به نام خود، رونویسی کامل از چند مقاله محدود، بی عدالتی در ترتیب نوشتن نام پژوهشگران اصلی، واسطه گری و جایگزینی روابط به جای ضوابط در چاپ مقالات علمی- پژوهشی و... نمونه هایی از این موارد است که پژوهشگران را ناامید کرده و در برخی اوقات نیز انگیزه تکاپو و پویایی علمی را از آنان می گیرد.
اینها و همچنین خرید و فروش پایان نامه ها که چندی پیش با هشدارهای رسانه ها و دولت همراه شد، معضل هایی علمی به شمار می آیند که دامن عرصه دانش و پژوهش در ایران را گرفته اند.
ناداوری غیرکارشناسان، انتشار فقط به واسطه نوشتن نام افراد شناخته شده، فروش پذیرش مقالات توسط دست اندرکاران نشریه های علمی- پژوهشی و... مانند یک بیماری بدخیم پیکره دانش و پژوهش کشور را به آسیب های جدی دچار کرده و آن را به ورطه نابودی می کشاند.
انتظار طولانی برای داوری مقالات، برخوردهای غیرعلمی با پژوهشگران، الزام در نوشتن نام برخی استادان شناخته شده پیش از نام پژوهشگر اصلی و... از مشکلات دیگری است که ناامیدی های موجود در این زمینه را شدت می بخشد.
نبود قانون و نظارت مسوولانه در این زمینه نیز عامل مهمی است که بر دامنه این معضل می افزاید.
راه پرپیچ و خم انتشار مقالات علمی و پژوهشی به ویژه در سال های گذشته افزون بر اینکه ساحت دانش را خدشه دار می کند، آثار ناخوشایندی بر اقتصاد کشورمان دارد.
پژوهشگران و دانشجویان ناامید از انتشار مقاله در داخل، دست به دامان نشریات خارجی با رتبه «موسسه اطلاعات علمی» (ISI) شده و مبالغ هنگفتی را به واسطه ها می دهند تا بخشی از حقوق علمی پایمال شده خود را زنده کنند. پی گرفتن این شیوه، به خروج سالانه هزاران و شاید میلیون ها دلار ارز از کشور منجر می شود.
دامنگیر شدن چنین مسائلی در بلندمدت، زیان های فراونی را به جامعه علمی وارد می کند و بخش مهمی از سرمایه اجتماعی را به تباهی می کشاند.
باید توجه کرد از آنجا که پیشرفت و توسعه هر کشور بر پایه علم و دانش استوار است، درخت دانش و پژوهش به بار نمی نشیند مگر اینکه به درستی آبیاری شود.
از فاطمه دوله - گروه تحقیق و تفسیر خبر
پژوهشم**ف.د**1961**1358


04/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن