تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837776671
روايت سينمايي از سرگشتگي انسان معاصر
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: روايت سينمايي از سرگشتگي انسان معاصر
«روايت سرگشتگي انسان معاصر!» راستش مدتها بود اين تعبير را به غير طنز و به صورت جدي در بررسي آثار سينمايي به كار نبرده بوديم.
نویسنده : محمدمهدي شيخ صراف
«روايت سرگشتگي انسان معاصر!» راستش مدتها بود اين تعبير را به غير طنز و به صورت جدي در بررسي آثار سينمايي به كار نبرده بوديم. اين البته بيشتر به فضاي فكر حاكم بر آثار سينمايي وطني طي اين سالها بازميگردد. آنقدر برخي سينماگران در به ابتذال كشيدن مفاهيم متعالي و حتي كلاسيك فكري خلاقيت و تكاپو به خرج دادهاند كه سخن گفتن از چنين مفهومي بيشتر به تمسخر ميماند. اما بالاخره فيلمي ساخته شد كه بتوان اين عنوان را به صورت مستقيم و البته جدي به آن اطلاق كرد و با خيال راحت درباره آن به گفتوگو نشست آن هم نه در فضاي جشنوارهها كه در اكران ساده سينمايي.
سيدشهابالدين حسيني در اولين ساخته سينمايي خود به عنوان كارگردان توانسته اثري «متفاوت» روانه پرده سينما كند. اما اين «متفاوت بودن» تنها ويژگي «ساكن طبقه وسط» است كه توانسته توجهاتي را هم به سمت خود جلب كند. توجهاتي بيشتر از جنس كساني كه صرفا متفاوت بودن را دوست دارند و قدري هم متوجه گوشه و كنايههاي غيرمستقيم گنجانده شده در فيلم ميشوند و موقع تماشاي آن هر از گاهي گوشه لبي به نشان خنده كج ميكنند.
اما «متفاوت بودن» در جهت عكس عمل نكرده و به نقطه ضعف فيلم تبديل نشده است. حتي ميتوان آن را تنها مزيت دانست. مزيتي كه به جاي ضعفها و نبود خط داستاني جذاب و مشخص، ميتواند مخاطب را صرفا به انتظار ديدن خلاقيت ديگري پاي فيلم بنشاند. اما فيلم بيش از اين هم براي عرضه ندارد. تنها چيزي كه موجب ميشود بيننده تماشاي فيلم را ادامه دهد اين كنجكاوي است كه اين بار شهاب حسيني را با كدام گريم جديد و در چه قامت و موقعيتي به تماشا خواهد نشست؟ اما اين تفاوت چگونه حاصل شده؟
فيلم «ساكن طبقه وسط» سراسر تلميح است. تلميحهايي كه در بسياري موارد جنبه استعاري ندارند. هماني هستند كه ميبينيم حتي گاهي در كليشهايترين شكل ممكن يا نامرتبطترين موقعيت. به كارگيري اين آرايه هنري از سكانس اول فيلم بنا به آنچه در ذهن قهرمان فيلم ميگذرد آغاز ميشود و تا پايان فيلم ادامه مييابد. همه اينها ريشه در متفاوت نمودن سيدشهابالدين حسيني به عنوان كارگردان- بازيگر فيلم دارد كه ۳۸ بار در فيلم اتفاق ميافتد. از تعدد گريمها و نقشهاي بازيگر- كارگردان فيلم تا سرك كشيدن به گوشه و كنار تاريخ و حتي جغرافيا ميتوان دامنه اين متفاوت بودن را متوجه شد.
خلاقيتي كه در پس به كارگيري اين همه اشاره مستقيم تاريخي به زمانها، مكانها و افراد است را بايد ستود. از قلعه حسن صباح و حشاشين تا شيخ صنعان و شمس تبريزي و ذكرياي نبي در نمونههاي شرقي؛ تا ارنستو چگوارا، اسحاق نيوتن، گروه پينك فلويد غربي. حتي سزار روم و جايزه اسكار هم هستند كه صحنههاي بانمكي از فيلم هم به اين دو مربوط است. اين ارجاعات تلميحگونه حتي در درج نام مايكل آنجلو، گيتاريست مشهور امريكايي اهل ايلينويز، روي لباس شخصيت اصلي فيلم در تمام مدت فيلم نيز وجود دارد. اما ريشه اين همه تلميح در كجاست؟
فيلم ميخواهد يك روايت امروزي باشد. روايت داستاني كه گويي همه قصههاي عالم است از ابتدا تا كنون خلاصه و تكراري از آن است. داستان جاودانگي انسان و مسير رسيدن به كمال، تعالي، سعادتمندي و ره گم كردن بشر در پيچ و خم زندگي. در اين مسير گريز به تناسخ و داروينيسم و فرويديسم و ساير نگاههاي زميني به انسان هم شبيه به چاشنيهاي افزودني يك غذاي رنگارنگ عمل ميكند. حسيني در همراهي با محمد هادي كريمي، نويسنده توانمند و فيلمسازي كه رفاقت و تجربههاي موفقي را در كنار يكديگر دارند توانسته به اين تجربه دست يابد. جالب آنكه كريمي كه تحصيلات پزشكي دارد، در اين فيلم خود نيز جلوي دوربين رفته و نقش دكتر قصه را بازي ميكند.
شخصيت نقش اصلي فيلم يعني جوان نويسنده و هنرمند با بازي خود شهاب حسيني، پيش بردن تمام فيلم را بر عهده دارد. گره اصلي از ابتدا تا انتها بازنمايي ساده يك مسئله عميق فكري درباره انساني است كه مفهوم هويت خويش را در زندگي روزمره خود نمييابد. او در طبقه مياني يك ساختمان كه پنجرهاش به «سينما آزادي» باز ميشود، محصور زندگي روزمره است. بچهدار نميشود. همسرش او را رها كرده و اكنون در ميان كارتنهاي خالي و زندگي نيمبند مجردي در حالي كه از او كار بفروش ميخواهند، به دنبال نوشتن يك فيلمنامه، كتاب، داستان و در يك كلام خلق اثري است كه جاودانهاش كند. به سراغ دوستانش ميرود تا كمكش كنند. باز هم جنبه ديگري از «متفاوت بودن» رخ مينمايد؛ تعدد بازيگران نامدار و حتي ستارههايي كه لابد به واسطه اعتبار فيلمساز تك سكانسي را در فيلم او بازي كردهاند و كم هم نيستند. نريشنهاي شخص اول روي تصاوير مختلف، تكميلكننده گفتوگوي او با اين دوستان است كه هريك از منظري راه پيشرفت و كمال در زندگي خود را يافتهاند.
كارگردان- بازيگر فيلم اينجا بيشترين شباهت را به مربي- بازيكن تيمهاي فوتبال دارد. ميتواند تصميم بگيرد خودش در كدام پست بازي كند، در هر لحظه از بازي تركيب و تاكتيك تيم و نقش خودش را آنطور كه ميپسندد تغيير بدهد و همين مسئله هميشه مربي- بازيكنها را جذاب كرده است. البته اين سؤال پيش ميآيد كه آميخته شدن اين دو نقش چقدر ميتواند در ارزيابي او كمك كند. اينجا نقطهاي است كه بايد حسيني بازيگر را از حسيني كارگردان قدري جدا كنيم تا متوجه شويم مربي- بازيكن قصه ما بنا به يك فرايند طبيعي در اولين تجربه كارگرداني هنوز هم بيشتر بازيگر موفقي به حساب ميآيد. حتي نزد خودش. او بيشتر از هرچيز روي بازي خودش حساب كرده است و به درستي ميداند اين بازي اوست كه ميتواند هر نتيجهاي را عوض كند. البته نبايد فراموش كرد چنين تجربههايي امروز نمونههاي بسيار كمي دارد و تقريباً كنار گذاشته شده است.
«ساكن طبقه وسط» دو همسايه دارد، يكي طبقه پايينتر، نماد فريبندگي دنيا، با صداي موسيقي تند و حركات اغواگرانه كه سايهاش از پشت پرده قرمز رنگ نمايان است. ديگري نماد ميل به ملكوت در طبقه بالا كه تنها نواي پخته و سحرانگيز نياش شنيده ميشود و نسيمي كه پرده آبيرنگ اتاقش را موج مياندازد. دست آخر هم با وجود همه متفاوت بودنها، داستان فيلم پاياني مييابد مانند تمام قصههايي كه در فيلم جنبه استعاري يافته بودند. راه پايان همه سرگشتگيها در انتخاب، ايمان و سعادت انسان در بالا رفتن است. آن هم بدون هيچ بار اضافه، با پوششي سفيد شبيه احرام و نه به تنهايي.
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]
صفحات پیشنهادی
شرم گفتن وجدان انسانها را روایت میکند
حسین بابائیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران شرم گفتن وجدان انسانها را روایت میکند بابائیان کارگردان گفت فیلم شرم گفتن با موضوع وجدان انسانها در جشنواره فجر امسال حضور خوا هد داشت حسین بابائیان نویسنده و کارگردان در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص فیلمسبحانینیا در سمینار «دین و حقوق و چالشهای معاصر»: انسانگرایی ویژگی مشترک ادیان است/ تفاوت انسانگ
سبحانینیا در سمینار دین و حقوق و چالشهای معاصر انسانگرایی ویژگی مشترک ادیان است تفاوت انسانگرایی دینی و غیر دینیمعاون فرهنگی ارتباطات و بینالملل مؤسسه دارالحدیث قم گفت مباحث مربوط به حقوق طبیعی انسان دارای مؤلفههای مشترک در تمامی ادیان توحیدی است و انسانگرایی اصیل ویژگگفتگوهای سینمایی سیدمحمد بهشتی وارد بازار کتاب شد
گفتگوهای سینمایی سیدمحمد بهشتی وارد بازار کتاب شدکتاب گفتگوهای سینمایی سیدمحمد بهشتی دهۀ شصت با هدف تحلیل و شناخت سینمای ایران در دهه شصت از امروز در کلیه شهرکتاب های تهران و کتاب فروشی ها توزیع شد به گزارش خبرگزاری فارس این کتاب شامل مقالات مصاحبهها و سخنرانیهای سیدمحمد بهزحمت را کم کن / فیلم سینمایی / کامل
زحمت را کم کن Pack Up Your Trouble نام فیلم طنزی است به کارگردانی جرج مارشال و ریموند مککاری تهیهکنندگی هال روچ محصول ۱۹۳۲ سینمای آمریکا با نقشآفرینی لورل و هاردی خلاصه فیلم آوریل سال ۱۹۱۷ با آغاز جنگ سربازی اجباری ارتش آغاز میشود در این میان لورل و هاردی نیز بهاجبکتاب عرفان هنری انسان آیت الله نجومی منتشر شد
همزمان با پنجمین سالگرد ارتحال کتاب عرفان هنری انسان آیت الله نجومی منتشر شد کتاب عرفان هنری انسان مجموعه سخنرانی آیت الله سید مرتضی نجومی ره همزمان با پنجمین سالگرد ارتحال این عالم فرزانه و هنرمند برجسته جهان اسلام از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد به گزارشجانی دپ، مست روی سن مراسم اعطای جوایز سینمایی هالیوود رفت!
جانی دپ مست روی سن مراسم اعطای جوایز سینمایی هالیوود رفت قدمهای بیثبات جانی دپ در هنگام سخنرانی افتتاحیه مراسم اعطای جوایز فیلم هالیوود و سخنان ناشایستش موجی از اعتراضات را در میان سینمادوستان برانگیخته است جانی دپ هنرپیشه سرشناس هالیوودی که در فیلمهای دزدان ددلیل ساخته نشدن «پایتخت ۴» به روایت سیروس مقدم
کامبیز دیرباز گزینه اول و آخر نقش میکائیل بود دلیل ساخته نشدن پایتخت ۴ به روایت سیروس مقدم تاریخ انتشار چهارشنبه 28 آبان 1393 ساعت 11 14 | شماره خبر 1725431189462678727 تعداد بازدید 3 پ پ کارگردان سریال در حال ساخت میکائیل گفت پلیس قصه ما تا حدودی با قصههای پلیسی دیگرشکارچی خیابانی / فیلم سینمایی / کامل
شکارچی خیابانی فیلمی است در ژانر جنایی و به کارگردانی جان آ گالاگر این فیلم محصول کشور آمریکا می باشد بازیگران استیو جیمز رب براون جان لگوزامو و والری پتی فورد خلاصه فیلم انجل که جوانی خلافکار و بی تجربه است با تشکیل گروهی و اجیر کردن مزدور حرفه ای نظامی به نام والش قصد دسینماییها درباره آثار نقاشان زن چه گفتند؟
شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۸ نمایشگاه سه نگاه شامل آثار نقاشی سه هنرمند زن ایرانی بیتا وکیلی طاهره صمدی طاری و بهار بهبهانی با حضور چهرههایی مانند رضا کیانیان محمد سریر مرضیه برومند و بهنام کامرانی افتتاح شد به گزارش ایسنا نمایشگاه سه نگاه شب گذشته 30 آبانماه با حضور چهرهروایتی از عکاس فرانسوی «انقلاب اسلامی»
روایتی از عکاس فرانسوی انقلاب اسلامی فیلم مستند زمان به وقت موسیو ستبون در بخش مسابقه ملی مستندهای نیمهبلند و جایزه شهید آوینی هشتمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت روی پرده میرود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز محمود کریمی کارگردان این فبوکی من / فیلم سینمایی / کامل
بوکی من فیلمی است در ژانر وحشت و به کارگردانی استفن کی این فیلم محصول سال 2005 کشور آمریکا میذباشد بازیگران باری واتسن امیلی دشانل خلاصه فیلم حرف های تیم هشت ساله را که می گوید بوکی من پدرش را کشته هیچکس باور نمی کند تا اینکه پانزده سال بعد دانلود لینک را کپی کنیدعوامل فیلم «شیار 143» در غرفه قاسمی: برای اکران «شیار 143» دغدغه دارم/ آبیار: موضوعات انسا
عوامل فیلم شیار 143 در غرفه خبرگزاری فارسقاسمی برای اکران شیار 143 دغدغه دارم آبیار موضوعات انسانی به جای مسائل تفرقهافکنانه باید فیلم شود عباسی بازی در این فیلم برای من افتخار بودتهیهکننده فیلم شیار 143 در بازدید از غرفه خبرگزاری فارس گفت در مورد این فیلم و اکران آن هنوزفيلمهاي سينمايي امسال منفعلتر شدهاند
فيلمهاي سينمايي امسال منفعلتر شدهاند توجه به رويكردهاي انساني و ارزشهاي اجتماعي همواره از دغدغههاي اصلي سينماگران و اهالي هنر هفتم بوده است نویسنده زهرا غفاري توجه به رويكردهاي انساني و ارزشهاي اجتماعي همواره از دغدغههاي اصلي سينماگران و اهالي هنر هفتمپس از معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی اولین بازدید پشت صحنهای وزیر ارشاد کلید خورد/ جنتی مهمان «نه
پس از معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینماییاولین بازدید پشت صحنهای وزیر ارشاد کلید خورد جنتی مهمان نهنگ عنبر شدوزیر ارشاد برای اولین بار در طول دوره ریاست خود بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پشت صحنه فیلم سینمایی نهنگ عنبر ساخته سامان مقدم بازید و با عوامل این فیلم به گفتوگو«شیفت شب» در نیمه راه تدوین / نیکی کریمی در پشت صحنه چهارمین فیلم سینماییاش
شیفت شب در نیمه راه تدوین نیکی کریمی در پشت صحنه چهارمین فیلم سینماییاش فرهنگ > سینما - تدوین فیلمسینمایی شیفت شب به کارگردانی نیکی کریمی به نیمه رسید به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین هایده صفییاری که تدوین آثاری همچون «جدایی نادر از سیمین» &lبیش از ۷۵ فیلم سینمایی در راه بازبینی هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر
مدیر دبیرخانه جشنواره بین المللی فیلم فجر خبر داد بیش از ۷۵ فیلم سینمایی در راه بازبینی هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر ناصر باکیده گفت همکاران دبیرخانه برای دریافت آثار جهت بازبینی در حال نوبت دهی به تهیه کنندگان هستند که پیش بینی می شود امسال ۷۵ تا ۸۰ فیلم سینمایی مورد بازبینی قررقابت نقدها، مقالات و پژوهش هاي سينمايي در جشنواره عمار
۲۹ آبان ۱۳۹۳ ۱۱ ۲ق ظ رقابت نقدها مقالات و پژوهش هاي سينمايي در جشنواره عمار مسؤول روابط عمومي دبيرخانه جشنواره مردمي فيلم عمار از افزوده شدن بخش ويژه نقدها مقالات و پژوهش هاي سينمايي به بخش رقابتي جشنواره خبر داد به گزارش خبرگزاري موج مسؤول روابط عمومي دبيرخانه جشنواره مردم-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها