محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832207945
آیا ماه صفر نحس است؟/ در این ماه صدقه زیاد بدهید
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
آیا ماه صفر نحس است؟/ در این ماه صدقه زیاد بدهید
سعد و نحس بعضی ایام در اسلام به خاطر وقایعی که در آن اتفاق افتاده، پذیرفته شده است تا به این وسیله مردم به وقایع گذشته توجه کنند و از آن عبرت گرفته و برای دفع آن به خدا متوسل شوند.
به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران، با فرا رسیدن ماه صفر، برخی افراد فکر میکنند که این ماه دارای نحسی است و هنگامی که وارد این ماه میشوند، هیچ کاری را آغاز نمیکنند تا مبادا فرجامی منحوس داشته باشد!
به راستی سعد و شومی ایام تأثیری در زندگی انسان دارد؟ برای پاسخ به این سؤال ابتدا تعریفی از دو واژه «سعد» و «نحس» ارایه میشود و سپس برای بررسی صحت یا سقم نحسی ایام مختلف به ویژه ماه صفر، به قرآن کریم رجوع میکنیم.
*معنای لغوی سعد و نحس
«سعد» به معنای فراهم شدن امور و مقدمات الهی برای رسیدن به خیر دنیوی و اخروی است و در مقابل آن، تفاوت و یا نحس قرار دارد. «نحس» در لغت به معنای سرخ شدن افق همچون مس گداخته است و در اصطلاح به هر چیز شوم نحس گفته میشود. فراهم نشدن مقدمات و امور کارها نیز نحس تلقی میشود.
*نحوست ایام در کدام آیات آمده است؟
در آیات قرآن تنها در 2 مورد اشاره به «نحوست ایام» شده است:
1- آنجا که میفرماید: «ما تندباد وحشتناک و سردی را «فِی یوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ» (در یک روز شوم مستمر) بر آنها فرستادیم که مردم را همچون تنههای نخل ریشهکن شده از جا بر میکند».
2- در آیهای دیگر میفرماید: «فَأَرْسَلْنا عَلَیهِمْ رِیحاً صَرْصَراً فِی أَیامٍ نَحِساتٍ» مانند بادی سخت و سرد در روزها شومی بر آنها مسلّط ساختیم».
در نقطه مقابل، تعبیر «مبارک» نیز در بعضی از آیات قرآن دیده میشود، چنان که درباره شب قدر میفرماید: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیلَةٍ مُبارَکَةٍ» ما قرآن را در شبی پربرکت نازل کردیم».
به این ترتیب قرآن فقط اشاره سربستهای به این مسئله دارد، پس میتوان گفت تا اینجا اصل سعد و مبارک بودن بعضی ایام و نحس بودن بعضی روزها را به صورت اجمال پذیرفته است.
*دیدگاه علامه طباطبایی و آیتالله مکارم درباره نحسی ایام
نظر مفسران در این باره خواندنی است:
- علامه سید محمدحسین طباطبایی در ذیل آیه 19ـ20 قمر میفرمایند: «از نظر عقلی نمیتوان دلیلی اقامه کرد که فلان زمان نحس است و فلان وقت سعد، چون اجزای زمان مثل هم هستند و ما هم که بر علل و اسباب مؤثر در حوادث احاطه علمی نداریم تا بگوییم فلان قطعه از زمان نحس است و قطعه دیگر سعد، امّا از نظر شرعی دو آیه در قرآن داریم که ظاهر این آیات و سیاق آنها بیش از این دلالت ندارد و آن ایام خاص (7 شبانه روز) که عذاب بر قوم ثمود ارسال شد، روزهای نحسی بودهاند، ولی دیگر نمیرساند که حتی همان روزها در هفته بعد و در ماه بعد و ... ایام نحس هستند.
چون اگر تمام آن ایام نحس باشند در تمام سال، لازمهاش این است که تمام زمانها نحس باشند و همچنین ظاهر آیاتی که دلالت بر سعد بودن ایام دارد به خاطر همراهی آن ایام با امور بزرگ و افاضات الهی و کارهای معنوی است، مثل امضا تقدیر است، نزول ملائکه و روح، انجام عبادات... و اخبار هم نتیجهاش این است که نحس بودن ایام به خاطر کارهای زشتی است که در آن واقع شده است و سعد بودن ایام به خاطر کارهای نیک دینی و یا عرفی است، امّا اینکه قطعهای از زمان خاصیت تکوینی سعد و نحس داشته باشد، قابل اثبات نیست.
- آیتالله ناصر مکارم شیرازی: از نظر عقل محال نیست که اجزا زمان با یکدیگر تفاوت داشته باشند، بعضی دارای ویژگیهای نحوست و بعضی ویژگیهای ضد آن هرچند عقلاً قابل اثبات نیست، ولی از نظر شرعی اگر دلیلی باشد قابل پذیرش است و مانعی برای آن نیست».
بعد ایشان در تفسیر نمونه روایات را مورد بررسی قرار میدهد و بهترین راه جمع را میان اخبار مختلف در این باب این میداند که اگر روزها هم تأثیری داشته باشند به فرمان خدا است، هرگز نباید برای آنها تأثیر مستقلی، قائل شد و از لطف خداوند خود را بینیاز دانست وانگهی نباید حوادثی را که غالباً جنبه کفاره اعمال نادرست انسان دارد به تأثیر ایام ارتباط داد و خود را تبرئه کرد.
*آیا روایات از نحسی ایام سخن به میان آوردهاند:
مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم درباره اینکه آیا ائمه معصومین درباره سعد و نحس بودن ایام سخنی به میان آوردهاند، این چنین پاسخ میدهد: در روایات اسلامی به احادیث زیادی در زمینه «نحس و سعد ایام» برخورد میکنیم که هر چند بسیاری از آنها روایات ضعیف هستند، ولی در بین آنها روایات معتبری داریم که به برخی روایات اشاره میکنیم:
-از امیرمؤمنان(ع) درباره روز «چهارشنبه» و فال بدی که به آن میزند و سنگینی آن و اینکه منظور کدام چهارشنبه است، سؤال شد، حضرت فرمود: فرمود چهارشنبه آخر ماه است که در محاق اتفاق افتد و در همین روز «قابیل» برادرش «هابیل» را کشت... و خداوند در این روز چهارشنبه تندباد را بر قوم عاد فرستاد، لذا بسیاری از مفسران به پیروی از روایات، آخرین چهارشنبه هر ماه را روز نحس میدانند و از آن به «اربعاء لاتدور» تعبیر میکنند، یعنی چهارشنبهای که تکرار نمیشود.
-در بعضی دیگر از روایات میخوانیم که روز اوّل ماه روز سعد و مبارکی است، چرا که آدم در آن آفریده شد و همچنین روز 26 چرا که خداوند دریا را برای موسی شکافت.
- امام صادق(ع) درباره نوروز فرمود: «روز مبارکی است که کشتی نوح بر جودی قرار گرفت و جبرئیل بر پیامبر اسلام نازل شد و روزی است که علی(ع) بر دوش پیامبر(ص) رفت، بتهای کعبه را شکست و داستان غدیر خم مصادف با نوروز بود.
* چرا سعد و نحس بعضی ایام پذیرفته شده است؟
علل این امر را چند چیز میتوان دانست:
1- وجود وقایعی که در این ایام واقع شده است باعث سعد و یا نحس آن شده است، چنان که در بعضی روایات دیگر میخوانیم که روز سوّم ماه روز نحسی است، چرا که آدم و حوا در آن روز از بهشت رانده شدند و لباس بهشتی از تن آنها کنده شد و یا اینکه روز هفتم ماه روز مبارکی است، چرا که حضرت نوح سوار بر کشتی شد.
2- توجه دادن مسلمین به حوادثی که در گذشته واقع شده است تا رفتار و اعمال خود را بر حوادث تاریخی سازنده تطبیق دهند و از حوادث مخرّب و روش بنیانگذاران آنها فاصله گیرند.
لذا در روایات فراوان سعد و نحس ایام را با بعضی از حوادث مطلوب یا نامطلوب پیوند میدهد، مخصوصاً در مورد روز عاشورا که بنیامیه به گمان پیروزی (ظاهری) بر اهلبیت آن روز مسعود و مبارکی میشمرده و در روایات شدیداً تبرک به آن روز نهی شده و حتی دستور دادهاند که آن روز را روز ذخیره آذوقه سال و مانند آن قرار ندهند، بلکه کسب و کار را در آن روز تعطیل کرده و عملاً از برنامه بنیامیه فاصله بگیرند، پس توجه دادن اسلام به سعد و نحس ایام برای این است که به یک سلسله حوادث تاریخی آموزنده توجه شود.
3- توسل و توجه به ساحت قدس الهی و استمداد از ذات پاک پروردگار، بنابراین در روایات متعددی توصیه شده که در روزهایی که نام نحس بر آن گذارده شده با دادن صدقه و یا خواندن دعا و قرآن و توکل بر ذات الهی و استمداد از لطف او خود را بیمه کنید.
4- توجّه به این نکته که غالباً حوادث جنبه کفاره اعمال نادرست خود انسان است و ایام ارتباط و تأثیر مستقیم ندارد، بلکه ایام را میتوان با توبه و استغفار به روزهای مبارک و سعد تبدیل کرد.
*نتیجهگیری
در اسلام سعد و نحس بعضی ایام به خاطر وقایعی که در آن اتفاق افتاده، پذیرفته شده است تا به این وسیله مردم به وقایع گذشته توجه کنند و از آن درسها و عبرتها گرفته و برای دفع آن به خدا متوسل شوند، از او مدد جویند و از مجازات و مکافات اعمال خویش غافل نباشد.
هر چند افراط در مسأله سعد و نحس ایام یه هیچ وجه مورد پذیرش اسلام نیست، اینکه انسان به هر کاری بخواهد دست بزند، مثلاً به سراغ سعد و نحس ایام برود و عملاً از بسیاری فعالیتها باز بماند، نه مورد تأیید عقل است و نه مورد تأیید شرع، درست نیست که انسان به جای بررسی عوامل شکست و پیروزی خود، گناه همه شکستها را به گردن شومی ایام اندازد، بیتردید چنین کاری جز فرار از حقیقت و تبیین خرافی حوادث زندگی نیست.
اما درباره ماه صفر باید گفت: چون در این ماه رحلت پیامبر اکرم(ص) و چند تن از امامان معصوم(ع) اتفاق افتاده است، در روایات آمده که برای دفع آفات و بلایای این ماه، بسیار صدقه دهند، نه از آن جهت که به آن معنا نحس باشد، بلکه به خاطر از دست دادن پیامبر(ص) برای مردم روزهای خوبی نیست.
منابع:- راغب اصفهانی، المفردات فی غریب القرآن، (دفتر نشر الکتاب، چاپ دوم، 1404) صفحه 232.
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]
صفحات پیشنهادی
نذر کتاب تا آخر ماه صفر ادامه دارد
از سوی انتشارات هزاره ققنوس نذر کتاب تا آخر ماه صفر ادامه دارد انتشارات هزاره ققنوس نذر فرهنگی کتاب را همزمان با هفته کتاب تا آخر ماه صفر تمدید کرد رضا حاجی آبادی مدیر انتشارات هزاره ققنوس در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت به دنبال استقبال گسترده دوست داران کتاچند توصیه به مناسبت اول ماه صفر
چند توصیه به مناسبت اول ماه صفر دوشنبه مصادف با آغاز ماه صفر دومین ماه قمری است ماهی که به نحوست معروف است و شاید سبب آن واقع شدن وفات رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله است در آن ماه صفر دومین ماه قمری است که برای آغاز آن اعمالی ذکر شده از جمله نماز روزه و خواندن قرآن ماه صفرجشن 12 میلیاردی شدن «شهر موشها 2» پس از ماه صفر -
جشن 12 میلیاردی شدن شهر موشها 2 پس از ماه صفر علی سرتیپی تهیه کننده فیلم سینمایی شهر موشها 2 از برگزاری جشن فروش 12 میلیاردی این فیلم پس از ماه صفر در تهران خبر داد علی سرتیپی یکی از تهیه کنندگان فیلم سینمایی شهر موشها 2 درباره برگزاری جشن 12 میلیاردی شدن این فیلم سینماییبرنامه عزاداري ماه صفر در مسجد نور قيطريه
۲ آذر ۱۳۹۳ ۱۵ ۱۶ب ظ برنامه عزاداري ماه صفر در مسجد نور قيطريه مراسم سخنراني و عزاداري حضرت سيدالشهداء ع در ايام ماه صفر هر شب در مسجد نور قيطريه برگزار مي شود به گزارش خبرگزاري موج حجت الاسلام والمسلمين گيوي امام جماعت مسجد نور از برگزاري مراسم سخنراني و عزاداري در شب هاياعمال ماه صفر اینجا بخوانید + دانلود نرم افزار
اعمال ماه صفر اینجا بخوانید دانلود نرم افزار نرم افزار اعمال ماه صفر و اربعین برای موبایل و تبلت های دارای سیستم عامل اندروید طراحی شده است به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران صفر دومین ماه هجری قمری بوده که مناسبت های مهمی مانند اربعین امام حسین ع و رحلت پیامبر اکردهه اول ماه صفر هیئت کجا برویم؟
بفرمایید روضه دهه اول ماه صفر هیئت کجا برویم در ادامه مکان و زمان هیئات عزاداری در دهه اول ماه صفر را بخوانید به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران هیئتسخنرانمداحمکان و زمانمرکز تهرانمحبان رقیه س حجت الاسلام شیخ رضا اصلانیحاج اصغر زنجانی کربلایی نریمان پناهی حاج حسین هوشیاآیا ماه صفر نحس است؟
آیا ماه صفر نحس است به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران آیتالله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به سئوالی در خصوص نحس بودن ایام به ویژه ماه صفر نظر خود را اعلام نمودند وجه نحوست ایام از جمله ماه صفر چیست ایام ذاتا سعد و نحس ندارد مگر به خاطر حوادثی که در آن واقع شده و لذا چون دمردم ماهیانه یک میلیارد ریال به خیرین کتابخانه ساز مشهد کمک می کنند
مردم ماهیانه یک میلیارد ریال به خیرین کتابخانه ساز مشهد کمک می کنند مشهد - ایرنا - مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت بطور متوسط ماهیانه یک میلیارد ریال کمک از سوی مردم به انجمن خیرین کتابخانه ساز مشهد اهدا می شود امیرالله شمقدری روز شنبه در مراسمی به مناسبت هفته کتاب22 و 23 آبان ماه در برج میلاد تهران برگزار می شود؛ روایت موسیقیایی حسام الدین سراج از واقعه عاشورا
22 و 23 آبان ماه در برج میلاد تهران برگزار می شود روایت موسیقیایی حسام الدین سراج از واقعه عاشورابرج میلاد تهران در ادامه برنامه های سوگواره عاشورایی هنر ایرانی خیمه ها و نجواها کنسرت موسیقی "وداع" را به خوانندگی حسام الدین سراج و رهبری ارکستر سید محمد میرزمانی در 22 وفیلم/ سخنرانی استاد رحیم ازغدی - شماها قالتاق هستید!!!
فیلم سخنرانی استاد رحیم ازغدی - شماها قالتاق هستید دانلود لینک ۳۰ ۰۸ ۱۳۹۳ - ۱۴ ۴۲مهلت شرکت در مسابقه کتابخوانی زمزم یکماه تمدید شد
مهلت شرکت در مسابقه کتابخوانی زمزم یکماه تمدید شدمهلت شرکت در سی و سومین مسابقه کتابخوانی زمزم ویژه دانشگاهیان عمرهگزار سال 93 یک ماه تمدید شد به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس مهلت شرکت در سی و سومین مسابقه کتابخوانی زمزم ویژه دانشگاهیان عمرهگزار سال 93 یک ماه تمدید شداعلام اسامی تا پایان آبانماه سومین دوره طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن ۴۰ برگزیده دارد
اعلام اسامی تا پایان آبانماهسومین دوره طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن ۴۰ برگزیده داردسومین دوره طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم که از دیماه سال گذشته آغاز شده بود ۴۰ برگزیده داشته است که اسامی آنها اواخر آبانماه امسال اعلام میشود به گزارش خبرگزاری فارس یازدهمین جلسهعکس جدید مهناز افشار و پیغامش برای شروع آذر ماه!
عکس جدید مهناز افشار و پیغامش برای شروع آذر ماه مهناز افشار عکس جدیدی از خود و آینه منزل منتشر کرده است و متن زیر را نوشته است مهناز افشار عکس جدیدی از خود و آینه منزل منتشر کرده است و متن زیر را نوشته است از من از تو از ما مراقب خودمان و دلهايمان و گفتارهايمان باشيم كه اآخرین وضعیت مرتضی پاشایی در بیمارستان/ یکشنبه 18 آبان ماه
آخرین وضعیت مرتضی پاشایی در بیمارستان یکشنبه 18 آبان ماهبه علت تشدید بیماری مرتضی پاشایی به بخش مراقبتهای ویژه منتقل شدشنبه 17 آبان ماهمرتضی پاشایی که مدتی است با بیماری سرطان دست و پنجه نرم میکند شب گذشته به بخش مراقبتهای ویژه منتقل شد علت انتقال این خواننرضا شفیعی جم: زحمت 20 ساله ام را دادم تا زنم را بعد از 6 ماه زندگی طلاق بدهم
رضا شفیعی جم زحمت 20 ساله ام را دادم تا زنم را بعد از 6 ماه زندگی طلاق بدهم فرهنگ > تلویزیون - میزان نوشت رضا شفیعی جم در تازه ترین فیلم از سری شام ایرانی با ذکر نکاتی از زندگی خصوصیش به صراحت اعلام کرد که برای پرداخت مهریه همسر سابقش مجبور شده خانه اش را بفروشددر دهه آخر ماه صفر صورت میگیرد برگزاری ویژهبرنامههای طرح بصیرت عاشورایی در امامزاده آقاعلی عباس بادرود
در دهه آخر ماه صفر صورت میگیردبرگزاری ویژهبرنامههای طرح بصیرت عاشورایی در امامزاده آقاعلی عباس بادرودرئیس اداره اوقاف و امور خیریه بخش بادرود از اجرای ویژهبرنامههای طرح بصیرت عاشورایی در دهه آخر صفر خبر داد حجتالاسلام ولیالله روان امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهاتبريك قائم مقام شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي به رئيس جديد رسانه ملي
۲۱ آبان ۱۳۹۳ ۹ ۳ق ظ تبريك قائم مقام شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي به رئيس جديد رسانه ملي قائممقام شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي با صدور نامهاي انتصاب بجاي محمد سرافراز به عنوان رئيس جديد رسانه ملي با حكم رهبر معظم انقلاب را تبريك گفت به گزارش خبرگزاري موج اصغر آبخضر قائممقا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها