تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:   
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805474014




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منارجنبان در کنار حافظ


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: منارجنبان در کنار حافظ اتوبوس خط واحد به آرامی اما با لرزش از چهارراه حافظیه به سمت چهارراه ادبیات حرکت می کرد، لرزه های اتوبوس به پیکرهای مسافران هم منتقل می شد، وقتی اتوبوس مقابل آرامگاه حافظ رسید، یکی از مسافران گفت: منارجنبان را از اصفهان به شیراز آورده اند.


راننده ای که این وسیله نقلیه را برخیابان سنگفرش مقابل آرامگاه حافظ می راند باصدای لرزان برخاسته از تکان های خودرو گفت: انسان پیاده هم نمی تواند با خیال راحت و بدون چپه شدن از این خیابان بگذرد،اتوبوس و دیگرماشین ها که جای خود دارد.
** حافظان حافظ
هنگامی که در تیرماه سال 1391 عملیات سنگفرش خیابان مقابل آرامگاه حافظ آغاز شد، دست اندرکاران آن، دلیل کار خود را حفاظت از آرامگاه این شاعر بیان کردند.
به گفته برخی دست اندرکاران امر یعنی شهرداری شیراز و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس با بسته شدن راه های منتهی به این خیابان بر روی خودروها، این آرامگاه محافظت می شود.
بیست و دوم آبان 1390 از قول فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس خبری منتشر شد مبنی بر اینکه طرحی را شهرداری برای ساماندهی حافظیه و سعدی دارد که در برنامه های ما نیز هست و بر این اساس با مشارکت و همکاری شهرداری در سال جاری عملیات اجرایی سنگفرش کردن خیابان حد فاصل چهار راه ادبیات و چهار راه حافظ را آغاز می کنیم.
فعالی توضیح داد:طبق طرحی که شهرداری پیشنهاد داده مبلمان و سنگفرش و همچنین فصاسازی مناسب در کف و جداره ها در نظر گرفته شده و اعتبار آن نیز یک و نیم میلیارد تومان پیش بینی شده است.
** باز و بسته
ازتیرماه 1391 تا حدود بیستم آبان 1393، دو چهارراه به نام های ادبیات و حافظیه که خیابان مقابل آرامگاه حافظ به این دو چهارراه وصل است، بر روی عبور و مرور خودروهای مردم و خودروهای عمومی بسته شد.
در این مدت این مسیر بسته شده که با سنگفرش های پست و بلند آذین یافت، به مکانی برای پارک برخی خودروهای دولتی و شخصی تبدیل شد.
بیست و چهارم آبان 93 بخشی از خیابان سنگفرش یعنی ضلع جنوبی آن بر روی خودروها باز شد ولی بخش شمالی آن که درگاه ورودی آرامگاه حافظ بر آن تکیه دارد، بسته ماند.
پیش خبربازگشایی این خیابان،چنانکه عادت برخی سازمان ها بردادن پیش خبراست،منتشر نشد ولی اندکی پس از نخستین واکنش ها، دلیل این بازگشایی اعلام و گفته شد برای تسهیل رفت و آمد سواره هاست.
نخستین واکنش رسمی به بازشدن بخشی از سنگفرش خیابان مقابل آرامگاه حافظ را بیست و پنجم آبان 93 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس که اداره متبوعش نزدیک و در خیابان سنگفرش واقع شده، نشان داد.
بهزاد مریدی در جلسه پیش خبربرگزاری نمایشگاه کتاب شیراز ازشهرداری این کلانشهر درخواست کرد دلیل بازگشایی و صدور مجوز تردد خودرو در خیابان مقابل حافظیه را اعلام کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: شهرداری شیراز باید پاسخگوی این کار باشد که به چه دلیل این خیابان که تنها مسیر پیاده رو شیراز بوده تغییر کاربری داده است. تعجب می کنم به چه دلیل یک محوطه برای پیاده روی مردم شیراز باز شد که ما نیز در این مسیر ارائه کارهای هنری و فرهنگی استان فارس را قرار داده بودیم حالا برای تردد خودرو باز شده است.
مریدی پرسید:مگر این خیابان به کسی یا گروهی ضرری وارد کرده بود که تنها مسیر پیاده روی مردم شیرازرا از آن ها گرفته اید؟
خود او پاسخ داد: هیچگونه مشکل ترافیکی در این محدوده وجود نداشت بنا بر این نمی توان دلیل این کار را مشکلات ترافیکی اعلام کنند.
** خیابان بدون دود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقداست:باید خیابانی بدون دود در شیراز وجود داشته باشد به خصوص این خیابان که محل تردد گردشگران داخلی و خارجی است و باید به پیاده رو تبدیل شود که البته این کار در تمام کشور های دنیا انجام شده و قرار نیست در شیراز کاری انجام شود که در جای دیگر نباشد.
این مقام مسوول بحث عمده اش این بود که اگر خیابان مقابل حافظ و مقابل اداره متبوعش به حالت پیاده رو باقی مانده بود هر روز می توانستند یک بحث هنری را در قالب گذرهنر و مانند آن اجرایی کنند.
** تدبیر شهری
یک روز بعد شهرداری شیراز که به نظر می رسید به سخنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخ می دهد اعلام کرد که بازگشایی بخشی از محور حافظیه، تدبیر مدیریت شهری با هدف تسهیل تردد سواره هاست و باز شدن یک لاین از حدفاصل چهارراه حافظیه و ادبیات، اجتناب ناپذیر بود و باید انجام می شد.
علیرضا پاک فطرت در جمع خبرنگاران افزود:تصمیم گیری در این زمینه تنها یک تدبیر مدیریت شهری بوده است،این موضوع ربطی به گذرهنر و مسائل دیگر ندارد، این یک تصمیم کاملا مدیریتی برای تسهیل تردد سواره بوده است. اکنون هم یک طرف خیابان به گذر پیاده اختصاص دارد که معبری مناسب با زیرسازی خاص است و مردم هم از این مسیر همچنان استفاده می کنند.
شهردارشیراز این را هم گفت:اگر مناسبت خاصی بود یا اگر قرار شد مراسم ویژه ای با مخاطب زیاد یا در سطح ملی و بین المللی در تالار حافظ یا مجموعه حافظیه برگزار شود؛ قطعا امکان مسدود کردن موقت مسیر باز شده وجود دارد.
شهردار شیراز با تأکید براینکه مسیر به شکل دائم بازگشایی شده است گفت: این مسیر را به عنوان معبر پیاده بازکردیم اما متأسفانه به جای آنکه معبر پیاده باشد از آن به عنوان پارکینگ استفاده کردند.
شهردار شیراز تایید کرد که با توجه به نوع مصالح استفاده شده در زیرساخت این مسیر، امکان تردد تندرو برای خودرو ها وجود ندارد و حداکثر سرعت بیش از 30 کیلومتر نیست، لذا تردد عابران پیاده با مشکلی مواجه نخواهد بود.
پاک فطرت گفت که مردم خصوصا رانندگان اتوبوس و تاکسی تقاضاهای مکرری برای بازگشایی مسیر داشتند و از طرفی، با توجه به نبود مسیرهای مناسب جایگزین، این معبر باز خواهد ماند.
شهردار شیراز انجام فعالیت های فرهنگی وهنری را درمحل سنگفرش امکان پذیر دانست به این صورت که هریک از دستگاه های دولتی و بخش خصوصی قصد اجرای برنامه های فرهنگی و هنری مانند نمایشگاه و دیگر فعالیت ها را در این مسیر داشته باشند، پس از اخذ مجوز از شهرداری، می توانند از لاین پیاده راه استفاده کنند و از تمام فعالیت های فرهنگی و هنری مانند برگزاری نمایشگاه و دیگر اقدامات، استقبال می شود.
** بررسی می شود
یک مقام در اداره کل میراث فرهنگی فارس در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: قرار است موضوع باز شدن خیابان حافظیه با حضور مسوولان دستگاه ها و کارشناسان در کارگروه گردشگری استان فارس مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
وی که خواست نامش برده نشود افزود: پیش از این به دلیل اهمیت مجموعه فرهنگی هنری حافظیه، مباحثی درباره حرکت کند و یا عدم تردد وسایل نقلیه در خیابان منتهی به آرامگاه حافظ مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس تصمیم گیری شورای ترافیک و شهرداری شیراز این خیابان برای عبور و مرور خودرو مسدود شد.
وی اظهارداشت:چند روز پیش از چهار راه حافظیه تا چهار راه ادبیات مجددا بازگشایی شد که هنوزمشخص نیست چرا شهرداری شیراز اقدام به بازکردن دوباره این خیابان برای تردد خودروها کرده است.
وی اضافه کرد: هم اکنون خیابان سمت حافظیه برای تردد خودرو مسدود و مسیر روبرو باز شده است که حرکت خودرو در آن مسیر نیز کند انجام می شود.
این مقام گفت: وجود برخی از ادارات در محدوده چهار راه حافظیه تا چهار راه ادبیات یکی از آسیب های این خیابان است زیرا بسته بودن این خیابان، آن را پارکینگ و محل تردد خودروهای این ادارات کرده است.
وی با بیان اینکه احساسی و زودگذر تصمیم گرفتن و عمل کردن شایسته تصمیم گیری های مهم در کلان شهر شیراز نیست ادامه داد: برای بسته بودن این خیابان باید فکری به حال خودروهای ادارات شود زیرا اگر این خیابان بسته شود نباید هیچ خودرویی در این محل تردد کند.
او گفت: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس معتقد است اگر از چهار راه حافظیه تا چهار راه ادبیات که مجموعه فرهنگی هنری حافظیه در آن قرار دارد، بسته و بدون تردد خودرو باشد، برای حضور گردشگران بسیار مناسب است.
وی افزود: بسته شدن یک خیابان در کلان شهر شیراز تمهیدات ویژه ای می خواهد که در صورت پیش بینی و فراهم کردن شرایط آسایش و آرامش مردم، نیازی به موازی کاری و دوباره کاری در برخی از کارها نیست.بسته شدن خیابان مقابل آرامگاه حافظ اقدام مناسبی است که باید ملزومات مورد نیاز در اجرای این طرح رعایت شود که تمام موارد مورد نیاز اجرای این طرح در کارگروه گردشگری استان فارس بررسی می شود تا این طرح ضمانت اجرایی داشته باشد.
** سنگفرش صافم آرزوست
بستن مسیر مقابل آرامگاه حافظ افزون برطرفدارانی که داشت، مخالفانی هم داشت که اینک این مخالفان معتقدند حقانیت دیدگاهشان به اثبات رسیده است.
مخالفان می گفتند: بستن این مسیر هیچ فایده ای ندارد و موجب طولانی شدن مسیرها و افزایش هزینه ها می شود.
پس از باز شدن بخشی از سنگفرش مقابل آرامگاه حافظ برای عبور خودروها، برخی از مردم که مسیرشان با بسته شدن این سنگفرش طولانی تر شده بود، از بازگشایی مسیر استقبال کردند و حتی خواستار بازشدن همه مسیر شدند.
مسافران تاکسی و اتوبوس های واحد از افرادی هستند که از این بازگشایی خشنود شده اند زیرا به گفته آنان هم مسیر عبورشان کمتر شده و زودتر به مقاصد خود می رسند و هم هزینه ها و کرایه های این مسیر کاهش یافته است.
برخی دیگر معتقدند برای حفاظت از یک اثر تاریخی، درتنگنا گذاشتن مردم ، کار صحیحی نیست.
مهدی سینایی فر گفت: در کشورهایی که اطراف بناهای تاریخی را سنگفرش کرده اند،حداقل راه رفتن برای مردم آسان است و سنگفرش های صاف بر زمین گسترده اند.
برخی هم اعتقاد دارند برای حفاظت از آثار تاریخی حتی باید برخی خانه ها را تخریب و معابری را بازگشایی کرد تا راهی برای تغییر مسیر خودروها باز شود.
پرسش اساسی مردم این است پس از مدت ها بسته شدن این مسیر و بازشدن بخشی از آن و وعده بازگشایی تمام مسیر، هزینه ها به کدام مسیر رفته است؟
7382 /675


02/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن