تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى الله عليه و آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804043124




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد مقاومتی، راهکاری اساسی در رسیدن به اهداف چشم انداز 1404


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اقتصاد مقاومتی، راهکاری اساسی در رسیدن به اهداف چشم انداز 1404 ارومیه - ایرنا - اعمال دقیق و جامع سیاستهای اقتصاد مقاومتی از جمله عوامل مهم و اساسی رسیدن به اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور در سال 1404 است که این امر باید با همراهی تمامی اقشار به ویژه مسئولان کشوری و استان تحقق ببخشد.


جمهوری اسلامی ایران با قرار گرفتن در منطقه جنوب غربی آسیا موسوم به خاورمیانه، یکی از کشورهای تاثیرگذار در منطقه و جهان به ویژه به لحاظ داشتن مواد اولیه غنی به شمار می رود به طوری که به گفته صاحب نظران در مجموع منابع نفت و گاز رتبه نخست را در بین تمام کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.
با وجود بهره مندی از این منابع غنی و حتی گرانقیمت، جمهوری اسلامی ایران به دلایل مختلف از شتاب لازم برای توسعه برخوردار نبوده و در برخی موارد از کشورهای منطقه نیز عقب مانده است.
عقب ماندگی های تاریخی و استیلای کشورهای استعماری تا پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی بر منابع غنی انرژی، سنگ اندازی های دشمنان انقلاب اسلامی در سالهای گذشته و البته ناهماهنگی ها و بی تدبیری های سالهای اخیر مدیران کشوری از جمله مهمترین دلایل عدم پیشرفت ایران در موارد مختلف در منطقه و جهان به شمار می روند.
در سالهای ابتدایی دهه هشتاد شمسی با درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی، هدف گذاری ویژه و خاصی برای توسعه و پیشرفت پرشتاب کشور با عنوان " سند چشم انداز 20 ساله کشور" انجام شد که رسیدن به این هدف، می تواند زمینه لازم را برای توسعه بخش های مختلف در ایران اسلامی فراهم کند.
سند چشم انداز 20 ساله کشور تاکید دارد که ایران اسلامی باید در سال 1404 شمسی به قدرت اول منطقه در زمینه های مختلف از جمله زمینه های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، نظامی، علمی و فناوری دست یابد که این امر تلاش همه جانبه همه مردم در حوزه های گوناگون را می طلبد.
ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، یکی از راهبردهای اساسی در راستای رسیدن به این هدف بوده است که می تواند در سرعت بخشیدن به فعالیت ها با مشارکت تمامی نهادها، دستگاههای اجرایی و اقشار مختلف مردم تاثیر بسزایی بگذارد.
یکی از راهکارهای جلب همراهی و مشارکت تمامی مسئولان در رده های مختلف استانی و کشوری، برگزاری کارگاههای آموزشی در راستای تبیین وضع موجود و اهداف سند چشم انداز است که این مهم با تلاش مجمع تشخیص مصلحت نظام و همکاری اساتید دانشگاه و پژوهشگران اقتصادی در استانهای مختلف کشور در حال اجراست که آذربایجان غربی نیز یکی از این استانها به شمار می رود.
*** مدیریت ریسک و مهندسی مقاومت، دو رویکرد کلی اقتصاد مقاومتی هستند
داوود دانش جعفری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در کارگاه آموزشی اقتصاد مقاومتی که با حضور مسئولان استانی در ارومیه برگزار شد، گفت: یکی از مهمترین موارد در راستای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی، عدم وابستگی واردات و صادرات یک کشور به چند کشور خاص در دنیا و داشتن ذخایر متعدد در کالاهای ضروری است که این امر در حیطه مهندسی مقاومت مورد توجه قرار می گیرد.
وی افزود: باید برای پیشرفت و توسعه در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی، سیاستهای مناسب دوره های گذشته را ادامه داده و سیاستهایی را که نامناسب به نظر می رسند، کنار بگذاریم.
وی اضافه کرد: شناسایی حوزه های خطر پذیر، پیداکردن راهکارهای کاهش خطرپذیری، خروج از حوزه های با خطرپذیری بالا و مقاوم سازی اقتصاد در برابر این خطرات از جمله اجزای قلمرو اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.
وی اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی اقتصاد ایران، متکی بودن به نفت به عنوان یکی از کالاهای بی ثبات در دنیاست به طوری که قیمت آن روز به روز در نوسان بوده و نباید بر درآمد ناشی از آن برای مصارف هزینه ای توجه کرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی دیگر از مشکلات اقتصاد ایران را عدم توجه به بازارهای مختلف برای صادرات کالاها عنوان کرد و گفت: تنها پنج کشور، مقصد 66 درصد کالاهای صادراتی ما هستند و این امر باید اصلاح شود.
دانش جعفری ادامه داد: در واردات نیز به همین منوال است و 60 درصد واردات ایران تنها از پنج کشور انجام می گیرد که این امر آسیب اقتصاد را بیشتر می کند.
وی افزود: برای رسیدن به سند چشم انداز و قرار گرفتن در رده نخست کشورهای منطقه در بخش های مختلف، باید به ساختارهای اقتصاد مقاومتی توجه ویژه ای صورت گیرد.
وی اظهار کرد: تغییر روند فعلی و قرار گرفتن در مسیر رسیدن به اهداف سند چشم انداز 1404 کشور، مستلزم گام نهادن در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی است که امیدواریم این امر با همراهی تمامی مسئولان به ثمر برسد.
*** رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی، نیازمند تولید ثروت 300 هزار میلیارد تومانی است
محمد ابراهیم مداحی رییس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این دوره آموزشی گفت: رسیدن به این میزان رشد اقتصادی و تولید ثروت، نیازمند تلاش تمامی مردم و دست اندرکاران حوزه اقتصادی کشور است.
وی افزود: البته این امر می تواند انجام شود و تنها اهتمام جدی برای رسیدن به هدف می خواهد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر، درآمد سرانه ایران 11 هزار دلار است و برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز باید در 11 سال آینده، این درآمد سرانه به 27 هزار دلار برسد تا بتوانیم رقبایی نظیر ترکیه و عربستان را پشت سر بگذاریم.
وی اظهار کرد: برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز توسعه، علاوه بر رشد درآمد سرانه باید بیکاری، تورم، سهم بخش خصوصی از اقتصاد، سهم درآمد مالیاتی، سهم سرمایه گذاری خارجی و میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در کشور با شتاب بسیار بیشتری بهبود یابد.
رییس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: رساندن میزان بیکاری به حداکثر چهار درصد، میزان تورم به پنج درصد، افزایش سهم بخش خصوصی به 70 درصد و میزان سرمایه گذاری این بخش به 90 درصد اقتصاد کشور از جمله مواردی است که باید به آن دست یابیم.
مداحی یکی از مهمترین راهکارهای رسیدن به اهداف این سند را نگاه ویژه به اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد و گفت: در کنار آن، باید توجه ویژه ای نیز به موضوع اقتصاد مقاومتی داشته باشیم تا بتوانیم گامهای سریعتری را برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز برداریم.
در این جلسه در خصوص راهکارهای رسیدن به اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور بحث و تبادل نظر شد.
8136


29/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن