تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سفره‏هايتان را با سبزى، زينت دهيد ؛ زيرا سبزى با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، شيطا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798276945




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آخرین نفس های «دوتار» در تربت جام


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: جام جم نوا »  خبر »  آخرین نفس های «دوتار» در تربت جام

تصویر آخرین نفس های «دوتار» در تربت جام
آخرین نفس های «دوتار» در تربت جام چهارشنبه 28 آبان 1393 11:19 | کد خبر: 1725434984910497019 | بازدید: 2
جام جم نوا: ذوالفقار عسکری پور دوتار نواز منطقه تربت جام نیز مانند دیگر همقطاران خود در بستر بیماری است.دیابت، مشکل کلیه و پایین بودن پلاکت خون، گریبان دوتار نواز خراسانی را می فشارد، شاید تنها چند قدم به پایان راه دوتار نوازی خراسان وقت باقی است.
ذوالفقار عسکری پور دوتار نواز منطقه خراسان در بستر بیماری ست. چند روزی است که او را به دلیل بیماری دیابت و پایین بودن پلاکت خون به بیمارستان منتقل کرده اند. اما راه های دشوار دوتار نوازی هنرمندان موسیقی نواحی ایران اینبار در راه بیمارستان ها و درمان می گذرد.

«ذوالفقار عسکری پور» نوازنده دوتار تربت جام که آخرین اجرایش را مهر سال گذشته در جشنواره آیینه دار؛ نخستین فستیوال موسیقی نواحی ایران در خانه هنرمندان ایران به همراه تیمی از منطقه خراسان به دبیری محمدرضا درویشی اجرا کرد، این روزها مانند دیگر همقطارانش در بستر بیماری افتاده است. دیابت و پایین بودن پلاکت خون، امان اش را بریده و او را راهی بیمارستان کرده است.
همسراش لیلا کریم آبادی می گوید :« استاد را از بیمارستان امام زمان مشهد به بیمارستان امام رضا منتقل کرده ایم و او در اورژانس بستری است.»
بیمارستان امام رضا همان بیمارستانی است که چندی پیش نورمحمد درپور دیگر دوتار نواز منطقه تربت جام به دلیل سکته همزمان قلبی و مغزی در آنجا بستری بوده، حالا عسکری پور نیز شرایط دشواری را می گذراند. به گفته خانم کریم آبادی، عسکری پور را در اورژانس نگه داشته اند و مراقبت ها از وی چندان کافی نیست.
موسیقی اقوام ایران به رغم اهمیت اش همچنان مهجور مانده است. این مهجوریت به نحوی است که تنها با درگذشت یکی از استادان موسیقی نواحی ایران آن هم توسط رسانه ها اهمیت موضوع درک می شود و اما هنرمندان گرانقدری که سرمایه های موسیقی کشور هستند یکی یکی پرپر می شوند، سونامی مرگ بر اهالی هنر سایه افکنده است، ناخودآگاه به یاد صحبت های شهرام ناظری می افتم که در مراسم یادبود محمدرضا لطفی مرگ پی در پی هنرمندان موسیقی را به قتل عام شبیه کرده بود.
حالا این قتل عام، گریبان بنیادهای پژوهشی را نیز می فشارد. محمدرضا درویشی آهنگساز و موسیقیدان ایرانی که توانست با ثبت نام عبدالقادر مراغه ای در میراث معنوی یونسکو، پرچم ایران را بالا نگه دارد، این روزها بنیاد پژوهشی اش را که مدت ها برای آن زمان صرف کرده بود، به دلیل هزار و یک مشکل، رها کرده است. حالا شاید تنها یک راه باقی مانده باشد تا میراث کهن ایران، موسیقی اقوام به فراموشی سپرده نشود و آن هم ثبت و ضبط آن است. زیرا مکتب خانه ها معلق اند، هنرمندان موسیقی در نقاط مختلف به دلیل بیماری های مختلف، کهولت سن و نداشتن امکانات کافی جان می سپارند و اما موسیقی دارد راه یک شکل شدن در نقاط مختلف را می پیماید.

استاد ذوالفقار عسگری پور معروف به عسگریان دوتار نواز برجسته خراسانی متولد 1311 است. وی از سن 7 سالگی به یاد گیری دوتار نزد پدر پرداخت و به واسطه زندگی سیالی که داشت توانست مجموعه ارزشمندی از موسیقی سراسر خراسان ( شمال تا جنوب) را بیاموزد و اجرا کند که همین ویژگی او را از تمام نوازندگان خراسان متمایز می کند.
استاد ذوالفـقار در جشنواره های مختلف موسیقی در داخل و خارج کشور شرکت کرده که ماحصل آنها کسب دیپلم افتخار سومین ، چهارمین ، پنجمین و هفتمین جشنواره موسیقی فجر و اجرای برنامه در کشورهای ایتالیا ، فرانسه ، سوییس ، هلند ، بلژیک و ... است.تکنیک های خاصی که عسگریان در دوتار نوازی دارد، موجب شده تا نامش به عنوان یک نوازنده مبـدع و صاحب سبک شناخته شود.(خبرگزاری میراث)








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن