تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوشا به سعادت كسیكه عمل، علم، دوستى، دشمنى، گرفتن، رها كردن، سخن،سكوت ،كردار و گفتارش ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803208899




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بزرگداشت «حمید عاملی» حفظ استقلال فرهنگی از طریق قصه‌گویی/قصه از برنامه روزانه ما خارج شده است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بزرگداشت «حمید عاملی»
حفظ استقلال فرهنگی از طریق قصه‌گویی/قصه از برنامه روزانه ما خارج شده است
یک پژوهشگر گفت: مفاهیم آموزشی در کشور و تمدن ایران از طریق قصه‌گویی منتقل شده است در واقع ایران توانسته استقلال فرهنگی‌اش را با این شیوه حفظ کند در حالی که استقلال فرهنگی مصر، روم و بین‌النهرین از بین رفته است

خبرگزاری فارس: حفظ استقلال فرهنگی از طریق قصه‌گویی/قصه از برنامه روزانه ما خارج شده است



به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، بزرگداشت «حمید عاملی» قصه‌نویس و قصه‌گوی کودکان شب گذشته با حضور «سید احمد محیط طباطبایی»، «شادمهر راستین» و «سید محمد هاشمی» در شهر کتاب مرکزی برگزار شد. در این مراسم سیداحمد محیط طباطبایی، بیان داشت: وقتی رادیو شکل گرفت، روایت‌گری و قصه‌گویی توسط پیشکسوتان آغاز شد و ادامه پیدا کرد، راویانی که برای مخاطبان گوناگون قصه می‌گفتند و بعد زمانی می‌رسد که قصه‌گویی در شیوه فرهنگی ما تغییر ایجاد می‌کند ولی امروز، این مسأله مورد نیاز ما نیست و به تدریج از برنامه‌های روزانه ما خارج شده است. * محیط طباطبایی: والدین جوان، قصه‌گویی را برای بچه‌ها فراموش کرده‌اند به گفته وی، در این روزگار می‌بینیم که والدین جوان، قصه‌گویی برای بچه‌ها را فراموش کرده‌اند، اگر هم این کار را انجام دهند، عام نیست بلکه برای گروه‌های خاصی است و باقی مردم، شیوه‌های دیگری را برای سرگرمی و آموزش به بچه‌ها در نظر می‌گیرند. محیط طباطبایی اضافه کرد: مسأله‌ای که دوست دارم بر روی آن تأکید کنم، آن است که قصه‌گویی برای سرگرمی نیست بلکه شیوه‌ای قدیمی و متداول برای انتقال فرهنگ است، شیوه‌ای که باعث می‌شود خیلی از مسائل مثبت به فرهنگ تبدیل شود و بسیاری از ناهنجاری‌ها از بین برود. * کتاب‌ «شاهنامه» یا «هزار و یک شب» را از طریق روایت، حفظ می‌کنند وی با اشاره به قصه‌گویی در اروپا، گفت: تعداد قصه‌گوها در اروپا شاید به بیش از یک هزار نفر برسد اما در کشور ما به تعداد انگشتان یک دست است، به نوعی که قصه‌گویی در اروپا، بخشی از آموزش و تداوم فرهنگی به حساب می‌آید، این در حالی است که ایران که از قدیمی‌ترین تمدن‌ها به شمار می‌رود، قصه‌گویی و روایت را اساس انتقال فرهنگ خود قرار داده است. ما حتی کتاب‌هایی مثل «شاهنامه» یا «هزار و یک شب» را از طریق روایت حفظ کرده‌ایم. محیط طباطبایی ادامه داد: قصه، به قدمت عمر بشر است و از غارها و جایی که خانواده‌ها تشکیل می‌شده‌اند، آغاز شده و آرام آرام به بخشی از جریان زندگی مردم تبدیل شده است. قصه‌ها هم در سطح عمومی و هم در بخش‌های خصوصی یعنی بخش‌هایی که حافظه مردم زنده نگاه داشته شده است و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. * ایران از طریق قصه‌گویی توانسته استقلال فرهنگی‌اش را حفظ کند این پژوهشگر بیان کرد: تمام مفاهیم آموزشی در کشور و تمدنی مثل ایران که خاصیت منحصر به فردی دارد، از طریق قصه‌گویی منتقل شده است در واقع ایران توانسته استقلال فرهنگی‌اش را با این شیوه حفظ کند در حالی که استقلال فرهنگی مصر، روم و بین‌النهرین از بین رفته است. البته زبان فارسی هم در این مسیر، کمک بسیار زیادی کرده چون تم موسیقایی خاصی دارد و با شکل‌های دیگر روایت آمیخته شده است. وی اضافه کرد: پس از اینها گوسان‌ها در قلمرو فرهنگی ایران پیدا می‌شوند که قصه‌ها را با موسیقی روایت می‌کنند و بعد هم عاشیق‌های آذربایجان هستند که قصه‌های قدیمی و اجتماعی را سینه به سینه منتقل کرده‌اند و عدم توجه به اینها باعث اضمحلال و ضعف شیوه‌های موثر و تداوم یافته در فرهنگ غالب امروز ما می‌شود. * امروزه با بحران قصه و قصه‌گویی مواجه هستیم محیط طباطبایی ادامه داد: قصه‌گویی، شیوه‌ای کهن است که توانسته در ابعاد مختلف از جمله در قالب حیات مدنی ادامه پیدا کند؛ این شیوه حتی در دوره متأخر با وسایل تازه‌ای مثل رادیو و نت شکل جدیدی پیدا کرده است. وی افزود: البته قصه برخلاف دهه 40 و 50 به گروه‌های الف و ب و ج تقسیم شده اما واقعیت آن است که قصه، سن و سال نمی‌شناسد و قصه‌گو برای همه قصه می‌گوید طوری که حتی پیامبر اکرم (ص) برای اینکه نیت اصلی خود را بیان کند، می‌گوید که بهترین قصه‌ها را آورده‌ام. به این ترتیب، قصه، در شکل حماسه، تاریخ و باورهای دینی، یک شیوه اصلی انتقال فرهنگ به حساب می‌آید و باید بگویم که ما امروزه با بحران قصه و قصه‌گویی مواجه هستیم و نمی‌توانیم شکل جدیدی برای آن پیدا کنیم و در عین حال، هیچ ‌چیز هم جای آن را پر نکرده و ناهنجاری‌های ناشی از نبود قصه در جامعه امروز مشهود است. محیط طباطبایی با اشاره به فیلم «کوچ» با مضمون روایتی از کوچ عشایر، گفت: این فیلم، یک فیلم صامت است اما نشان می‌دهد که یک نفر کتاب بزرگی در دست دارد و از روی آن برای دیگران می‌خواند، بنابراین قصه‌گویی، سرگرمی نیست بلکه بخشی از زندگی و فرهنگ عشایری است که نشان می‌دهد کار بدون تفریح و تفریح بدون کار معنا ندارد. حتی در زمان گلاب‌گیری هم قصه‌ای تعریف می‌شود و این ریتم، نشان می‌دهد که قصه‌گویی در هنگام فعالیت اجتماعی نیز کاربرد دارد. * روایت سیدمحمد هاشمی از  سکان‌دار قصه‌گوی ایران «حمید عاملی» در ادامه این مراسم سیدمحمد هاشمی، مدیر انتشارات «گزینه برتر»، بیان داشت: وقتی در سال 41، زنده یاد صبحی درگذشت، بسیاری از افرادی که به برنامه قصه‌های جمعه علاقه داشتند، ناراحت بودند و نمی‌دانستند چگونه می‌توان خلاء او را جبران کرد. اما حمید عاملی، سکان‌دار قصه‌گوی ایران شد و به لحاظ دوستی دیرینه‌ای که با مرحوم صبحی داشت، کارهای فاخری انجام داد. وی اضافه کرد: بنده به وضوح این مهم را مشاهده کردم که آقای عاملی چگونه عاشقانه و با علاقه، به داستان می‌پردازد. او در قصه‌های خود سعی می‌کرد فرهنگ ایرانی را زنده کند و کمال زندگی را به جوانان و نوجوانان بیاموزد. قصه‌هایی که او تألیف کرده و به صورت قصه‌پردازی و نوار و کاست عرضه کرده، گویای آن است که در بیان و محتوای قصه، عشق می‌ورزیده است. هاشمی افزود: به دفعات شاهد بودم که تا دیر هنگام به کار نوشتن مشغول بود. آخرین اثر و داستان او نیز «هزار و یک شب» بود که متأسفانه دو جلد آن بیشتر چاپ نشد و مابقی به صورت دست‌نوشته در کتابخانه‌اش بایگانی شده است. به نظر من در حق حمید عاملی و همسر فداکارش جفا شده و آنگونه که باید و شاید به این مرد بزرگ، آثار و همسرش رسیدگی نشده است. حق مطلب این بود که عزیزانی که در رأس کار هستند، کتاب‌های او را منتشر کنند ولی با وجود تلاش‌های همسر ایشان، هیچ اقدامی در این باره صورت نگرفت؛ به خصوص که حمید عاملی به غیر از داستان‌های جذابش، شاعری بدیعه‌گو و توانمند هم بود که وقتی در جمعی قرار می‌گرفت، آن مجلس را به خوبی در قالب شعر به تصویر می‌کشید. * راستین: تأثیر قصه برای شناساندن جامعه‌ای به جوامع دیگر در ادامه این مراسم شادمهر راستین، فیلم‌نامه‌نویس اظهار داشت: مرحوم عاملی را برای نخستین بار، از رادیو شناختم یعنی با توجه به اینکه تلویزیون را دوست داشتم، اما خواهر و برادر بزرگ‌ترم برنامه‌های مورد علاقه‌شان را تماشا می‌کردند و من چاره‌ای به غیر از انتخاب رادیو نداشتم. البته قصه‌گوی دوره بچگی ما، خانم عاطفی بود که وقتی بچه بودیم، ما را به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌بردند و ما روی زمین می‌نشستیم و حکایت‌هایی را که خانم عاطفی برای‌مان تعریف می‌کرد، می‌شنیدیم. وی اضافه کرد: همیشه کسی باید باشد که برای آدم‌ها قصه بگوید. اگر امروز، ما اضطراب داریم، به این دلیل است که قصه‌گو نداریم. به نظر من دو نفر در زندگی آدم‌ها تأثیر بسیار مهمی دارند. یکی، کسی که روایت می‌کند و دیگری، کسی که لالایی می‌گوید و از آنجا که این دو نفر روزانه، 16 ساعت کار می‌کنند، ما انسان‌هایی مضطربیم! راستین ادامه داد: آخرین نظریات روایت در حوزه شعر و داستان، جامعه‌ای که قصه و راوی نداشته باشد، جامعه نیست چون قصه است که جامعه‌ای را به جوامع دیگر می‌شناساند. فکر کنید اگر یونانیان، راوی نداشتند، چه اتفاقی می‌افتاد! نه ایلیاد و اودیسه‌ای وجود می‌داشت و نه غربی! ما شاید بتوانیم ازطریق دین و فرهنگ با جامعه مرتبط شویم ولی جامعه واقعی با راوی زنده است. به گفته وی، کسانی که روایت‌ساز امروز هستند یعنی رزمنده‌ها، قصه‌ها را چندین بار برای هم تعریف می‌کردند یعنی جامعه‌ای که روایت می‌کرد، نیاز به شنیدن روایتی دیگر داشت. نه تنها آنها که کل جامعه، موضوعی برای صحبت کردن داشتند در حالی که الان، موضوع صحبت ما در کافی شاپ‌ها، فوتبال یا آخرین سریالی است که تماشا کرده‌ایم. شاید این اتفاق بد نباشد اما نتیجه این رویداد، این شده که همگی دچار یک نوع اضطراب شده‌ایم. راستین با اشاره به نقش رادیو در قصه‌گویی گفت: کشورهای دیگر، گرایش جدیدی به ایجاد رادیو ایجاد شده و رادیوی اینترنتی چیزی است که غرب از ایجاد آن ناگزیر شده است و همه اینها نشان می‌دهد که ما دوباره به روایت نیاز داریم. حرف آخر اینکه ما به قصه‌گو نیاز داریم و با فیلم و سریال نمی‌توانیم جامعه سالمی داشته باشیم به خصوص که پدرها حرف و روایتی ندارند که تعریف کنند. * رونمایی از لوح فشرده «الاغ من دم نداره» بر اساس این گزارش، در پایان این مراسم از نخستین مجموعه قصه‌های «حمید عاملی» با عنوان «الاغ من دم نداره» در قالب لوح فشرده رونمایی شد. انتهای پیام/و

93/08/27 - 10:35





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن