محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826190429
در شناخت اهل بیت (ع) بسیار مبتدی هستیم
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
سیدمهدی شجاعی در نشست مرور آثار مذهبی و آیینیاش گفت: واقعه عاشورا لایههای متعددی برای بیان دارد و ما حتی در ابتدای این راه قرار نگرفتهایم. قدم اول ما شناخت است که باید حاصل شود. به گزارش ایسنا، نشست مروری بر آثار عاشورایی سیدمهدی شجاعی از سری نشستهای "نشانی از داغ لالهها" عصر یکشنبه 25 آبان در مرکز همایشهای برج میلاد تهران با حضور سیدمهدی شجاعی، نصرالله قادری و حجتالاسلام حامد معاونیان برگزار شد. در ابتدای این نشست، افشین علاء که اجرای برنامه را برعهده داشت، مروری کوتاه بر کارنامه کاری سیدمهدی شجاعی داشت و پس از آن حجت الاسلام معاونیان و نصرالله قادری به بررسی آثار وی پرداختند. معاونیان در ابتدای صحبت هایش گفت: زمانی که به من اعلام شد در این جلسه حضور یابم فرصت را مغتنم شمردم و اجابت کردم چرا که سال هاست آثار سیدمهدی شجاعی بر روح من تاثیرگذاشته و با دل من بازی ها کرده و گاهی نیز دلم را لرزانده است. آثار وی طرحی نوست در ادبیات عاشورایی و اگر نقدی هم هست اینها باید در کنار هم دیده شوند تا ما روز به روز بتوانیم آثار نوتر و تاثیرگذارتری در صحنه ادبیات عاشورایی ببینیم. او ادامه داد: در مجموعه آثار شجاعی، سخن اصلی این است که جایگاه داستانگویی و قصه خوانی در اصل مکتب اسلام چیست. آنچه ما در داستان های قرآنی با آن روبهرو هستیم این است که داستان های قرآنی با داستان های ادبی و انسانی ما کاملا متفاوت هستند چرا که داستان های قرآن تماما بر پایه حقیقت استوارند و برگرفته از تخیل انسانی نیستند. دوم اینکه در این داستانها هدف سرگرمی انسان ها نیست و هدف به صورت خردمندانه و عقلایی دنبال می شود. ممکن است درسی از حکمت باشد برای دیگران یا عبرت باشد و آکنده از انگیزش به مکارم اخلاق؛ ضمن اینکه در داستان های قرآنی به جزییات پرداخته نمی شود چون آنها مهم نیستند و بیش از هرچیز کلیات که هدف اصلی است روایت می شود. حجت الاسلام معاونیان درباره فقدان یا ضعف ادبیات داستانی اسلامی نیز گفت: متاسفانه باید دریغ و افسوسمان را بیان کنیم که در ادبیات اسلامی، داستان جایگاه خود را آنطور که باید و شاید نیافته است. در حوزه شعر و هنر، اغلب با آثار خوبی مواجه هستیم به خصوص در شعر که واقعه عاشورا را بسیار خوب به تصویر کشیده اند. چه در زبان نوحه و چه در غالب اشعار کلاسیک و به زبان های مختلف پارسی، اردو، عربی و... بیت های بسیاری سروده شده در قالب های گوناگون و حتی امروز به زبان های فرانسه، انگلیسی و آفریقایی نیز اشعار بسیاری در مدح ائمه اطهار سروده می شود و اینها مانند قطرات باران بر سرزمین دل مردمان باریده است. ما حتی در نمایش و نقاشی پرده خوانی هم تاثیر واقعه عاشورا را داریم. اگر مجسمه سازی حرام بوده، در عوض روی علم ها از نشان و نماد کبوتر یا شیر استفاده کرده ایم. اما آنچه همواره جایش در پرداختن به موضوع عاشورا خالی بوده، در کل ادبیات ایران - چه ادبیات کهن و چه ادبیات نوین – ادبیات داستانی است. شعر را همواره داشته ایم اما جای خالی داستان عاشورایی به شدت احساس می شود. او با بیان اینکه هنرمند باید طرحی نو در این موضوعات داشته باشد عنوان کرد: اگر هنرمند طرحی نو نداشته باشد، باید گفت اصلا هنری ندارد. طرح نو مسئله ای است که در زمینه ادبیات اسلامی نداشته ایم. یکی از کارهای ما وعاظ و روضه خوانی است اما هیچ وقت قصه و داستانی در این زمینه نداریم که بخواهیم روایت کنیم. ما وعاظ به نوعی قصهگو هستیم و داستانی کوتاه را بیان می کنیم. آنچه باعث شد تا کتاب های شجاعی دیده شود این است که در داستان های کلاسیک سنتی، ما راوی نداشتیم تا قصه را روایت کند، اما شجاعی با این طرح نو توانست مخاطبان بسیاری را جذب آثار خود کند. موضوعی که جای خالی اش احساس می شد، عرضه شد و به شدت تقاضا یافت. معاونیان گفت: در واقع سیدمهدی شجاعی اولین گام های داستان نویسی در موضوع اهل بیت (ع) و ادبیات عاشورایی را طی کرده و خوب هم طی کرده است، اما این کافی نیست. او خلا موجود در داستانپردازی دینی ما را تا حد زیادی پر کرده است. درواقع توانسته با وفاداری به اصل روایت و واقعه عاشورا و نیز مراجعه به مقاتل و روضه ها از هنر نویسندگی خود بهره ببرد تا به زبان و نثر امروز، داستان را روایت کند. معاونیان افزود: داستان سرایی، فیلمسازی و نمایشنامه نویسی در حوزه اهل بیت (ع) کار بسیار خطیری است و از هنرمند توقع می رود که ابداعی داشته باشد و از سوی دیگر باید در کمال صحت و صداقت نکته ها را روایت کند؛ از این دست، کارهای خوبی داریم مانند برخی قسمت های سریال مختارنامه و چند اثر دیگر که علاوه بر رعایت امانت و صداقت در عین حال بدعت نیز داشته اند. سپس نصرالله قادری کارگردان و منتقد تئاتر و نویسنده درباره آثار سیدمهدی شجاعی صحبت کرد و گفت: روبهروی سید مهدی شجاعی به عنوان منتقد صحبت کردن کار سخت و دشواری است چرا که سابقه دوستی دیرینه با او دارم. اما درباره آثارش - به خصوص آثار عاشورایی او - تاکنون کسی را ندیده ام که جرات کند نقد بنویسد و من اینجا به عنوان یک منتقد سختگیر می خواهم درباره آثار او صحبت کنم. او ادامه داد: عمدتا ما در نقد به دنبال عیب جویی هستیم، در حالی که معنی نقد اینگونه نیست و باید در پی کشف ساختار و معنی اثر بود. نقد من خاص و آرکائیک است، همانطور که این ادبیات خاص است. به نظرم هیچکدام از این آثار را نمی توان گفت که هنرمند نوشته است، چرا که شعر نیست که شاعر بنویسد. ابتدا نویسنده باید به آنی برسد تا مقامی به او داده شود و او بتواند این کار را انجام دهد. این نویسنده و کارگردان با اشاره به اینکه شجاعی در آثارش از خود ردی باقی نمی گذارد گفت: قدما معتقدند نویسنده در ادبیات چیزی را بازنمایی می کند، اما ساختارگرایان منکر این بازنمایی هستند. ساختارگرایان معتقدند علیرغم محدودیت زبانی، کلمات می توانند امور واقعی را برای ما بازنمایی کنند و ما را به زمان خلق اثر رهنمون سازند. اگر اثر را به عنوان نشانه آفرینشگر ببینیم باید نشانی از سیدمهدی شجاعی در آن باشد، این در حالی است که در هیچ کدام از مجموعه های او نشانی از نویسنده نمی توان یافت. این منتقد بیان کرد: وقتی به ادبیات عاشورایی شجاعی می رسیم، می بینیم که با این فرمول ها همراه نیست. آثار عاشورایی او وجهی به نور دارند که بسیار زیباست و این نشان می دهد نویسنده این تابش را دریافت کرده و سرشار از زیبایی است اما روی دیگر که به خودمان باز می گردد، قبح است و می بینیم که در هیچکدام از آثار عاشورایی شجاعی، نویسنده منیت ندارد و این قبح دیده نمی شود. در دنیای ادبیات داستانی، نه ادبیات عاشورایی، این قبح بسیار دیده می شود و نویسنده همیشه ردپایی از خودش در اثرش برجای می گذارد، در حالی که در آثار شجاعی، نویسنده از اثر حذف شده است. در واقع نویسنده خودش را کنار می کشد و اینجاست که زیبایی، خودش را نشان می دهد. قادری در ادامه با بیان اینکه همه این آثار از دو زوایه "همزمانی" و "درزمانی" قابل تفسیر هستند اظهار کرد: مجموعه این آثار دقیقا امروز جواب می دهند و انگار امام حسین (ع) دقیقا امروز اینجاست و به زیست اجتماعی و فردی ما جواب میدهد. از ساحت دید "درزمانی" این آثار مستند هستند و ریشه تاریخی دارند. درعین حال با توجه به اینکه این آثار ریشه مستند و تاریخی دارند، باز هم ما می بینیم که نویسنده از آن ریشه ها اثر مستقیمی روایت نمی کند. ضمن اینکه شجاعی سعی کرده در آثارش روح تراژیک واقعه عاشورا را بیان کند؛ فلذا این آثار نه تنها با نگاه و تفکر تعلیقی قابل بررسی است، بلکه از منظر نگاه به وضعیت تراژیک انسان این عصر نیز قابل تبیین است. سیدمهدی شجاعی نویسنده آثاری چون مردی از جنس نور، از دیار حبیب و سقای آب و ادب در پایان این نشست گفت: قدم هایی در زمینه ادبیات عاشورایی برداشته شده است اما با مسافتی که پیش روست، اصلا قابل قیاس نیست. راه نرفته و پیش رو به قدری سنگین است که نمی توانیم ترسیمی از این جاده داشته باشیم. او با بیان اینکه برای نوشتن درباره ائمه (س) نیازمند ادبیات خاص این ساحت هستیم و باید آن را بیابیم افزود: ماهیت و وجود ائمه (س) اینگونه که عوام تصور می کنند نیست، ماهیت آنها کاملا متفاوت است. به طور خلاصه ما برای رابطهمان با آسمان، ناگزیر هستیم و نمی توانیم بگوییم احتیاجی به این بزرگواران نداریم. برای رشد و تعالی باید متوسل به این بزرگان شویم. نویسنده کتاب "آفتاب در حجاب" گفت: عاشورا لایه های متعدد و قوی برای بیان دارد و ما هنوز حتی در ابتدای این راه قرار نگرفته ایم. قدم اول ما شناخت است که باید حاصل شود. ما در شناخت اهل بیت بسیار مبتدی هستیم. دغدغه من این است که به یک تعریف و چارچوب برسیم تا به این ساحت نزدیک شویم و آنجاست که روایت، زبان خودش را می طلبد و هرچه معرفت بیشتر باشد قطعا این روایت بهتر می شود. در این مسیر، راهی طولانی پیش رو داریم و من در پی یافتن زبانی هستم تا بتوانم آن مفاهیم مورد اشاره را به درستی منتقل کنم. در ادامه نشستهای "نشانی از داغ لالهها" که همزمان با هفته کتاب در برج میلاد تهران برپا شده است، روز دوشنبه 26 آبان محفل شعرخوانی و بررسی شعر عاشورایی با حضور محمود اکرامی فر، مرتضی امیری اسفندقه، سعید بیابانکی و قربان ولیئی برگزار میشود. این برنامه نیز ساعت 18 در سالن سعدی مرکز همایش های برج میلاد برگزار میشود. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]
صفحات پیشنهادی
زائر پیاده کربلا حامل پیام صلح و دوستی و حب اهل بیت (ع) وارد ایلام شد
زائر پیاده کربلا حامل پیام صلح و دوستی و حب اهل بیت ع وارد ایلام شد ایلام - ایرنا - معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات ایلام از ورود زائر پیاده کربلا حامل پیام صلح و دوستی و حب اهل بیت ع به این استان خبر داد حجت الاسلام علی چراغی پور روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایپسرمان عاشق اهل بیت بود، برایش زیارت عاشورا بخوانید
پسرمان عاشق اهل بیت بود برایش زیارت عاشورا بخوانید وی همچنین از همه مردمی که پسرش را در دوران بیماری تنها نگذاشته و از زمان درگذشت وی نیز دلسوزانه در غم آنها شریک بوده اند قدردانی کرد مهر نوشت مدیر برنامه ها و خانواده مرتضی پاشایی درباره برخی حاشیه ها و تجمعات که به بهانه درگواکنش خانواده مرحوم پاشایی درباره حاشیه ها: پسرمان عاشق اهل بیت بود، برایش عاشورا بخوانید
واکنش خانواده مرحوم پاشایی درباره حاشیه ها پسرمان عاشق اهل بیت بود برایش عاشورا بخوانید فرهنگ > موسیقی - مهر نوشت مدیر برنامه ها و خانواده مرتضی پاشایی درباره برخی حاشیه ها و تجمعات که به بهانه درگذشت این خواننده جوان ایجاد شده اعلام موضع کردند در پی درگذشت مرتضهما خاکپاش: اعتقاد هنرمندان به اهل بیت (ع) قویتر از دیگران است
هما خاکپاش اعتقاد هنرمندان به اهل بیت ع قویتر از دیگران است بجنورد - ایرنا - هما خاکپاش بازیگر سینما و تئاتر گفت بر خلاف آنچه که برخی می گویند و می پندارند اعتقاد هنرمندان به اهل بیت ع اصلا ضعیف نیست این هنرمند که در جمع هنرمندان انجمن نمایش شهرستان جاجرم در خراسان شمارسالت مداحان بصیرت افزایی است/ مداحان باید به حوزه تاثیرگذاری بالای مداحان اهل بیت توجه کنند
در برنامه محرمانه نیست رادیو گفتگو مطرح شد رسالت مداحان بصیرت افزایی است مداحان باید به حوزه تاثیرگذاری بالای مداحان اهل بیت توجه کنند برنامه محرمانه نیست با موضوع بررسی آثار و تبعات سبك های نوین مداحی با حضور جمعی از مداحان اهل بیت از جمله محمود تاری محمد كمیل و مصطفی150 هزار بيت یک شاعر برای اهل بيت (ع) |اخبار ایران و جهان
150 هزار بيت یک شاعر برای اهل بيت ع شاعر مراغه ای 150 هزار بیت شعر در مدح مراثی اهل بیت و شهدای کربلا سروده است کد خبر ۴۴۵۹۳۰ تاریخ انتشار ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۸ - 30 October 2014 شاعر مراغه ای 150 هزار بیت شعر در مدح مراثی اهل بیت و شهدای کربلا سروده است به گزارش واحد مدشمنی با دشمنان اهل بیت (ع)، مومنان را در جبهه امام حسین (ع) قرار می دهد
امام جمعه ارومیه دشمنی با دشمنان اهل بیت ع مومنان را در جبهه امام حسین ع قرار می دهد ارومیه - ایرنا - نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت دشمنی با دشمنان و حب دوستان اهل بیت ع مومنان را در جبهه امام حسین ع در کارزار کربلا قرار می دهد حجت الاسلامتجمع بزرگ عاشوراییان در سومین حرم اهلبیت حضرت شاهچراغ (ع)
تجمع بزرگ عاشوراییان در سومین حرم اهلبیت حضرت شاهچراغ ع شیراز - ایرنا- در دهمین روز محرم همزمان با عاشورای حسینی و 13آبان روز ملی مبارزه با استکبار سومین حرم اهلبیت حضرت شاهچراغ ع به همراه 28شهرستان استان فارس شاهد تجمع بزرگ عزاداران حسینی بود به گزارش ایرنا هیات های مختلفبرگزاری همایش های دینی نقش بسزایی در ترویج فرهنگ اهل بیت در کشور دارد
مدیرکل ارشاد هرمزگان برگزاری همایش های دینی نقش بسزایی در ترویج فرهنگ اهل بیت در کشور دارد بندرعباس- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت برگزاری همایش های دینی همچون همایش بین المللی امام سجاد ع نقش بسزایی در اشاعه و ترویج فرهنگ اهل بیت در کشور دارد به گزارش روز ش13 محرم الحرام : اسرای اهل بیت (ع) را به زندان کوفه بردند
تقویم شیعه 13 محرم الحرام اسرای اهل بیت ع را به زندان کوفه بردند در این روز اسرای اهل بیت علیهم السلام را ابتدا به کاخ ابن زیاد و از آنجا به زندان کوفه بردند در ادامه گزارش پاسخ های کوبنده حضرت زینب س به عبیدالله بن زیاد را بخوانید به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران100 توصیه به مداحان اهل بیت(ع)
100 توصیه به مداحان اهل بیت ع حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف تاریخی همواره بیانات و رهنمودهایی پیرامون هنر شعر و مداحی داشتهاند آفتاب به گزارش ایسنا گزیدهای از این بیانات به شرح زیر است اهمیت و نقش هیئات مذهبی اجتماعات دینی ما مسلمانها و بخصوص ماامام جمعه ارومیه: شاعران ولایی، پیروان شعرای اهل بیت (ع) هستند
امام جمعه ارومیه شاعران ولایی پیروان شعرای اهل بیت ع هستند ارومیه - ایرنا - نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت شاعران ولایی پیروان شعرای اهل بیت ع هستند و در راه آن بزرگواران گام بر می دارند حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی روز چهارشنبه در سومیآیت الله مظاهری: دستیابی به اهداف قرآن فقط در مدرسه اهل بیت امکانپذیر است
آیت الله مظاهری دستیابی به اهداف قرآن فقط در مدرسه اهل بیت امکانپذیر است اصفهان- ایرنا- رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت دستیابی به اهداف قرآن فقط در مدرسه اهل بیت علیه السلام امکانپذیر است به گزارش ایرنا آیت الله حسین مظاهری در پیام خود خطاب به بیست و نهمین جشنواره ملی قرآن و عترتعزاداری برای اهل بیت(ع) از چه زمانی آغاز شد؟ |اخبار ایران و جهان
عزاداری برای اهل بیت ع از چه زمانی آغاز شد یک مدرس دانشگاه تصریح کرد عزاداریهای رسمی از زمانی که شیعیان قدرت را به دست گرفتند آغاز شد کد خبر ۴۴۶۹۱۵ تاریخ انتشار ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶ ۴۵ - 04 November 2014 یک مدرس دانشگاه تصریح کرد عزاداریهای رسمی از زمانی که شیعیان قدرت رآیین شام غریبان در سومین حرم اهلبیت حضرت شاهچراغ (ع) برگزار شد
آیین شام غریبان در سومین حرم اهلبیت حضرت شاهچراغ ع برگزار شد شیراز - ایرنا- با حضور خادمان و خیل عظیمی از مشتاقان حسینی آیین شام غریبان اباعبدالله الحسین ع همزمان با دیگر نقاط فارس در صحن مطهر حرم احمد بن موسی حضرت شاهچراغ ع سومین حرم اهلبیت عصر سه شنبه برگزار شد به گزارش احجتالاسلام ساجدی در گفتوگو با فارس: چه کنیم گرفتار خرافات نشویم/ نظر آیتلله بهجت درباره بیان کرامات اهلبیت
حجتالاسلام ساجدی در گفتوگو با فارس چه کنیم گرفتار خرافات نشویم نظر آیتلله بهجت درباره بیان کرامات اهلبیت ع عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی ره گفت مرحوم آیتالله بهجت نظرشان بر این بود که باید کرامات ائمه ع به مردم گفته شود تا متوجه شوند همه چیز امور مادی نیست و عوامل غیبیعدم شناخت اهل بیت دلیل انحراف مردم از قیام عاشورا بود -
حجت الاسلام ستوده عدم شناخت اهل بیت دلیل انحراف مردم از قیام عاشورا بود اردبیل – خبرگزاری مهر مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل معتقد است عدم شناخت از اهل بیت دلیل اصلی انحراف مردمان عصر امام حسین ع از قیام عاشورا بود به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام مهدی ستوده شامگاه پنج-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها