تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس براى كسب رضايت خدا و آگاهى در دين قرآن بياموزد، ثوابى مانند همه آنچه كه به ف...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819608773




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نپال، میزبان احتمالی «آشتی کنان سیاسی» پاکستان و هند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نپال، میزبان احتمالی «آشتی کنان سیاسی» پاکستان و هند اسلام آباد – ایرنا – بعد از تنها دیدار رسمی نخست وزیران پاکستان و هند که اوایل خرداد ماه جاری در حاشیه مراسم تحلیف «نارندار مودی» در دهلی نو انجام شد، اتفاقات و تنشهای نسبتا زیاد میان دو کشور همسایه و رقیب دیرینه ازجمله تنشهای مرزی، موجب عمیقتر شدن شکافهای موجود بین دو طرف شد.


اگر چه «محمد نواز شریف» نخست وزیر پاکستان با دعوت رسمی طرف هندی و از روی حسن نیت به دهلی نو سفر کرده بود و هند نیز با انجام این دعوت رسمی، قصد داشت آغاز دولت مودی را به آغاز فصلی نو در روابط تنش آلود دهلی نو و اسلام آباد تبدیل کند، اما رویدادهای نه چندان خوشایند بعد از این دیدار میان دو طرف به ویژه تشدید تنشهای مرزی، مانع از بهبود روابط شد.
اکنون، در آستانه برگزاری هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو «مجمع همکاری های منطقه ای کشورهای جنوب آسیا» موسوم به «سارک»، دیپلمات های دو کشور در حال انجام رایزنیهای پشت پرده و غیرعلنی برای مهیا کردن فرصت دیدار دوباره مودی و نواز شریف در حاشیه این اجلاس هستند.
قرار است نخست وزیران هند و پاکستان در این اجلاس که چهارم تا ششم آذرماه به میزبانی «کاتماندو» پایتخت نپال برگزار شود، شرکت کنند.
پاکستان، هند، افغانستان، سریلانکا، بنگلادش، نپال، بوتان و مالدیو اعضای هشت گانه این مجمع منطقه ای هستند.
اگرچه مقامامات و منابع رسمی دو کشور احتمال انجام دیدار میان مودی و نواز شریف در کاتماندو را تایید یا تکذیب نمی کنند، اما گزارش برخی رسانه های پاکستان حاکی از تلاشهای دیپلماتیک دو طرف برای انجام «مراسم آشتی کنان سیاسی» در کاتماندو است.
انجام چنین دیدار مهمی در کاتماندو چندان هم بعید و دور از ذهن نیست و اگر این اتفاق رخ دهد، این دومین باری است که کاتماندو، در زمان واحد، میزبان نشست سران سارک و صحنه رویارویی دوستانه و تاریخی میان هند و پاکستان خواهد بود.
در زمان «پرویز مشرف» رییس جمهوری وقت پاکستان نیز یکی از دوره های قبلی نشست سران سارک در کاتماندو برگزار شد و مشرف با دست دادن و احوالپرسی با «آتال بیهاری واجپایی» نخست وزیر وقت هند، موجب تشویق رهبران کشورهای شرکت کننده در آن نشست شد.
اکنون نیز، دیپلمات های دو کشور سعی دارند، مقدماتی را فراهم کنند تا مودی و نواز شریف، به رغم تنشهای مرزی و سیاسی فراوان میان دو کشور، در کاتماندو با هم دیدار کنند تا راه برای انجام مذاکرات رسمی بیشتری بین مقامات سیاسی اسلام آباد و دهلی با هدف کاستن از تنشها و پیشبرد روابط گشوده شود.
آتشباریها و تنشهای مرزی میان هند و پاکستان که در ماههای اخیر به نقطه اوج خود رسید و مسئله کشمیر نیز از مهمترین نقاط اختلاف اسلام آباد و دهلی نو محسوب می شود و هر یک از این دو کشور، دیگری را عامل آغاز تنشهای مرزی می داند.
با وجود دعواهای سیاسی علنی و کهنه بین دولت های پاکستان و هند، سیاستمداران دو کشور بخوبی می دانند که ادامه این تنشهای سیاسی جز ضرر و زیان برای دو طرف و متشنج تر شدن اوضاع منطقه، سود دیگری ندارد و به نفع دو طرف است که ابرهای تیره اختلافات مرزی و سیاسی از آسمان روابط دو کشور کنار برود.
آساق*2**1723**1577


25/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن