تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820319341




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یاقوت سرخ کاشمر روی دست کشاورزان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: یاقوت سرخ کاشمر روی دست کشاورزان کاشمر- ایرنا- این روزها در نبود صنایع تبدیلی در کاشمر، محصولات کشاورزی از جمله یاقوت سرخ این شهر روی دست کشاورزان مانده و آنها که از راه کشاورزی ارتزاق می کنند مجبورند به سود اندک قانع شده و با قیمت ارزان محصول انار تولیدی را به فروش برسانند تا گذران زندگی کنند.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ب اوجود 630 هکتار باغات بارور انار در کاشمر سالانه حدود 13 هزار و 230 تن انار شیرین، ترش و ملس برداشت می شود که قیمت پایین این محصول باعث شده کشاورزان چوب حراج به یک سال دسترنج خود بزنند.
اگر چه در مغازه های این شهر هر کیلوگرم انار تا 45 هزار ریال به فروش می رسد اما دلالان هر کیلو انار را از کشاورز به مبلغ 13 هزار ریال خریداری می کنند و همین باعث شده برخی باغداران در حاشیه جاده کاشمر به مشهد در کنار باغات خود بساطی پهن کرده و تولیدات شان را به خودروهای عبوری بی واسطه عرضه کنند تا شاید به سود بیشتری دست یابند.
این در حالی است که نبود صنایع تبدیلی و هزینه بالای نگهداری این محصول در سردخانه جهت عرضه در فصلی غیر از ایام برداشت برای کشاورزان مشکل ساز شده است.
یک کشاورز نمونه شهرستان کاشمر به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه دانه های یاقوت دیار ترشیز این روزها احوال خوشی ندارند.
ناصر صفریان که سال گذشته موفق به صادرات محصول انار باغ پنج هکتاری اش شده از نبود بازار خرید تضمینی محصولات، نبود صنایع تبدیلی ، عدم بسته بندی مناسب و فعالیت دلالان پرشمار در منطقه به عنوان مهم ترین مشکلات پیش رو یادکرد.
وی گفت: گرانی نهاده های کشاورزی و باغداری ، کم آبی، سود بالای تسهیلات بانکی همه و همه دست به دست هم داده که کشاورزی منطقه بی رمق شود و فرزندان کشاورزان تمایلی به ادامه شغل پدرانشان نداشته باشند.
او اضافه کرد : این که کشاورز در کنار جاده محصول خود را عرضه می کند از سراجبار است و گرنه اگر می شد پس از تولید این محصول با بازاریابی مناسب و شناخت بازار هدف و بسته بندی مناسب زمینه صادرات را فراهم کرد و با تولید فرآورده های متفاوت دیگر از جمله رب انار، لواشک و ... ارزش افزوده ای به دست آورد زحمت یک سال کشاورزان هدر نمی رفت.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشمر نیز به نارضایتی کشاورزان از پایین بودن قیمت محصول انار اشاره کرد و گفت: هم اکنون دلالان محصول انار را به قیمت 13 هزار ریال از باغدار خریداری می کنند در حالیکه همین محصول توسط دلالان با قیمت بسیار بالایی در همین شهر و یا استانهای دیگر به فروش می رسد.
سید ابوالقاسم موسوی گفت: در کاشمر تنها یک کارخانه کنستانتره انار وجود دارد که آن هم جوابگوی نیاز شهرستان نیست.
وی افزود: کشاورزان به دلیل عدم وجود مکان مناسب برای نگهداری این محصول و از ترس ماندن روی دست محصول تولیدی را به بهای ناچیزی به دلالان می فروشند.
موسوی گفت: با اعلام اینکه به دلیل خشکسالی، گرما و سرمازدگی 25 درصد باغات انار منطقه دچار خسارت شده اند، گفت: کم آبی شدید و عدم وجود بازار مناسب برای فروش از جمله مهمترین مشکلات پیش روی کشاورزان منطقه است.
اوادامه داد: به دلیل نبود مکانی مناسب برای نگهداری برای عرضه به موقع محصول به بازار و پرهیز از سرمازدگی باغات، امسال انارکاران، زودتر از موعد محصول خود را برداشت کردند .
وی گفت: با برداشت زودهنگام انار به کیفیت مطلوب نمی رسد و تجار اقدام به خرید برای صادارت نمی کنند.
به گفته او در کاشمر ارقام مختلف انار تولید می شود که شیشه کپ و خزر از بهترین نوع انار صادراتی در منطقه است.
موسوی با اشاره به اینکه تمامی انارهای منطقه ارگانیک است و در سال جاری در 150 هکتار از باغات منطقه مبارزه بیولوژیک با کرم گلوگاه صورت گرفته افزود: بهترین انار منطقه مربوط به روستاهای کسرینه و فرشه می باشد.
در شهرستان کاشمر 86 هزار رأس دام سبک، چهار هزار و 250 رأس دام سنگین، دو هزارکندو و هفت هزار و 772هکتار زمین زراعی و 25 هکتار مرتع و منابع طبیعی موجود است.
اقتصاد کاشمر برپایه کشاورزی و دامداری استوار است.
شهرستان 195 هزار نفری کاشمر در 228 کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.
/522/7497


24/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن