تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803339356




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معاون وزیر راه وشهرسازی: هیچ مصوبه ای برای تغییر کاربری بوستان مادر وجود ندارد/دادستان پیگیری می کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


معاون وزیر راه وشهرسازی: هیچ مصوبه ای برای تغییر کاربری بوستان مادر وجود ندارد/دادستان پیگیری می کند جامعه > شهری - معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی در دیدار از غرفه خبرآنلاین درباره پرونده بوستان مادر توضیح داد و گفت: مصوبه ای برای تغییر کاربری اراضی این پارک به واحدهای مسکونی وجود ندارد.

امید سلیمی بنی: پیروز حناچی، در بازدید از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها، توضیحاتی درباره پرونده بوستان مادر ارائه کرد. او که در غرفه خبرآنلاین حضور داشت، درباره آخرین وضعیت پرونده بوستان مادر توضیح داد و گفت مصوبه ای که شهرداری تهران می گوید برای تغییر کاربری این بوستان موجود است، هیچگاه وجود نداشته و تغییر کاربری این پارک، توسط مدعی العموم پیگیری می شود.  حناچی همچنین درباره کمیسیون ماده 5 شهرداری توضیح داد و گفت که دبیرخانه این کمیسیون در شهرداری است ولی این نهاد نمی تواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد، برای همین ممکن است در محل استقرار دبیرخانه کمیسیون ماده 5 شهرداری تجدید نظر شود تا دیگر این کمیسیون، منبع درآمدزایی برای شهرداری نباشد.
مشروح این مصاحبه را در ادامه می خوانید:
چرا اینقدر بین شورای عالی شهرسازی و معماری و شهرداری تهران، اختلافات جدید درباره تغییر کاربری برخی اراضی پیش آمده؟
ما در 6 جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری و 23 جلسه کمیته فنی و 5 جلسه کمیته تخصصی ماده 5 موضوع را به طور کلی مورد بررسی قرار دادیم. یعنی اینکه سعی کردیم کاملا بررسی کنیم چرا مسایلی مانند بوستان مادر اتفاق افتاده. یک فاصله قانونی در این میان وجود دارد. یک طرح جامع برای تهران تهیه شده است. برای اجرایی شدن این طرح، یک طرح تفصیلی تهیه شده بود. معمولا در مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری، این طرحها سلسله مراتبی هستند. یعنی طرحهای بالادست، احکامی را برای طرحهای پایین دست تعیین می کنند و طرحهای پایین دست نمی تواند از احکام طرحهای بالادست فراتر برود. یعنی ما در طرح تفصیلی نمی توانیم بالاتتر از احکام طرح جامع برویم و احکامی را که در طرح جامع گفته شده باید تماما رعایت شوند.
این اتفاق در طرح تفصیلی تهران نیفتاد، اتفاق دیگری افتاده که طرح تفصیلی در بعضی از موارد هیچ تناسبی با طرح جامع ندارد. ما در تعداد جلساتی که گفته شد، موضوع را مورد بررسی قرار دادیم و دیروز هم آخرین جلسه برگزار شد و این موضوع را بستیم. نظام مدیریت شهری هدایت شد به سمت چیزی که طرح جامع شناخته می شود.   در نهایت چرا شهرداری در توقف ساخت و ساز در این بوستان به نظر شورای عالی شهرسازی و معماری تمکین نمی کند؟
بوستان مادر در این فاصله بین طرح تفصیلی و طرح جامع شکل گرفت. یعنی تفسیرهای غیرتخصصی از طرح تفصیلی شهر تهران شکل گرفت.  
قالیباف به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری و کمیسیون ماده 5 برای این تغییر کاربری استناد می کند. این مصوبه کجاست؟
اصلا هیچ مصوبه ای وجود ندارد. الزام وجود داشته که حداقل درباره کاربری های اراضی خدمات عمومی که تصویب شده هیچ تغییر کاربری صورت نگیرد. این زمین در دهه 70 تملک شده برای تبدیل شدن به فضای سبز. در طرح جامع شهر تهران نیز فضای سبز بوده و در طرح تفصیلی هم فضای سبز بوده. مکاتبات داخلی شهرداری هم نشان می دهد این زمین، فضای سبز است.
حالا فرض کنیم نبوده، ولی سابقه نشان می دهد که فضای سبز بوده، ولی در دوره ای تغییر کاربری پیدا کرده، و ما این مجوز تغییر کاربری را خواسته ایم.
اصلا وجود خارجی دارد؟
مجوز رسمی دال بر این تغییر کاربری وجود ندارد.   در آرشیو شورای عالی شهرسازی و معماری هم نیست؟
نه   ما سه بار با شهرداری مکاتبه کردیم که این مصوبه را که می گویید بفرستید، اگر بود که حتما می فرستادند.   و نهایتا اکنون شهرداری از نظر شورای عالی شهرسازی و معماری در توقف ساخت و ساز تمکین نمی کند. چه خواهید کرد؟
در مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری قید شده که اگر تمکین درباره این مصوبه از سوی شهرداری تهران اتفاق نیفتاد، موضوع به صورت حقوقی پیگیری شود. البته دبیرخانه شورای عالی، موضوع را نه به شکل شکایت، بلکه به صورت گزارش به مراجع نظارتی که وظیفه جلوگیری دارند، ارجاع داده است.   رئیس قوه قضاییه هم که موضوع را به مراجع قضایی زیر مجموعه شان ارجاع داده است؟
بله، به شعبه بازپرسی ارجاع داده اند.   ارجاع به بازپرسی به معنی این نیست که پرونده قضایی تشکیل شده است؟ به این معنی است. ولی پرونده به تقاضای شورای عالی شهرسازی و معماری تشکیل نشده است.
پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی در غرفه خبرآنلاین
پس شاکی کیست؟ مدعی العموم وارد شده است.   در نهایت، ساختمان سازی در بوستان مادر در حال انجام است و با وجود اعتراضات شهروندان و شورای شهر، این روند متوقف نشده است. قرار است چه زمانی این کار توقف پیدا کند؟
حرکت شهر مثل حرکت یک قطار است. از لحظه ای که ترمز را می کشید تا زمانی که می ایستد، زمان می برد. خیلی از این ساختمانها که اکنون ساخته می شود، دو یا سه سال پیش پروانه گرفته اند. متعلق به الان نیست. تازه آنهایی که ساخته می شوند، قبل از آمدن ما به شورای عالی، پروانه گرفته اند. می توانم این قول را بدهم که از لحظه ای حضورمان در شورای عالی شهرسازی و همچنین کمیسیون ماده 5، قطاری که از ریل خارج شده است را به سمت مسیر اصلی هدایت می کنیم.
آقای قالیباف همیشه استدلال می کند مصوبات کمیسیون ماده 5 قانونی است و شهرداری فقط یک عضو دارد. ظاهرا این کمیسیون در دولت دهم، برای تغییر کاربری های زیادی مجوز داده است، آیا این روند در کمیسیون ماده 5 متوقف شده است؟
این حرف را باید اصلاح کرد. درست است که شهرداری یک عضو در این کمیسیون دارد ولی دبیرخانه کمیسیون ماده5 در شهرداری تهران است. دبیرخانه وظیفه کنترل موضوعات تخصصی را دارد. این دبیرخانه در تهران، در شهرداری مستقر است. نه به این دلیل که بخواهند دست شهرداری را باز بگذارند، بلکه به جهت اهمیت شهر تهران به عنوان پایتخت، این کار انجام شده. شهرداری پایتخت اینقدر مهم است که نگاه ویژه ای به آن  شده. اگر ارزیابی این باشد که کمیسیون ماده 5 به وظایف تخصصی خودش عمل نکرده است و مسولیت طرح موضوعات را نمی پذیرد و از ظرفیت دبیرخانه برای جلوگیری از تخلفات استفاده نکند، باید در استقرار این دبیرخانه در شهرداری تهران، تجدیدنظر کنیم.
ظاهرا برخی از درآمدهای شهرداری تهران از محل تغییر کاربری برخی اراضی از طرف کمیسیون ماده 5 بوده، آیا تغییر در روند صدور مجوزهای تغییر کاربری و کاهش درآمد شهرداری در زمان فعلی، به مدیریت شهری لطمه نمی زند و دست شهرداری را در برخی پروژه ها عمرانی گران قیمت در پوست گردو نمی گذارد؟
مطمئنا اگر شما به متن مذاکرات مجلس موضوع تصویب قانون شورای عالی شهرسازی مراجعه کنید می بینید که کمیسیون ماده 5 را برای کسب درآمد شهرداری نگذاشته اند. این قابل پیگیری است. منتهی اشتباهات مختلفی که به دلیل نگاه بخشی یا عدم تسلط کافی به مسایل قانونی و حقوقی پیش می آید، این موضوعات را برای کسانی به زعم خودشان ممکن است تبدیل به حق کند. در حالی که حقی نیست. کمیسیون ماده 5 موضوع قانون تاسیس شورای شهرسازی و معماری ایران وظیفه انعطاف بخشی به طرحهای متصلبی دارد که قبلا تصویب می شدند. وقتی این طرحها قابل اجرا نبودند به این کمیسیون اجازه داده شده تا انعطاف را به طرحها ببخشد و تغییراتی را بدهد. قوانینی مانند قانون کمیسیون ماده 100 شهرداری ها و کمیسیون مورد صحبت ما، اساسا به جهت درآمدی تاسیس نشده اند. متن مذاکرات مجلس شورای ملی آن زمان و اصلاحیه ی ماده 5 این قانون در سال 1365 و 1389موجود است و کسانی که غیر از این ادعا دارند، می توانند به متن مذاکرات قانونگذاران مراجعه کنند. برای چه زمانی قول می دهید ساخت و ساز در پروژه هایی مانند بوستان مادر متوقف شود؟
چون این مسایل، مسیر حقوقی را طی می کند، از دست ما خارج است. بالاخره بوستان مادر یک مورد نمونه است در میان صدها نمونه دیگری که در شهر وجود دارد. بوستان مادر یک نماد است که نشان می دهد مدیریت شهری تهران چقدر به تامین خدمات عمومی برای شهروندان پایبند است. این که من ادعا کنم سرانه فضای سبز در این منطقه بالاست، تشخیصش با من نیست. تشخیص این مسایل با مراجع صاحب صلاحیت بالادستی است. این که بخواهیم اینطوری شهر را اداره کنیم، این موارد تبدیل می شود به مکانیزمی عکس خود. فرض بر این است که همه ما آمده ایم به مردم خدمت کنیم. اگر جایی کار خوبی انجام دهیم ولی چند برابر کارها را خراب می کنیم برآیند کار ما منفی است. باید برآیندی که از انتهای کار ما در می آید معنی اش خدمت کامل، مستدام و تخصصی به مردم شهر باشد.   17231  

کلید واژه ها: شهرداری تهران - شورای شهر تهران -




چهارشنبه 21 آبان 1393 - 06:38:35





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن