پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1849590234
یادداشتی بر رمان «مفتون و فیروزه» نویسندهای که شناخت، شعور و حضورش در رمان باعث حیرت است
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشتی بر رمان «مفتون و فیروزه»
نویسندهای که شناخت، شعور و حضورش در رمان باعث حیرت است
شناخت نویسنده از روابط و مناسبات، نحوه گفتار و کردار این همه آدم در مکانها و موقعیتهای متعدد حیرت زدهات میکند، در حالی که حضور و شعور نویسنده و جهان بینیاش به این روابط و موقعیتها و رویدادها رنگ و طعمی شاعرانه میبخشد.
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، رمان «مفتون و فیروزه» رمان منحصر فردی به قلم سعید تشکری و درباره انقلاب اسلامی در مشهد است. عبدالرضا فریدزاده درباره این رمان یادداشتی نوشته است که در ادامه میآید: **آخرین «خود» سعید تشکری من تئاتریم. متعهدم به تئاتر و بسیار چیزها را به خاطرش باخته ام. دلم میخواهد در مورد وجه تئاتری سعید تشکری بنویسم. اما سعید تشکری نمیگذارد. نه شخص خودش. آخرین «خود»ش که در رمان مفتون و فیروزه تمام قد جلوه کرده است. وجوه شخصیتی، دریافتهای حسی و منطقی از جامعه و جهان و انسان، تکنیکهای رمان نویسی و نمایشنامه نویسی، که به سود رمان به کار گرفته شده اند، شناخت وی از شیوهها و مکاتب نوشتن، و چگونگی به کارگیری و درآمیختن آنها و...و...و... در یک کلام در این رمان آن سعید تشکری را میبینیم که با خود پیشینش متفاوت است: آگاه تر است و پخته تر با انسجام ذهن و اندیشه افزونتر و بهتر، هرچند وجه اعتقادیش تکان نخورده و گسترده و عمیق تر هم شده است. خودش هم جایی گفته است که این اثر حاصل عمر اوست. تشکری در تئاترش هم دیدگاه سینمایی خود را کما بیش نمایانده است اما در این رمان برشها و برداشتها و کاتها و کادربندیها و میزانسنهای سینمایی را برجسته و آشکارتر مییابیم، و آگاهانه تر و منسجم تر و هدفمندتر. و در غوری مختصر در زندگی شخصیش هم مییابیم که او با یک پشتوانه ی غریزی و ذهنیت سینمایی پا به تئاتر نهاده، یعنی از کودکی کنار پدر در محیط سینما و آپاراتخانه به سر برده و بسیاری فیلم دیده است و به احتمال، اگر نه در قوچان که در تهران یا شهری درجه یک متولد میشد چه بسا بجای تئاتر مسیرش به سمت سینما میافتاد و با خود میگویی چه خوب که چنین نشده، تا او با کسب تجربیات تئاتری ، بعدها این گونه ظریف و با وسواس آموختهها و تجارب تئاتری را در رمان وارد کند و با مادّه تئاتری که چیزی در طراز آب حیات هنری ست، رمانش را غنا ببخشد. ** شخصیت سازی، موقعیت سازی و دیالوگ نویسی خوب آشکارترین وجه تئاتری تشکری را در دیالوگ نویسی خوب رمانش میبینیم و نهان ترین وجهش را در شخصیت سازی و موقعیت سازی و ترکیب به نجار شخصیت و موقعیت با رویدادها.یادت میآید که محمود دولت آبادی هم با تجربههای تئاتری رمان کلیدرش را پختگی و عمق بخشیده. در آثار پیشین تشکری حرکت به سمت گونه ای زبان مستقل را میشود رصد کرد اما همین عنصر مهم نیز در کارهایش، با اوج و یکدستی و تکامل افزونتر ، در همین مفتون و فیروزه اش رخ مینماید: زبانی زنده و تپنده که هم در کلام شخصیتها متناسب در میآید و هم در روایت و توصیف (که البته توصیفها به پیروی از رمان مدرن به خوبی در روایت حل شده اند و جزئی از بافت آن؛ و موجب خستگی و بریدن خواننده از فضا و رویداد و موقعیت رمان نمیشوند). این زبان، در هر موقعیت، رنگ و حس مناسب همان موقعیت را به خود میپذیرد چنان که بدون ذکر این که مثلاً فلان فصل رمان در مشهد، و رویداد فصل دیگر در حومه قوچان اتفاق میافتد، یا موقعیتی در مزرعه یا کارگاه و دیگر موقعیت در اداره یا بیمارستان است، لحن و رنگ زبان، خود بیانگر تفاوتها میشود. ** حیرت زدگی از شناخت نویسنده در این میان شناخت نویسنده از روابط و مناسبات، نحوه گفتار و کردار این همه آدم در مکانها و موقعیتهای متعدد حیرت زدهات میکند، در حالی که حضور و شعور نویسنده و جهان بینی اش، به این روابط و موقعیتها و رویدادها رنگ و طعمی شاعرانه (آن دست شاعرانگی که به سبب وقوف به تلخی جهان و در رنج بودن انسان، لحن و لهجه ای گس و تراژیک حتی در شیرین ترین لحظات رمان دارد) میبخشد. این حضور، همراه با تغییرهای مکرر راوی (گاه اول شخص، گاه خودِ شخصیت داستانی، و...و به طور کلی مجال کمتر دادن به "دانای کل" ) که هشیارانه و عمدی صورت میپذیرد، و سبب گم شدن رشته ی روایت در ذهن خواننده نمیشود بلکه تمرکزش را هم قوی تر میکند، جا و فضایی مناسب برای حضور خواننده در زاویه و موضعی مناسب فراهم میآورد تا با بهتر دیدن، قضاوت درست تری داشته باشد. گاه نویسنده خواننده اش را در این جایگاه تنها میگذارد تا بهتر بیندیشد، و گاه کنارش قرار میگیرد بی آن که مُخلّ تمرکزش شود.. **راه رفتن تشکری بر لبه تیغ رمان مقطعی مشخص از تاریخ معاصر را در خراسان بیان میکند که وقایعش به حرکت عمومی مردم برای ایجاد تغییر در سیستم حکومتی میانجامد. از آنجا که این کار نیازمند پژوهش تاریخی ست، در صورت عدم مراقبت و وسواس هنری نویسنده میتوانست اثر را به خشکی نامنعطف و نامؤثر تاریخ نگارانه دچار کند: راه رفتن بر لبه تیغ، که تشکری از عهده اش برآمده و مانع لغزش و سقوط خود شده است. از سویی برای بیان دقیق تر وقایع دور مورد نظر، وی نیازمند پرداختن به حضور افرادی از اقشار و طبقات و تیپهای متعدد اجتماعی و تشریح بینش و کردار و گفتارشان است به شکلی زنجیره ای و با بررسی منطقی؛ و این خود "لبه تیغ "دیگری ست که میتواند به آسانی نویسنده را به دام تیپ نگاری سطحی به جای شخصیت پردازی حساب شده بیندازد. اما سعید تشکری با شناختی مناسب از اقشار و طبقات، و روابط و مناسباتشان، و در آمیختن این شناخت با میزان لازم تخیل هنری و اندیشه و اعتقاد و جهان نگری، به تأنّی و دقت و اندکی هم رندی، بدون لغزش و سقوط و آسیب از کنار این خطر گذشته است. **رابطه صمیمی و دموکراتیک نویسنده با خواننده بی شک سعید تشکری در این اثر، نویسنده ای دقیقاً جانبدار است و قضاوتش در مورد وقایع و افراد، مشخص و معیّن؛ اما بُردش آنجاست که قضاوت و جانبداریش را با تعصب و پافشاری و اصرار تحمیل نمیکند. با شهامت و آشکارا نظر و منظر خود را به خواننده اش عرضه میدارد، اما به مرور و طی خط کلی روایت، گاه نیز با تعلیق هشیارانه، اما خواننده را در برداشت و دریافت مختار و آزاد رها میکند به گونه ای که حتی اگر با دیدگاه و اندیشه اش موافق هم نباشد، مشتاق میشود که نگاه و نظر او را بیشتر بشنود و ابعادش را دریابد. به عبارتی نویسنده خود را نیز به عنوان شخصیت غایب اثر ، با ابعاد و حجم و شمایلی جالب و جذاب برای مخاطبش تعریف کرده و با او رابطه ای صمیمی و دموکراتیک برقرار میکند: یک ناظر دردمند که تلخی وقایع را چشیده، که به درد و دلی اندیشمندانه و تحلیلگرانه نشسته است. شخصیتی که به مرور همه خویش را برای مخاطب رو میکند نه به یکباره، درست مانند اشخاص داستانش. شخصیتی نه تخت و تک بُعدی و آسان یاب که در همان فصلهای نخستین رمان بشود بسته بندی کرد و به کناری اش نهاد. **نویسندهای با سواد مردم شناسی و فرهنگ عامه و جامعه شناسی «مفتون و فیروزه» رمانی بوم شناختی نیز هست که در بُعد بوم شناسانه اش نیازمند دست کم فهم و سواد مردم شناسی و فرهنگ عامه و جامعه شناسی و دیگر زمینههای بینا رشته ای ست، و نویسنده اش را دارای چنین فهم و سوادی مییابیم در اندازه ی لزوم؛ و البته با دقت و وسواس مناسب. از دیگر سو تأثیر همه تاریخچه ی رمان نویسی ایران و آثار تولید شده طی این تاریخچه به اضافه آثار ترجمه شده ی مهم همین دوران را با همه ی شیوهها و فنون و تکنیکهایشان، و نیز اندیشههای مطرح شده در آثار نگاشته و ترجمه شده اش را در «مفتون و فیروزه» به گونه ای در آمیخته و عصاره وار، میتوان مشاهده کرد که البته نویسنده با زیرکی این تأثیرات را درونی خویش کرده و نمیتوان گفت مشخصاً در کجای اثرش از چه کسی تأثیر پذیرفته است چرا که تمام تلاشش را برای مستقل ماندن هزینه کرده ، و به توفیق خوبی نیز رسیده است. دستیابی وی به شیوه خود که شاید به آن نام "رمان پست مدرنیستی در شکل، و کلاسیک در محتوی" داد، درخور تأمل است. این به گونه ای نیاز جامعه ی ما نیز میتواند باشد (از حیث تکنیک، بدون در نظر داشتن محتوای خاص این کتاب). زمانی عبدالحی شمّاسی در نمایشنامههایش به ترکیبی از این دست، دست یافته بود که بر آن نام "ابزوردیسم ایرانی "نهاده بودم و از نگاه من یکی از موفق ترین شیوههای نمایشنامه نویسی تجربه شده در کشورمان بود که متأسفانه او خود نیز ادامه اش نداد. اخیراً نیز آخرین رمان دکتر محمد حنیف به نام «کلاه غیبی و مجسمه مسی» به عنوان یکی از خوش ترکیب ترین رمانهای معاصر به بازار آمده است که تجربه ای مشابه و در کل بسیار متفاوت با «مفتون و فیروزه» به شمار میآید و خواندنش را جدّاً توصیه میکنم. **درک بهتری از چرایی حرکت ستم ستیزانه و عدالت خواهانه مردم نکته ی دیگر اینکه گرچه رویدادهای این اثر تشکری در قوچان و مشهد میگذرند، نویسنده با کشاندن ماجراها به همه ی زوایا و گوشه کنار این دو شهر (ادارات، حرم امام رضا علیه السلام، مکانهای اعیان نشین و متوسط نشین و فقیرنشین، حومهها و باغات و کارخانهها و...و به میان اقوام و اصناف و...) خواننده را به کاوش در ابعاد و زوایای زندگی مردم وا میدارد .آدمها و مکانها تماماً نمونههایی اند از مکانها و مردم و تیپ و طبقاتی که در هر ساخت شهری در دهههای اخیر در ایران میبینیم، و بدین گونه با آنکه با مردم و زندگی و فرهنگ ویژه ای در خراسان روبروییم، گویی تمام شهرهای کشور را در توری جامعه شناسانه بازدید میکنیم، و این کار بنظر میرسد که هشیارانه انجام شده تا خواننده ضمن همذات پنداری با آدمهای داستان، تصویری وسیع و گسترده از وضعیت جامعه در مقطع خاص تاریخی مطرح شده در رمان داشته باشد و وجود زخمها و عفونتها را در جای جای این تصویر گسترده و عمومی تشخیص داده و درک بهتری از چرایی حرکت ستم ستیزانه و عدالت خواهانه مردم آن مقطع به دست آورد. در این میان آنچه برجسته میشود باور و عرف معنوی عملی و کاربردی خالص و صادقانه مردم و جامعه است و مقابله اش با جریانی منحط، که تحت تأثیر مدرنیسمی روبنایی و سوء تعبیر شده که قصد کدر کردن آن شفافیت و زلالی و خلوص را داشته است. مدرنیسمی که از نگاه نویسنده فاقد مؤلفه اصلی خود "عدالت اجتماعی و اقتصادی" بوده ، و مبدل به ابزار سلطه اقتصادی شده، و زمینه ی رشد گونه ای شبه بورژوازی غیر مولد و غیر خلّاق که در درون رابطه ی خود با مردم و جامعه را بیرحمانه تر و واپس گراتر از رابطه ی برده دار و برده و تماماً بر پایه ی تحقیر تعریف کرده است. این رویارویی در رمان، از هدایت مذهبی با نگرش پیشرو برخوردار است که هادیان، اشخاص حقیقی تاریخی اند که از قضا حضور پررنگی و فعال از نوع هنری و ادبیش ندارند و فصلهای مربوط به حضورشان گزارش گونه و ژورنالیستی ست. میتوان چنین توجیه کرد که این کلی بودن حضور آن اشخاص یکی به دلیل جایگاهی ست که از حیث والایی از دیدگاه دیگر اشخاص رمان داشته اند، و دیگری به دلیل فعالیت سازماندهی شده شان که از نظر حاکمیت وقت ممنوع بوده، و این هر دو میباید در شکل داستانی اثر به نحوی نمود پیدا کند. اما نمود فعلیشان در رمان بسیار نزدیک است به همان تاریخ نگاری صرف که پیش تر به آن اشاره داشتیم، و دور است شیوه ی هنری ممتاز اثر. و پیشنهاد مشخص این است که در چاپهای بعدی در چنین بخشهایی (نمونه:فصل 114 و برخی فصول انتهایی) برخی ویژگیهای فصول دیگر دست کم شاعرانگی و تپندگی زبان و حس و حال مؤثر تعبیه شوند تا از حالت وقایع نگاری خارج شوند. در هر حال این رمان نقطه عطف نویسندگی سعید تشکری عزیز است و مشتاقانه در انتظار آثار بعدیش میمانیم که یقیناً زیباتر و مؤثرترند. با آرزوی تندرستی و توان و مجال هرچه بیشتر برای این شخصیت نجیب و مهربان و فرهیخته. انتهای پیام/و
93/08/20 - 11:20
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
یادداشتی بر رمان «مفتون و فیروزه» سعید تشکری فیلمی بینظیر از تاریخ انقلاب اسلامی را بخوانید!
یادداشتی بر رمان مفتون و فیروزه سعید تشکریفیلمی بینظیر از تاریخ انقلاب اسلامی را بخوانید زنده بودن رمان به هنر بینظیر نویسندهاش بر میگردد که توانسته با فصلها و جملات کوتاه با تصویرسازیهای بینظیر نه یک داستان بلکه فیلمی بسازد که شما آن را ببینید مفتون و فیروزه تنها یک کتبرشهایی از رمان «مفتون و فیروزه» آقا سید علی که پیاده شد، جماعت دور و برش بودند
برشهایی از رمان مفتون و فیروزهآقا سید علی که پیاده شد جماعت دور و برش بودندوقتی مردم روستا لندرور حاجی غنیان را از دور میدیدند میدانستند آقا سید علی برای دفن مردههاشان آمده به طرف ماشین دویدند آقا سید علی که پیاده شد جماعت دور و برش بودند به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فاارشاد 146 کتاب جدید خرید کتاب تحسینشده «مفتون و فیروزه» در لیست ارشاد
ارشاد 146 کتاب جدید خریدکتاب تحسینشده مفتون و فیروزه در لیست ارشادفهرست کتابهای تصویب شده در پانصد و بیست و سومین نشست هیات انتخاب و خرید کتاب اعلام شد که کتاب مفتون و فیروزه در دو جلد در میان خریدهای ارشاد قرار دارد به گزارش خبرگزاری فارس در پانصد و بیست و سومین جلسه هیات خرمحمد قهرمانی در گفتوگو با فارس: فیلم «کسوف» با موضوع مهدویت ساخته میشود/«فرشتگان قصاب۲»
محمد قهرمانی در گفتوگو با فارس فیلم کسوف با موضوع مهدویت ساخته میشود فرشتگان قصاب۲ در انتظار یاریمعاون فرهنگی هیات رزمندگان گفت فیلم فرشتگان قصاب 2 پروانه ساخت خود را دریافت کرده است اما همچنان منتظر یاری ایوبی است آنچه که خود وی قول داده است محمد قهرمانی معاون فرهنگی هیامستند پرتره «هوشنگ مرادیکرمانی» به نمایش درمیآید
مستند پرتره هوشنگ مرادیکرمانی به نمایش درمیآیدفیلم مستند بلند قصهها که پرترهای از زندگی و آثار استاد هوشنگ مرادیکرمانی نویسنده نام آشنای ادبیات کودک و نوجوان ایران است در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به نمایش عمومی درمیآید به گزارش خبرگزاری فارس اینگفتوگوی مفصل فارس با سعید تشکری «خون» در «مفتون و فیروزه» جریان دارد/ مشق خودم را پیش مردم میبردم/ در حوادث
گفتوگوی مفصل فارس با سعید تشکری خون در مفتون و فیروزه جریان دارد مشق خودم را پیش مردم میبردم در حوادث واقعی نباید با افراد خیالی رمان نوشتسعید تشکری گفت یک چیزی از خودم کنده شده و آنجا مانده و اسمش هم روح تعهد و وامدارانه به هستی ایران است تعهد یک نویسنده به کشور مذهب و«فیروزه» این هفته میزبان شاعری یزدی است زکریایی که از اخلاق شاعری میگوید
فیروزه این هفته میزبان شاعری یزدی استزکریایی که از اخلاق شاعری میگویدفیروزه این هفته اختصاص به زندگی هنری حجت الاسلام زکریا اخلاقی شاعر معاصر یزدی اختصاص دارد به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس فیروز عنوان برنامه ای است که به بررسی زندگی شخصی و هنری و همچنین فعابعد از گذشت چندین سال طلسم کتاب محسن هجری شکست/ رمان «اقلیم هشتم» در نوبت چاپ قرار گرفت
بعد از گذشت چندین سالطلسم کتاب محسن هجری شکست رمان اقلیم هشتم در نوبت چاپ قرار گرفتمحسن هجری از انتشار رمان اقلیم هشتم با موضوع زندگی شیخ بهاءالدین سهروردی بعد از گذشت چندین سال در نوبت چاپ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا پایان سال جاری خبر داد محسن هجری نویسنده ادبیاتاین کتاب از رژیمهای نظامی فاسد سخن میگوید دانشجوی مصری که رمان «1984» جرج اورول را داشت دستگیر شد
این کتاب از رژیمهای نظامی فاسد سخن میگویددانشجوی مصری که رمان 1984 جرج اورول را داشت دستگیر شددر اقدامی عجیب یک دانشجوی مصری به دلیل همراه داشتن رمان 1984 جرج اورول که از رژیمهای نظامی فاسد سخن میگوید بازداشت شده است به گزارش خبرگزاری فارس منابع مصری اعلام کردند در اقدامی عیادداشتی بر کتاب «بدون چتر آمدهام» وارث شایسته سنت رباعی پس از انقلاب
یادداشتی بر کتاب بدون چتر آمدهاموارث شایسته سنت رباعی پس از انقلاببه جرئت میتوان مجموعه بدون چتر آمدهام را وارث شایستهای برای سنت رباعی دانست زیرا در این مجموعه نسبتا کوچک هم لطافت رباعیهای سیاوش کسرایی هم عمق اندیشگی رباعی قیصر و هم نوآوری ارژن و صفربیگی را میتوان ملاحظه کجنگ همچنان الهامبخش آثار ادبی رمانی از جنگهای داخلی اسپانیا برنده جایزه «گنکور» شد
جنگ همچنان الهامبخش آثار ادبیرمانی از جنگهای داخلی اسپانیا برنده جایزه گنکور شدرمان رماننویس فرانسوی که در کتاب گریه نکن داستان خود و مادرش را در دوران جنگ داخلی اسپانیا و قیام علیه رژیم فرانکو را روایت کرده برنده جایزه گنکور شد به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس روز گذشته نتایجحجتالاسلام طباطبایی در گفتوگوی مشروح با فارس نقش جریان مسیحی-یهودی در تربیت یزید/ فرمانروایی «ابن زیاد
حجتالاسلام طباطبایی در گفتوگوی مشروح با فارسنقش جریان مسیحی-یهودی در تربیت یزید فرمانروایی ابن زیاد را چه کسی پیشنهاد کردکارشناس ادیان و مذاهب گفت همان جریان مسیحیت صهیونیستی که امروز مطرح میشود به لحاظ شاخص نژادپرستی در جریان مسیحی یهودی زمان امام حسین ع نیز وجود داشت ونویسنده «دختران فیروزهای»: انتخاب «اسلام امریکایی» بعنوان شعار «چهارمین جشنواره رسول
نویسنده دختران فیروزهای انتخاب اسلام امریکایی بعنوان شعار چهارمین جشنواره رسول آفتاب بسیار هوشمندانه بودمحمدحسن ابوحمزه ضمن هوشمندانه توصیف کردن انتخاب اسلام امریکایی بعنوان موضوع محوری چهارمین جشنواره رسول آفتاب گفت این جشنواره پلی از ایران 1393 به دیدگاههای امام خمینی ره رحضور آثاری از ایران در این مسابقه «کتارا» بهترین رمان عربی را انتخاب میکند/بیشترین رمانها درباره ا
حضور آثاری از ایران در این مسابقهکتارا بهترین رمان عربی را انتخاب میکند بیشترین رمانها درباره انقلابهای عربیکمیته جایزه رمان عربی کتارا در قطر که قرار است بهترین رمان عربی را انتخاب کند با اعلام حضور آثاری از ایران در این مسابقه افزوده است که بیشترین رمانهای حاضر در این جایزبا حضور نویسنده و مترجم صورت می گیرد رونمایی از ترجمه ترکی رمان «مسابقه دات کام» در نمایشگاه کتاب اس
با حضور نویسنده و مترجم صورت می گیردرونمایی از ترجمه ترکی رمان مسابقه دات کام در نمایشگاه کتاب استانبولرونمایی از ترجمه ترکی رمان مسابقه دات کام درغرفه موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران همزمان با نمایشگاه کتاب استانبول صورت میگیرد به گزارش خبرگزاری فارس سی و سومین نمایشگاه بین انگاهی به کتاب «لحظهها جا میمانند» افت و خیزهای انقلاب اسلامی به روایت شخصیتهای خاکستری یک رمان
نگاهی به کتاب لحظهها جا میمانندافت و خیزهای انقلاب اسلامی به روایت شخصیتهای خاکستری یک رمانکتاب لحظهها جا میمانند داستانی با موضوع آزادیخواهی و ظلم ستیزی مردم گرگان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و به قلم یوسف قوجق است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس کتاب لحظهها جا میپای درس اخلاق محمد شجاعی «شناخت فرصتهای عاشقی» راهی برای درمان غمهاست
پای درس اخلاق محمد شجاعیشناخت فرصتهای عاشقی راهی برای درمان غمهاستمحمد شجاعی از اساتید اخلاق میگوید گِله خداوند از بندگان مؤمنش گله سنگین و تکاندهندهای است که میزان عشق ما را به الله محک زده و زیر سؤال میبرد به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس محمد شجاعی از اسا-