تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):اسلام بر پنج چيز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولايت (رهبرى اسلامى).
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815177605




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آقایان! جایگاه قانونی کمیسیون اصل 90 فراموش نشود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: آقایان! جایگاه قانونی کمیسیون اصل 90 فراموش نشود روزنامه خراسان در ویژه نامه خراسان رضوی روز سه شنبه به شماره 2861 یادداشتی به قلم "مجید فکری" تحت عنوان "آقایان! جایگاه قانونی کمیسیون اصل 90 فراموش نشود" به چاپ رسانده است.


دوران گذار، بد دورانی است. به خصوص اگر در دو حوزه فرهنگ واقتصاد باشد و باز به صورت ویژه تر اگر در هر دو حوزه همزمان اتفاق بیفتد.
بد است برای جامعه و خوب است برای برخی بنگاه های اقتصادی که با سرمایه های خرد و کلان مردم فاصله صفر تا صد را در حداقل زمان ممکن با تکیه بر بیماری های اقتصادی و نیز آرزوی یک شبه پولدار شدن، طی می کنند.
در این بین آنچه بیش از همه می تواند آسیب های دوران گذار را به حداقل برساند، در قدم اول آگاهی و هوشیاری مردم و پس از آن عملکرد وزین، عادلانه، روشنگرانه و دقیق دستگاه های ناظر و کنترل کننده است.
آن هم با توجه به این که اعتماد عمومی اهرم قدرتمندی است که به مرور و به سختی به دست می آید و با اولین اشتباه برای همیشه از بین می رود.
حال اگر در این فضا، دو نفر از عالی ترین مسئولان یک نهاد نظارتی یعنی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، موضع گیری آشکاری به نفع بنگاه های خاص داشته باشند، آیا می توان به رویکرد منطقی این کمیسیون امیدوار بود؟
البته بی شک حمایت های صورت گرفته توسط رئیس و نایب رئیس کمیسیون اصل 90، از برخی بنگاه های اقتصادی بزرگ که سهامداران زیادی دارند و در تلاش برای افزایش تعداد آن ها نیز هستند، خیرخواهانه و با توجه به تبعات و محسنات آن برای جامعه بوده است. چرا که کمیسیون اصل 90 یکی از کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی است که وظیفه محول شده به مجلس در اصل نودم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را انجام می دهد.در اصل 90 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: هرکس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد، می تواند شکایت خود را به صورت کتبی به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه و یا قضاییه مربوط است رسیدگی شود و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند.
از آنجا که شکایت از عملکردِ سازمان های وابسته به دولت در دیوان عدالت اداری ممکن است و شکایت از نهادهای قضایی نیز با رجوع به مراجع بالاتر قوه قضاییه قابل پیگیری است، فلسفه وجودی این اصل مربوط به زمانی است که شکایات افراد نتیجه بخش یا ممکن نبوده و شخص به کلیتِ رفتاری یک قوه معترض باشد.
با توجه به اصل 90 قانون اساسی و سایر قوانین مربوط، وظایف و اختیارات قانونی این کمیسیون عبارت است از:
سامان دادن و کارآمدسازی مجلس و نمایندگان-بررسی طرزکار قوای مجریه و قضاییه و مجلس براساس برنامه های مدون سالانه و مصوب کمیسیون- رسیدگی به شکایت های مربوط به طرز کار مجلس، قوه مجریه و قوه قضاییه-مطالبه پاسخ کافی از مجلس، قوه مجریه و قوه قضاییه-ارائه و اعلام نتیجه رسیدگی کمیسیون به اشخاص ذ ی نفع-اعلام نتیجه رسیدگی کمیسیون به عموم در مواردی که مربوط به عموم باشد.ارائه و اعلام نتیجه رسیدگی کمیسیون به مجلس در موردگزارش های قرائت شده کمیسیون های تخصصی ازتریبون مجلس حسب تقاضای آن کمیسیون-مکاتبه با قوای سه گانه، وزارتخانه ها، ادارات، بنیادها، نهادهای انقلابی، شرکت های دولتی و مؤسساتی که به نحوی از انحا به یکی از قوای فوق الذکر مرتبط می باشند و نیز مراجعه به آن ها-اعلام تخلف مسئولان دستگاه ها (در عدم پاسخگویی به کمیسیون یا عدم پاسخ صحیح به آن یا عدم اجابت دعوت های مربوطه) به مراجع صالحه قضایی جهت پیگیری و اعمال مجازات های قانونی-اعزام بازرس یا بازرسان جهت انجام تحقیق و بررسی شکایات-اعلام تخلف عملی دستگاه ها به مراجع صالحه قضایی برای رسیدگی خارج از نوبت-اقدام قانونی نسبت به گزارش نهایی تحقیق و تفحص ها-ارائه گزارشهایی که مربوط به عموم باشد به هیئت رئیسه مجلس و قرائت آن در جلسه علنی مجلس-تقاضای انجام بازرسی فوق العاده از سازمان بازرسی کل کشور-عضویت دو نفر از اعضای کمیسیون در هیئت مرکزی نظارت بر امر انتخابات شوراهای اسلامی کشوری (به انتخاب مجلس شورای اسلامی)
با توجه به این شرح وظایف ملاحظه می شود که در هیچ یک از بندهای آن بازدید از یک بنگاه یا واحد اقتصادی خاص که امکان شبه تبلیغات برای آن وجود داشته باشد، دیده نشده است. لذا شایسته به نظر می رسد اگر چنین مواردی هم وجود دارد حداقل نه تحت عنوان کمیسیون اصل نود بلکه با عنوان نماینده مجلس صورت گیرد( که همان هم اما و اگرهایی دارد).
بهمن ماه سال گذشته بود که رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به پرونده های واصل شده به کمیسیون اصل 90 مجلس نهم گفت: حدود چهار هزار شکایت به کمیسیون اصل 90 مجلس نهم رسیده است.
این حجم زیاد شکایت ها نشان دهنده جایگاه والای این کمیسیون نزد مردم و مسئولان است و بی شک اعضای کمیسیون نیز باید تمام هم و غم خود را برای رسیدگی هرچه سریع تر و دقیق تر به این شکایت ها بگذارند.
در واقع این اصل به عنوان آخرین راه تظلم خواهی از طرز کار قوای سه گانه است و شکایت از نهادهای وابسته به دولت یا قوه قضاییه باید در دستگاه های پیش بینی شده در قانون صورت گیرد.
با توجه به این موارد و نیز جایگاه مهم و والای کمیسیون اصل 90 به عنوان یکی از پناهگاه های خسارت دیدگان و مظلومان از مسئولان این کمیسیون نیز انتظار رفتاری آگاهانه، هوشمندانه و به خصوص دوراندیشانه می رود چراکه رفتار مسئولان هر دستگاه و نهادی باید متناسب با جایگاه آن دستگاه و نهاد باشد.


20/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن