واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۷
رییس انجمن عکاسان مطبوعاتی ایران از جدا شدن دوسالانههای عکاسی در شاخههای مختلف راضی است و در اینباره گفت: اگر انجمن عکاسان ایران از انجمنهای عکاسی در شاخههای مختلف حمایت کند، آینده روشن خواهد بود. کاووس صادقلو - رییس انجمن عکاسان مطبوعاتی ایران - در گفتوگو با خبرنگار هنرهای تجسمی ایسنا در پاسخ به این پرسش که حذف عکاسی مطبوعاتی از دوسالانهی عکاسی چه پیامدهایی دارد؟ اظهار کرد: دربارهی حذف این شاخه از عکاسی گفته شده که بهتر است هر کدام از شاخههای عکاسی برای خود دوسالانهی جداگانه داشته باشند و البته این اتفاق، خوب و شدنی است. اکنون انجمن عکاسان مطبوعات ایران کار خود را با برگزاری نمایشگاه عکس مطبوعاتی آغاز کرده است و سال گذشته هم اولین نمایشگاه خود را برگزار کرد. هفتهی آینده نیز دومین نمایشگاه را برگزار میکند. او بیان کرد: اینکه هر انجمنی بتواند برای خود دوسالانه برگزار کند و عملکرد همهی عکاسان حوزه را بهنمایش بگذارد، اتفاق خوبی است. البته برای انجام چنین برنامهای، انجمنها به پشتیبانی انجمن عکاسان ایران نیازمندند، چون انجمنهای شاخههای مختلف عکاسی برای گرفتن اسپانسر با مشکل مواجه میشوند و سازماندهی اسپانسری سخت است، چون بخش خصوصی هم سخت کار میکند و غالبا به نتیجهی حاصل از قبول اسپانسری هم فکر میکند. از سوی دیگر، ما به سوی دولت هم نمیتوانیم برویم چون به ما گفته میشود که چطور ادعای استقلال میکنید وقتی از دولت پول میگیرید؟ صادقلو در بخشی از سخنانش دربارهی دوسالانههای عکاسی در دنیا، گفت: اگر دوسالانههای عکس را در دنیا پیگیری کنیم، میبینیم فضای دوسالانههای دنیا نیز هنری است. از سوی دیگر، باید به تفاوتهایی که هر شاخهی عکاسی با شاخهی دیگر دارد، توجه کرد. مثلا عکاسی در سینما، تخیل کارگردان به اجرا درمیآید و صحنهای ایجاد میشود که واقعیت ندارد. مثلا ممکن است کسی از دیوار بلندی بیفتد و دوباره به راه بیفتد و از آن عکاسی شود. در حالی که در واقعیت اینگونه نیست و ما میدانیم که اگر کسی از بلندی دیوار بیفتد، آسیب جدی میبیند. عکاسی مستند اجتماعی هم به امور واقعی میپردازد. به همین خاطر، در برنامهها و مسابقات معتبر جهانی معمولا عکاسی مستند اجتماعی از عکاسی سینما جدا میشود، چون به هر حال عکاسی مطبوعاتی و مستند اجتماعی رئال هستند. در نتیجه جدا کردن این دو بخش از یکدیگر درست است. او تأکید کرد: جدا کردن دوسالانهها از یکدیگر مستلزم این است که پشتوانهی این جریان، انجمن عکاسان ایران باشد. دست به دست هم دادن انجمنهای عکاسی با انجمن عکاسان ایران باعث میشود که بتوانیم هر کدام بهصورت جداگانه دوسالانه برگزار و ایدههای خود را اجرا کنیم. صادقلو دربارهی نحوهی شکلگیری مسابقهی جهانی «وردپرس فوتو» نیز گفت: در ابتدا اعضای تشکیلدهندهی وردپرس فوتو 3 یا 4 نفر دوست بودند که یک نمایشگاه از عکسهای مطبوعاتی برگزار کردند. اندک اندک با گسترش فعالیتها، به جایگاه امروزی مسابقهی جهانی وردپرس فوتو رسیدند. آینده برای نمایشگاههای سالانهای که انجمن عکاسان مطبوعات ایران استارت آن را زده نیز روشن است و فکر میکنم حتی کسانی که از شرایط فعلی راضی نیستند، در آینده به ادامهی این جریان کمک خواهند کرد. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]