تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805019387




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هنرعاشورايي هنرمندان، گذر هنر را تسخير کرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ آبان ۱۳۹۳ (۱۸:۵۳ب.ظ)
هنرعاشورايي هنرمندان، گذر هنر را تسخير کرد گروه استان ها؛ استان فارس
به گزارش خبرگزاري موج، سفري تا عروج انسانيت؛ گذري بر هنر عاشورايي عاشقان ثارالله(ع) شيراز به مدت 10 روز در سومين حرم اهل البيت "عليهم السلام" فضاي حماسه عاشورا را رقم زد اما.../ هنر فاخر و عاشورايي هنرمندان گذرهنر را تسخيرکرد اما دريغ از حضور و تشويق رسانه هايي که مدعييان شهر و سومين حرم مقدس اهل البيت"عليهم السلام" هستند
به گزارش روابط عمومي اداره ارشاد استان فارس، گذر هنر عاشورايي «سفري تا عروج انسانيت» از سوم تا سيزدهم محرم جاري با حضور هنرمندان رشته‌هاي مختلف هنر عاشورايي در شيراز برپا شد اما دريغ از حضور و تشويق رسانه هايي که مدعييان شهر و سومين حرم مقدس هستند.
در ذيل نگاهي به اقدامات انجام شده در اين گذر که نشان از فاخربودن فعاليتها و فخيم بودن انديشه هاي هنرمندان واصحاب فرهنگ وادب استان است داريم همان فرهيختگاني که درطول سال با هنرنمائيشان درمقابل حجمه هاي ضدفرهنگي غرب ايستاده و درداخل کشور خود بدون ادعايي وبدور ازخط ومشي هاي حزبي وجناحي وام دارخلاقيت حضرت باري تعالي و خون شهيدانند و کمر همت به توليد هنر فاخر واسلامي بسته اند.
قريب يک هزار و 400 سال است که از واقعه عاشورا مي‌گذرد، اما خون امام حسين(ع) همانند چشمه‌اي جوشان از زمين مي‌جوشد. ساليان درازي است که صداي سوگواري و مرثيه‌سرايي عاشقان آن حضرت در تمام مکان‌هايي که عاشق آزادي وجود دارد، به گوش مي‌رسد.
اينجا سومين حرم اهل البيت(عليهم السلام) در ايران اسلامي است. جايي که به قدوم مبارک قريب يک هزار و 400 امامزاده متبرک شده است و همزمان و هم‌نوا با ساير مناطق ايران اسلامي در ايام محرم به سوگ سيد و سالار شهيدان مي‌نشيند و صداي اين سوگواري در تمام کوچه پس کوچه‌هاي اين شهر مي‌پيچد.
«سفري تا عروج انسانيت»؛ گذري بر هنر عاشورايي عاشقان ثارالله(ع) شيراز به مدت 10 روز در سومين حرم اهل البيت "عليهم السلام" فضاي حماسه عاشورا را رقم زد اما.../ هنر فاخر و عاشورايي هنرمندان گذرهنر را تسخيرکرد اما دريغ از حضور و تشويق رسانه هايي که مدعييان شهر و سومين حرم مقدس اهل البيت"عليهم السلام" هستند و دردود پروردگار مهربان برمطبوعات و خبرگزاري هايي که اين اقدام اصحاب فرهنگ وادب وهنرفارس وديگر استانها در اين گذر عاشورايي را پاس داشتندو منت برچشم ما نهادند تا يک از هزاران آن همه را اطلاع رساني کنند تا دشمن واستکبار بداند عشق حسين در دلهاي ايرانيان مسلمان ريشه دارد/ سوگواره عاشورا در گذرهنر يک کار جديد و ابتکاري در جوار خلوتگه رندان عالم بودکه در سوگ شهيد و شهيدان کربلا گريست.
اشاره به آيين‌هاي سوگواري حسيني در شيراز
مراسم سوگواري امام حسين(ع) در شيراز به شيوه خاصي برگزار مي‌شود که برخي مي‌گويند اين نوع سوگواره تنها مختص به شيراز دارد و قدمتي بس قديمي دارد و در آن هيئت‌هاي مذهبي به همراه گروه دسته‌جات سينه‌زني و زنجيرزني در ايام دهه اول محرم هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء از محل تکايا، حسينيه‌ها و مساجد به سمت حرم حضرت شاهچراغ(ع) حرکت مي‌کنند و تمام هيئات عزاداري به نوبت و يکي پس از ديگري وارد حرم مطهر شده و پس از عرض ارادت خدمت حضرت احمدبن موسي(ع) همراه با عزاداري از درب ديگر حرم مطهر خارج مي‌شوند تا نوبت به ساير هيئات مذهبي برسد.
آيين گذر عاشورايي خلوتگه رندان عالم را درسوگ نشاند
البته اين تنها يک نوع از آيين عزاداري مردم شيراز است که در اين مجال فرصتي جهت پرداختن بيشتر به ساير آيين‌ها نيست. آنچه که ما را براي نوشتن اين گزارش مصصم کرد، انجام يک کار جديد و ابتکاري در مجموعه حافظيه شيراز، خلوتگه رندان عالم است و آن راه‌اندازي گذر هنر عاشورايي از محوطه چهار راه حافظيه تا چهار راه ادبيات و روبه‌روي آرامگاه خواجه شيراز است.
گذر هنر عاشورايي «سفري تا عروج انسانيت» عنوان مجموعه برنامه‌هايي است که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس از سوم تا 13 محرم جاري در شيراز اقدام به برگزاري آن کرده است و در آن هنرمنداني در رشته‌هاي مختلفي چون نواهاي عاشورايي، شاعران آئيني، نقاشان و خوشنويسان عاشورايي، گروه‌هاي تعزيه‌خواني، سقاخواني، چاووش خواني و غيره گرد هم جمع شده‌اند و روزانه برنامه‌هاي متنوعي را در اين محوطه اجرا مي‌کنند.
بهزاد مريدي، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس در اين رابطه گفت: اين اداره‌کل بعد از برگزاري موفق دهه فرهنگ از 11 تا 20 مهر ماه سال جاري در گذر هنر شيراز که با استقبال 250 هزار نفري مواجه شد، تلاش کرد تا دهه‌هاي ديگري نيز چون دهه عاشورا را نيز برگزار کند.
وي با بيان اينکه هدف از برگزاري اين برنامه، آشتي دادن مردم با هنرهاي ديني و آشنايي با هنرهاي آئيني مناطق مختلف کشور و استان فارس است، افزود: در گذر هنر عاشورايي انواع و اقسام هنرهاي عاشورايي به عرصه نمايش عموم گذاشته مي‌شود.
امام حسين(ع)؛ بزرگترين هنرمند تاريخ بشريت
مريدي، امام حسين(ع) را بزرگترين هنرمند تاريخ بشريت دانست و گفت: هنر جوانمردي، ايثار، خلوص و امر به معروف و نهي از منکر همگي در وجود آن امام همام جمع شده بود.
بنا بر اين گزارش، علي ثابت، مدير اجرايي سوگواره «سفري تا عروج انسانيت» نيز گفت: اين سوگواره از سوم تا 13 محرم سال جاري در گذر هنر واقع چهار راه حافظيه تا ادبيات شيراز برگزار شد.
وي افزود: اين در سوگواره در بخش نواها و نغمه‌هاي عاشورايي گوش جان به چاووش‌خواني، منقبت‌خواني، سورنانوازي، شروه‌خواني و نواهاي عاشورايي از شهر ميناب هرمزگان و همچنين ميزبان مناسک عاشورايي استان بوشهر سپرديم که شامل اجراي سنج و دمام است.
ثابت عنوان کرد: در بخش شعر و ادب امسال با برگزاري شب شعر «بانوي حماسه و مهر» که ويژه مقام و منزلت حضرت زينب(س) است، همايش ادبي با حضور بانوان شاعر در تاريخ 17 آبان جاري و به عنوان آيين اختتاميه اين سوگواره برگزار مي‌شود و در بخش نمايشگاه هنرهاي تجسمي نيز آثاري از نقاشي هنرمندان و عکس‌هاي توليد شده و خوشنويسان عاشورايي و آثار حجمي و همچنين اجراي نقاشي زنده در مسير گذرهنر عاشورا با حضور اساتيد و علاقه‌مندان صاحب فن را شاهد بوديم.
مدير اجرايي سوگواره «سفري تا عروج انسانيت» ابراز کرد: امسال در بخش فيلم سينمايي تلاش کرديم تا با هماهنگي تهيه‌کنندگان فيلم «عقاب صحرا» به ديدن اين فيلم همراه با نشست نقد و بررسي با حضور کارگردان و بازيگران آن برويم.
وي خاطرنشان کرد: همچنين در راستاي تهيه کتيبه «لبيک يا سيدالشهدا» امکاني فراهم شده تا عاشقان حضرت اباعبدلله‌الحسين(ع) پس از گذشت 1400 سال از حماسه خونين کربلا با امام خود بيعتي دوباره برقرار کنند تا مردم ولايي استان توسط ثبت اثر دست خود بر اين کتيبه با سرور وسالار شهيدان عالم تجديد پيمان کنند به طوري که ده‌ها طومار سي متري درفضاي نمايشگاه نصب شده و عاشقان اهل بيت(ع) با رنگ‌آميزي به‌وسيله دستان خود برروي طومار پارچه‌اي، شکوهي از حماسه عاشورا را ترسيم کردند.
ثابت ادامه داد: پس از توليد و تهيه اين اثر، طومار خلق شده توسط هنرمندان عاشورايي به کربلاي معلي براي تبرک و در ادامه در بازگشت به حرم حضرت شاهچراغ (ع)آورده و رونمايي خواهد شد.
وي درباره تهيه کتاب بزرگ اشعار دست‌نويس شاعران با موضوع عاشورا تحت عنوان «محرم نامه» گفت: اين کتاب فرصتي را ايجاد مي‌کند تا تمامي اصحاب فرهنگ و ادب وهنر و مردم شريف استان که توانايي سرودن شعر را دارند، در وصف عاشورا و مسائل و رويکرهاي شخصيتي حضرت امام حسين(ع) و ديگر شهداي کربلا سروده‌اند، با دست خود در اين کتاب بنويسند و در پايان تاريخ مقرر کتابي توليد خواهد شد که بالغ بر صدها نفر از عاشقان امام حسين(ع) آثار خود را در آن درج و ثبت کرده‌اند.
ثابت اضافه کرد: اين کتاب نيز همراه با طومار لبيک با سيدالشهدا براي تبرک به کربلا رفته و براي بازديد عمومي مردم به حرم مطهرشاهچراغ (ع) بازگردانده مي‌شود.
وي با بيان اينکه تئاتر صحنه‌اي «آب، دست اشک» نيز از 11 محرم به‌مدت 20 شب در تالار ابوريحان شيراز اجرا مي‌شود، گفت: در کنار اين نمايش، تئاترهاي ميداني مختلفي نيز توسط گروه‌هاي مختلفي مانند دانشگاه آزاد اسلامي شيراز و غيره اجرا مي‌شود.
ثابت خاطرنشان کرد: همچنين يکسري نواها و نغمه‌هاي عاشورايي نيز در بخش نمايش‌ها، پرده‌خواني، نقالي، چاووش‌خواني، سقاخواني و منقبت‌خواني اجرا شد به علاوه گروه‌هاي موسيقي عاشورايي شهرستان‌هاي مختلفي چون بوشهر و کازرون نيز ميهمان اين گذر هنر شيراز بودند.
مدير اجرايي سوگواره «سفري تا عروج انسانيت» ادامه داد: در بخش هنرهاي تجسمي نيز شاهد فعاليت هنرمندان رشته‌هاي تجسمي، سنتي و صنايع دستي بوديم که با استقبال گسترده هنرمندان نيز مواجه شد و در اين راستا نيز نمايشگاه‌هايي متعددي در محوطه گذر هنر شيراز برپا شد.
وي اضافه کرد: اين نمايشگاه‌ها در بخش اجراي زنده تابلوهاي عاشورايي، نقاشي‌هاي قهوه‌خانه‌اي، رئاليستي مدرن و غيره بود که از هنرمندان برخي آموزشگا‌ه‌هاي هنري نيز جهت برپايي اين نمايشگاه کمک گرفته شد.
راه‌اندازي غرفه مؤسسات قرآني در گذر هنر عاشورايي
ثابت با بيان اينکه يکسري بخش‌هاي جنبي نيز به بخش‌ هنرهاي آئيني اضافه شده است، گفت: برپايي غرفه‌هاي قرآن و عترت در محوطه گذر هنر شيراز نيز شاهد بوديم که در آن برخي مؤسسات قرآني شيراز حضور داشته و آخرين دستاوردهاي خود اعم از نرم‌افزار، قصص‌هاي قرآني، کتب قرآني و غيره را به نمايش گذاشتند.
مدير اجرايي سوگواره «سفري تا عروج انسانيت» خاطرنشان کرد: برپايي مراسم‌هايي چون شام غريبان، خيمه‌سوزاني در ظهر عاشورا، آيين‌هاي سنتي شهرستان‌هاي مختلف چون چک چکوي استهبان و غيره از ديگر برنامه‌هايي بود که در اين مدت در اين گذر هنر شيراز اجرا شد.
در ادامه اين گزارش به سراغ برخي از هنرمندان و مسئولان بخش‌هاي مختلف اين گذر هنر مي‌رويم و سخناني را پيرامون هنرهايي که در گذر عاشورايي شيراز ارائه مي‌دهند، مي‌خوانيم.
گفت‌وگو با هنرمندان عاشورايي
حميد رضا کشاورز، عضو هيئت علمي دانشگاه پيام نور شيراز و هنرمند برتر شيرازي در کاشي هفت رنگ، گفت: به مناسبت ايام عزاداري محرم الحرام، کتيبه‌اي با مضمون شعر «باز اين چه شورش است» از محتشم کاشاني و به شيوه هنر سنتي اسلامي کاشي هفت رنگ تهيه شده است.
کشاورز افزود: طرح آماده شده روي کاشي منتقل شده و هنرمندان و اعضاي گروه هنري پنجره، با حضور در تالار حافظ، کار قلمگيري و رنگ گزاري آن را انجام داده‌اند.
مدرس دانشگاه پيام نور شيراز بيان کرد: هدف از اجراي اين کار، آفرينش يک کتيبه کاشي هفت رنگ با باورهاي عاشورايي و همچنين معرفي اين هنر ايراني اسلامي است، چون اين هنر قبلا فقط در محيط هاي کارگاهي توليد و خلق شده است.
کشاورز از برگزاري مراسم رونمايي اين کتيبه خبر داد و گفت: با حضور مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس در روز جمعه 16 آبان از کار پخته شده و نهايي آن رونمايي مي‌شود و اين کتيبه در تالار حافظ نصب خواهد شد.
در ادامه، مليحه طهماسبي کارگردان و سرپرست گروه پنجره نيز گفت: طراحي و قلمگيري و کار کاشي هفت رنگ اين کتيبه را حميدرضا کشاورز هنرمند جوان و برتر شهر مقدس شيراز به عهده داشته است و همچنين خانم‌ها محبوبه طهماسبي و نرگس فاطمي و مهدي طهماسبي، جهانشاه طهماسبي، جواد اصغرنژاد و مهدي خردمند سعدي در اجراي اين اثر ارزشمند همکاري داشته‌اند.
وي با اشاره به هنر اجرا (پرفورمنس) و هنر چيدمان (اينستاليشن) در اجراي اين کتيبه افزود: در هنرهاي تجسمي وقتي هنرمند به اين نتيجه مي‌رسد که چارچوب بوم جوابگوي نيازهاي فکري او نيست، تصميم مي‌گيرد که از مجموعه موسيقي، فورم، نقاشي و رنگ براي نشان دادن افکارش استفاده کند. خاصيت اين حرکت اين است که مخاطب خودش جزيي از چيدمان هنر محسوب مي شود و هنر را در همان لحظه لمس مي‌کند.
طهماسبي از اجراي برنامه بعدي گروه پنجره همزمان با اربعين حسيني خبرداد و بيان کرد: اين گروه از يک سال پيش کار خود را به صورت جدي آغاز کرده است. شناسايي کهن الگوها و باورها و اعتقادات مردم و همچنين هنرهاي سنتي و بومي و تلفيق آن با هنر مدرن مفهومي معاصر از اهداف اين گروه است.
اين گزارش مي‌افزايد، آرمان طيران، مسئول بخش پرفورمنس ويدئو آرت عشق نيز گفت: اين بخش در مورد واقعه عاشورا در سال 61 هجري قمري است که بيشتر به جنبه خشونت در نظر دارد.
وي افزود: ويژگي‌هايي مانند شهادت، ايثار و مادرانگي و غيره در اين بخش نگاه ديگري دارد اما اميدواريم که تماشاچيان بعد از تماشاي اين بخش دو سئوال برايشان پيش آيد؛ نخست اينکه امام حسين نياز به تماشاگر دارد يا کمک؟ و دوم اينکه تشابه عاشورا و عيد قربان که در آن قرباني نيز مطرح شده بود، چيست؟
محمد صمديان، پرده‌خوان و نقال اين گذر هنر نيز گفت: پرده‌خواني يکي از هنرهاي آييني ايران زمين است که از دوره صفويه شکل گرفته است و در ابتدا نقالي بود و بعد از آن تبديل به پرده‌خواني شد.
وي با بيان اينکه در پرده‌اي که در گذر هنر شيراز به نمايش گذاشته شده است بيشتر ذکر امام حسين(ع) و واقعه کربلاست، گفت: داستان‌هاي اين پرده در دو بخش اصلي و فرعي قرار گرفته‌اند؛ بخش اصلي همان وقايع مربوط به کربلا و شهادت امام حسين(ع) و يارانشان است و بخش دوم نيز وقايعي است که به کربلا ربط دارند.
صمديان ابراز کرد: اين پرده توسط نقاشان قهوه‌خواني نقاشي شده است و در آن 72 مجلس به نشان و نماد 72 تن کربلا و 114 صورت به نشان و نماد 114 سوره قرآن به تصوير کشيده شده است.
اين گزارش مي‌افزايد، سعيد نظري، کارگردان تئاتر خياباني «جايي ميان... هيچ جا» نيز در اين رابطه گفت: قصه کار راجع به سردرگمي شمر در زمان و پرسش‌هايي که از او پرسيده مي‌شود، است و روايت بخشي از زندگي شمر از کودکي تا کربلا را رقم مي‌زند.
وي با بيان اينکه اجراي «جايي ميان... هيچ جا» در قالب نمايش‌هاي ميداني قرار دارد، افزود: شمر اين نمايش در زمان سر گردان است و به دنبال جايي براي آرامش گرفتن است و تلاش مي‌کند با مرور زندگيش دليلي پيدا کند و به تماشاگرش مي‌فهماند که هر انساني در وجودش شمري دارد و بايد خوب آنرا بشناسد تا بتواند در مقابل آن بايستد.
اين کارگردان وبازيگر ابراز کرد: در بخش انتهاي نمايش تلاش شده تا با ايجاد سکوت، فاصله اندک به وجود آيد و با سخنان وتصاويري که گروه بازي در انتهاي نمايش مي‌سازند فضاي اندکي تفکر و تلنگري به انديشه مخاطب زده شود.
بنا بر اين گزارش، علي‌رضا بنيادي، کارگردان نمايش تعزيه‌گونه «بر شانه‌هاي زخمي زينب(س)» نيز در اين رابطه گفت: تعليمات ديني به واسطه روابط نزديک و بي واسطه بازيگر و تماشاگر در تئاتر خياباني، به راحتي به بيننده منتقل مي‌شود.
وي افزود: نمايش ياد شده اين حقيقت را آشکارا بيان مي‌دارد که کربلا در کربلا مي‌ماند اگر زينب(س) نبود و گروه تئاتر دانشگاه آزاد اسلامي شيراز نيز تلاش کرده تا در راستاي همين واقعيت گام بردارد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن