تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820304560




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرده خواني سنتي باشخصيت هاي زنده در سوگواره گذرهنر شيراز


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ آبان ۱۳۹۳ (۱۷:۵۷ب.ظ)
در ايام ماه محرم صورت مي گيرد، پرده خواني سنتي باشخصيت هاي زنده در سوگواره "گذرهنر" شيراز براي نخستين بار در شيراز پرده خواني سنتي با شيوه ي ايراني و شخصيت هاي زنده درسوگواره "گذرهنر" با عنوان "سفري تاعروج انسانيت" اجرا مي شود.
به گزارش خبرگزاري موج و به نقل از روابط عمومي اداره کل ارشاد فارس، سعيد بصيري با اعلام اين مطلب، گفت: پرده خواني که از آيين هاي ويژه ماه محرم است در جريان برنامه هاي اجرايي سوگواره "گذرهنر" با عنوان "سفري تاعروج انسانيت" توسط هنرمندان اين عرصه ارايه مي شود.
وي با بيان اينکه از سوم محرم پرده خواني در گذر هنر برگزار مي شود، گفت: پرده اين آيين گرچه سنتي است، اما شيوه اجرايي اين پرده خواني متفاوت است و شيوه هاي ايراني به آن رنگ و بوي تازه اي مي بخشد.
بصيري که به همراه گروهي از هنرمندان در برنامه هاي "سفري تاعروج انسانيت" مشارکت دارد، خلاطرنشان کرد: در اين شيوه از پرده خواني ويژه ماه محرم اجزا و شخصيت هاي به نوعي از پرده بيرون آمده تا براي نخستين بار نمايش پرده خواني به شيوه اي متفاوت ارايه شود.
وي، ادامه داد: در پرده خواني که ويژه گذر هنر شيراز طراحي شده سه بازيگر شخصيت هاي پرده کاراکترهاي خود را بازي مي کنند.
اين هنرمند همچنين از اجراي برنامه خيمه سوزان در عصر عاشورا خبر داد و گفت: در اين آيين که در گذر هنر شيراز و در جريان سوگواره "سفري تاعروج انسانيت" اجرا مي شود با گروهي متشکل از 33 هنرمند آيين خيمه سوزان عصر عاشورا بازسازي خواهد شد.
بصيري، خاطرنشان کرد: اين نمايش آييني مذهبي ويژه عاشوراي حسيني حاوي مقتل خواني، نوحه سرايي و سوگواري است که طي 12 سال از سوي اين گروه ارايه شده که در 4 سال نخست آن ابتداي خيابان سپاه برگزار مي شد.
وي افزود: اين مراسم پس از سال ها اجرا در محله ملامين سازي خيابان عدالت براي نخستين بار در گذر هنر شيراز واقع در حدفاصل چهارراه حافظيه تا چهارراه ادبيات به مردم دوستدار اهل البيت(عليهم السلام) و سيدالشهدا(ع) عرضه مي شود.

*پرده خواني ، نوعي نمايشِ مذهبي ايراني است
در اين نمايش کسي با عنوان «پرده خوان » از روي تصويرهايِ منقوش بر پرده ، مصايب اولياي دين ــ بويژه اولياي مذهب شيعه ــ را با کلام روايت مي کند.
ساختار پرده خواني بر دو رکنِ «پرده » و «پرده خوان »، استوار است . پرده پارچه اي است که يک يا چند رخداد مصيبت بار خاندان پيامبر صلّي اللّه عليه وآله وسلّم بر آن نقش شده است . موضوعِ اصلي اين نقشها، واقعة کربلا و حوادث پيش و پس از آن بوده ، اما رفته رفته داستانهاي اخلاقي پندآموز مانند جوانمرد قصاب * نيز به آن افزوده شده است و معمولاً به لحاظ قداست عدد 72 و ارتباط آن با واقعة کربلا در هر پرده 72 مجلس فرعي و اصلي وجود دارد.

*جنس پرده ها از «متقال » و «کرباس »، و اندازة آنها معمولاً 150*300 سانتيمتر است
پرده خوان کسي است که معمولاً همراه با اشاره کردن به تصاوير پرده، با چوب دستي اي به نام مِطْرق، اين تصويرها را با صدايي رسا باز مي خواند. اساساً اين نمايش متکي بر «کلام » است . پرده خوان از پرده به دو روش بهره مي برد: تزييني و طوماري . او در روش تزييني ، پرده را صرفاً براي جلب توجه تماشاگران مي آويزد و داستان را براساس آن نقل نمي کند؛ اما در روش طوماري ، داستان بر مبناي نقشهاي پرده و گشودن تدريجي پردة منقوش روايت مي شود.
گفتني است، روي پرده مجموعه اي از تصاوير کوچکتر نقش شده که به صورت پي درپي ماجراهاي داستان را نشان مي دهد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن