واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: ˝آیین عزاداری بوشهری ها˝ به گذرهنر رسید خبرگزاری پانا: مدیرمجتمع فرهنگی مذهبی بوشهری های مقیم شیراز تاکیدکرد: مردم خون گرم بوشهر همانند شیرازی ها در وادی مداحی و فرهنگ آن دغدغههای بسیار دارند.
۱۳۹۳ جمعه ۹ آبان ساعت 22:49
به گزارش خبرگزاری پانا، خداکرم بیژنی درهیات عزاداری نینوای بوشهری های مقیم شیراز به شیوه سنتی جنوبی نوحهخوانی و پیشینه عزاداری بوشهریها اشاره کرد و گفت: مردم خون گرم بوشهر همانند شیرازی ها در وادی مداحی و فرهنگ آن دغدغههای بسیار دارند.
مدیرمجتمع فرهنگی مذهبی وحسینیه شهدای کربلا افزود: مراسم سینهزنی سنتی بوشهری به مناسبت سوگواره عاشورایی درگذرهنر برپامی شود.
وی بااعلام اینکه این هیات با استمداد از ساحت مقدس حضرت اباعبدلله و سالار وسرور شهیدان عالم درکربلا مصابق هفتم محرم، دهم آبانماه جاری به اجرای آیین عزاداری ویژه بوشهر درگذرهنرخواهدپرداخت، ابراز داشت: رسم و رسوم خاص استان بوشهر در برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم و صفر بویژه سینهزنی سنتی بوشهر برای همگان شناخته شده است، دستههای سینهزنی از دایرههای متفاوتی تشکیل شده و سبک و سیاق خاص خودش را دارد به طوری که از دور کُند شروع و به دور تند ختم میشود
وی عنوان میکند: نوحههایی که در مراسم عزاداری خوانده میشود باید با حرکات دست و پا همخوانی داشته باشد از این رو افراد مجرب، حلقههایی درونی دستههای سینهزنی را تشکیل داده که شکلی منحصر به فرد دارد و بیشتر از اشعار غزل در آنها استفاده میشود، لذا اشعار نوحه نیز باید بر اساس دستگاه چهارگاه باشد.
این هنرمند مداح در خصوص منبع اشعاری که در مراسم عزاداری خوانده میشود و اینکه آیا این اشعار، سینه به سینه نقل شدهاند و یا شاعری مشهور آنها را سروده است، بیان میدارد: اشعار شعرای قدیم مانند مرحوم «ناخدا عباس دریانورد» و مرحوم «حاج حسن شریفیان» در سالهای گذشته مورد استفاده قرار میگرفت اما پس از پیروزی انقلاب، اشخاصی هستند که به طور رسمی و با اقتضای زمان، سعی میکنند اشعاری خوب و با قوت را بسرایند.
وی در پاسخ به اینکه آیا مراسمی که در ماه محرم در استان بوشهر اجرا میشود نام خاصی دارد یا نه اظهار میدارد: در ماه محرم «دمّام» آوازه دیگری دارد چرا که «دمّام» یک طبلی است که بیشتر در جنوب کشور مورد استفاده قرار میگیرد و در مراسم در گذشت حضرت امام (ره) نیز در بهشت زهرا زده میشود.
وی تصریح میکند: «دمّام» اصالتاً برای مجالس عزا ساخته شده است اما امروز استفادههای متفاوتی از آن میشود. البته آن فرمی که در عزاداریها دارد را تاکنون نتوانستند به سایر مجالس انتقال دهند. در فرم خاص «دمّام» تعداد آن باید حتما فرد و به صورت ۷، ۹ و یا ۱۱ باشد که همراه با آن سنج و بوق خاصی زده میشود که این دو تلفیقی را به گوش میرساند که هیچ کجا نمیتواند این تلفیق را به شنونده انتقال دهد.
مدیرمجتمع فرهنگی مذهبی بوشهری های مقیم شیراز با اشاره به اینکه مراسم سینهزنی در بوشهر بر عکس تمام شهرهای ایران که در آن مردم به صورت دستهجمعی در خیابانها حضور دارند بیشتر در مساجد متمرکز است، میافزاید: هر تکیه و مسجدی جمعیت خاص خودش را دارد و اکثرا سعی میشود با رعایت وقت و به طور منظم، مردم به سمت مساجد گوناگون هدایت شوند به طوری که از ساعت ۹ شب تا ساعت ۳ نیمه شب به ترتیب برنامهها پیگرفته میشود. بنابر این هر مسجدی جمعیت قابل ملاحظهای را دارد و این گونه نیست که مسجدی پر از جمعیت و دیگری جمعیت کمتری داشته باشد.
این ذاکر اهلالبیت(علیهم السلام) در خصوص افرادی که با استفاده از ساز به مداحی میپردازند، میگوید: احساس من در ارتباط با کسانی که با ساز میخوانند این است که آنها دو مطلب را دنبال میکنند: یا اینکه به طور مطلق، مداح نبوده و به عنوان مداح هم شناخته نمیشوند و یا اینکه به دنبال مسائل مادی هستند لذا در وادی مساجد نمیتوانند به لحاظ ریالی، آن دستگاه را اجرا کنند پس به ضبط سیدی روی میآورند تا نتایجی را برای آنها در پی داشته باشد.
وی ابراز میدارد: بنابراین، این دو دسته از افراد در شهر بوشهر مورد نکوهش قرار گرفته، مردم رویکردی نسبت به آنها نداشته و ما آنها را به عنوان مداح نمیشناسیم و آنها برای اینکه جیبشان خالی نماند در هر فصلی از سال، چهرهای خاص از خود نشان میدهند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]