تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818825139




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش تارنمای ائل پرس از مشکلات زیست محیطی ارسباران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: گزارش تارنمای ائل پرس از مشکلات زیست محیطی ارسباران تارنمای ائل پرس در گزارشی از وضعیت جنگل های ارسباران به مشکلات مربوط به زیست محیطی این منطقه بکر جغرافیایی پرداخته و نوشته است: چه کسی پاسخگوی آلوده شدن رودخانه ها و نابودی جنگل های ارسباران است؟غرامت های سنگینی که دولت ها از صنایع برای حفاظت از محیط زیست دریافت می کند، کجا رفته است؟


آلودگی رودخانه ها و نابودی جنگل ها یکی از موضوعاتی است که به عنوان آسیب های محیط زیست و منابع طبیعی در خطه زیبای ارسباران به چشم می خورد.
ارسباران یا همان قلب طبیعت آذربایجان از دیر باز به عنوان بزرگترین منطقه سرسبز شمال غرب کشور با وسعت 70 هزار هکتاری در سال 1972 میلادی توسط یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست کره به ثبت رسیده و از طرفی معدن مس سونگون که به عنوان یکی از معادن بزرگ مس کشور در دل بخشی از این محیط طبیعی (داخل جنگل های ارسباران) قرار گرفته و توسعه روز افزون آن تهدید بزرگی برای جنگل های بکر ارسباران است.
هر چند که طبق پیگیری خبرنگار ائل پرس مسوولان سازمان محیط زیست کشور بارها شکایات و پیگیری های خود را نسبت به این آلودگی عنوان داشته اما نمایندگان مردم ورزقان و کلیبر در مجلس شورای اسلامی که بخش عمده ای از وسعت جنگل ها متعلق به شهر آنهاست نگرش دیگری به این موضوع دارند و در روزهای اخیر طرح تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست را با جدیت و پیگیری تمام رقم زده اند.
الله وردی دهقانی نماینده مردم ورزقان و خاروانا و عضو کمیسیون صنایع و معدن در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ائل پرس با بیان اینکه پیگیری آلودگی محیط زیست برخی اوقات هدف دار بوده، بیان می کند: معدن مس از چندین سال پیش و تقریبا از اوایل انقلاب شروع به کار کرده و هر نوع آلودگی هم بوده اکنون به اتمام رسیده است.
وی ادامه داد: معدن مس سونگون اکنون نزدیک به بیست سال است که با اخذ مجوز از سازمان محیط زیست و منابع طبیعی در حال فعالیت است و چه ما همراه باشیم و چه همراه نباشیم مس را استخراج می کنند و تا کنون هر نوع آلودگی که وجود داشته به طور کامل به پایان رسیده است.
دهقانی با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم ماده خام و بهره وری و ظرفیت های این معدن از استان خارج شود، افزود: دامن زدن به چنین بحث هایی در قبال آلودگی محیط زیست توسط این کارخانه و سر و صداهای بی مورد تنها بهانه ای به دست مدیران کارخانه های ملی مس می دهد تا مواد خام و بهره وری این صنعت را که علاوه بر پتانسیل بزرگ بر استان، اشتغال فراوانی نیز ایجاد می کند به خارج از استان انتقال دهند یا نواقص این کارخانه را تکمیل نکنند.
*** غرامت سنگینی که برای حفاظت از محیط زیست از صنایع دریافت می شود؛ کجا می رود؟ ***
عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس یادآورشد: شرکت ملی مس تا کنون غرامتی بالغ بر 75 میلیارد تومان به سازمان منابع طبیعی پرداخت کرده است در حالی که با این مبلغ می توان در شهرهای استان آذربایجان شرقی جنگل ایجاد کرد.
وی ادامه داد: علاوه بر 75 میلیارد تومان غرامت پرداخت شده نزدیک به دوازده درصد درآمد معادن مس به سازمان منابع طبیعی برای ترمیم و بازسازی محیط صرف می شود در حالی که کوچکترین اثری از هزینه کرد این مبالغ دیده نمی شود.
دهقانی با طرح پرسشی درباره اینکه سازمان منابع طبیعی تاکنون از مبلغ غرامت دریافت شده چند درصد در صیانت و توسعه پوشش جنگلی این منطقه استفاده نموده است، متذکر شد: منابع طبیعی باید پاسخگو باشد که مبلغ دریافت کرده را در کجا صرف و هزینه کرده است در حالی که متاسفانه فقط یاد گرفته اند پول را اخذ کرده و در جاهای دیگر هزینه کنند.
نماینده مردم ورزقان در خانه ملت با تاکید بر اینکه نباید یک طرفه و ناجوانمردانه نسبت به این موضوع نگاه کرد، گفت: اگرچه ما قبول داریم هر گونه حرکت غیر طبیعی مخل محیط زیست و منابع طبیعی است اما برای این حرکات نیز هزینه ای پرداخت شده که باید صرف بازسازی منطقه شده و جلوی عوارض پیش آمده را بگیرند.
*** پساپ های صنعتی که وارد روخانه های ارسباران می شوند ***
ارسلان فتحی پور نماینده مردم کلیبر و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس دراین راستا در گفتگو با خبرنگار ائل پرس اعلام کرد: پساب های صنعتی آلودگی فراوانی در یکی از رودخانه های مهم ارسباران ایجاد می کند که باید پیگیری کامل صورت بگیرد.
وی اذعان داشت: در صورتی که چاه های عمیقی کنده شود تا این آلودگی ها به جای رودخانه وارد چاه ها شود رودخانه نیز آلودگی چندانی پیدا نخواهد کرد و حاشیه اطرافش یعنی جنگلها را نیز از بین نخواهد برد.
نماینده مردم کلیبر در خانه ملت با ابراز بی اطلاعی از غرامت پرداخت شده توسط مسوولان شرکت مس به منابع طبیعی و محیط زیست عنوان داشت: در صورت پرداخت این غرامت باید در منطقه صرف بازسازی و جلوگیری از افزایش آلودگی ها و نابودی طبیعت این منطقه گردد.
امیدواریم مسوولان سازمان منابع طبیعی و محیط زیست نیز به جای نگاه یک طرفه، تمهیدات و خدماتی را که تاکنون برای حفظ ارسباران ارایه داده یا حداقل ممکن چند درصد از غرامت شرکت ملی مس را صرف بازسازی این جنگل های بی مانند کنند تا رفته رفته شاهد نابودی بیش از پیش نباشیم.
هر چند که گفتنی است برخی اوقات سهل انگاری ها یا بی توجهی های ساده می تواند منجر به نابودی بخش های مهمی از زیستگاه گیاهان و حیوانات و حتی انسان ها شود چرا که مصداق بارز این مطلب آلودگی یکی از رودخانه ها و حواشی اطرف آن در ارسباران توسط پساب های صنعتی کارخانه هایی همانند مس است که می توانستند با کمی تدبیر و دلسوزی نسبت به محیط زیست و با حفر چاه این مشکل را حل کرده و طبیعت را آلوده نکنند.
7236/587


17/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن