تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):برای انسان عیب نیست که حقش تاخیر افتد، عیب آن است که چیزی را که حقش نیست بگیرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1848674179




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

داستان ازنظر جمال‌زاده؛ گفتار طبقات مختلف یک ملت است


واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا:

داستان ازنظر جمال‌زاده؛ گفتار طبقات مختلف یک ملت است

محمد بهارلو: داستان ازنظر جمال‌زاده؛ گفتار طبقات مختلف یک ملت است

1393-08-17, 01:10
اهمیت جمال‌زاده، به‌عنوان آغازکنندۀ داستان کوتاه در ایران، در برگذشتن از سنت قصه‌پردازی گذشتگان ـ حکایت یا مَقامه ـ و نزدیک‌شدن به کیفیتِ روایت‌پردازی مدرن یا به تعبیر خود او به دست دادن نمونه‌هایی از «انشای رمانی» است.
هفدهم آبان مصادف است با سالروز مرگ محمدعلی جمال‌زاده، نویسنده‌ای که طعم داستان کباب غزش هنوز هم زیر دندان حس می‌شود. درست است که جمال‌زاده بیش از همه با انتشار مجموعه داستان «یکی بود، یکی نبود» معروف شد و از آن زمان به عنوان پدر قصه‌نویسی نوین ایران لقب گرفت اما فعالیت‌های او فقط به داستان‌نویسی محدود نمی‌شود بلکه زمینه‌های دیگری را نیز دربرمی‌گیرد، ازجمله ترجمه، نقد، پژوهش درباره‌ی فرهنگ عامه و تحقیق درمورد تاریخ ایران. محمد بهارلو (نویسنده و روزنامه‌نگار) از اهمیت جمال‌زاده در داستان‌نویسی نوین ایران به ویژه اهمیت او در رواج داستان کوتاه به سبک اروپایی در ایران صحبت کرد. او در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: اهمیت جمال‌زاده، به‌عنوان آغازکنندۀ داستان کوتاه در ایران، در برگذشتن از سنت قصه‌پردازی گذشتگان ـ حکایت یا مَقامه ـ و نزدیک‌شدن به کیفیتِ روایت‌پردازی مدرن یا به تعبیر خود او به دست دادن نمونه‌هایی از «انشای رمانی»است. از لحاظ او «انشای رمانی» متفاوت و متمایز از انشاهای قدیمی و کلاسیک است، و گسترۀ وسیعی که او برای آن قایل است تمام کلمات و تعبیرات و مثل‌ها و اصطلاحات و ساختمان‌های مختلف کلام و لهجه‌های گوناگون یک زبان را دربرمی‌گیرد. وی ادامه داد: درواقع داستان از نظر جمال‌زاده «جعبۀ حبسِ صوت» گفتار طبقات و گروه‌ها و دسته‌های مختلف یک ملت است. از همین‌رو عنصر گفت‌وگو در اولین مجموعۀ داستان جمال‌زاده، یعنی «یکی بود و یکی نبود»، نقش اصلی و ساختاری دارد، و آن‌‌چه داستان‌ها را پیش می‌برد و به سرانجام می‌رساند گفت‌وگوی مستقیم است. به‌عبارت دیگر گفت‌وگو در این داستان‌ها هم به معرفی و ترسیم سیرت آدم‌ها می‌پردازد و هم کیفیت نمایشی یا دراماتیک دارد. این ویژگی را می‌توان در داستان کوتاه غربی نیز دید. این منتقد با اشاره به تاثیر نوع نگارش و سبک داستان‌پردازی جما‌ل‌زاده در عمومی شدن و عامه پسند شدن داستان‌هایش اشاره کرد و گفت: تأکید جما‌ل‌زاده بر نزدیک‌کردن زبان نوشتار به زبان گفتار و استفاده از لغات و ترکیبات جاری در زبان رایج در میان مردم طبعاً با گسترش دایرۀ مخاطبان داستان‌های او توأم بود؛ زیرا خوانندگان با قیافه‌ها و صداهایی از کوچه و بازار در نوشته‌های او روبه‌رو می‌شدند که برای آن‌ها تازگی داشت؛ به‌ویژه که جمال‌زاده اغلب داستان‌هایش را با رگه‌هایی از عنصر طنز و شوخ‌طبعی روایت کرده است. این کیفیتی است که به‌شکل پرورده‌تری در نوشته‌های نویسندگان بعد از جمال‌زاده، نظیر هدایت و علوی و چوبک، دیده می‌شود. بهارلو در رابطه با سبک روایی داستان‌های جمال‌زاده و پاسخ به این سوال که آیا درست است بگوییم سبک داستانی جما‌‌ل‌زاده به شیوه روایی تک‌گویی است‌؟ یا به دلیل ساده بودن داستان‌هایش از تحلیل روانی در آن‌ها خبری نیست؟، گفت: جمال‌زاده، چنان‌که خودش بارها گفته است، و داستان‌هایش نیز به‌روشنی نشان می‌دهند، سبک و شیوۀ روایت‌گری مألوف خود را در طول سال‌ها نویسندگی کمابیش حفظ کرده است.غرض غایی او از سبک، یا رفتار هنرمندانه با زبان عمومی، همان چیزی است که خودش از آن به «دموکراسی ادبی» تعبیر کرده است، یعنی گنجاندن اصطلاحات و تعابیر عامیانه و مَثَل‌ها در داستان، با این هدف که داستان در دست‌رس همگان قرار گیرد و از این طریق زبان نیز «اصلاح» و «تکمیل» شود. وی در ادامه افزود: به‌عبارت ساده‌تر هدف اصلی جما‌ل‌زاده این است که داستان و سرگذشت آدم‌های آن برای خواننده عبرت‌آموز باشد؛ به این معنی که آدم اصلی داستان آخرسر به نتیجه‌ای برسد که درواقع نتیجۀ خواننده، حاصلی که خواننده از داستان می‌گیرد، نیز باشد. برای این منظور جمال‌زاده می‌کوشد ارزش‌های کاملاً متمایزی را در داستان‌های خود عرضه کند، ارزش‌هایی با معیارهای اخلاقی، که از لحاظ او هم برای آدم‌های داستان و هم برای خوانندگان کمابیش الزام‌آور نیز هستند. بهارلو در پایان پیرامون نگاه جمال‌زاده به برتری اهمیت سبک و ساختار یا موضوع و موضمون گفت: جمال‌زاده، به‌طوری که بارها گفته است، «زندۀ ایام طفولیت» خودش است، یعنی همان یادگارهایی که‌ از گذشته‌های دور در خاطرش مانده، چنان که گویی حوادث و وقایعی که او بعدها از سر گذرانده جملگی فراموش شده‌اند، یا از لحاظ اواهمیت چندانی ندارند. او همچنین هرگز از «تجربه‌های اروپایی» خود، تجربۀ هشتاد سال زندگی در خارج از محیط ایران، چیزی ننوشت و در داستان‌ها و رمان‌هایش تقریباً هیچ‌گاه تحت تأثیر صناعت و شگردهای روایی ادبیات اروپا و امریکا قرار نگرفت. (هرچند او اولین کسی است در ایران که به تفصیل دربارۀ جیمز جویس و دو رمان معروف او، «اولیس» و «فینگانزویک»، مقاله نوشته است.) بااین‌همه جمال‌زاده آغازکنندۀ داستان کوتاه فارسی است و مانند هر آغازگری طبعاً ایرادهای بسیاری می‌توان بر او گرفت، اما من خیال می‌کنم او با وضع و قیافۀ فعلی و به‌عنوان یک نثرنویس‌ نویس، یا به‌تعبیر خودش نویسندۀ «انشای رمانی»، هنوز ارزش‌های شایان‌توجهی دارد.  
 



1393-08-17, 01:10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن