تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه گناهان گذشته كسى كه از روى ايمان و براى رسيدن به ثواب الهى معتكف شود، آمرزي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798767664




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشف یک کاروان در تاریخ


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: یادداشت نعمت الله سعیدی برای مستند "کاروان" به بهانه اکران در نشست فیلمسازان؛
کشف یک کاروان در تاریخ
آقای حسین حسنی با یک دوربین هشت میلیمتری این بار نه سبیل‌های آویزان و قیافه‌ی واجب الکفایه­‌ی ناصرالدین شاه صاحبقران را برای تاریخ ثبت کرده، نه شکم گنده ­ی احمد شاه بی بته را.


به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ نمی دانم شنیده اید یا نه، ایران از نظر آرشیو عکس های قدیمی یکی از رکوردداران جهان است. تا جایی که پادشاهان اواخر سلسله­ ی قاجار تاج و تخت، و کار و زندگی شان را رها کرده و ساعات زیادی از شبانه روز را صرف عکس گرفتن و حتی ظهور آن می کردند. عکاس باشی های اواخر قاجار جای ملک الشعراها را گرفته و در سفر و حضر هم رکاب شاهان و شاهزادگان ایرانی پرتره همایونی بر می داشتند. بعدها که در تهران و برخی شهرهای بزرگ عکاسخانه دایر شد عکس داشتن و قاب کردن به دیوار تبدیل به سنت عمومی شده بود و طاقچه و دیوارهای خانه­ ی مردم مزین بود به اینها. کمی بعد مجالس عروسی تبدیل شده بود به مراسم عکس گرفتن های خانوادگی و ... این روزها هم مردم به جای عروسی گرفتن در واقع فیلم آن را بازی می کنند. امروز هم مردم وقتی می خواهند گوشی همراه بخرند «چند پیکسل» و «چند مگابایت حافظه» از نخستین سؤالات شان است.
 
اینها شواهدی ست بر اینکه ما ایرانی ها نسل اندر نسل ارزش تاریخ نگاری را می دانستیم. آقای «حسین حسنی» نگهبان یک کارخانه در گچساران بوده است. نه کارگردان بوده، نه فیلمبردار حرفه ای. اما مثل خیلی از ایرانی ها به دوربین جماعت علاقه داشته. پیش از انقلاب برای مدتی ساکن فرهنگستان شده و از آنجا یک دوربینی هشت میلیمتری می خرد. امروز شاید کسی یادش نباشد دوربین فیلمبرداری هشت میلیمتری و آپارات یعنی چه. برای همین مستند «کاروان» ابتدا ما را به موزه ­ی سینما برده و پیش از هر چیزی یک دوربین فیلمبرداری هشت میلیمتری را در آنجا به تصویر می کشد. این مقدمه­ ی خوبی ست. وقتی دوربین این قدر قدیمی و در هاله ای از احساسات نوستالژیک باشد فیلمی که با این نوع دوربین ها گرفته باشند قطعاً جالب است. حالا این فیلم چیست؟
 
 
آقای حسین حسنی با یک دوربین هشت میلیمتری این بار نه سبیل های آویزان و قیافه ­ی واجب الکفاره­ی ناصرالدین شاه صاحبقران را برای تاریخ ثبت کرده، نه شکم گنده­ی احمد شاه بی بته را. او از ماجرای یک کاروان تصویربرداری کرده است. کاروان دانش آموزان یک هنرستان در گرمسار که در یک گروه 150-100 نفری با پای پیاده راهی تهران شده اند. کاروان های معروف در جهان بسیارند. کاروانی که یوسف (ع) را از چاه کنعان به بارگاه فرعون مصر برد، کاروانی که حضرت رسول (ص) مال­ التجاره­ ی خدیجه (س) را رهبری کرد، کاروانی که اسرای کربلا را به شام برد، کاروانی که امام رضا (ع) را به ایران آورد و ...
 
مثل خواب یادم هست که وقتی لانه­ ی جاسوسی آمریکا تسخیر شد، هر شب در اخبار سراسری بازتاب هایی داشت. از اعتراض دولتمردان مرحوم بازرگان گرفته تا تأیید امام و بیانیه­ ی گروه های مختلف انقلابی در حمایت از آن. یک شب در همین اخبار سراسری شبکه یک اتفاقاً به کاروانی اشاره شد که با پای پیاده از گرمسار به تهران آمده است و در اطراف لانه­ ی جاسوسی به صفوف مردم پیوسته و اعلام حمایت کرده است. وقتی مستند «کاروان» را دیدم منتظر بودم به این بازتاب خبری هم اشاره کند. اما چیز نگفت. نمی دانم حافظه­ ی ضعیف من باز اوت زده است، یا راویان «کاروان» حتی خودشان هم خبردار نشده اند که در تلویزیون آن زمان نشان شان داده اند؟ (احتمالاً به دلیل اینکه در حال پیاده روی بوده اند و به اخبار تلویزیون دسترسی نداشته اند)
 
کارگردان بعد از آقای حسنی به سراغ دبیری از هنرستان یادشده می رود. بعد یکی دیگر از معلم های مکانیک آن دوره را پیدا می کند. بعد دو – سه نفر از دانش آموزان و ... حالا راویان داستان جمع شان جمع است. هنرستان فنی بازرگان آن دوره حالا سر خیابان ابریشم قرار گرفته و اسمش هنرستان امام است. «رضا حسینی» که پیشنهاد چنین حرکتی را داده است اواخر پائیز سال 1383 مرحوم شده است. تعداد زیادی از آن بچه ها یا شهید شده اند و یا از گرمسار به جاهای دیگر مهاجرت کرده اند. اما هنوز هم با وجود همین تعداد راوی می توان قسمت هایی از آن کاروان را حکایت کرد. مخصوصاً اینکه تمام آن حلقه های هشت میلیمتری فیلم های گرفته شده به طرز عجیبی هنوز باقی است.
 
 
«کاروان» ترکیب متوازنی ست از تصاویر آرشیوی زمان انقلاب، مصاحبه با شاهدان عینی و فیلم های آماتور گرفته شده از ماجرا. فیلم را ابتدا صدای جوان «رضا بارانی» بر عهده دارد، اما وقتی به متن فیلم وارد می شویم صدای گرم و پخته استاد «ایرج رضایی» فضای دیگری به مستند می دهد. موسیقی های متن اکثراً ایرانی است و یکی – دو قطعه­ ی بسیار زیبا در چند جای فیلم اجرا می شود (به همراه آواز) حرفه ای نبودن اکثر مصاحبه شوندگان به سندیت باورپذیری و صمیمیت کار کمک کرده است و مجموعه ­ی این عوامل ریتم موزونی به «کاروان» داده است.
 
تنها نقطه ضعف بارز فیلم را می توان جاماندن تصاویر از برخی از نقاط اوج داستان دانست. (که طبیعتاً لازم بود با ترفندهایی جبران شود) زیرا در سینما و تلویزیون مخاطب محدودیت دوربین و کمبود تصاویر آرشیوی سرش نمی شود. هر جا که داستان فیلم احساس نیازش را در مخاطب به وجود می آورد، دوربین به عنوان نماینده­ ی تام­ الختیار بیننده موظف است حضور داشته باشد.
 
اما نقطه قوت بارز فیلم ریتم متوازن و اتمسفر روایی متعادل آن است. «کاروان» هیچگاه نه تبدیل به فیلمی تحلیلی و منطقی می شود، نه وقار خود را تسلیم فضای پررنگ عاطفی آن می کند. در صورتی که برای در غلتیدن به هر کدام از این دو سوی بام بهانه های بسیاری می توانسته داشته باشد. شاید همین چیزهاست که کارگردان را شبیه رهبر یک ارکست موسیقی می کند. رهبری که نت های بم و زیر را باید با هم رهبری کند و از مجموع آنها یک ملودی بسازد. و «حسن فروتن» در چنین کاری توفیق داشته است. والسلام.


انتهای پیام/اس







تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن