تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):پرخورى و سستى اراده و مستى سيرى و غفلت حاصل از قدرت، از عوامل بازدارنده و كند كننده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804408607




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلایل حمایت ترکیه از داعش/ این حمایت‌ها چه تبعاتی خواهد داشت؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: یادداشت /
دلایل حمایت ترکیه از داعش/ این حمایت‌ها چه تبعاتی خواهد داشت؟
مسئولان حزب جمهوری خلق ترکیه که یکی از رقبای جدی حزب عدالت و توسعه در ترکیه محسوب می‌شود، نخست‌وزیر ترکیه را متهم کرده‌اند که از نیروهای مسلح داعش در سوریه و عراق حمایت می‌کند.


به گزارش خرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، حمایتهای ترکیه از داعش دوره مخفیانه خود را به پایان رسانده، و وارد مرحله آشکارا شده است. احزاب مختلف در داخل ترکیه هم برای اینکه بتوانند جلوی اقدامات جنون آمیز این دولت را بگیرند، رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور را در تیررس اعتراضات خود قرار داده‌ و عدم حمایت از گروه تروریستی داعش را خواستارند. البته نکته مهمتر این است، آتشی که ترکیه به بر افروخته شدن آن را می‌دمد، نه تنها ممکن است، دامان خود را بگیرد، بلکه خطراتی را متوجه سایر کشورهای منطقه می‌کند. بی‌شک این حمایت‌ها، جنون آمیز است و بر عقلا و صاحبان قدرت لازم است تا برای حفظ امنیت ملت‌های منطقه دست حمایت‌های پنهان و آشکار ترکیه را از ریختن بنزین به روی آتش تروریسم قطع کنند. "محمودرضا امینی" کارشناس مسائل سیاسی دلایل، شواهد وعواقب بد حمایت ترکیه از داعش را طی یادداشتی اختصاصی برای باشگاه خبرنگاران نوشته است، که متن آن به شرح ذیل است: در تجزیه و تحلیل تحولات اخیر خاورمیانه، حمایت ترکیه از داعش، از جمله‌ای پرسشی، به یک جمله خبری تغییر حالت داده است. به این معنا که دیگر هیچ فردی در مورد حمایت همه جانبه ترکیه از داعش تردید ندارد.

حمایت رسمی یک دولت از گروه‌های تروریستی و علنی کردن این حمایت‌ها در محیط بین الملل امری غیرمعمول است، به گونه‌ای که همواره کشورهای اروپایی، آمریکا، عربستان سعودی و... که حامی گروه‌های تروریستی هستند، این موضوع را کتمان می‌کنند.

اما؛ در اقدامی عجیب، ترکیه نسبت به اظهارات مقامات کشورهای مختلف و مقامات حزب جمهوری خلق ترکیه در مورد حمایت آنکارا از داعش، واکنشی مبنی بر تکذیب این حمایت‌ها بروز نداده است.

مسئولان حزب جمهوری خلق ترکیه که یکی از رقبای جدی حزب عدالت و توسعه در ترکیه محسوب می‌شوند، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه را متهم کرده‌اند که از نیروهای مسلح داعش در سوریه و عراق حمایت می‌کند.

همچنین برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند که عناصر داعش از طریق ترکیه به عراق و سوریه می‌روند و دولت این کشور در حال خرید نفت‌های به سرقت رفته توسط داعش است.

اواخر خرداد ماه سال جاری میلادی نیز احمد تورک، شهردار ماردین در نشستی که با حضور نماینده اتحادیه اروپا در ترکیه و گروهی از خبرنگاران در این شهرکردنشین برگزار شد، با ارائه گزارشی مفصل و موثق که همراه با شواهد مستند از جمله تصاویر و فایل ویدیوئی بود، از حمایت رسمی ترکیه از گروه داعش خبر داد.

وی همچنین اعلام کرد که عناصری از گروه داعش در حالی که ملبس به لباس نظامی ترکیه و مجهز به خودروهای نظامی این کشور هستند به داخل (سوریه) عبور می‌کنند، برخی اخبار نیز از دیدار گیلان پینار، از اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه با یکی از شورشیان داعش حکایت می‌کنند.

برای حمایت علنی ترکیه از داعش می‌توان به دلایل متفاوتی اشاره کرد، مثلاً؛ برخی فروپاشی سیاست خارجی ترکیه و شکست این کشور در سوریه و سپس مصر، عراق و کل منطقه خاورمیانه را از دلایل مهم حمایت ترکیه از داعش می‌دانند.

دلیل دوم در این امر نهفته است که چون ترکیه در زمینه سرنگونی دولت نوری مالکیدر عراق ناکام مانده به سازمان‌های تروریستی مانند داعش، متوسل شده است.

دلیل سوم اینکه، آنکارا با ایجاد همپیمانی بین داعش و گروه‌های معارض سابق (در عراق) تاسیس دولت سنی و نیز تقسیم عراق را دنبال می‌کند.

دلیل چهارم نیز این است که تقسیم عراق، از دید آنکارا، به تاسیس یک دولت سنی همسایه منجر می‌شود که تا حد زیادی ترکیه در آن نفوذ خواهد داشت.

دلیل پنجم اینکه، تاسیس فدرالی سنی به اعتبار اینکه بر دو استان «الانبار» و «نینوا» حکومت خواهد کرد، از نظر جغرافیایی مرزهای ترکیه و عربستان سعودی را به هم متصل و همچنین هلال شیعی را قطع خواهد کرد.

ششمین دلیل حمایت ترکیه از داعش این است که وضعیت غیر قابل کنترل در عراق و سوریه این امکان را به ترکیه خواهد داد تا در صورت فراهم شدن شرایط مناسب، بار دیگر به موصل بازگردد که بعد از توافق سال ۱۹۲۶ بین انگلیس و عراق از آن خارج شد.

صرف نظر از دلایل حمایت ترکیه از داعش، باید گفت، حمایت آنکارا از گروه‌های افراطی مانند داعش به سود سیاست‌های این کشور نیست.

اگرچه ممکن است ترکیه بتواند با استفاده از گروه‌هایی مانند داعش پیروزی‌های مقطعی در خاورمیانه به دست آورد اما؛ در ‌‌نهایت حمایت از گروه‌های تروریستی به ضرر ترکیه است.

اول اینکه این گونه سیاست‌ها به وجهه ترکیه در خاورمیانه خدشه وارد می‌کند که در این ارتباط می‌توان به تظاهرات مردم داعش در مقابله با حمایت دولت این کشور از گروه‌های تروریستی اشاره کرد.

دومین دلیل سود آور نبودن حمایت از داعش برای آنکار احتمال بازگشت تروریست‌ها به خاک ترکیه است. در این ارتباط، مسئولان سابق ترکیه هشدار داده‌اند که آموزش تروریست‌ها در اراضی ترکیه، اقدامی خطرناک است که می‌تواند این کشور را به عرصه جنگ تبدیل کند.

همچنین در همین ارتباط می‌توان به اظهارات حکمت چتین، وزیر خارجه پیشین ترکیه، مبنی بر خطرناک بودن موافقت دولت عدالت و توسعه ترکیه با آموزش و تجهیز گروه‌های تروریستی تحت عنوان «مخالفان میانه روی سوریه» اشاره کرد.

در ارتباط با خطرناک بودن پرورش تروریست در خاورمیانه افراد مختلف با سمت‌های گوناگون نظامی و سیاسی هشدار داده‌اند، مثلاً؛ ناجی باشتبه، سرلشکر بازنشسته ارتش ترکیه نیز آموزش گروه‌های تروریستی از سوی نیروهای مسلح ترکیه را اقدامی نامناسب خواند و گفت گروه‌های مسلح در سوریه که خود را میانه رو می‌دانند، بعد از آموزش دیدن به عناصری وحشی تبدیل می‌شوند.

سومین ضرر سیاست‌های آنکارا برای این کشور، احتمال کشانده درگیری‌ها به داخل ترکیه و مشکل ساز شدن برای این دولت است.

در این ارتباط می‌توان به سخنان دبیر کل جنبش ملی کرد به ترکیه اشاره کرد که گفت: در صورت تداوم حمایت این کشور از داعش، دامنه درگیری‌های عین العرب را به استانبول و آنکارا خواهیم کشاند.

علاوه بر مواردی که به عنوان مضار حمایت ترکیه از داعش مطرح کردیم، به طور کلی حمایت از تروریسم در خاورمیانه باعث شیوع این پدیده خطرناک در منطقه می‌شود که اول از همه برای کشورهای منطقه مشکل ساز است.

در پایان باید گفت که سیاست‌های آنکارا در خاورمیانه در مرحله‌ای قرار گرفته است که از عقلانیت دور شده است، به نظر می‌رسد به هر اندازه که ترکیه در رسیدن به اهداف خود در خاورمیانه ناکام می‌ماند، از درجه عقلانیت تصمیمات نیز کاسته می‌شود. این موضوع در درازمدت می‌تواند برای کشورهای خاورمیانه مسئله ساز باشد و امنیت منطقه را به خطر بیاندازد.

انتهای پیام/






تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن