تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804932887




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیین نخل گردانی در شاهرود با حضور گسترده عاشقان حسینی برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عصر یازدهمین روز محرم آیین نخل گردانی در شاهرود با حضور گسترده عاشقان حسینی برگزار شد شاهرود - ایرنا - مردم ولایتمدار و دوستدار اهل بیت (ع) شاهرود عصر یازدهمین روز محرم به یاد واقعه جانگداز عاشورا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش آیین نخل گردانی را با حضور گستره و دلهایی آکنده از غم و اندوه برگزار کردند.


به گزارش خبرنگار ایرنا این آیین یکی از سنت های قدیمی با قدمتی بالغ بر 150 سال است که عصر چهارشنبه با حرکت دسته های عزاداری، سینه زنی و زنجیر زنی و با حضور انبوه عزاداران حسینی در بافت قدیم شاهرود برگزار شد.
مراسم نخل گردانی علاوه بر شاهرود در بسطام، مجن و بیشتر مناطق شهری و روستایی که نمادی از خیمه گاه سبزپوش حضرت حسین ابن علی (ع) و تشییع نمادین سرور شهیدان عالم است برگزار می شود.
مسجد پای نخل و تکیه بازار شاهرود از جمله مساجد و تکایای قدیمی و برگزار کننده این آیین هستند ،وظیفه نگهداری و تزیین نخل با پارچه های مشکی، قرمز و سبز که نشانه عزا، خون و شهادت سالار شهیدان است را بر عهده دارند.
نخل شاهرود صبح روز یازدهم محرم در جنب مسجد پای نخل توسط عزاداران و ارادتمندان اهل بیت (ع) و عزاداران آذین بندی شده و مردم به نذر و نیاز می پردازند.
نخل های برخی از شهرها و روستاهای شاهرود ،علاوه بر تفاوت از نظر اندازه در نحوه تزیین نیز متفاوت است و بر روی آن با آیاتی از کلام الله مجید و اشعاری از محتشم کاشانی تزیین شده است.
به جز عزاداران حسینی در شاهرود اهالی باغزندان این شهر نیز در مراسم حمل نخل از سالیان دور مشارکت داشته و برخی از توابع شاهرود از جمله رودیان و دیزج نیز با روانه کردن دسته های عزاداری به شاهرود در این مراسم باشکوه شرکت می کنند.
انبوه جمعیت و دسته های عزاداری مردم شهر و روستاهای شرکت کننده در این مراسم سنتی به حدی است که سراسر خیابان شهید صدوقی و خیابانهای منشعب از آن را فرا می گیرد و فریادهای (وای حسین کشته شد و...) عزاداران اندوه و ماتم مردم و مشایعت کنندگان را افزایش می دهد.
نخل شاهرود در هنگام برگزاری این آیین توسط دهها نخل کوچک، طوق و علم و دسته های و هیاتهای عزاداری تا مزار قدیمی و پارک شهدای محراب شاهرود همراهی می شود و مردم در این مکان به نوحه خوانی و عزاداری می پردازند.
در پایان این مراسم که تا غروب آفتاب ادامه دارد نخل بزرگ شاهرود به مکان دائمی خود واقع در جنب مسجد پای نخل منتقل می شود.
در مراسم نخل گردانی شاهرود که در فهرست آثار ملی ثبت شده و نمادی از تابوت پیکر مطهر امام حسین (ع) است پس از گذاشته شدن نخل در مقابل مزار قدیمی شاهرود و قرار گرفتن طوق ها و دیگر نشانه ها در اطراف آن، دسته ها و هیات های مذهبی هر یک برای دقایقی به ترتیب در مقابل نخل به عزاداری می پردازند، در این هنگام نوحه پنج تن آل عبا توسط یکی از مداحان هیات باغزندان خوانده شده و همه حاضرین اقدام به سینه زنی می کنند.
پس از خواندن نوحه و ایراد سخنرانی توسط یکی از وعاظ و با گذشت ساعتی از آغاز مراسم، نخل در میان فریاد یا حسین یا حسین ، عزاداران حرکت داده شده و به محل اولیه بازگردانده می شود.
نخل شاهرود دارای 9 تیر اصلی است که از زمان ساخت به محلات و طایفه های خاصی اختصاص داشته و در طی سالیان گذشته نیز هنگام نخل گردانی افراد منسوب به همان محله یا طایفه ، در زیر چوب های متعلق به خود قرار می گیرند.
شهر شاهرود دارای سه نخل است، یکی از نخل ها به محله باغزندان تعلق دارد و همه ساله در روز عاشورا مراسم نخل گردانی در این محله از شهر نیز بر پا می شود.
در آیین نخل گردانی امروز نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی در سخنانی با اشاره به وقایع قیام عاشورا و نهضت حسینی گفت: باید با اتحاد و همدلی بیشتر در خط رهبری و حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی ادامه مسیر دهیم.
امام جمعه شاهرود نیز درس بزرگ قیام عاشورا را درس وفای به عهد دانست و گفت: منطق امام حسین (ع) باید برای ما درس زندگی باشد.ک/2
7358/599


14/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن