پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1851007110
آیا کسی نیست که از حرم رسول خدا دفاع بکند؟
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: روایتی ازنحوه شهادت امام حسین (ع)؛
آیا کسی نیست که از حرم رسول خدا دفاع بکند؟
در این گزارش کوتاه، خبر چند منبع کهن تاریخی را درباره شهادت امام حسین علیه السلام که پس از همه یاران و جوانان اهل بیتش به شهادت رسید، مرور می کنیم.
به گزارش خبرنگار خیمه گاه باشگاه خبرنگاران؛ در این گزارش کوتاه، خبر چند منبع کهن تاریخی را در باره شهادت امام حسین علیه السلام که پس از همه یاران و جوانان اهل بیتاش به شهادت رسید، مرور می کنیم.
زمانى که تمامى یاران و اهل بیت امام حسین علیه السلام به شهادت رسیدند، دشمن قصد کشتن آن حضرت را کرد. تا این لحظه، کسى جرأت نزدیک شدن به امام را نداشت؛ چرا که به هر روى، بسیارى از کوفیان مایل نبودند قاتل آن حضرت شناخته شوند. این بود که نوبت به سنان دیوانه و شمر کثیف و خولی بدذات رسید.
چند گزارش را در این باره نقل می کنیم:
ابن سعد می گوید: در این لحظه امام عطشان بود و درخواست آب کرد. مردى نزد امام آمد و آب به او داد. در همان حال حُصَین بن نُمَیر تیرى رها کرد که به دهان آن حضرت اصابت کرد و خون جارى شد. آن حضرت با دست خون ها را پاک میکرد و در همان حال خدا را ستایش میکرد. (ویحمدالله). آن گاه به سوى فرات به راه افتاد.
مردى از طایفه ابان بن دارم گفت: نگذارید به آب دسترسى پیدا کند. گروهى میان ایشان و آب ایستادند، در حالى که امام در برابرشان ایستاده بود و در باره آن مرد فرمود: اللهم أظْمِئه. خدایا او را از تشنگى بمیران. آن مرد ابانى، تیرى به سوى امام رها کرد که به دهان حضرت خورده، خون آلود شد. آن مرد اندکى بعد، فریاد زد که تشنه است و هرچه آب مىخورد باز احساس تشنگى مىکرد تا آن که مرد.(طبری: 5 / 450).
بلاذرى همین نقل را در باره تیر زدن به دهان مبارک امام آورده و می افزاید: امام حسین علیه السلام سر بر آسمان برداشت و فرمود: الّلهم إنّى أشکو إلیک ما یفعل بى.(انساب الاشراف: 3 /201).
ابن سعد میافزاید: زمانى که یاران و اهل بیت حسین کشته شدند، هیچ کس به سراغ او نمیآمد مگر آن که باز میگشت تا آن که پیاده نظام اطرافش را گرفتند. در آن لحظه شجاعتر از وى نبود و حسین بن على چون یک جنگجوى شجاع با آنان میجنگید، [او در حالی که عمامه مشکی بر سر داشت و موهای خود را نیز رنگ سیاه زده بود، چون یک جنگجوی شجاع می جنگید: ترجمة الامام الحسین: 73] بر هر طرف یورش میبرد، و افراد مانند بزى از برابر شیر میگریختند.
ابن سعد در ادامه آن گزارش مینویسد: ساعاتى از روز گذشت و مردم در حال نبرد با حسین بن على بودند؛ اما کسى براى کشتن وى اقدام نمیکرد. (دینورى می نویسد: در این وقت امام حسین علیه السلام نشسته بود و اگر میخواستند میتوانستند، او را بکشند جز این که هر قبیله اى بر آن بود تا مسؤلیت آن را به عهده دیگرى بیندازد و کراهت داشت تا بر این کار اقدام کند: اخبار الطوال: 258) در این وقت شمر فریاد زد: مادرتان در عزایتان بگرید، منتظر چه هستید، او را بکشید! اولین کسى که به امام حسین علیه السلام نزدیک شد زُرْعة بن شریک تمیمى بود که ضربتى بر کتف چپ امام زد و پس از آن ضربه دیگرى بر گردن آن حضرت زده، او نقش بر زمینش کرد. آن گاه سنان بن انس نخعى پیش آمد و ضربهاى بر استخوان سینه آن حضرت زد؛ سپس نیزهاش را در سینه امام حسین علیه السلام فرو کرد. در این وقت بود که امام روى زمین افتاد. سنان از اسب پیاده شد تا سر امام حسین علیه السلام را جدا کند، در حالى که خولى بن یزید اصبحى هم همراهش بود. وى سر را جدا کرد و آن را نزد عبیدالله بن زیاد آورد.(ترجمة الامام الحسین: 75).
وى در جاى دیگرى مینویسد که، سنان بن انس نخعى امام حسین علیه السلام را کشت و خولى بن یزید سر آن حضرت را جدا کرد.(همان، 75، انساب الاشراف: 3/218)
شیخ مفید می نویسد: زُرْعة بن شریک به کتف چپ امام ضربتى زد و پس آن ضربتى بر گردن آن حضرت نواخت، سنان بن انس نیزهاى بر آن حضرت زد که آن حضرت به زمین افتاد. آن گاه خولى رفت تا سر آن حضرت را جدا کند که دستش لرزید. شمر خود از اسب فرود آمد، سر امام را جدا کرد و به دست خولى داد تا به عمر بن سعد برساند. (ارشاد: 2/112)
ابن سعد می افزاید: زخم هاى بدن امام حسین علیه السلام را که شمارش کردند، سی و سه مورد بود، در حالى که بر لباس ایشان بیش از صد مورد پارگى در اثر تیر و ضربت شمشیر وجود داشت. و باز همو مینویسد: وقتى امام حسین علیه السلام به شهادت رسید، شمشیر او را قلانس نَهشلى و شمشیر دیگرش را جمیع بن خَلْق اودى برد. لباس (سِروال [ شلوار ] و قطیفه) آن حضرت را بحر بن کعب تمیمى، و قیس بن اشعث بن قیس کندى برداشتند که بعدها به این قیس، قیسِ قطیفه میگفتند! نعلین امام را اسود بن خالد اودى، عمامه ایشان را جابر بن یزید، و برنُس آن حضرت را مالک بن بشیر کندى، برداشتند.
بلاذرى خبر کشته شدن امام حسین علیه السلام را چنین مینویسد: وقتى اجازه استفاده از آب فرات را به امام نداده و تیر به دهان مبارکشان زدند، (و در خبر دینورى باز تیرى به گردن ایشان زدند که امام آن را بیرون کشید) (اخبار الطوال: 258) شمر همراه ده نفر از کوفیان به سوى محل استقرار خیمه و خرگاه امام آمد. امام بدان سوى رفت، اما آنان میان وى و خیمه گاه فاصله انداختند.
امام فرمود: إن لم یکن لکم دینٌ فکونوا فى أمر دنیاکم احرارا. اگر دین ندارید، در دنیاى خویش آزاد مرد باشید؛ و مانع از تعرّض لئیمان و سفیهان خود از اهل و خاندان من شوید. شمر گفت: اى پسر فاطمه! این سخنت را میپذیرم. آن گاه با پیاده نظام بر امامحسین علیه السلام حمله کرد که در میان آنان ابوالجنوب عبدالرحمن بن زیاد جُعفى، خولى بن یزید اصبحى، قشعم بن عمرو جعفى - کسى که از على علیه السلام کناره گرفته بود - صالح بن وهب یَزَنى، و سنان بن اَنَس نخعى بودند. شمر آنان را تحریض بر کشتن امام حسین علیه السلام مىکرد. ابتدا از ابوالجنوب خواست تا حمله برد. او گفت: چرا خودت نمیروى؟ شمر خشمگین گفت: به من چنین میگویى؟ ابوالجنوب گفت: میخواهم نوک نیزهام را در چشم تو فرو کنم. شمر از برابر او کنار رفت، چرا که ابوالجنوب مردى شجاع بود. آن گاه شمر همراه پنجاه نفر از پیاده نظام بر امام یورش برد. حسین از هر طرف به سوى آنان میتاخت و جمعیت آنان را می شکافت تا آن که او را محاصره کردند. باز با آنان میجنگید تا آنان را از خود دور کرد.
در این وقت، بحر [یا: أبجر] بن کعب بن عبیدالله بر امام حمله برد. وقتى با شمشیر بالاى سر امام رسید، بچه اى از بچه هایى که همراه امام حسین علیه السلام بود نزدیک آمد که امام حسین علیه السلام او را به بغل گرفت. این بچه به بحر گفت: اى فرزند خبیثه! عموى مرا میکشى؟ آن مرد ملعون شمشیر خود را فرود آورد و بچه که دستش را بالا گرفته بود، دستش قطع شده به پوستى آویزان شد. امام حسین علیه السلام همچنان به این سوى آن سوى مىتاخت، در حالى که لباسى پوستین به تن داشت و عمامه اى بر سر. مردم نیز که او شجاع مییافتند، مانند بزى از برابر [ گرگ ] شیر میگریختند.
مدتى بدینسان گذشت و هر مردى که براى کشتن حسین به او روى میآورد، از کشتن آن حضرت صرف نظر میکرد؛ چرا که نمیخواست قتل او را بر عهده گیرد.
در این وقت مردى که او را مالک بن بشیر کندى میگفتند - و فردى جسور بوده و اقدام بر این امر برایش مهم نبود - نزد امام آمد و شمشیرى بر سر آن حضرت زد، به طورى که برُنسى که بر سر امام بود، نیمه شد، شمشیر به سر رسید و خون جارى گردید؛ در آن حال بُرنس حضرت خونآلود شد. امام برنس را کنارى انداخت و کلاهخودى بر سر گذاشت و در حق آن مرد نفرین کرد. (لا أکلتَ و لا شربتَ و حَشَرَک الله مع الظالمین). مرد کِندى، بُرنس را برداشت و گویند که تا آخر عمر فقیر ماند و دستش شل بود.
در این وقت زینب علیها السلام خطاب به عمر سعد گفت: اى عمر! ابوعبدالله کشته می شود و تو نگاه میکنى؟ عمر سعد به گریه افتاد و رویش را برگرداند.
شمر در میان مردم فریاد زد: شما را چه شده است که بی تفاوت در برابر این مرد ایستاده اید؟ منتظر چه هستید؟ مادرتان در عزایتان بگرید، او را بکشید. آن گاه همه حاضران از اطراف یورش بردند و زرعة بن شریک تمیمى ضربتى بر بازوى چپ امام زد و ضربهاى دیگر بر گردن آن حضرت. آنگاه از اطراف امام دور شدند، در حالى که امام حسین علیه السلام با صورت روى زمین افتاده بود.
در این وقت، سنان بن انس بن عمرو نخعى آمد و نیزهاى بر آن حضرت زد. آنگاه سنان به خولى بن یزید گفت: سرش را جدا کن. خولى خواست چنین کند، احساس ضعف کرده، دستش لرزید. سنان به او گفت: خدا بازوانت را بشکند. خودش از اسب پایین آمد و سر امام حسین علیه السلام را جدا کرد. (دینورى مینویسد: خولى رفت تا سر را جدا کند، دستش لرزید، برخاست. آنگاه برادرش شبل بن یزید آمد و سر امام حسین علیه السلام را جدا کرده به برادرش خولى داد.)(اخبار الطوال: 258)
حسین پیش از آن چندان شمشیر و نیزه خورده بود که جاى 33 طعنه نیزه و 34 ضربت شمشیر بر بدنش بود. برخى گویند که خولى با اجازه سنان سر امام حسین علیه السلام را جدا کرد. (انساب: 3/202 - 204)
روایت ابن اعثم از شهادت امام حسین علیه السلام قدرى متفاوت با دیگران بوده و مطالبى در آن است که در مآخذ کهن دیگر نیامده است. امام پس از شهادت یاران و اهل بیت، عازم میدان میشود. رجزى خواند و به معرفی خود و خاندانش پرداخت: ( أنا بن علىّ الخیر من آل هاشم ، کفانى بهذا مفخر حین أفخر، و جدّى رسول اللّه أکرم من مشى ، و نحن سراج اللّه فى الخلق أزهر ، و فاطمة أُمّى سلالة أحمد ، و عمّى یدعى ذا الجناحَیْن جعفر، و فینا کتاب اللّه أنزل صادقا ، وفینا الهُدى و الوحى و الخیر یذکر، و نحنُ أمان الأرض للناس کلّهم ، نصول بهذا فى الأنام و نفخر ، و نحن وُلاة الحوض نسقى ولاتنا ، بکأس رسول اللّه ما لیس ینکر، و شیعتنا فى النّاس أکرم شیعة ، و مبغضنا یوم القیامة یخسر) تعابیرى که در این رجز آمده، گرچه میتواند مربوط به آن زمان باشد، اما این احتمال هم وجود دارد که بعدها سروده شده باشد و در واقع زبان حال باشد.
ابن اعثم میافزاید: امام حسین علیه السلام مبارز طلبید. هر کسى که از چهرههاى سرشناس آمد، کشته شد. تا آن که شمر با قبیله بزرگى - قبیلة عظیمه - آمد. (این همان آمدن شمر همراه عدهاى از پیاده نظام است که در منابع دیگر آمده است) امام با آنان جنگید تا این که میان او و خیمهگاهش فاصله انداختند. امام حسینعلیه السلام به دشمن گفت: یا شیعة آل ابىسفیان! إن لمیکن لکم دین و کنتم لاتَخافون المعاد فکونوا أحرارًا فى دنیاکم. در خواست امام این بود که سپاه دشمن متعرض زنان و کودکان نشوند. شمر پذیرفت. بار دیگر بر امام حسین علیه السلام حمله میکردند و او میجنگید.
چند بار درخواست آب کرد؛ یک بار هم به سمت فرات رفت که مانع شدند. آنگاه ابوالجنوب جُعْفى تیرى به صورت امام زد که خون بر صورت و محاسن آن حضرت جارى گشت. آن حضرت سر بر آسمان بلند کرده نفرین کرد. آنگاه مانند شیرى خشمگین بر دشمن یورش برد و به هر کس میرسید او را با شمشیر به روى زمین مىانداخت. تیرها بود که از هر طرف به سمت امام روان بود و به سینه او میخورد. امام در همان حال سخن از روزى به میان میآورد که خداوند انتقام او را از آنان بگیرد؛ آن گونه که میان خود آنان اختلاف افتاده، خون ها ریخته شود و عذاب الهى بر آنان فرود آید.
شمر به یارانش می گفت: منتظر چه هستید؛ تیرها او را از نفس انداخته است. بر او یورش برید، مادرهایتان به عزایتان بنشیند. در این وقت از هر سوى حمله کردند به طورى که ضربات شمشیر او را از پاى درآورد. در این وقت زُرْعة بن شریک تمیمى ضربتى بر دست چپ آن حضرت زد. عمرو بن طلحه جعفى هم ضربت سختى - ضربة منکرة - بر گردن آن حضرت نواخت. سنان بن انس نیز تیرى به گردن آن حضرت زد و صالح بن وهب یَزَنى هم ضربتى بر پایین کمر آن حضرت فرود آورد.
حضرت از اسب به زمین افتاد و روى زمین نشست. تیر را از گردنش درآورد و هرچه دستش پر از خون میشد آن را به صورت و محاسن مىمالید و مىفرمود: هکذا حتى ألقى ربّى بِدَمى مغصوبا على حقّى. عمر بن سعد نزدیک آمد و به یارانش گفت: بروید و سرش را جدا کنید. نصر بن خرشبة الضبابى با پاى خود به امام زد، به طورى که آن حضرت از پشت روى زمین افتاد. نصر آمد و محاسن حضرت را گرفت.
حضرت فرمود: تو همان سگى هستى که من به خواب دیدم. آن مرد که خشمگین شده بود با شمشیر بر گلوى حسین میزد و رجز میخواند. عمر بن سعد خشمگین شد و به مردى گفت: از اسب فرود آى و سرش را جدا کن. در این وقت خولى بن یزید اصبحى آمد و سر حضرت را جدا کرد. اسود بن حنظله شمشیر حضرت را برداشت؛ جعفر بن وبر حضرمى لباس حضرت را گرفت. یحیى بن عمرو حرمى شلوار حضرت را برد. جابر بن زید ازدى عمامه آن حضرت برداشت و مالک بن بشر کندى زره را گرفت. در این وقت ابرى تاریک همه جا را گرفت و باد سرخى وزیدن آغاز کرد که در آن چشم چشم را نمىدید؛ به طورى که کوفیان تصور کردند عذاب نازل شده است. اندکى گذشت تا هوا آرام گرفت. اسب امام حسین علیه السلام که از دست کوفیان گریخته بود، این بار آمد، سرش را در خون امام حسین علیه السلام گذاشت و برگشته به سمت خمیه گاه رفته، شیهه میکشید.
وقتى خواهران حسین و دختران و اهل بیت نگاهشان به اسب افتاد که بدون صاحب آمده، شیون و فریادشان به آسمان رفت. دشمن آمد تا آن که خیمه را محاصره کرد. شمر گفت تا زیور و زینت زنان را از آنان بگیرند. آنان داخل خیمه شده هرچه بود بردند. حتى با پاره کردن گوشهاى ام کلثوم، گوشواره هاى او را برداشتند. آنگاه دشمن از خیمه گاه خارج شد و آن را آتش زد. (الفتوح: 213 - 220)
از حُمید بن مسلم ازدى نقل شده است که من شاهد بودم که وسائل زنان را چگونه غارت مىکردند ... بعد عمر سعد فریاد زد: کسى به زنان و کودکان آسیب نرساند و هر کسى چیزى از آنان گرفته پس دهد؛ اما هیچ کس چیزى پس نداد. عمر سعد عدهاى از سپاهش را به عنوان مراقب اطراف خیمه ها گذاشت تا کسى آسیب به آنان نرساند. (ارشاد: 2/112 - 113)
بلاذرى می نویسد: پس از شهادت امام حسین علیه السلام، هر آنچه بر تن حسین بود، غارت کردند. قیس بن اشعث بن قیس کندى قطیفه امام را برداشت که او قیسِ قطیفه نامیدند. نعلین او را اسود نامى از بنىاود برداشت؛ شمشیرش را مردى از بنى نهشل بن دارم برد. آنگاه آنچه از لباس و حلّه و شتر در خیمه گاه بود غارت کردند. بیشتر لباس ها و حله را رحیل [!] بن زهیر جعفى و جریر بن مسعود حضرمى و اسید بن مالک حضرمى بردند. ابوالجنوب جعفى هم شترى را برده، بعدها از آن آب کشى مىکرد و نامش را حسین گذاشته بود! در این وقت، ملحفه هاى زنان را از سر آنان کشیدند که عمر بن سعد مانع آنان شد. (ابن سعد مینویسد: مردى عراقى در حالى که گریه مىکرد لباس فاطمه دختر امام حسین علیه السلام را از او مىگرفت. فاطمه به او گفت: چرا گریه میکنى؟ گفت: لباس دختر پیامبرصلى الله علیه وآله را از او بگیرم، اما گریه نکنم! فاطمه گفت: خوب رها کن! گفت: میترسم شخصى دیگرى آن را بگیرد!) (ترجمة الامام الحسین:78) (به نقل شیخ مفید، أبجر بن کعب نیز که از جمله کسانى بود که ضربات شمشیر بر امام حسین علیه السلام زد، پس از شهادت امام حسین علیه السلام بخشى از لباس حضرت را برد.) (ارشاد: 2/111) آنگاه عمر سعد از یارانش خواست تا براى پایمال کردن جسد امام حسین علیه السلام با اسب آماده شوند. دوازده نفر براى این کار آماده شده، چندان اسب تاختند که بدن امام حسین علیه السلام را خورد کردند. (طبری: 5/454 - 455)
بلاذری گوید: برخى از پیران ما از اهل کوفه بر تلّى نشسته بودند، گریه میکردند و گفتند: خدایا نصرتت را بر حسین فرود آر. من به آنان گفتم: یا أعداء الله! ألا تنزلون فتنصرونه؟ اى دشمنان خدا! آیا از این تپه پایین نمیروید و یاریش کنید؟ (انساب الاشراف: 3/225)
انتهای پیام/
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
پرسش و پاسخ حسینی/1 چرا خدا خواست تا واقعه عاشورا در ماه محرم باشد
پرسش و پاسخ حسینی 1چرا خدا خواست تا واقعه عاشورا در ماه محرم باشدخواست خدا وقوع حادثه عاشورا در ماه محرم نبوده تا از فلسفه آن سؤال شود بلکه خواست خدا این بوده که این حادثه در ماه محرم واقع نشود زیرا خداوند از وقوع جنگ و خونریزی در ماههای حرام از جمله محرم کلاً منع فرموده استبیش از خدا برای کسی دلسوزی نکنیم
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی بیش از خدا برای کسی دلسوزی نکنیم استاد حوزه گفت نباید بیش از خدا برای کسی دلسوزی کرد و وقتی که حکم خدا از سوی بزرگان اجرا می شود ما نباید با برخی سخنان آنها را زیر سوال ببریم به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران حجتالاسلام والمسلمین میرباقریشعر جدید غلامرضا سازگار در آستانه محرم با خون او که خون خداوندگار بود / اسلام اهلبیت حیات دگر گرفت
شعر جدید غلامرضا سازگار در آستانه محرمبا خون او که خون خداوندگار بود اسلام اهلبیت حیات دگر گرفتغلامرضا سازگار شاعر ۷۳ ساله آیینی به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم غزل تازهای سروده و درباره ثارالله نوشته است با خون او که خون خداوندگار بود اسلام اهلبیت حیات دگر گرفت به گزارش خبنماز حضرت رسول (ص) در روز اول ماه محرم + صوت
نماز حضرت رسول ص در روز اول ماه محرم صوت پیامبر اسلام ص در روز اول ماه محرم الحرام دو رکعت نماز مخصوص اقامه می کردند به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران در کلیات مفاتیح الجنان در باب اعمال روز اول محرم الحرام روزه گرفتن دهه اول ماه جز روز عاشورا و تناول کمی تربت بعد ارئیس اداره اوقاف شهرستان خدابنده خبر داد برگزاری برنامههای ویژه ماه محرم در خدابنده
رئیس اداره اوقاف شهرستان خدابنده خبر دادبرگزاری برنامههای ویژه ماه محرم در خدابندهرئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده از برگزاری برنامههای ویژه ماه محرم در خدابنده خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان حجتالاسلام حسن رضا محمدی امشب در مراسم اعلان عزا در حرم قیدارخدادها و اعمال شب و روز اول محرم
شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶ ۲۷ ماه محرّم ماه غم و اندوه اهل بیت علیهمالسلام و شیعیان آنهاست و ماه شهادت و یادآوری دلاوریها شجاعتها و ایثارهای سیدالشهدا امام حسین ع و یاران با وفای او در کربلاست در حدیثی از امام علی بن موسی الرّضا ع آمده است هنگامی که ماه محرم فرا میرسیدامام جمعه لردگان: برنامههای عزاداری محرم باید خدایی باشند
امام جمعه لردگان برنامههای عزاداری محرم باید خدایی باشندامام جمعه لردگان گفت عزاداری برای امام و یارانش بایستی خدایی باشد و مورد رضایت خدا قرار گیرد به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد حجتالاسلام حسن انصاری در خطبههای این هفته نماز جمعه لردگان با اشاره به واقعه کربلا اظهار کردعاشوراییان در سراسر ایران به حرمت خون خدا نماز اقامه کردند
عاشوراییان در سراسر ایران به حرمت خون خدا نماز اقامه کردند استان ها - ایرنا - پس از گذشت یک هزار و سیصد و هفتاد و پنج سال از واقعه دهم محرم سال 61 هجری قمری در دشت نینوا عاشوراییان در سراسر ایران اسلامی نماز ظهر امروز سه شنبه را به حرمت شهیدان کربلا در گذرگاههای شهرشان اقامه کردهمزمان با ماه محرم و در تجلیل از شهدای دفاع مقدس کتاب «علمداران عاشق» در اردبیل رونمایی شد
همزمان با ماه محرم و در تجلیل از شهدای دفاع مقدسکتاب علمداران عاشق در اردبیل رونمایی شدهمزمان با ماه محرم و ایام سوگواری ابا عبداللهالحسین ع و در تکریم شهدای دوران دفاع مقدس که در تبعیت از مرام حسینی به شهادت رسیدند از کتاب علمداران عاشق در اردبیل رونمایی شد به گزارش خبرگزاریشور استقبال از ماه محرم/ هر کسی از ظن خود شد یار من
شور استقبال از ماه محرم هر کسی از ظن خود شد یار مناستقبال از محرم خود یک دعوت آشکار عمومی است برپایی خیمههای عزا با پرچمهای رنگارنگ مزین به نام حسین ع و ابوالفضل ع و اسامی متبرک حق تعالی و ائمه اطهار سیاه پوش شدن خیابانها و کوچههای شهر و روستا خود گواه این مطلب است به گدر جلسه کارگروه فنی مهندسی مرکز فرهنگی انقلاب و دفاع مقدس مطرح شد رسیدگی به مراحل تکمیل حرم مطهر شهدای گمنام ح
در جلسه کارگروه فنی مهندسی مرکز فرهنگی انقلاب و دفاع مقدس مطرح شدرسیدگی به مراحل تکمیل حرم مطهر شهدای گمنام حضر نبی ع رسیدگی به مراحل تکمیل حرم مطهر شهدای گمنام حضر نبی ع در جلسه کارگروه فنی مهندسی مرکز فرهنگی انقلاب و دفاع مقدس مطرح شد و تصمیمات مقتضی در این زمینه گرفته شد بهسه شهید گمنام دفاع مقدس و دو شهید مدافع حرم در قم تشییع شدند -
بر روی دستان مردم انقلابی سه شهید گمنام دفاع مقدس و دو شهید مدافع حرم در قم تشییع شدند قم - خبرگزرای مهر مراسم تشییع پیکرهای پاک سه شهید گمنام سالهای دفاع مقدس و همچنین دو تن از شهدای مدافع حرم حسینی با حضور خیل نمازگزاران جمعه از حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه ع به سمت میدان شهدتوکلی: اسیدپاشی ها ربطی به "امر به معروف و نهی از منکر" ندارد/ این کار محاربه با خدا و رسول است
توکلی اسیدپاشی ها ربطی به امر به معروف و نهی از منکر ندارد این کار محاربه با خدا و رسول است سیاست > احزاب و شخصیتها - نسیم آنلاین نوشت نماینده مردم تهران گفت امری که موجب رعب و وحشت در مردم شود از مصادیق محاربه است و همانند کسی است که با خدا و رسول میجزنان مبارزِ کرد سوریه، پدیدهای غیرعادی/ یک زنِ کوبانی: اگر ما دفاع نکنیم، چه کسی از کوبانی دفاع خواهد کرد؟
زنان مبارزِ کرد سوریه پدیدهای غیرعادی یک زنِ کوبانی اگر ما دفاع نکنیم چه کسی از کوبانی دفاع خواهد کرد خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به مبارزهی پا به پای زنان کرد سوریه در کنار مردان در مقابله با داعش پرداخته است به گزارش نامه نیوز به نقل از آسوشیتدپرس یک سال پیش افشین کوهمزمان با دومین روز محرم ساری میزبان دو شهید گمنام دفاع مقدس است
همزمان با دومین روز محرمساری میزبان دو شهید گمنام دفاع مقدس استدو شهید گمنام دفاع مقدس صبح روز دوشنبه دوم محرم در ساری تشییع میشوند به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری مراسم تشییع دو شهید گمنام دفاع مقدس در ساری همزمان با دومین روز محرم از مسجد جامع شهرستان ساری برگزار میشپیام تسلیت رئیس فراکسیون دفاع مقدس در پی رحلت آیتالله مهدوی کنی
پیام تسلیت رئیس فراکسیون دفاع مقدس در پی رحلت آیتالله مهدوی کنی رئیس فراکسیون دفاع مقدس و رئیس فراکسیون قرآن عترت و نماز در مجلس شورای اسلامی درپیامی رحلت آیت الله مهدوی کنی را تسلیت گفت به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران لاله افتخاری نماینده مردم تهران ری شمیرانات ومعلوم می شود خدا را دوست نداریم که گناه می کنیم/ کسی که حق کشی می کند چطور میگوید که حسیندوستم؟
معلوم می شود خدا را دوست نداریم که گناه می کنیم کسی که حق کشی می کند چطور میگوید که حسیندوستم فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری ایکنا نوشت آیتالله ضیاءآبادی در جلسه تفسیر اخیر هفتگی خود به بیان نکاتی در باب ایام ماه ذیحجه و همچنین ماه محرم پرداخت ذیحجه ماه-