تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده‏اش در هر روز نصيحتى عرضه مى‏كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815425007




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پرويز پرستويي، بازيگر بزرگ نقش هاي متفاوت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، اين بازيگر 56 ساله كه اين روزها فيلم سينمايي سيزده59 را در جدول اكران خواهد داشت،در شهر كبودرآهنگ همدان متولد شده و تا سه سالگي را در آنجا گذرانده و پس از آن همراه خانواده به تهران كوچ كرد. وي كه از خردسالي به نمايش علاقه داشت،در ايام محرم با علاقه بسيار پاي نمايش هاي تعزيه مي نشست.به همين خاطر پس از مدتي وارد يكي از اين گروه هاي تعزيه خواني شده و به ايفاي نقش در آن پرداخت. در همين دوران پرستويي وارد مركز هنري نازي آباد شد و به يادگيري فنون بازيگري مشغول شد. در سال 1349 براي نخستين بار در يك نمايش حرفه اي روي سن رفته و راهي را آغاز كرد كه وي را سرانجام به قله هاي بازيگري سينماي ايران رساند.در اوايل دهه 1350 با بهزاد فراهاني و گروه كوچ وي آشنا شده و نمايش هاي بسياري را روي صحنه برد. وي در سال 1363 و تنها مدتي پس از شهادت برادرش با پيشنهاد بازي در فيلم ديار عاشقان به كارگرداني حسن كاربخش روبه رو شد. فيلم درباره جوان ورزشكاري است كه به واسطه فرا رسيدن دوره خدمت سربازي به جبهه اعزام شده و در آنجا با ديدن رشادت هاي رزمندگان و محيط معنوي جبهه،متحول مي شود.اين فيلم براي وي تجربيات ارزشمندي را به همراه داشته و تفاوت هاي بازي روي سن و جلوي دوربين را برايش روشن تر ساخته و از اغراق هاي موجود در بازي اش تا اندازه زيادي كاست. مجيد جوانمرد از فيلمسازان نسل جوان پس از انقلاب كه علاقه خاصي به سينماي وسترن به ويژه كارهاي سام پكين پا داشت، نخستين فيلم سينمايي اش شكار را با شركت پرستويي و خسرو شكيبايي در همين حال و هوا ساخت كه به دليل پرداخت نو و تازه اش مورد استقبال همگان قرار گرفت. پرستويي در نقش يك راننده تريلر كه با فردي انقلابي همراه مي شود فوق العاده ظاهر شده و بازي رواني را ارايه كرده است.در واقع باورپذيري كه به اصلي ترين مولفه بازيگري او تبديل شده در شكار بسيار به كمك او آمده و پارتنر درجه يكي همچون شكيبايي نيز در اين امر بي تاثير نبوده است. دهه 1370 را مي توان دوره طلايي بازيگري پرستويي دانست كه وي را در رديف بازيگران محبوب سينماي ايران قرار داد. ليلي با من است ساخته كمال تبريزي به عنوان نخستين فيلمي كه اندكي پا را از خطوط قرمز سينما فراتر گذاشته و با جبهه و جنگ شوخي كرده، بسيار مديون بازي درخشان پرستويي است. وي با يك تايمينگ مناسب كه در كمدي هاي موقعيت اصل مهمي به حساب مي آيد،شخصيت درخشاني را شكل داده كه تماشاگرانش را به شدت مي خنداند. آن هم نه خنده اي از جنس لودگي هاي مرسوم بلكه خنده اي ناشي از تماشاي يك كمدي درخشان و پر از ظرافت.شخصيت صادق مشكيني را مي توان يكي از بهترين نقش آفريني هاي عمر او به حساب آورد كه نامزدي سيمرغ بلورين را نيز برايش به ارمغان آورد. آدم برفي ساخته داود ميرباقري يكي از پرسروصدا ترين فيلم هاي كارنامه بازيگري اوست كه عدم نمايش آن در جشنواره فيلم فجر سال 1373 جنجال بسياري برپا كرد. شخصيت جواد كولي كه به نوعي برگرفته از لمپن هاي سينماي پيش از انقلاب بود با بازي درخشان و به شدت بيروني پرستويي همراه شده و جلوه خاصي به كار بخشيده بود.اين نقش شديدا كليشه اي را پرستويي به گونه اي بازي كرده كه رگه هايي از تفاوت را مي توان در آن حس كرده و يكسره شبيه به لمپن هاي قديمي نديد. سال هاي 76و 77 را مي توان سالي بسيار موفق براي پرستويي دانست. چرا كه در اين سالها وي با فيلم هاي رواني ساخته داريوش فرهنگ،آژانس شيشه اي اثر ابراهيم حاتمي كيا و مرد عوضي ساخته محمد رضا هنرمند گيشه ها را تسخير كرده و توجه عميق نويسندگان سينمايي را نيز به خود جلب كرد. آژانس شيشه اي به عنوان يكي از بهترين نمونه هاي سينماي سياسي،بازي هاي فوق العاده تاثيرگذاري دارد كه در اين ميان بازي پرستويي همچون نگيني بر تارك آن مي درخشد. شخصيت حاج كاظم كه بعدها در برخي فيلم هاي ديگر حاتمي كيا نيز تكرار شد، با بازي حسي و درگيركننده پرستويي به شخصيتي ماندگار در تاريخ سينماي ايران تبديل شده و به شدت مورد توجه مردم قرار گرفت.اوج بازي وي را مي توان در سكانس داستان گويي او در آژانس براي شاهدين ماجرا مشاهده كرد.اين بازي درخشان سرانجام دومين سيمرغ بلورين نقش اول را برايش به ارمغان آورد. شوخي ساخته همايون اسعديان كه برگرفته از فيلم قهرمان ساخته استيون فريرز بود از ديگر كارهاي موفق اوست كه طنز متفاوت و دلنشيني دارد.در اين فيلم پرستويي براي دومين بار حبيب رضايي را به عنوان پارتنر در كنار خود داشته كه نتيجه درخشاني هم از اين بابت حاصل شده است.آب و آتش ساخته فريدون جيراني هم از جمله فيلم هاي خط قرمزي سال هاي پاياني دهه هفتاد است كه پرستويي در آن ظاهر شده و يكي از بدترين نقش آفريني هاي عمرش را در آن ارايه كرده است.كاراكتر نويسنده اي كه متهم به قتل همسرش شده از هر لحاظ با فيزيك اين بازيگر دوست داشتني تناسب نداشته و به همين خاطر نيز با موفقيت روبه رو نشده است. موفقيت هاي پرستويي در عرصه بازيگري در دهه هشتاد نيز در مقياسي كوچكتر ادامه داشته و به فيلم هايي همچون:بيد مجنون،كافه ترانزيت و ديوانه اي از قفس پريد ختم شد.در كافه ترانزيت وي در نقش رستوران داري ترك زبان كه روي همسر برادر تازه درگذشته اش تعصب خاصي دارد،حضوري نسبتا موفق داشته و از پس اداي ديالوگ هايش به زبان تركي به خوبي برآمده است. اما بيد مجنون كه سومين سيمرغ نقش اول را برايش به همراه داشت،حكايت ديگريست.وي در نقش استاد دانشگاه كه در كودكي نابينا شده و در ميانسالي با عمل پيوند قرنيه دوباره بينا شده،حضوري غافلگيركننده و تاثيرگذار داشته و تماشاگر با تمام وجودش آن را درك مي كند.سكانس چشم باز كردنش در بيمارستان و نگاهش به مورچه اي كه از ديوار بالا مي رود را مي توان شاه بيت كل دوران بازيگري اش به حساب آورد. وي در پاداش سكوت ساخته مازيار ميري كه براساس داستاني كوتاه از كتاب من قاتل پسرتان هستم نوشته احمد دهقان ساخته شده ،جلوه غريبي داشته و بازي به شدت تاثيرگذاري را ارايه كرده است.وي در نقش يك كهنه سرباز زمان جنگ كه به ضرورت جنگ و براي نجات جان ديگران سربازي زخمي را از بين برده،بازي متفاوتي را در قياس با ديگر نقش هاي جنگي اش ارايه كرده و از نقاط قوت فيلم به حساب مي آيد. پرويز پرستويي علاوه بر نقش هاي سينمايي اش در عرصه تلويزيون نيز فعال بوده و در مجموعه هايي همچون:رعنا،امام علي(ع)،آپارتمان،زير تيغ و آشپزباشي حضور داشته كه در اين بين بازي اش در زير تيغ ساخته محمد رضا هنرمند تاثير عميقي دارد. وي در نقش اوس محمود كارگر زحمتكش كارخانه كه غير عمد مرتكب قتل صميمي ترين دوست خود شده،فوق العاده ظاهر شده و تلاطم عجيبي را به بينندگان خود منتقل كرده است.در واقع برزخ اوس محمود براي رفتن به كلانتري و اعتراف به قتل چنان از كار درآورده كه نمي توان بازيگر ديگري را به جاي وي متصور شد. اين روزها نيز با اثري به نام سيزده59 ساخته سامان سالور مواجه ايم كه نام پرستويي را در مقام بازيگر و يكي از تهيه كنندگان در پيشاني خود دارد. فيلم داستان فرمانده اي است كه در دوران جنگ به كما رفته و حال پس از بيست سال به هوش آمده است.پرستويي براي ايفاي هرچه بهتر نقش شگردهاي خاصي را روي صدا و بيان خود اعمال كرده كه به شدت همذات پنداري تماشاگران را برمي انگيزد.اوج بازي او را مي توان در سكانس رودررويي او با يكي از سربازانش در كوه هاي اطراف تهران مشاهده كرد. پرويز پرستويي در آستانه 56 سالگي به يكي از قله هاي بازيگري سينماي ايران تبديل شده كه هنوز بخش عمده اي از قابليت هاي بالقوه بازيگري اش به فعل درنيامده است . فراهنگ**1983**




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن