تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819911957




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هزار غفلت ما در رسيدن به مقصود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ آبان ۱۳۹۳ (۹:۱۷ق.ظ)
آفرينش: هزار غفلت ما در رسيدن به مقصود
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه آفرينش چنين نوشت:
آيين عزاداري بر نوه پيامبر رحمت قرن هاست که سينه به سينه به ما رسيده است و درطول ادوار مختلف تاريخ شيعه و ايران نقش فرهنگ حسيني قوام دهنده حرکت ها و جوشش هاي مردمي براي رهايي از ظلم و رسيدن به آزادگي بوده است. انقلاب اسلامي ايران نمونه اي نادر از تاثيرپذيري حرکت و آرمان انقلابيون از نهضت امام حسين(ع) و از خودگذشتي درپاي حفظ و بقاي اسلام و ارزش ها بود که با خون جواناني که بر اسوه عاشورا اقتدا کردند، قوام يافت و رشد نمود.
اما امروز که شجره انقلاب تنه اي قوي براي خود ايجاد کرده است و شاخه و برگش درحال پهن شدن مي باشد، بايد ميوه آن را چيد و به کام مردم چشاند تا آنهايي که آن روزها و سال هاي مقاومت و جنگ را درک نکرده اند ويا نديده اند، نسبت به بطن اهداف و ارزش هاي اصولي انقلاب آگاهي يابند و اين ارزش ها را متناسب با نيازهاي امروز بروز رساني کنيم.
درآن زمان رهبران ديني و مسولان سياسي با توسل به فرهنگ حسيني جامعه را نسبت به خطرهاي خارجي و رنج هايي که بايد براي آزادي کشيد، مطلع ساختند و مردم با اقتدا به اين فرهنگ شهادت طلبي جان خود را ايثار کردند. اما امروز که خطرخارجي دفع شده و ثبات و امنيت درکشور گسترده گرديده، کمي نسبت به وجوه ديگر فرهنگ حسيني مغفول مانده ايم و آن را در ظرف محرم و صفر، نوحه خواني و نذري دادن محدود کرده ايم! درحالي که نهضت عاشورا حرکتي عالم گير و صاحب نفوذ درتمامي امورات زندگي بشر مي باشد.
امروز بايد فرهنگ حسيني را در تحکيم و انسجام زندگي و رفتار اجتماعي، سياسي واقتصادي جامعه متبلور کنيم تا زنگارها و انحرافات موجود زدوده شود. اگرامروز فرهنگ حسيني را دربين حسينيه ها و هيئات محدود کنيم و آن را براي قشري خاص شناسنامه بزنيم، اجحافي بزرگ به انقلاب و خون هاي اهداشده به اين مرز و بوم کرده ايم.
هرکدام از ما در طول روز به کرات مشاهده مي کنيم افرادي که در مترو، تاکسي، اتوبوس، درگفتگو هاي روزمره از مشکلات عديده اي سخن مي گويند که آنها را مستاصل کرده که از عهده آن برنمي آيند. دراطرف خود در فاميل و نزديکان مي شناسيم خانواده هايي را که در زير بار فشارهاي اقتصادي براي گذران زندگي، تامين هزينه هاي درمان، تهيه جهيزيه، تهيه مسکن و... کمر خم کرده اند و با سيلي صورت سرخ مي کنند.
اما خيلي راحت از کنار آنها مي گذريم و امري عادي تلقي مي کنيم. البته منکر گستردگي مشکلات و همه گير بودن آن نيستيم، اما درحد توان و حتي با يک احساس همدردي که هزينه اي هم ندارد مي توان باري از دوش اطرافيان برداشت. منکر ضرورت اشاعه شعائر حسيني نيستيم و اين گفته امام(ره) که فرمودند:"محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته" را فراموش نمي کنيم، گرچه اطعام مردم و عزاداران يکي از نيکوترين سنت هايي است که در دين ما به آن تاکيد شده است، اما مردم حسين دوست ما از ديگر الويت هايي که قيام عاشورا برپايه آن طرح ريزي شده، غافل مانده اند. آيا تا به حال به اين فکرکرده ايم که بين اطعام مردم عادي و تامين هزينه هاي درمان يک فرد سرطاني که حياتش به خطر افتاده کدام الويت دارد؟. آيا هزينه هاي کلاني که متاسفانه با اسراف و تبذير دراين ايام مشاهده مي شود، از حفظ آبروي يک دختر و پسر جوان و پدري که توانايي تامين هزينه هاي ازدواج فرزندش را ندارد، واجب تر است.
دربعد اخلاقي نيز ما از فرهنگ حسيني غافل شده ايم و کردارمان جايي دراين چارچوب ندارد. در عملکرد بسياري ازما بعضاً رفتارهايي مشاهده مي شود که هيچ سنخيتي با الگوهاي ديني و حسيني ندارند. امام حسين حتي به دشمنان خود اهانت نکرد و تا آخرين لحظات عمرخويش به هدايت توام با ملايمت معاندان پرداختند. در مقابل ما چه مي کنيم؟! دوست و دشمن را به خاطر حفظ جايگاه و منافع خود قرباني مي کنيم و در اين راه هيچ ابايي از تهمت، افترا، هتاکي، دروغ و عوام فريبي، نداريم. اين انتظار از خدمتگزاران و مسولان نظام بيش از ديگران است تا با عمل خود خداي ناکرده مردم را نسبت به ارزش ها و اهداف انقلاب که برخاسته از فرهنگ حسيني است، بدبين نکنند.
اما مخاطب اصلي خود را مردم عزيز و متوليان مراسم عزاداري حسيني قرار مي دهيم که دراين ايام زحمات و هزينه هاي فراواني را متقبل مي شوند. اگر اندکي در نفس قيام عاشورا تامل کنيم، به ضرورت ترويج توامان شور و شعور حسيني پي خواهيم برد و به اين درک مي رسيم که دست گيري از نيازمندان و مديريت مشکلات اطرافيان، لذتي کمتر از پخش نذري و هزينه براي اطعام مردم ندارد. رعايت اعتدال و سنجيدن تمامي جوانب در امورات ديني و غير ديني از اصولي است که راه نجات انسان و جامعه را به همراه خواهد داشت.
درآخر، ضمن عرض تسليت به مناسبت فرارسيدن ايام شهادت سالارشهيدان و ياران با وفايش، اميدواريم ازاين پس ماه محرم وسيله و بهانه اي براي دستگيري و کمک مضاعف به هموطنان نيازمندمان باشد.
نويسنده: حميدرضا عسگري













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن