تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس درصدد عيب جويى برادر مؤمنش برآيد، تا با آن روزى او را سرزنش كند، مشمول اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803806290




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خرید خانه با پول یک پرده نقاشی قهوه‌خانه‌ای!


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۸




1414502608022_scan0021.jpg

اژدر محمودی، هنرمند 74 ساله‌ای است که 60 سال از عمرش را صرف نقاشی قهوه‌خانه‌ای کرده است. نخستین کارش یک پرده‌ی هفت متری از واقعه‌ی کربلا بود. این هنرمند پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، درباره‌ی علاقه‌اش به هنر و شروع کارش در این حوزه، اظهار کرد: از وقتی یادم می‌آید، یعنی از هفت سالگی، به نقاشی خیلی علاقه داشتم و هرچه پول دستم می‌آمد خرج مداد و کاغذ می‌کردم. وقتی نوجوان شدم و در طراحی کاملا حرفه‌ای بودم، تصمیم گرفتم نقاشی رنگ روغن کار کنم. آن‌وقت‌ها در زنجان فقط یک نقاش زندگی می‌کرد که او هم منظره می‌کشید. روزها از کنار کارگاه او رد می‌شدم تا این‌که یاد گرفتم چگونه برای خودم رنگ درست کنم. آن موقع‌ها این‌طور نبود که استادان نقاشی آموزشگاه بزنند و به شاگردان هنرشان را بیاموزند. من مجبور شدم برای علاقه‌ام با نگاه کردن و بدون ارتباط مستقیم با استاد، نقاشی را یاد بگیرم. او ادامه داد: پرده اولم را در سال 1335 وقتی 16 سالم بود از واقعه‌ی کربلا کشیدم. این پرده 3×2/5 مترمربع بود. دومین پرده را که شمایلی از چهره‌ی حضرت عباس (ع) بود، بعد از این تابلو شروع کردم و آن را به خواهرم که در عراق زندگی می‌کرد، دادم که به مسجد حضرت ابوالفضل (ع) ببرد تا در آنجا نصب شود. نذر کرده بودم که حتما این کار را بکنم. محمودی درباره‌ی علاقه‌اش به پرداختن به مضامین واقع کربلا در نقاشی‌هایش، گفت: از همان ابتدا به‌خاطر علاقه‌ام به انبیا و امامان معصوم (ع) دوست داشتم پرده‌هایی با موضوع زندگی آن‌ها نقاشی کنم. شب تاسوعا و روز عاشورا خیلی سرم شلوغ می‌شد و تابلوهای بزرگ و کوچک را با موضوع چهره امام علی (ع)، امام حسین (ع)، حضرت قاسم (ع) و وقایع دشت کربلا نقاشی می‌کردم. تابلوهای کوچک را سفارشی برای مردم می‌کشیدم و خرجم را از فروش آن‌ها به‌دست می‌آوردم و سالی دو پرده‌ی بزرگ هم کار می‌کردم.

پرده کربلا اثر اژدر محمودی

این هنرمند ادامه داد: آن زمان مردم علاقه داشتند که تابلوهای کوچکی از شمایل امامان را به دیوار خانه‌های‌شان بزنند. وقتی بچه‌های کوچک زبان باز می‌کردند و از پدر و مادرشان می‌پرسیدند این عکس کیست؟ شخصیت امامان برای آن‌ها توضیح داده می‌شد و کودکان از همان کودکی با بزرگان دین‌شان و زندگی آن‌ها آشنا می‌شدند. من خیلی خوشحال بودم که کارهای من می‌توانست راهی برای آشنایی بچه‌ها با معصومان باشد. او درباره‌ی ارزش پرده‌های بزرگ نقاشی قهوه‌خانه‌ای نیز اظهار کرد: پرده‌های بزرگ را افراد خاصی می‌خریدند، چون هر کسی قادر نبود پول آن‌ها را بپردازد. برای پرده‌ی اولم 150 تومان گرفتم که آن زمان می‌توانستم با آن یک خانه‌ی 100 متری بخرم. این پرده‌ها را می‌بردند و برای مردم داستان آن‌ها را نقالی می‌کردند. بعد از چند سال به کشیدن داستان‌های شاهنامه رو آوردم و در کنار آن‌ها گاهی تابلوهایی با موضوع امام نیز کار می‌کردم. محمودی در ادامه به اصول طراحی چهره‌ی شخصیت‌ها در نقاشی قهوه‌خانه‌ای اشاره کرد و گفت: برای کشیدن چهره‌ی امامان سعی می‌کردم حالت معصومانه‌ای به آن‌ها ببخشم. مثلا این را می‌دانستم که اگر مردمک چشم‌ها را به سمت بالا بکشم صورت معصومیت خاصی پیدا می‌کند و برعکس برای شخصیت‌هایی مانند حرمله و عمرسعد، از مردمک‌هایی به سمت پایین استفاده می‌کردم که چهره را خیره و عصبانی نشان می‌داد. این هنرمند درباره‌ی احساسش به این کار توضیح داد: خیلی وقت‌ها به من می‌گفتند، تو عقلت را از دست داده‌ای، اما واقعا وقتی صحنه‌های کربلا را کار می‌کردم، احساس می‌کردم شخصیت‌ها با من حرف می‌زنند. آن زمان، عکسی نبود که بخواهم از کارها کپی کنم. از روی کتاب می‌خواندم و می‌کشیدم. مثلا می‌خواندم «امام حسین (ع)»، «گودال قتلگاه»، «طفل شش‌ماهه»، «میدان جنگ»، «لشکر عمر سعد»، «تیر حرمله» و... و باید خودم این‌ها را در ذهن مجسم می‌کردم و روی پرده می‌آوردم. یک پرده‌ی نقاشی من بیشتر از 100 صحنه داشت که توسط نقالان روایت می‌شد. محمودی در پایان افزود: بیشتر از 60 سال است که نقاشی قهوه‌خانه‌ای کار می‌کنم و حالا هم یک کارگاه کوچک آموزشی دارم و در کنار آن قلم‌زنی هم می‌کنم. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن