محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827839568
نگاه فمنیستی به زن در خانوم وجود ندارد
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: تینا پاکروان در نقد و بررسی فیلم "خانوم ":
نگاه فمنیستی به زن در "خانوم" وجود ندارد
تینا پاکروان در نمایش و نقد بررسی فیلم "خانوم" گفت: در "خانوم" من هرگز نگاه فمنیستی را به زن ندارم و مرد قصهام را سیاه و زن را سفید نشان نمیدهم.
به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ عصر دوشنبه پنج آبان ماه نمایش و نقد بررسی فیلم «خانوم » به کارگردانی تینا پاکروان در قالب دومین برنامه باشگاه فيلم گلستان در فرهنگسرای گلستان با حضور محمدرضا لطفی مجری و منتقد و تینا پاکروان کارگردان این فیلم در میان استقبال مخاطبان برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمدرضا لطفی مجری و منتقد ضمن اشاره به کارنامه هنری تینا پاکروان گفت: فیلم "خانوم" در شرایطی که اکثر فیلمها تم خیانت یا نگاه فمنیستی دارند نگاه ستایش گرانهای به جایگاه زن در اجتماع دارد. اما در بیان این نگاه گاه دچار زیاده گویی میشود تجربه ثابت کرده است فیلمهای اپیزودیک در ایران از فروش چندانی برخوردار نیستند و در گیشه موفق نمیشوند. با این شرایط چطور شد که شما با توجه به سابقهای که در عرصه سینما داشتید به سمت این ساختار رفتید؟
پاکروان در پاسخ به این سوال گفت:من سینما را از نوشتن نقد در نشریات تخصصی شروع کردم و بعد به حوزههای دیگر این عرصه وارد شدم. با توجه به رشته تحصیلیام که کارگردانی بود همواره دغدغه ورود به این حرفه را داشتم.اما همواره میخواستم اولین قدمم گامی موثر در حوزه فیلمسازی باشد. علت اینکه به سراغ فیلمنامه "خانم" رفتم به خاطر آمارهای هشدار دهنده طلاق بود. ایران در رتبه چهارم طلاق قرار گرفته است و این موضوع نشان میدهد که ما باید در حفظ و تحکیم بنیان خانواده تلاش کنیم.
وی ادامه داد: متاسفانه شرایط مالی و جنس زندگی نسل جوان به گونهای شده که آنها یا تن به ازدواج نمیدهند و یا اگر هم ازدواج میکنند با اولین مشکلات تن به جدایی میدهند.برای ساخت این فیلم تحقیقات بسیاری در زمینه روانشناسی و جامعه شناسی انجام دادم و به این موضوع پی بردم که تمامی مکاتب در دنیا زن را عامل اصلی حفظ کانون خانواده میدانند.
وی افزود: در چنین شرایطی میخو استم در فیلمم به گونهای عمل کنم که قصه روی دوش زن باشد. زمانی که مشغول نگارش فیلمنامه این کار بودم میدانستم که ساختار اپیزودیک در گیشه موفق عمل نمیکند، اما حس کردم این نگاه سه گانه به سه طبقه از اجتماع باعث میشود که حرفم را به مخاطب راحتتر منتقل کنم. و حال خوشحالم با جود جفاهایی که به این فیلم در اکران شده و «خانوم» تنها در شش سینما به نمایش درآمد اما این فیلم از تمام فیلمهای اپیزودیک ایرانی در گیشه موفتر عمل کرد.
در ادامه محمد رضا لطفی اظهار داشت: روایت سه قصه از سه طبقه اجتماع بیشتر از آنکه به فیلم کمک کند شکل اغراق شده به آن داده است این همه تاکید بیشتر از آنکه به مخاطب در برقراری ارتباط کمک کند ممکن است باعث پس زدن آن شود در حالی که شما با انتخاب یکی از قصهها ضمن تاکید بیشتر روی جزییات میتوانستید مخاطبان را با خودتان بیشتر همسو کنید.
کارگردان فیلم "خانوم" در پاسخ به این سوال عنوان کرد: من عامدانه سه نوع روایت از سه طبقه اجتماع را در نظر گرفتم چرا که میخواستم به مخاطبان نشان دهم در هر قشر از جامعه چه پولدار ، چه متوسط با نگاه روشنفکرانه و چه قشر ضعیف اگر زنی شیفته همسرش باشد در شرایطی که شوهرش دچار ورزشکستی ،اعتیاد و یا معلولیت باشد کنارش میایستد و زندگیاش را ترک نمیکند. ما میخواستیم از هر قشر و مشکلی نماینده داشته باشیم تا مخاطبان با آن بیشتر ارتباط برقرار کنند.
پاکروان اظهار داشت: این موضوعی است که همواره سعی کردم از آن دور شوم چرا که چنین نگاهی به فیلم لطمه میزند. در «خانوم» من هرگز نگاه فمنیستی را به زن ندارم و مرد قصهام را سیاه و زن را سفید نشان نمیدهم. مردهایی این قصه همگی افراد شریفی هستند اما در یک برحه از زمان دچار مشکل میشوند و حال وقت فداکاری زنانشان است تا از زندگیشان حفاظ کند.
مجری و منتقد برنامه گفت: در اپیزود دوم شما کار ی سختی را در پیش داشتید چرا که کل قصه در یک خانه و با دو کاراکتر اتفاقا میافتاد. اما شما با ظرافت و تاکید روی موضوعاتی نظیر شکستن یک لیوان در آشپزخانه و آنتن ندادن تلفن همراه دست به ایجاد بحران زدید. این موضوع نشان دهنده از اهمیت شما به جزییات است.
این مدیر تولید و کارگردان در پاسخ به این سوال اظهار داشت: این موضوعی است که مخاطب عام ممکن است به این دقت و وضوح متوجه آن نشود. اما ما سعی کردیم با ایجاد همین اتفاقات کوچک هیجاناتی به وجود آوریم.
پاکروان در ادامه پیرامون انتخاب بازیگرانش گفت: ابتدا قصد داشتم تنها از دو بازیگر در فیلم بهره بگیرم . مهران مدیری و شقایق فراهانی هم گزینههای مورد نظرم بودند، اما در ادامه حس کردم ممکن است این انتخاب به فیلم به جهت عدم برقراری مخاطب عام لطمه بزند به همین خاطر در اپیزود اول به گزینه محمدرضا فروتن و سیامک انصاری برای بازیگر نقش مرد رسیدم. به دلیل مشکلی که برای فروتن رخ داد این نقش به سیامک انصاری رسید . شقایق فراهانی هم که گزینه ابتدایی ما بود خوشبختانه توانست در این نقش حضور پیدا کند. در اپیزود دوم هم به گزینه حامد بهداد و اشکان خطیبی فکر کرده بودم که همزمانی فیلمبرداری «آرایش غلیظ» با«خانوم» باعث شد که ما از حضور اشکان خطبیی بهره ببریم . اندیشه فولادوند هم به دلیل سابقهای که در عرصه نویسندگی داشت از همان ابتدا گزینه ما برای ایفای این نقش بود. برای اپیزود سوم هم پانته آ پناهی به دلیل فیزیکش در حین نگارش فیلمنامه به ذهنم خطور کرد. برای نقش مرد هم به مهران مدیری و امین حیایی فکر کرده بوده مدیری تا آخرین لحظه قرار بود در این نقش حضور پیدا کند چرا که بر این باور بودم این نقش به دلیل ویژگی معلولیتش برای یک بازیگر بسیار جذاب است اما در نهایت این نقش به امین حیایی رسید و او بسیار خوب آن را ایفا کرد.
وی با اشاره به این نکته که زمان چندانی برای فیلمبرداری این کار در اختیار قرار نداشت تصریح کرد: سرمایه گذار این فیلم به شرطی پذیرفت سرمایه این فیلم را تقبل کند که فیلم به جشنواره فجر برسد و با توجه به زمان اندک 33 روزهای که در اختیار داشتیم تنها پنج روز را صرف پیش تولید این کار کردیم بیتردید اگر تجربه من در عرصه مدیر تولید و برنامه ریزی نبود نمیتوانستیم این فیلم را در این زمان کم بسازم.
وی در پایان گفت: بعد از فیلم "خانوم" بسیاری تصور میکردند که من دیگر به عرصه مدیر تولید باز نمیگردم در حالی که من پیشنهادی در این راستا داشتم و پذیرفتم. در خوشبینانهترین حالت ممکن یک کارگردان یک فیلم را در طول سال میسازد به همین خاطر ترجیح میدهم برای امرار معاش و گذران امورم از سایر تجربههایم هم بهره ببرم.
انتهای پیام/
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]
صفحات پیشنهادی
نقد «خانوم» در برنامه رادیویی سینما معیار منتقدان: نگاه به زن نباید موجب دوری از خانواده شود/فیلمنام
نقد خانوم در برنامه رادیویی سینما معیارمنتقدان نگاه به زن نباید موجب دوری از خانواده شود فیلمنامه از ایده فراتر نرفته استبرنامه رادیویی سینمامعیار در نقد فیلم خانوم با حضور تینا پاکروان کاگردان فیلم سینمایی خانوم و فاطمه ترکاشوند و شیما عالی از منتقدان برگزار شد که منتقدان معتقگودرزی: نگاه ما به ورزش بانوان انسانی است نه فمنیستی/ تهران محرومترین استان کشور است
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۰ وزیر ورزش و جوانان ضمن اذعان نسبت به وجود نگاه مردسالانه در فضای ورزشی در کشور بر توزیع کاملا برابر امکانات ورزشی برای بانوان تاکید کرد به گزارش ایسنا دکتر محمود گودرزی در نشست معاون امور زنان و مشاوران امور زنان دستگاههای اجرایی که امروز در وزارت ورنگاهی به کتاب «سرچشمه» تردد آقای نویسنده در مسیر دیروز و امروز تاریخ انقلاب و روایتی از شهید مظلوم
نگاهی به کتاب سرچشمهتردد آقای نویسنده در مسیر دیروز و امروز تاریخ انقلاب و روایتی از شهید مظلومکتاب سرچشمه نوشته یعقوب توکلی قرار است زندگینامه داستانی باشد از زندگی شهید مظلوم بهشتی اما وقتی این کتاب را به دست میگیرید با زندگی نویسنده کتاب روبرو میشوید خبرگزاری فارس- گروه کتابازار طبیعی کتاب در ایران وجود ندارد
فرهنگ و ادب ادیبات ایران مدیر مسئول پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان بازار طبیعی کتاب در ایران وجود ندارد مدیر مسئول پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان در نخستین همایش ادبیات کودک و مطالعات کودکی با اشاره به اینکه بازار طبیعی کتاب در ایران وجود ندارد گفت بازار طبیعی کتاب بازاری استدر ايران تاريخ به هم پيوسته فرهنگي وجود دارد
در ايران تاريخ به هم پيوسته فرهنگي وجود دارد مشاور عالي رهبر معظم انقلاب در امور بين الملل گفت در ايران يك تاريخ پيوسته فرهنگي داريم و وجه مشترك بين هويت ايراني و هويت اسلامي فتوت و جوانمردي است دكتر علي اكبر ولايتي در مراسم اختتاميه اجلاس و جشنواره بين المللي ميراث فرهنگي نامهیچ توجیه قانونی برای گرفتن پول در ازای شماره شابک وجود ندارد/ امروز در توسعه شابک مشکل داریم
فرهنگ و ادب کتاب نشست بررسی وضعیت شابک در ایران هیچ توجیه قانونی برای گرفتن پول در ازای شماره شابک وجود ندارد امروز در توسعه شابک مشکل داریم مدیر انتشارات صابرین در نشست بررسی وضعیت شابک در ایران گفت موسسه خانه کتاب هیچ توجیهی برای دریافت پول از ناشران به ازای اعطای شمارهوجود پنج هزار و 600 فضاي آموزشي نيمه کاره در کشور
۲۰ مهر ۱۳۹۳ ۲۲ ۳۸ب ظ وجود پنج هزار و 600 فضاي آموزشي نيمه کاره در کشور به علت کمبود اعتبار و تخصيص زير 30 درصدي اعتبارات در سال 91 و 92 اين طرح ها ناتمام مانده بود که خوشبختانه با تخصيص اعتبار در سال 93 شماري از آموزشگاه ها تکميل شد به گزارش خبرگزاري موج معاون پشتيباني و توسعیک نگاه تازه به دوره قاجار
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰ ۰۱ دوران قاجار و خاص بودن این دوره از تاریخ ایران سوژهی نقاشیهای یک هنرمند شده است علی علوی در گفتوگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا دربارهی نمایشگاه روزهای بیتابی اظهار کرد شش تابلو در ابعاد بزرگ و با تکنیک میکسمدیا ترکیب مواد در این نماآوازه خوانی و رقص مختلط در مهد کودک ها وجود ندارد!
رئیس سازمان بهزیستی کشور آوازه خوانی و رقص مختلط در مهد کودک ها وجود ندارد رئیس سازمان بهزیستی کشور از تعطیلی 7 مهدکودک از ابتدای مهر امسال خبر داد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه تاکنون آموزش موتأکید انتظامی بر لزوم تشکیل بنگاههای مطبوعاتی
تأکید انتظامی بر لزوم تشکیل بنگاههای مطبوعاتی خبرگزاری پانا حسین انتظامی با اشاره به اینکه الگوی مصرف رسانهای در حال تغییر است و روزبهروز از میزان تأثیر و نفوذ مطبوعات ملی کاسته میشود گفت در مقابل سهم چند رسانهی دیگر در حال افزایش است ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۴ مهر ساعت 09 24 بهفلسفه هر کدام از موجودات روی عَلم, ذوالجناح, شیر, طاووس, اژدها, بُراق و... چیست؟
فلسفه هر کدام از موجودات روی عَلم ذوالجناح شیر طاووس اژدها بُراق و چیست فلسفه موجودات روی عَلم چیست تعداد تیغههای عَلم نشانه چیست 25 ساله است و میگوید عشق عَلَم دارد اما شغلش عَلمسازی نیست و تنها به خاطر عشق و اعتقاداتش و برای خودش علم میسازد الگومعراجیها تقدیم به نگاههای نو شد/ من خود از رزمندگان جنگ تحمیلی هستم
مهران رجبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران معراجیها تقدیم به نگاههای نو شد من خود از رزمندگان جنگ تحمیلی هستم معراجیها با موضوع دفاع مقدس و پرداختن به رزمندگانی که مفقود الاثر شدند تقدیم به نگاههای نو میشود مهران رجبی بازیگر سریال معراجیها با اشاره به استقبال مخاطبان ازنقاشیخط با سبک ابداعی «حریر» در گالری نگاه لواسان
نقاشیخط با سبک ابداعی حریر در گالری نگاه لواسانآثار نقاشیخط الهیار خوشبختی با سبک ابداعی حریر از اول آبان ماه در گالری نگاه لواسان به نمایش گذاشته میشود به گزارش خبرگزاری فارس نمایشگاه آثار نقاشیخط الهیار خوشبختی با معرفی خط تحریر ساعت 17 روز پنجشنبه اول آبان ماه در گالریمشکل ما وجود سليقه هاي چندپاره درباره منافع ملي کشور در حوزه فرهنگ است
۴ آبان ۱۳۹۳ ۱۲ ۱۴ب ظ بيژن نوباوه وطن مشکل ما وجود سليقه هاي چندپاره درباره منافع ملي کشور در حوزه فرهنگ است عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت يکي از مشکلات جامعه ما وجود سليقه هاي چند گانه است که البته اين موضوع مي تواند طبيعي باشد اما نه در مورد مسائلي که مربوط به منانگاهی به نخستین ساخته شهاب حسینی
نگاهی به نخستین ساخته شهاب حسینی یک منتقد گفت ساکن طبقه وسط از همان نوع فیلم هاست که آن قدر در قالب فلسفه غرق شده است که از مخاطب بازمانده است و وی نمیتواند با آن همذات پنداری کند و با آن درگیر شود منیژه بهارلو منتقد سینما در مورد فیلم سینمایی ساکن طبقه وسط ساخته شهابعید غدیر خم از نگاه امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب
عید غدیر خم از نگاه امام خمینی ره و رهبر انقلاب تهران - ایرنا - در آموزه های دینی از عید غدیر خم به عنوان عیدالله الاکبر یاد می شود و امام خمینی ره معتقد است که این عید فقط برای چراغانی نیست بلکه روش پیروی را به مسلمانان آموزش می دهد هجدهم ذیحجه سال دهم هجرت که پیامبر اکرم ص«خانوم» با «آرایش غلیظ» میهمان هفت میشوند/شقایق فراهانی رو در روی گبرلو
خانوم با آرایش غلیظ میهمان هفت میشوند شقایق فراهانی رو در روی گبرلونقد بررسی فیلمهای خانوم و آرایش غلیظ و بررسی جایگاه فیلم کوتاه در سینمای ایران از جمله مهمترین بخشهای برنامه هفت در این هفته است به گزارش خبرگزاری فارس درحالی که این روزها اکثر فیلم های روی پرده با استقبال مخا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها